Gaten boren, hulp gevraagd dringend!

Hét forum bij uitstek waar je je ei kwijt kan. Of om stoom af te blazen. Om je hart te luchten. Topics zijn enkel toegankelijk voor wie geregistreerd en aangelogd is.
Post Reply
Wipr
Posts: 1984
Joined: 27 Oct 2009 01:38

Gaten boren, hulp gevraagd dringend!

Post by Wipr »

Ik ben bezig aan een zoveelste project in metaal. Nu heb ik stukken vol ijzer van 30mm dikte en daar wil ik op 8 plaatsen gaten tappen voor bout M10 dus moeten er gaten geboord worden van een 2,5cm diepte in dit ijzer (staal)

De tappen heb ik en kan ik zelf maar de gaten voorzien is moeilijker. Iemand die tijd en zin heeft om me hierbij te helpen?

Liefst zo snel mogelijk.

Alvast dank.

User avatar
Stefke
Posts: 2913
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Gaten boren, hulp gevraagd dringend!

Post by Stefke »

tja, een goeie kolomboor en bijhorende boor en ge komt al een eindje weg. Desnoods binnendoen bij de metaalboer, dat kan toch geen probleem zijn om daar snel wat gaten in te laten boren... 8-)

User avatar
zappa
Posts: 4509
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: Gaten boren, hulp gevraagd dringend!

Post by zappa »

moest het nu over zagen gaan, dan kon ik u helpen :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
sig nature

User avatar
Blackbert
Posts: 3446
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Gaten boren, hulp gevraagd dringend!

Post by Blackbert »

Stefke wrote:tja, een goeie kolomboor en bijhorende boor en ge komt al een eindje weg. Desnoods binnendoen bij de metaalboer, dat kan toch geen probleem zijn om daar snel wat gaten in te laten boren... 8-)
wat hij zegt: kolomboor en snijolie, veel. Stonden die dingen niet onder de kerstboom? ;)
een beetje metaalhandel moet dat ook voor je kunnen doen, als je daar al niet zelf aan de slag kan/mag.
grease up your baby for a ball on the hill

diskeletlietje
Posts: 330
Joined: 25 Sep 2014 18:50

Re: Gaten boren, hulp gevraagd dringend!

Post by diskeletlietje »

gewoon hand boormachine , stukje tape plakken op je boor op 25mm , en beginnen met een kleinere diameter om je centerpunt te behouden (puntslag is foei) en in stappen je tap gat vergroten boortje van 4, 6 en 8,5 mm ? ;)

Wipr
Posts: 1984
Joined: 27 Oct 2009 01:38

Re: Gaten boren, hulp gevraagd dringend!

Post by Wipr »

Op een teststuk lukte het boren aardig. Stap 3 en de laatste stap van het tappen liep mis. Teveel kracht gezet en afgebroken.

@diskeletlietje: heb het idd zo gedaan en de boor op die afstand een stuk tape geplakt.

Snij olie in den brico hebben ze blijkbaar ni. Heb dan maar wat kettingzaagolie gebruikt. Ging ook. Mooie lange spaanders. Enkel dat tappen. Toeme toch

Dank voor de hulp

Drummer
Posts: 673
Joined: 23 Oct 2009 17:11
Location: IN HET BOS

Re: Gaten boren, hulp gevraagd dringend!

Post by Drummer »

Wipr wrote:Snij olie in den brico hebben ze blijkbaar ni.

Bij den Desco verkopen ze dat ;-) in een spuitbus, of als ge het groot ziet in een bus van 5 liter ;)

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

Re: Gaten boren, hulp gevraagd dringend!

Post by bompa »

Om te tappen kan je met gewone olie ook verder, dat deden we vroeger op het werk toch. Maar als ik goed lees is den tap gebroken of ben ik mis?
Als je gaten hebt geboord van de juiste diameter , is den tap misschien vastgelopen, tap in gat ten einde misschien met de spaanders die naar beneden in het gat vallen ,en dan durft die wel is te breken, ooit ook is voorgehad , en dat was prutsen met van alles en nog wat om die tap er terug uit te krijgen , en uiteindelijk wel gelukt, maar te laat gelezen ik heb hier zo een boormachine staan ,je mag altijd afkomen om te boren als je werkstuk niet echt heel groot is want dan kan dat niet binnen :grin:

Patrick854
Posts: 12
Joined: 31 Jul 2016 23:20

Re: Gaten boren, hulp gevraagd dringend!

Post by Patrick854 »

Tappen is niet zo gemakkelijk als je het met de hand doet zoals de meeste hobbiemannen en dames.
Elke voorwaartse draai minstens een halve terug. Snijolie gebruiken en vooral heel rustig blijven en niks willen forceren. Begint het stroef te gaan de tap uitdraaien en het gat zuiver maken.

User avatar
Bij
Posts: 436
Joined: 01 Mar 2011 09:57
Location: Pallieterland

Re: Gaten boren, hulp gevraagd dringend!

Post by Bij »

Hey Wim,

Snijolie heb ik hier een bus van staan.Je mag die gerust komen halen zenne

Groet
Koen
Oldtimer BMW fanaat :ricky:

Wipr
Posts: 1984
Joined: 27 Oct 2009 01:38

Re: Gaten boren, hulp gevraagd dringend!

Post by Wipr »

Nog eens bedankt voor de tips en de hulp. De tap was effectief afgebroken door teveel brute kracht en wellicht nog onzuiverheden in het gat. De tips van steeds naleven draai terug had ik proefondervindelijk al toegepast maar ook dit kwam te laat. Deze er uit krijgen ga ik de moeite niet meer voor doen. Was in het teststuk dat het gebroken is. Gelukkig maar. Daarnet de stukken terug gaan afgeven bij de firma die de stukken heeft gesneden. Dan ben ik zeker dat het goed gedaan is en uiterst nauwkeurig.

Bedankt Bij voor je aanbod. Bij gelegenheid rij ik met het scootertje eens tot aan je bos om eens dag te komen zeggen.
Bompa bedankt maar het waren twee uitgesneden stukken van 64 x 32cm en de dikte was 30mm dus geote en zware stukken. Heb zelf eerst een platform moeten maken voor het te boren met de kolomboor was het platvormpje was te klein en het stuk er op vastklemmen was ook geen optie.

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

Re: Gaten boren, hulp gevraagd dringend!

Post by bompa »

Ik moest vandaag ook 2 gaten tappen en heb W40 gebruikt, dat ging zeer goed en vlotjes . (Ik heb geen snijolie)

https://lh3.googleusercontent.com/FPD7H ... 40-h705-no

zwiep
Posts: 108
Joined: 24 Nov 2014 09:08

Re: Gaten boren, hulp gevraagd dringend!

Post by zwiep »

tap voor blinde gaten gebruiken kan veel elende besparen, met da hand en op tijd terugdraaien heb ik nog nooit gedaan, tap in de vijsmachine en tappen op de gewenste diepte, nog nooit een tap gebroken
LOF AAN ALLE VROUWEN MET KLEINE BORSTEN

diskeletlietje
Posts: 330
Joined: 25 Sep 2014 18:50

Re: Gaten boren, hulp gevraagd dringend!

Post by diskeletlietje »

hoe weet je dat uw TAP nog snijd ? :whip:

Post Reply