Kruising tussen ne gezinsauto en nen bestelwagen gezocht

Memmen, zagen, kreften en andere onderhoudende discussies over van die blikken dozen met teveel wielen
User avatar
Muug
Posts: 11816
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Kruising tussen ne gezinsauto en nen bestelwagen gezocht

Post by Muug »

den Bullet wrote: 14 Jun 2019 09:46
Muug wrote: 18 Oct 2016 14:54 (efkes afgesplitst) ;)

Dacia Dokker? In het basismodel moet ge de ruiten zelfs met een hendel opendraaien. :rayof:
Polle, ge staat wel wat achter met uw kennis over vierwielers ...
Ehm tja, ten eerste heb ik het over een basismodel, echt het simpelste van het simpelste, en ten tweede, ik beken, citeer ik eigenlijk mijn buurman die 2-3 jaar geleden ene gekocht heeft.
Dus ik spreek niet van eigen ervaring. Altijd een slecht idee. :lipsrsealed2:

User avatar
den Bullet
Posts: 1481
Joined: 23 Oct 2009 11:18

Re: Kruising tussen ne gezinsauto en nen bestelwagen gezocht

Post by den Bullet »

Muug wrote: 14 Jun 2019 11:19 Ehm tja, ten eerste heb ik het over een basismodel, echt het simpelste van het simpelste, en ten tweede, ik beken, citeer ik eigenlijk mijn buurman die 2-3 jaar geleden ene gekocht heeft.
Dus ik spreek niet van eigen ervaring. Altijd een slecht idee. :lipsrsealed2:
Ik heb het basismodel; enige optie is een reservewiel ...

2 achterdeuren zonder ruiten
8 bevestigingsringen in de laadruimte
ABS + Remhulpsysteem
Bandenopblaaskit
Bestuurdersairbag en ontkoppelbare passagiersairbag
Buisvormig tussenschot
Ecomodus
ESP + Antislipsysteem
Geluidsalarm bij niet vastgemaakte veiligheidsgordels
Getinte ruiten
Interieur Donker Carbon /
Tropic Grijs
Linker zijpaneel zonder ruit
Nuttig laadvermogen 564 kg
Radiovooruitrusting vooraan
Schakelindicator
Similileder zetelbekleding Leon
Stalen velgen 14" Bol
Stuurbekrachtiging
Zijschuifdeur rechts zonder ruit
Zwarte bumpers

Jopet
Posts: 831
Joined: 22 May 2014 09:27

Re: Kruising tussen ne gezinsauto en nen bestelwagen gezocht

Post by Jopet »

Muug wrote: 06 Dec 2016 09:22
Nieuwe is weggesmeten geld. Zéér duur in aankoop, meteen enorm waardeverlies, en bij een patat zijt ge een arm en een been kwijt als ge 't moet laten repareren.
Met deze gedachte in het achterhoofd hebben we in 2017 een Peugeot 508 SW 2.0 HDi 180pk van 2 jaar en 10 maanden met 104.000km gekocht. Ik dacht ook de occasie van mijn leven gekocht te hebben, hele mooie nette wagen, tot we een maand later de auto mochten laten afslepen met gesprongen distributieriem. Hoewel riem maar om de 200.000 of 8 jaar dient vervangen te worden was dit geen probleem van Peugeot, geschiedenis dat kennen we niet zeiden ze bij Peugeot. De garagist waar we hem gekocht hadden hield voet bij stuk dat dit een Peugeot probleem was maar die zeiden van niet. Tot ik via via te weten kwam dat in de 6 maanden voor mijn aankoop deze auto tot 3 X in garantie hersteld geweest is met o.a. een nieuwe distributieriem die er dus nauwelijks 12.000 km op lag en toch was dit voor Peugeot niet hun probleem. Vervangstukken zijn 6 maanden gewaarborgd zonder discussie maar in de 2de 6 maanden moet je zelf kunnen aantonen dat de fout reeds bestond tijdens de eerste 6 maanden..... Begin maar als particulier, rechtsbijstand komt daar niet in tussen. Mijn garagist heeft dan alle kosten op zich genomen (wat sowieso zijn plicht was) en onder toezicht van een expert alles laten demonteren in andere Peugeot garage en dan laten herstellen. Een zaak die hij achteraf gewonnen heeft voor de rechtbank. Maar het vertrouwen in een occasie was dus danig geslonken dat we vorig jaar dan maar terug een nieuwe auto gekocht hebben....
Met occasies moet je gewoon chance hebben, met een VW, BMW of dergelijke ga je met een chassisnr naar een dealer en ze kunnen de geschiedenis opvragen en je krijgt die, bij Peugeot kunnen of willen ze dat niet.....

Groetjes,
Jopet
Yamaha RD 125 LC - Yamaha RD 500 LC - Honda CBR 1000F -
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT

User avatar
Marsman
Posts: 477
Joined: 23 Sep 2018 02:48

Re: Kruising tussen ne gezinsauto en nen bestelwagen gezocht

Post by Marsman »

Jopet wrote: 14 Jun 2019 19:18
Met occasies moet je gewoon chance hebben, met een VW, BMW of dergelijke ga je met een chassisnr naar een dealer en ze kunnen de geschiedenis opvragen en je krijgt die, bij Peugeot kunnen of willen ze dat niet.....

Groetjes,
Jopet
Oeps: een beetje voorbarig: je kan alleen maar van een geschiedenis spreken OP VOORWAARDE DAT HET BETROFFEN VOERTUIG STEEDS IN EEN OFFICIËLE GARAGE WERD ONDERHOUDEN EN/OF GEREPAREERD. Als dat niet het geval is, dan ben je eraan voor je moeite.
En als er daadwerkelijk een geschiedenis is, dan wil dat nog niet zeggen dat je die omwille van uw schoon ogen zomaar gaat meekrijgen want normaal gezien zijn die dingen uitsluitend bestemd voor intern gebruik.
Dus, zo simpel als jij het hier voorstelt is het allemaal niet.....
lou tems passo
passo lou ben

Boo Ya

sunt prudentes qui tacent, cum nihil habent quod dicant

User avatar
Muug
Posts: 11816
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Kruising tussen ne gezinsauto en nen bestelwagen gezocht

Post by Muug »

Ik zou okkozjes eerder kopen als het een MyWay-voertuig is, of een Nearly New car of zo. Kortom, door het merk zelf erkende okkozjes, mét garantie.
Onze Skoda, gekocht eind 2016: Myway-auto van zes jaar oud met twee jaar garantie. Airco kapot: garantie. Nieuwe zuigers en drijfstangen wegens belachelijk veel oliezuipen (https://www.test-aankoop.be/auto-fiets/ ... ieverbruik): ook geen gezeur en dus garantie. Rijdt als een droom, draait als een lier, prachtwagen. En goede garantie! :thumbsup:
Maar het is natuurlijk geen Frans merk. 8-)

User avatar
Raketman
Posts: 1260
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: Kruising tussen ne gezinsauto en nen bestelwagen gezocht

Post by Raketman »

Ah kijk, uiteindelijk heb ik mijn eigen -koop nooit een nieuwe wagen regel- ook maar laten varen...en in 2017 nen nieuwe Jeep Renegade Downtown gekocht (ne Fiat kwa). Full option, met normaal reservewiel (dat ik ondertussen in de UK al eens nodig gehad heb) en een volledige set winterbanden erbij als cadeautje. Puur gekocht met het hart, omdat dat een grappig bakske is met heel veel grondspeling en behoorlijk wat comfort. Bovendien zit hij vol met allerlei verwijzingen naar de oervader-Jeep, de Willys. Onnozelheden die het wel doen bij ons.
Eén keer garantie nodig gehad toen het infotainment systeem begon te flippen bij gelijktijdig gebruik van GPS, radio en bluetooth. Is opgelost geraakt. Geen idee hoe de duurzaamheid zal zijn (het blijft in wezen nen auto op Fiat basis :? ) maar dat zien we dan wel.
Nil volentibus arduum

Jopet
Posts: 831
Joined: 22 May 2014 09:27

Re: Kruising tussen ne gezinsauto en nen bestelwagen gezocht

Post by Jopet »

Muug wrote: 15 Jun 2019 22:52 Maar het is natuurlijk geen Frans merk. 8-)
Na het probleem met de 508 heb ik die opmerking dikwijls gekregen van de mensen, er waren er zelfs bij die zeiden dat ik beter bij Ford was gebleven.... Met die opmerking heb ik dan eens goed gelachen, Ford heeft namelijk geen diesel in zijn gamma dat ze zelf ontwikkeld hebben, alle diesels van Ford waren uitgerust met een PSA motor, dus hebben beide +/- dezelfde motor en kun je dus hetzelfde probleem tegenkomen met een "Duitse" Ford :whistling: .
Heel die auto-industrie zit zodanig in elkaar verweven dat je op den duur niet meer weet wat je nu eigenlijk gekocht hebt. Kijk naar Mercedes, alles wat lichter is dan een 2.0 = Renault motor, een Citan = Renault Kangoo, een X-Klasse = Renault Alaskan/Nissan Navara....
Kijk wat Toyota nu doet met zijn nieuwe Supra, is eigenlijk de nieuwe BMW Z4 dat ze onder handen genomen hebben. Fiat 124 = Mazda MX5.
Mijn buur moest geen VW Sharan meer hebben en heeft dan maar een Seat Alahambra gekocht :wall:
Ook in de motorwereld kom je dit tegen, hoeveel merken hebben geen Rotax motoren gebruikt, zelfs BMW en Yamaha gingen/gaan daar shoppen. De BMW scooters komen voor 80% uit de Kymco fabriek. De Kawasaki scooters zijn gewoon een Kymco met Kawasaki badge.
En zo zijn er nog heel veel voorbeelden....

Groetjes,
Jopet
Yamaha RD 125 LC - Yamaha RD 500 LC - Honda CBR 1000F -
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT

Mario
Posts: 730
Joined: 23 Oct 2009 11:35

Re: Kruising tussen ne gezinsauto en nen bestelwagen gezocht

Post by Mario »

de Alfa Romeo Giulia is wel degelijk een door Alfa ontwikkelde en gebouwde auto 8-)
zitten relatief weinig tot geen grote componenten in van andere merken
uitstekende rijderswagen, alleen verkopen ze amper :cry:

nu ja, al je overal maar 70 mag rijden, heb je niet zoveel aan een auto met een uitstekende wegligging en een prachtmotor (die in benzineversie wel wat zuipt)

User avatar
Muug
Posts: 11816
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Kruising tussen ne gezinsauto en nen bestelwagen gezocht

Post by Muug »

Mario wrote: 16 Jun 2019 10:30 de Alfa Romeo Giulia is wel degelijk een door Alfa ontwikkelde en gebouwde auto 8-)
Gisteren heb ik er zo ene gekruist :
Image

Jopet
Posts: 831
Joined: 22 May 2014 09:27

Re: Kruising tussen ne gezinsauto en nen bestelwagen gezocht

Post by Jopet »

Muug wrote: 16 Jun 2019 14:32 Gisteren heb ik er zo ene gekruist :
Image
Is dat zo ene dat je krijgt bij je ontslag? Een C4 :lol:

Alfa maakt al jaren prachtige wagens, terwijl ze eigenlijk altijd een heel mooie unieke stijl hebben spreekt het nooit aan tot de grote massa, de mensen die er mee rijden zweren er bij en kopen ook steeds een nieuwe maar ze kunnen zo moeilijk de mensen overtuigen. Mensen (toch de Belgen en vooral de Duitsers) zijn meer geneigd naar de premium merken te kijken en geven liever 40.000 euro voor een naakte Mercedes C of BMW 3 dan een mooi uitgeruste Giulia met straffe motor... Kwestie van Imago....

Groetjes,
Jopet
Yamaha RD 125 LC - Yamaha RD 500 LC - Honda CBR 1000F -
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT

User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1240
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: Kruising tussen ne gezinsauto en nen bestelwagen gezocht

Post by TuttoTerreno »

Ik geloof dat de Alfa Stelvio redelijk goed verkoopt.

en van deze zullen er ook wel een paar over de toonbank gaan:
https://en.wikipedia.org/wiki/Alfa_Romeo_Tonale_Concept

User avatar
Raketman
Posts: 1260
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: Kruising tussen ne gezinsauto en nen bestelwagen gezocht

Post by Raketman »

Ik denk dat ik eigenlijk terug mag gaan naar de topictitel...een kruising tussen ne gezinswagen en een bestelwagen gezocht.

Er zijn ondertussen 5 garantieherstellingen gebeurd (waaronder een serieus defect :? ), de laatste garantieherstelling is slecht gebeurd en moet nu opnieuw. Binnen een week is de garantie verlopen, vanaf hij hersteld is gaat hij weg.
Moraal van het verhaal : ver weg blijven van italiaansen brol...maar wist ik dat eigenlijk al niet jarenlang ?

:evil:
Nil volentibus arduum

User avatar
F M
Posts: 5081
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Kruising tussen ne gezinsauto en nen bestelwagen gezocht

Post by F M »

Raketman wrote: 16 Jun 2019 09:42Geen idee hoe de duurzaamheid zal zijn (het blijft in wezen nen auto op Fiat basis :? ) maar dat zien we dan wel.
Je hebt het dus ondertussen gezien; :cry:
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Raketman
Posts: 1260
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: Kruising tussen ne gezinsauto en nen bestelwagen gezocht

Post by Raketman »

Ja helaas...morgen nekeer gaan zien naar ne Rav4. Mijn eerste en tot nu toe beste auto was nen Toyota, mijn pa zweert al zijn halve leven bij niks anders. Nog nooit enig probleem gehad...
Nil volentibus arduum

User avatar
Muug
Posts: 11816
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Kruising tussen ne gezinsauto en nen bestelwagen gezocht

Post by Muug »

Waarom geen skoda dan?

User avatar
F M
Posts: 5081
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Kruising tussen ne gezinsauto en nen bestelwagen gezocht

Post by F M »

De titel van dit draadje vind ik eigenlijk ook niet zo correct. Een SUV is toch geen kruising tussen een gezinsauto en een bestelwagen ?

Ik denk daarbij eerder aan zoiets als mijn Citroen Berlingo... :dontknow:

Maar het komt er natuurlijk op aan dat je koopt wat je wil. Mijn vader zweerde ook bij Toyota's. Zijn laatste heb ik geërfd, en die was een paar maand later stuk...
Mijn collega heeft een Toyota. Het heeft 2 jaar geduurd voor ze het regelmatig niet kunnen starten hebben kunnen oplossen...

Je hebt altijd een portie geluk nodig, mijn gedacht.
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Raketman
Posts: 1260
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: Kruising tussen ne gezinsauto en nen bestelwagen gezocht

Post by Raketman »

Laat het ons anders stellen. Ik zou graag een bestelwagen tout court hebben, madam niet. Ik heb ze al zover gekregen om van het gewone gezinswagenconcept te evolueren naar nen suv :mrgreen: . Nu die laatste stap nog.
Het feit dat ge nen hogen instap hebt, veel grondspeling en in zijn geheel hoog van de grond zit zijn ondertussen ook al factoren die ze gewoon geworden is en waar nu belang aan gehecht wordt.

Op dit moment wil ik gewoon nen deftigen auto waar we eens een paar jaar geen omkijken naar hebben buiten gewoon onderhoud. Plus ook efkes onthouden dat er budgettair eigenlijk geen speling voorzien was om nen nieuwen auto na 2 jaar al te moeten vervangen :evil: :evil: .
Nil volentibus arduum

User avatar
Muug
Posts: 11816
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Kruising tussen ne gezinsauto en nen bestelwagen gezocht

Post by Muug »

Raketman wrote: 27 Aug 2019 10:28 Laat het ons anders stellen. Ik zou graag een bestelwagen tout court hebben, madam niet. Ik heb ze al zover gekregen om van het gewone gezinswagenconcept te evolueren naar nen suv :mrgreen: . Nu die laatste stap nog.
Het feit dat ge nen hogen instap hebt, veel grondspeling en in zijn geheel hoog van de grond zit zijn ondertussen ook al factoren die ze gewoon geworden is en waar nu belang aan gehecht wordt.
Op dit moment wil ik gewoon nen deftigen auto waar we eens een paar jaar geen omkijken naar hebben buiten gewoon onderhoud. Plus ook efkes onthouden dat er budgettair eigenlijk geen speling voorzien was om nen nieuwen auto na 2 jaar al te moeten vervangen :evil: :evil: .
Allez dan, ge moogt onze Skoda Yeti van 2010 voor een schoon prijske overnemen. Als ge daar de achterzetels uithaalt dan hebt ge een laadruimte die volgens mij toch al zéér dicht bij die van een Berlingo komt. :thumbsup: Ik heb daar bvb eens een berg salonstoelen mee vervoerd: ze stonden gewoon rechtop in de koffer...
't is een naft euro4, dus ge zijt nog minstens tien jaar welkom in de LEZzen.
't is een 4x4 dus ge kunt er mee in 't bos, op 't ijs, in de sneeuw, in de modder etc en ge gaat u niet vastrijden. (ok, 't is geen échte 4x4, het is zo'n computergestuurde Haldex-koppeling, maar toch)
't is ene die hoog op zijn poten staat, ik peis dat er 20cm ruimte is in de wielkassen
't is ene met een offroadpakket, dus onderaan zitten er wat plastieken platen die het chassis wat beschermen tegen schurend gras of zo. :-)

Maar goed, 't is eigenlijk een grapje, want onze Yeti is niet te koop, of ge moet er ons heel schoon geld voor willen geven. En waarom is 'm niet te koop? Wel, om de redenen die ik net aangaf, en om de redenen die gij aangeeft: daar mankeert nooit niks aan.

Dus, mijn subtiel advies: zoek een MyWay Skoda Yeti of zo'n Karoq of Kodiaq model en ge hebt exact wat ge wilt.

User avatar
F M
Posts: 5081
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Kruising tussen ne gezinsauto en nen bestelwagen gezocht

Post by F M »

Awel, onze Berlingo gaat binnen afzienbare tijd over naar de dochter, wier Mazda 2 nogal klein is voor haar en haar vriend en haar hond.

Wij willen dan ook een kruising tussen een gezinswagen en een bestelwagen kopen. Bij ons moet het echter nog meer naar bestelwagen neigen, want onze vereiste is dat we 2 fietsen gemakkelijk in de koffer moeten kunnen laden, waarvan minstens 1 elektrische, maar liefst 2.

Onze Berlingo is daartoe net in staat, maar we moeten wel altijd de tweezitsbank eruit halen. Eruit halen kan ik alleen, maar voor het terugplaatsen moet je met 2 zijn (omdat ik niet sterk genoeg ben).

Gezien mijn ervaringen met auto's, bv geen of nauwelijks problemen met de Fiat en de Citroens, maar wel met de Hyundai en de Toyota, ben ik niet meer zo gefocused op 'betrouwbare' merken. Ik hoop gewoon geluk te hebben. 8-)

Eigenlijk zou ik graag weer een Ford Transit hebben. Of een VW Transporter, Renault Traffic of Mercedes Vito...
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
F M
Posts: 5081
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Kruising tussen ne gezinsauto en nen bestelwagen gezocht

Post by F M »

Eigenlijk zou ik met een bus willen rijden... :oops:
I am confused. Oh no, maybe not!

Post Reply