Na analyse van Frans zijn .gpx bestand, dit bevat volgende statische data:
Een pak XML schema in URL's door Garmin netjes afgeschermd waardoor je als gebruiker geen zicht hebt wat ze inhouden. Helaas.
Een node met metadata, ik vermoed dat hierin aangegeven is hoe fel een kaart moet zoomen om de route weer te geven met minlat en maxlat, minlong en maxlong.
Volgende node heeft 7 routepunten. 7 statische punten. Wat anders is in een door Garmin gegenereerde gpx, en dat kan dan ook alleen maar door Garmin toestellen gelezen worden, is dat die routepunten (de rtp node waarover ik reeds gespreken had) nog extenties hebben. In deze extenties zitten opnieuw statische punten, opniew rtp nodes. Ja ik geef toe, veel statische punten. Maar weer zit er geen enkele verwijzing naar richting, afslagen,... wat een route maakt. Opnieuw zal, zoals ik hiervoor geschreven heb en bevestigd wordt door Wikipedia, de route berekend worden door het toestel, weliswaar op basis van de vaste punten die in de gpx zitten.
Tenslotte zit er een track of een trk node in die, integenstelling tot de door de meeste andere programma's gegenereerde tracks, vrij weinig punten heeft. Iets wat ik al vaak gemerkt heb als ik een track uit een .GPX open in mijn Tripy, weinig punten die dan vaak nog tussen de wegen liggen waardoor het vaak moeilijk is om een Garmin track op een Tripy te rijden.
Ik zie hier enkel bevestiging in van wat ik hiervoor geschreven heb: een gpx bevat enkel punten van 3 verschillende types elk in hun eigen node: routepunten, trackpunten en waypoints. In een .gpx zit bijgevolg ook geen route, die wordt uiteindelijk berekend door het toestel op basis van de vectorkaart. En ja, hoe dichter bij elkaar de trk punten of de rte punten of de wpt pnten bij elkaar liggen, hoe minder speling het programma heeft in het berekenen van een route.
F M wrote: ↑27 Aug 2020 13:12
Dat klopt toch niet helemaal, Tom
.
Mijn opmerking diende om aan te duiden dat je de term gpx verkeerd gebruikt. Je slimme telefoon geeft geen gpx weer, maar een route of een spoor, want die kunnen allebei in een gpx zitten, net zoals bv ook nog waypoints.
Ik gebruik nergens termen verkeerd. Ik blijf herhalen, zoals je zelf kan zien in de GPX die je nu zelf een keer geopend hebt, dat er enkel punten inzitten, geen routes in de zin dat we een route kennen, wel een opeenvolging van rte punten, het verbinden van die punten gebeurt door het programma op basis van de vector kaart.
F M wrote: ↑27 Aug 2020 13:12
Een Garmin leest ook geen gdb-bestand. Een gdb bestand werd gebruikt om routes, sporen, waypoints gecondenseerd op te slaan op je PC (of een ander opslagmedium). Wanneer je vanuit Mapsource de routes- sporen, waypoints vanuit een gdb-bestand naar de GPS stuurt, zet Mapsource die om in een gpx-bestand. Je mag honderden gdb-bestanden in je Garmin plakken, die kan daar absoluut niets mee doen.
Misschien, de Garmin hokus pokus die eenvoudige processen moeilijk maakt en waardoor er allerlei trukken moeten uitgehaald worden om het ondoorzichtelijk te maken en om fouten te maken, interesseert me niet echt. Punt blijft wel dat als je een .gdb bestand opent, dat je daar wel indicaties hebt van afslagen en dergelijke.
F M wrote: ↑27 Aug 2020 13:12
De route wordt in een garmin zelf gegenereerd in de outdoor-toestellen, gebaseerd op de waypoints in de gpx. Dat lijkt ook de methode te zijn van Osmand ,gezien het commentaar van Pingu dat er bij het gebruik van een route verschillen kunnen optreden.
En dus niet alleen door outdoor toestellen alle toestellen berekenen een route op basis van een vaste lijst punten. Maar ik heb wel bijgeleerd dat de outdoor toestellen een route gaat bereken op basis van de waypoints en niet op basis van de routepunten, maar ja, eigenlijk is dat niet relevant want je kan in zo een .gpx de naam van die tags aanpassen door een gewone text editor te gebruiken.
F M wrote: ↑27 Aug 2020 13:12
De motortoestellen (de Zumo's) gebruiken echter alle tussenliggende shaping points in een route, zodat de Zumo de route niet meer zelf moet genereren aan de hand van de waypoints in de route. Wat die wel gaat doen, is al die shaping points, en de waypoints in een route, verschuiven naar de dichtstbijzijnde weg van de actieve kaart in de Zumo. En als er geen weg in de buurt ligt, dan maakt hij er op die plaats een stukje 'spoor' van, zodat je nog altijd je route kan volgen, op die plaats weliswaar zonder routeaanwijzingen. Dat is trouwens de grote sterkte van de Garmin Zumo's: je kunt er nagenoeg zeker van zijn dat een route ongewijzigd in je gps geraakt.
Nagenoeg zeker... de term nagenoeg is in deze belangrijk in tegenstelling tot Tripy en OsmAnd waar de track getoond wordt zoals die is, zonder enige aanpassing en waardoor je niet nagenoeg zeker bent maar 100% zeker. Wat jij verschuiving van punten noemt is in realiteit de berekening van de route door het programma op basis van de vectorkaart.
Maar dit alles ter zijde en ter algemene lering, want in tegenstelling tot bij de Garmin Zumo, weet ik niet wat de Osmand doet met een spoor of route die in een gpx-bestand zit.
[/quote]
Dus eigenlijk waar was ik niet helemaal juist in mijn uitleg?