aan de Koebeest vrienden...

Hét forum bij uitstek waar je je ei kwijt kan. Of om stoom af te blazen. Om je hart te luchten. Topics zijn enkel toegankelijk voor wie geregistreerd en aangelogd is.
Wipr
Posts: 1984
Joined: 27 Oct 2009 01:38

aan de Koebeest vrienden...

Post by Wipr »

Het zou eigenlijk bij de onnozele vragen topic kunnen staan maar goed.

Al jarenlang leven we op een ruim appartement en het is goed maar dromen mag natuurlijk. Een alleenstaand huisje met een aanzienlijke tuin waar vrouwlief wat kan tuinieren en de zoon naar hartelust kan voetballen (precies of hij doet dat nu niet genoeg :geek: ) maar een tuin behoeft ook onderhoud en voor mij hoeven er niet al teveel planten en bloemetjes te staan maar gewoon een groot stuk gras...... Nu ben ik ook een ongelofelijke fan van koeien, geiten, paarden, pony's, varkens en al het andere wat je op de wei kan terugvinden. Op mijn bord hoef ik niet noodzakelijk 1 van deze dieren terug te vinden.

Voor het gras te maaien heb ik precies niet veel zin dus lijkt een natuurlijke grasmaaier me misschien wel de oplossing. :grin: :smash: :krabje:
De vraag is dus: stel dat ik een koe wil houden, hoe groot moet dan het stuk grond zijn zodoende dat het kan grazen in de zomer als mijne gazon welding groeit. In de winter krijgt het dan wel hooi en andere voeding. Dus wat is het equivalent in m2 aan gras per koe? :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

User avatar
zappa
Posts: 4509
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: aan de Koebeest vrienden...

Post by zappa »

bezinnen voor het beginnen?

één koe, is een kudde dier = twee,3,4,... koe :mrgreen:

Zoals bij paarden, ook kudde dieren, dacht dat er in NL een wet in de maak is dat je één paard niet mag houden, dat er sociale contacten moet zijn met andere paarden/dieren?

Paarden met "stalondeugden" die allerlei raar gedrag gaan vertonen, is een van de gevolgen van steeds singel op stal te staan, dat beetje aandacht van z'n eigenaar, rijden, borstelen kan dat niet compenseren.

Stel u dus een koe voor die een maatje gaat gaan zoeken? Uw buren gaan dat niet zo leuk vinden en uw familiale ook niet :mrgreen:

Of een burelende koe in uw tuin, in de hoop een maatje te vinden? :?

Informeer je maar héél goed opvoorhand, een koe die tuchtig is, kan ook nachten na elkaar staan brullen...
sig nature

Koeno
Posts: 3211
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: aan de Koebeest vrienden...

Post by Koeno »

gaat uwe zoon dan voetballen op de wei waar die koe staat?
Daar zou ik toch ff over nadenken ;-)

User avatar
Muug
Posts: 11787
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: aan de Koebeest vrienden...

Post by Muug »

mmmmmmmmmmmmm een koe in je tuin lijkt mij een vieze bedoening. Heb je al eens gewandeld in een weide waar enkele koetjes op rondlopen of recent rond gelopen hebben? Het zijn niet bepaald keutels die die beesten produceren. Om over het aantal liter urine per dag nog maar te zwijgen. Afin, een koe in de wei àchter je tuin lijkt mij al veel realistischer/properder/etc....
en voor de rest ken ik er niks van :oops:
Dat gezegd zijnde : mijn broer heeft sinds enkele maanden enkele schapen : ik denk dat die beesten iets gemakkelijker in onderhoud zijn.

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: aan de Koebeest vrienden...

Post by OzzePaa »

Ik ken er ook niks van en heb er geen ervaring mee, Wippr (Gertruud niet te na gesproken :mrgreen: ) maar zo'n kanjer in m'n tuin lijkt ook mij niet echt het meest lumineuze gedacht zenne :? Ja, je kan zoals Muug al aanstipt, regelmatig een wedstrijdje "Schijt-Je-Rijk" organiseren voor de buurt, maar een plak gras waar koeien opstaan noemt een WEI, gene GAZON ... dat is al niet ideaal om op te voetballen denk' en als er dan nog zo'n loebas op rondloopt ist sjotten-met-hindernissen hé :lol:
Wat Zappa allemaal ervaringsgewijs vertelt neem je best ook in acht, alhoewel er vroeger-vroeger wel veel keuterboerkes of zelfs "gewoon mensen" ,zoals mijn grootouders, wél één koe, twee varkens, drie geiten en 15 kiekens in en rondom het huis hadden lopen :rayof:
P.S. : Om het droom-huis-voetbalplein zonder eigen fysieke inbreng te maaien kunde natuurlijk er een robo-maaier opzetten hé :idea: ... die kunde dan natuurlijk wel niet melken :freak: :mad:
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

Re: aan de Koebeest vrienden...

Post by Tom Thumper »

Me gusta la moto, me gustas tu.

pingu
Posts: 420
Joined: 09 May 2013 17:19

Re: aan de Koebeest vrienden...

Post by pingu »

Als het alleen om het gras maaien gaat, dan zou ik precies opteren voor zo'n robotmaaier. Dat heeft geen behoefte aan gezelschap, en in de winter moet je dat ook geen hooi geven. :grin: Dat trekt m.a.w. zijne plan.

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: aan de Koebeest vrienden...

Post by OzzePaa »

Tom Thumper wrote:Om je een idee te geven http://toverleven.cultu.be/hoeveel-dieren-m2-grasland
De foto bij tartikel is ook heel toepasselijk goe gevonden :lol: :lol: :lol:
pingu wrote:Als het alleen om het gras maaien gaat, dan zou ik precies opteren voor zo'n robotmaaier. Dat heeft geen behoefte aan gezelschap, en in de winter moet je dat ook geen hooi geven. :grin: Dat trekt m.a.w. zijne plan.
't Is wak zei, Pingu ... maar de Wippr trekt misschien zelf wel graag aan iet anders om ook nog wat terug te krijgen van de koebeest ;)
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
Davy78
Posts: 887
Joined: 15 Dec 2012 11:21

Re: aan de Koebeest vrienden...

Post by Davy78 »

Suggestie: klein tuintje met cavia's? :)

Mario
Posts: 724
Joined: 23 Oct 2009 11:35

Re: aan de Koebeest vrienden...

Post by Mario »

dacht juist hetzelfde : cavia's/konijnen kunnen ook redelijk wat afgrazen maar misschien is de wipr zijn tuin te groot

User avatar
Muug
Posts: 11787
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: aan de Koebeest vrienden...

Post by Muug »

Mario wrote:dacht juist hetzelfde : cavia's/konijnen kunnen ook redelijk wat afgrazen maar misschien is de wipr zijn tuin te groot
wipr heeft momenteel geen tuin. ;)
Maar die klein prutsbeesten op uwen hof houden lijkt me ook niet evident.
Nogmaals, een paar schapen, gelijk mijn broer dat gekocht heeft, lijkt mij "doenbaar". En dat bedoel ik op verschillende levels :
- ge kunt dat bij de boer ophalen en in uw koffer steken (als ge een monovolume hebt)
- ge kunt dat zelf opheffen indien nodig
- die beesten zijn beter weersbestendig volgens mij, koeien moeten met de winter binnen staan volgens mij
- misschien hebben koeien ook simpelweg meer verzorging nodig?
- dierenartskosten gaan volgens mij ook redelijker zijn voor een schaap dan voor een koe
- een schaap jongt gemakkelijk, en dan heb je het plezier van lammetjes en zo. Is bij een koe wel een ander paar mouwen.

Soit, allemaal argumenten om géén koe te houden. Maar waar het goed geïnformeerde hart van vol is......... :thumbsup:

Mario
Posts: 724
Joined: 23 Oct 2009 11:35

Re: aan de Koebeest vrienden...

Post by Mario »

bof, onze cavia's die hadden een kot (nu zitten daar konijnen in) met een omheining
om de zoveel dagen verplaatsten wij dat zodat ze een volgend stuk gazon konden afgrazen

of een geit (of twee) als je toch met schapen blijft afkomen ? :laugh3:
of ne (muil)ezel of ne lama ? :w00t:

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

Re: aan de Koebeest vrienden...

Post by bompa »

Een koe mag toch redelijk wat grasland hebben ze, maar voor het melk moet je het niet doen denk ik want dat krijg je niet verwerkt of op .wij haden vroeger een varken een paar geiten en wat kiekes in den hof lopen .Anders een stel ganzen houden,die grazen ook en zijn beter als een waakhond want die vallen ook aan en bijten ook naar vreemden :grin:

Wipr
Posts: 1984
Joined: 27 Oct 2009 01:38

Re: aan de Koebeest vrienden...

Post by Wipr »

:grin: :grin: :grin:
De wipr heeft genen tuin he, alleen als ik 's avonds mijn ogen toedoe. Automatische grasmaaier...handig maar geef mij dan maar zo een opgefokte grasmaai-racetractor. Hmmm effectief sjotten voor de kleine zal er niet meer inzitten, tenzij hij zijn slide-technieken wil verbeteren :mrgreen:

Mijn grootvader is een rasechte Waal en hij had wel de ruimte voor een pony. Tof beest maar wat wild mijn gedacht. Er rustig tussen rennen ontaarde al snel in een achtervolging van pony achter mens. :peepwall:
En gras stond er ni meer veel op, nochtans was het een serieus stukje grond.
Nu woont den Bompa op een flatje ergens aan de Maas in Yvoir.

Ganzen zijn idd ook super maar kunnen venijnig zijn en effectief, bemesten doen ze allen als de beste :whistling:

pingu
Posts: 420
Joined: 09 May 2013 17:19

Re: aan de Koebeest vrienden...

Post by pingu »

OzzePaa wrote:
pingu wrote:Als het alleen om het gras maaien gaat, dan zou ik precies opteren voor zo'n robotmaaier. Dat heeft geen behoefte aan gezelschap, en in de winter moet je dat ook geen hooi geven. :grin: Dat trekt m.a.w. zijne plan.
't Is wak zei, Pingu ... maar de Wippr trekt misschien zelf wel graag aan iet anders om ook nog wat terug te krijgen van de koebeest ;)
Great minds thing alike... :ugeek: :mrgreen: :rayof:

User avatar
den Bullet
Posts: 1477
Joined: 23 Oct 2009 11:18

Re: aan de Koebeest vrienden...

Post by den Bullet »

Wipr wrote:...

Ganzen zijn idd ook super maar kunnen venijnig zijn en effectief, bemesten doen ze allen als de beste :whistling:
En maken lawaai as een oud foorwijf ...

Neem dan eenden ;)

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

Re: aan de Koebeest vrienden...

Post by bompa »

In den tijd liepen er altijd vreemden door den hof van mijn schoonvader , wij hebben dat eigenlijk ook nooit verboden aan die gasten :grin: ik heb die zijnen hof toen 2x in de breedte afgespannen vanvoor en vanachter
en er ook 2 poortjes ingezet die automatisch terug dichtvielen ,de zijkanten waren afgespannen, dus de mensen konden er nog vanzelfs doorwandelen , ik had 7 ganzen gekregen en heb die maar in die hof gezet , maar merkwaardig genoeg kwam daar niemand nog door die hof gewandeld :grin: als ik ze s avonds eten ging geven en ze zaten vanachter in den hof zo een 90 meter ver ,en ik riep ze ,kwamen ze met zen allen naast mekaar met gestrekte nek en een gekwetter met vleugelgeklap afgestormd :? ik dacht ik moet blijven staan of 't is naar de kl .t.n :grin: en ik bleef staan en de ganzen stopte juist voor mij en dan gaf ik ze eten :grin: en zo was dat elke avond .ik sprak de mensen die naast mijne schoonvader woonden en die zegde, soms 's avonds maken ze toch lawaai , ik zeg tegen hen dan moetje is kijken naar waar ze staan te kijken , en ze zouden die raad opvolgen, volgende keer ze lawaai mieken gingen ze kijken en zagen ne gast bij hun weglopen en in een draaiende wagen inspringen zonder nummerplaat die buren hadden een zaak ,van toen wisten ze als die ganzen ' s avonds lawaai maken dat er iets was , voor de rest mieken die geen lawaai
die graasden dikwijls en anders lagen ze vanachter in den hof onder de bomen, maar als ze een nest hebben zijn ze nog kwader heb ik ondervonden dan beten ze mij ook als ik ging kijken :grin:

User avatar
Muug
Posts: 11787
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: aan de Koebeest vrienden...

Post by Muug »

bompa, wanneer verschijnt uw biografie? Ik kijk er enorm naar uit. :grin:

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: aan de Koebeest vrienden...

Post by OzzePaa »

Muug wrote:bompa, wanneer verschijnt uw biografie? Ik kijk er enorm naar uit. :grin:
Zoegauw dattem er den tijd voor heeft, he Muug :!: ;) :mrgreen: ... ik kan sinds kort alleen maar beamen dagge als gepensioneerde voor vanalles tijd tekort hebt ... of toch dat uwe velen tijd dagge dan zou moeten hebben, pesies aan uwe neus voorbijvliegt, ingevuld door vanalles waar ge vroeger euuhhhh .... genen tijd voor had :lurker: :tongue: :krabje: :lol:
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

Wipr
Posts: 1984
Joined: 27 Oct 2009 01:38

Re: aan de Koebeest vrienden...

Post by Wipr »

Muug wrote:bompa, wanneer verschijnt uw biografie? Ik kijk er enorm naar uit. :grin:
:stupid: :grin:

Post Reply