PC vraagske

Hét forum bij uitstek waar je je ei kwijt kan. Of om stoom af te blazen. Om je hart te luchten. Topics zijn enkel toegankelijk voor wie geregistreerd en aangelogd is.
Post Reply
User avatar
Bij
Posts: 444
Joined: 01 Mar 2011 09:57
Location: Pallieterland

PC vraagske

Post by Bij »

Bij mijn vrouw op het werk hebben ze een computer vervanging gedaan en de oude PC's konden meegegeven worden met de personeelsleden die hierin interesse hadden. Dus heeft de zoon zijn eigen PC gekregen.
PC was volledig leeg gehaald en er is ubuntu als os opgezet. Het gaat hier over een lenovo ThinkCentre M72z All-in-One.
Hij heeft natuurlijk een aantal games die hij hierop speeld maar dat moet dan via WINE want anders wou dat ding niet werken nu is dit gaan ideale situatie want dat werkt niet zoals vroeger op de windows PC. Dus ikke ondertussen een OEM versie WIN 10 gescoord.
So far so good ;) alleen als ik die windows wil installeren vind die geen NFTS partitie om zijne software op te zetten. :x
Hoe krijg ik nu die ubuntu verwisseld met die WIN 10???
ik ben al wat op zoek geweest op het net maar ik vind niet echt iets duidelijk genoeg. Info over dual bood maar dat is dan eerst windows installeren en nadien ubuntu. Als ik op die HD een NFTS partitie kan hebben ben ik natuurlijk wel vertrokken.
Kan iemand mij hier wa mee op weg helpen??
Oldtimer BMW fanaat :ricky:

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2934
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

Re: PC vraagske

Post by duibhce Kaelann »

Voor een dual boot is het inderdaad een stuk eenvoudiger om met windows te beginnen en daarna Ubuntu bij te installeren.

Als je enkel de Windows wil is het eenvoudig: formateer tijdens de installatie de hele boel als NTFS. Als je dual boot wil houden kan je best een NTFS partitie maken vanuit Ubuntu met de "Disks" tool of met "gparted". Maak een extra partitie van vrije ruimte en formateer als NTFS. Daarna kan je daarop Windows installeren.

Ik weet niet of Windows ondertussen al iets vriendelijker omspringt met andere operating systemen op dezelfde PC, maar de kans bestaat dat je niet meer de optie gaat krijgen om naar Ubuntu op te starten. De manier om dat op te lossen is opstarten met een Ubuntu rescue disk of USB stick en de Ubuntu bootloader opnieuw te installeren. Die gaat wel automatisch alle geïnstalleerde os-en als opstartkeuze geven. Er zijn heel wat howto's te vinden over het installeren van de bootloader.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
Bij
Posts: 444
Joined: 01 Mar 2011 09:57
Location: Pallieterland

Re: PC vraagske

Post by Bij »

Awel, 't is gelukt :grin:
eerst nog wat zoekwerk gedaan en via iets van wikihow de juiste methode gevonden.
PC ke draait zoneke kontent
merci voor de hints
Oldtimer BMW fanaat :ricky:

Post Reply