Benzine vs diesel

Hét forum bij uitstek waar je je ei kwijt kan. Of om stoom af te blazen. Om je hart te luchten. Topics zijn enkel toegankelijk voor wie geregistreerd en aangelogd is.
Wipr
Posts: 1984
Joined: 27 Oct 2009 01:38

Benzine vs diesel

Post by Wipr »

Binnenkort een andere wagen en de gedachtengang is te gaan voor een benzinemotor maar toch een lichte twijfel.

Wanneer benzine wanneer diesel?

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: Benzine vs diesel

Post by OzzePaa »

Rationeel : als ge ne nieuwe koopt, mij gedacht : altijd benzine. Prijsvoordeel per getankte liter slinkt en enkel het minder-verbruik van een diesel gaat dan pas op (zeer) lange termijn zijn voordeel opleveren. Okkazie is (voor de moment) nog een ander verhaal ...
Echter : het prijsvoordeel van een benzine t.o.v. een (vergelijkbare :!: ) diesel is na de aankoop snel vergeten. Elke keer ge (meer) aan de pomp staat met ne naft is dat gevoelsmatig blijvend zuur ...
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
Bij
Posts: 441
Joined: 01 Mar 2011 09:57
Location: Pallieterland

Re: Benzine vs diesel

Post by Bij »

Hier staat sinds anderhalf jaar ene op CNG op den hof (golf variant 1.4 TGI). Ik ging ook eerst voor nen naft maar aangezien wij toch een 17000 km per jaar bollen hebben we uiteindelijk voor CNG gekozen. Tot hier toe al 30000 probleemloze km en dus nog gene moment spijt van gehad.
Auto is ingeschreven in 2015 den BIV was toch wel de volle 42€ :grin: en wegentaks... daar ben ik nu nog voor de komende 4 jaar van vrijgesteld (in de kering is da ook nog ongeveer 1000€) Tanken is ook ni duur ongeveer 12€ voor 16Kg gas en daar bollen we ongeveer 300km mee. Natuurlijk hebben niet alle merken dit aanbod maar om een idee te hrijgen wat er al op de markt is http://www.ngva.be/nl/particulieren nog wat info https://www.aardgasrijder.be/

grtz
Oldtimer BMW fanaat :ricky:

User avatar
Stefke
Posts: 2934
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Benzine vs diesel

Post by Stefke »

Benzine! Diesel moet ge niet kopen want die zijn ze aan't uitmoorden. Zelf mijn 23 jaar oude busje moet er binnenkort aan geloven. Alle lichte vrachten met wat leeftijd gaan ze nu ook zwaarder belasten wegens te vervuilend... Wat vervuild er eigenlijk het meest? Mijn 2400cc 5 cyl diesel waar ik elk jaar 4000km mee rij of zo'n nieuwe tdi waar er 80000km per jaar mee gereden wordt? 8-)

Mario
Posts: 731
Joined: 23 Oct 2009 11:35

Re: Benzine vs diesel

Post by Mario »

Bij wrote:Hier staat sinds anderhalf jaar ene op CNG op den hof (golf variant 1.4 TGI). Ik ging ook eerst voor nen naft maar aangezien wij toch een 17000 km per jaar bollen hebben we uiteindelijk voor CNG gekozen. Tot hier toe al 30000 probleemloze km en dus nog gene moment spijt van gehad.
Auto is ingeschreven in 2015 den BIV was toch wel de volle 42€ :grin: en wegentaks... daar ben ik nu nog voor de komende 4 jaar van vrijgesteld (in de kering is da ook nog ongeveer 1000€) Tanken is ook ni duur ongeveer 12€ voor 16Kg gas en daar bollen we ongeveer 300km mee. Natuurlijk hebben niet alle merken dit aanbod maar om een idee te hrijgen wat er al op de markt is http://www.ngva.be/nl/particulieren nog wat info https://www.aardgasrijder.be/

grtz
mij interesseert dat ook en in Turnhout staat ook zeker 1 pomp, dus da's dan wel praktisch
maar als alles meezit kopen we pas binnen 2 jaar een nieuwe/andere auto ; heb wel m'n twjifels dat Alfa de Giulia gaat uitbrengen met CNG :(

diesel komt er bij ons zeker niet in

Koeno
Posts: 3233
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Benzine vs diesel

Post by Koeno »

OzzePaa wrote:Rationeel : als ge ne nieuwe koopt, mij gedacht : altijd benzine. Prijsvoordeel per getankte liter slinkt en enkel het minder-verbruik van een diesel gaat dan pas op (zeer) lange termijn zijn voordeel opleveren. Okkazie is (voor de moment) nog een ander verhaal ...
Echter : het prijsvoordeel van een benzine t.o.v. een (vergelijkbare :!: ) diesel is na de aankoop snel vergeten. Elke keer ge (meer) aan de pomp staat met ne naft is dat gevoelsmatig blijvend zuur ...
Bah, zwijg mij over verbruik...
kheb in de wagen geen zware voet, maar mijn 3 jaar oud, 1.6nafteke... verbruikt 7.5l, volgens de boekskes maar 5.7l (of eefter iemand em mistypt).

mijn vrouw haren MB CDI 220 Diesel van 17 jaar oud doet het beter met zijn 6liter verbruik...

Ik zou persoonlijk opnieuw voor nen diesel gaan, ik vind het veel plezanter rijden...
maar ik ben blijkbaar nen tegendraadsen ;)

karel-p
Posts: 111
Joined: 07 May 2015 09:07

Re: Benzine vs diesel

Post by karel-p »

12 jaar met een opel meriva gereden. 1.7dti met 75 pk. Is eigenlijk een Isuzu motorblok.
18000 km per jaar. 5l/100km. Gene airco. Tel uit uw winst tegenover naft.

Nu een opel astra 1.7 Cdti 110 pk met dieselpartikelfilter.
18000km per jaar 4.5l/100km met airco. Zelfde Isuzu blok maar met commonrail.
Nog steeds winst MAAR....

diene dieselpartikelfiter trekt op gene zak. :thumbsdown:
Regenereren bij korte afstanden. Stinken en trillen van de motor.
en verbruik x4 tijdens dat verbranden in de filter.

Ook al een paar keer gehad dat er melding verschijnt dat je de motor niet mag afleggen
en moet blijven rijden tot filterlampke terug uit is. :thumbsdown:

Voor lange ritten en autostrade ideeal: m'n vrouw doet regelmatig ieper-antwerpen heen en terug.
Maar soms ook boodschappen en plaatselijke ritten gelijk iedereen.
En daar gaat de miserie beginnen voor veel mensen.

Elke dag 15 km naar uw werk, zonder autostrade is gegarandeerd miserie.
Uwe filter geraakt vol, niet op temperatuur en ge rijdt niet één keer boven de 100km/h.
Twee keer uwe filter vol = In de garage een verplicht doorbrandcyclus voor de filter : 400 euro :oops:

Daarbij telkens je de motor aflegt tijdens een regeneratie gaat de hoeveelheid diesel die de pomp bijsteekt in de cilinders in de olie zakken. D'r zit zelfs een oliekwalitieit-meter op . Ewel in elf maanden is die 100% weg.
'k heb nog geen ene auto gehad waar na 15000km de olie te laag staat en er bijgevuld moet worden.
Maar diene olie ziet er zelfs geen olie meer uit aan de peilstok. eerder een zwart sopke. :(

Het gaat dus niet meer over de brandstof of de kilometers maar echt wel hoe je de auto met brandstof gaat gebruiken .

De dag dat m'n vrouw geen autostrade meer moet doen gaat diene diesel buiten en komt er een naft.

User avatar
Bij
Posts: 441
Joined: 01 Mar 2011 09:57
Location: Pallieterland

Re: Benzine vs diesel

Post by Bij »

[quote="Mario
mij interesseert dat ook en in Turnhout staat ook zeker 1 pomp, dus da's dan wel praktisch
maar als alles meezit kopen we pas binnen 2 jaar een nieuwe/andere auto ; heb wel m'n twjifels dat Alfa de Giulia gaat uitbrengen met CNG :(

diesel komt er bij ons zeker niet in[/quote]

Mario,
Als ge dus op de gierlesteenweg aan de Q8 of den Esso express (want daar is er ondertussen ook een pomp) ne rooie golf variant ziet staan tanken dan ben ik da :grin:
Gezien wij regelmatig in die regio vertoeven (familie en ne caravan in Postel) was dat wel welkom dat er daar ook een CNG pomp kwam. :thumbsup:
Oldtimer BMW fanaat :ricky:

User avatar
F M
Posts: 5081
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Benzine vs diesel

Post by F M »

Met de bedrijfswagen hebben we zelfs geen keuze: enkel diesels worden aangeboden. Voor mij eigenlijk niet ideaal, vermits er veel korte ritten mee gemaakt worden. Nu heb ik door omstandigheden wel heel wat grotere afstanden gereden met de vorige brandstoftank. Een gemiddeld verbruik van 5 l/100 km tegenover 6,5 de vorige keer. Het hangt dus inderdaad vooral af van het gebruik.

De dochter heeft zich net een okkazietje gekocht. In okkazies geldt nog altijd dat benzine-auto's gevoelig goedkoper zijn dan diesels. Het is dus een benzine geworden. Maar zij rijdt minstens 3 keer per week van Leuven naar Mechelen; ze doet dus wel iets meer kilometers en had misschien beter een diesel gekocht...

By the way, als iemand een goede okkazie dieselauto zoekt: ik heb een Citroen C5 in de aanbieding. :)
I am confused. Oh no, maybe not!

Mario
Posts: 731
Joined: 23 Oct 2009 11:35

Re: Benzine vs diesel

Post by Mario »

misschien moeten ze bij diesel (en waarom ook niet bij benzine ?) eens de secundaire kosten bijrekenen die nu door de maatschappij worden betaald ?
wellicht zou het prijsverschil tussen beide dan nog kleiner worden...

karel-p
Posts: 111
Joined: 07 May 2015 09:07

Re: Benzine vs diesel

Post by karel-p »

secundaire kosten ? wat zijn dat ? leg mij dit eens uit asjeblief? :dontknow:

vet on wheels
Posts: 367
Joined: 23 Oct 2009 11:09

Re: Benzine vs diesel

Post by vet on wheels »

ik heb de indruk dat het verbruik van benzinewagens veel hoger blijkt te zijn dan opgegeven, tov van diesels. Daar blijft dat nog dragelijk.
Het onderhoud is ook een hogere kost bij diesel, vorige maand 550€ voor onderhoud van X3 2L diesel. :( . Mijne eerste auto kostte minder (wel 35 jaar geleden...) ;)

User avatar
Muug
Posts: 11817
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Benzine vs diesel

Post by Muug »

dat de verbruikscijfers dikke quatsh zijn is al lang geweten.... en zelfs de CO- en NOX-cijfers zijn even grote bullsit... de labo's bedriegen de wereld, dat is geweten, en getolereerd. Dus, ja, uw auto zal meer verbruiken.

Mario
Posts: 731
Joined: 23 Oct 2009 11:35

Re: Benzine vs diesel

Post by Mario »

karel-p wrote:secundaire kosten ? wat zijn dat ? leg mij dit eens uit asjeblief? :dontknow:
milieukosten te wijten aan ontginning, raffinage, verbruik (dus onze verpeste lucht door de fijne partikels)
kosten te wijten aan de sociale kost ter plaatse waar de olie wordt gewonnen
kosten te wijten aan het steunen van regimes/machtshebbers die over de olie beschikken
enz.

User avatar
Blackbert
Posts: 3472
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Benzine vs diesel

Post by Blackbert »

Mario wrote:misschien moeten ze bij diesel (en waarom ook niet bij benzine ?) eens de secundaire kosten bijrekenen die nu door de maatschappij worden betaald ?
wellicht zou het prijsverschil tussen beide dan nog kleiner worden...
Misschien moet je eerst eens kijken hoe de prijs van brandstof samengesteld is: http://www.petrolfed.be/nl/maximumprijz ... mumprijzen

Blauw + Rood = Prijs aangerekend door de producent/verdeler
Al de rest zijn belastingen, dus behalve voor LPG is meer dan de helft van wat je aan de pomp betaalt een bijdrage aan de maatschappij. Waar die berg geld voor gebruikt wordt?

Voor CNG kan ik de samenstelling van de prijs niet direkt vinden, maar iets meer dan een Euro doet vermoeden dat er ook wel een groot deel belastingen inzitten. Ok, ter promotie gecompenseerd door de vrijstelling van BIV en verkeersbelasting.

't Is duidelijk dat de regering de diesels eruit wil. Truttelboom heeft het in gang gezet door de verkeersbelasting op personenwagens afhankelijk te maken van de brandstofsoort en uitstoot. Ja, auw. Ik wil 'm buiten, maar daar ga ik serieus op verliezen. Alternatief: een 2dehandse op LPG, ik heb geen geld voor een splintenieuwe op CNG of batterijen.
Volgend jaar hetzelfde met lichte vrachtwagens, alleen, daar zijn nog minder alternatieven dan bij personenwagens. Weer auw. Ze trekken er wel een groen laken over, maar het extra inkomen dat die maatregel zal opleveren is te verleidelijk.

Ik denk dat mijn bijdrage aan de maatschappij al behoorlijk groot is, dank u. Dat de beheerders er niet in slagen die bijdrage behoorlijk te besteden, daar kan ik niks aan doen. Ik ben persoonlijk aansprakelijk voor wat ik doe. Zij veel minder.

Edit: als we onze geitenwollensokken echt aantrekken, laat de exploitant dan zijn bijdrage maar betalen ook. Dat rode gedeelte in de prijssamenstelling is ook redelijk groot.
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
Muug
Posts: 11817
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Benzine vs diesel

Post by Muug »

Blackbert wrote: Misschien moet je eerst eens kijken hoe de prijs van brandstof samengesteld is: http://www.petrolfed.be/nl/maximumprijz ... mumprijzen

Blauw + Rood = Prijs aangerekend door de producent/verdeler
Al de rest zijn belastingen, dus behalve voor LPG is meer dan de helft van wat je aan de pomp betaalt een bijdrage aan de maatschappij. Waar die berg geld voor gebruikt wordt?
Miljaar, nu begrijp ik waarom de staat die LPG niet promoot :shock: :shock: :shock:

User avatar
Blackbert
Posts: 3472
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Benzine vs diesel

Post by Blackbert »

Je weet ook dat je voor LPG een jaarlijkse extra bijdrage mag betalen van ergens rond de 400€.
Er wordt nu heftig geschermd met hoe proper CNG wel is tegenover diesel. En 'daarom' krijg je belastingvoordeel. LPG is net niet zo proper als CNG, maar daar betaal je extra voor. Ok, de prijs aan de pomp is nog stukken lager. Heeft iemand CNG en LPG al eens in een rekenblad gezet om de jaarlijkse kost te vergelijken?
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
Muug
Posts: 11817
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Benzine vs diesel

Post by Muug »

Blackbert wrote:Je weet ook dat je voor LPG een jaarlijkse extra bijdrage mag betalen van ergens rond de 400€.
400 euro??? Zo hoog liggen die extra taksen niet hoor. Toen wij onze Fabia met LPG hadden, was benzinetaks+lpgtaks = dieseltaks
Maar 't is gelijk ge het zegt, en ik heb het ook al eerder gezegd : een goeie recente LPG-wagen gaat nog het meest betaalbare zijn.

Mario
Posts: 731
Joined: 23 Oct 2009 11:35

Re: Benzine vs diesel

Post by Mario »

LPG, wil men ons niet doen geloven dat dat 'passé' is ?
terwijl men het ook nooit echt gepromoot heeft, integendeel, zeker nadat de kinderziekten eruit waren (verboden in parkings, relatief weinig pompen enz.)

Edit : geitenwollensok, Bert. (Gedeeltelijk) schuldig, ja en niet te beroerd om dat hier te schrijven hoor, je mag daar gerus meewarig over doen, maakt me niet zoveel uit.
Als ik moet kiezen tussen minder diesels of constant in smog leven en lucht inademen die mogelijk cancerogeen is of op z'n minst schadelijk voor de gezondheid, dan weet ik het wel. De explosieve groei van diesels de voorbije 20 jaar, dat kon gewoon niet blijven duren. En binnenkort zul je met een oude mazoetstoker ook niet meer Antwerpen binnen mogen. Tja, die evolutie zal nog moeilijk te stoppen zijn en dan wij Belgen nog niet eens vergevorderd op dat vlak.
Je gaat nog veel moeten morren, vrees ik, eens 'Parijs' echt voelbaar gaat worden in maatregelen die men ons zal opleggen.

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

Re: Benzine vs diesel

Post by bompa »

In de jaren 70 reed ik al met lpg , dat was goedkoop tot er meer en meer begonnen mee te rijden ,toen zagen ze daar in Brussel weer een inkomen in , en gelijk altijd dan , de lpg prijs naar omhoog ,er kwam een taks bij voor lpg wagens ,en zo kwamen er geen tankplaatsen meer bij voor lpg, er verdwenen er nog dank zij de hebberigheid van de regering, wilde je er toen nog echt voordeel uithalen moest je naar Nederland gaan tanken ,daar stond hij toen zeker 10 B frank goedkoper, met als gevolg als we daar tankten gingen we daar ook winkelen.
Eind jaren 90 nog is met lpg gereden met mijne Lada niva, maar den lpg taks was er nog altijd bij, en er verdwenen nog een aantal lpg tankplaatsen , dus terug beginnen dieselen. De regering heeft lpg rijden zeker nooit aangemoedigd ,al zegden er toen dat lpg beter was voor het milieu . Den B frank zagen die mannen veel liever dan het milieu.

Post Reply