Page 1 of 1

Keuze in lichte adventure moto's = geen keuze?

Posted: 27 Mar 2017 20:03
by duibhce Kaelann
Nu KTM finaal lijkt gekozen te hebben voor een twin ipv een adventure versie te maken van de 690 of de Husqy 701 en ook Yamaha de 660 reeks vaarwel lijkt te zeggen voor een Twin T7 bleven er enkel nog een paar kleine spelers over in het lichte mono adventure segment. SWM met de Superdual op basis van het Husqvarna 630 blok. AJP die eerst het Yamaha 660 blok gingen gebruiken voor hun PR7 hebben uiteindelijk ook voor dat SWM blok gekozen. En nu heeft ook CCM besloten om de GP450 niet meer te bouwen maar een 600 uit te brengen op basis van -je raadt het nooit...- het SWM motorblok.
http://www.advpulse.com/adv-bikes/ccm-g ... ace-gp450/

Die KTM en Yamaha twins zullen ongetwijfeld goede motoren worden, maar een twin blok is onvermijdelijk zwaarder en complexer dan een mono. De extra power van een twin heb ik echt niet nodig op een adventure motor. Dus blijft blijkbaar nog over de keuze tussen een SWM, een SWM met een portugese badge of een SWM met een britse badge.
Begrijp me niet verkeerd. Ik ben blij dat er vanuit verschillende hoeken weer aandacht is om een kant-en-klare lichte adventure op de markt te brengen. Maar een beetje meer variatie was mijns inziens toch beter geweest voor een gezonde concurrentie. :dontknow:

Re: Keuze in lichte adventure moto's = geen keuze?

Posted: 27 Mar 2017 22:14
by Muug
De spoeling is inderdaad zeer dun.
Ben al maanden op zoek en blijf maar terugkeren naar de XT660R.

- Terra : zit te complex in elkaar en shitty suspension
- 701 : te hoog op zijn poten en te nieuw
- X-challenge : betaalbaar maar véél te hoog op zijn poten
- 690R : stilaan betaalbaar maar te agressief blok volgens mij en ook hoog op zijn poten! En betrouwbaarheid?
- die nieuwe Enfield : looks zijn geweldig, maar hoe zit het met betrouwbaarheid????
- SWM Superdual: voor 7000 euro krijg je eigenlijk ZEER veel moto, maar ik vind 7000 euro al veel geld eigenlijk....
- een GSke : die blokskes hebben maar beperkt toerental eh, daaronder en daarboven daveren ze enorm
- XT660R: vind je voor 3000 euro, blokje draait erg zoet, zit eenvoudig in elkaar, brave pktjes, een doddeke van ne moto die ge met plezier van den berg smijt (is ook belangrijk) en dan opraat en dan weer doorrijdt

Daarentegen kijk ik wel uit naar zo'n offroad twin. Maar die ga ik pas willen kopen binnen tien jaar als de 2dehandsprijzen redelijk zijn. :lipsrsealed2:

Re: Keuze in lichte adventure moto's = geen keuze?

Posted: 28 Mar 2017 10:32
by Muug
Dien CCM 600 gaat wel een "cutting edge technology"-ding zijn blijkbaar. Terwijl die SWM SuperDual veel economischer van opbouw is. Dus de prijs van die CCM zal ook wel "cutting edge" zijn dan.

Re: Keuze in lichte adventure moto's = geen keuze?

Posted: 28 Mar 2017 11:09
by duibhce Kaelann
Die was al cutting edge voor de GP450. De 600 zal waarschijnlijk nog duurder zijn.

Re: Keuze in lichte adventure moto's = geen keuze?

Posted: 28 Mar 2017 21:08
by Wipr
De Enfield lijkt me een leuke motor. De YouTube filmpjes staan me nog in het geheugen gegrift. Blijft wel een mager blok. Top 120km/u maar indien mogelijk wil ik er wel mee rijden. Ik vind de looks werkelijk geweldig.

Re: Keuze in lichte adventure moto's = geen keuze?

Posted: 28 Mar 2017 21:10
by Wipr
Blijf het herhalen. Als ktm de 390 adventurer uitbrengt ben ik er als de kippen bij om deze te testen. Het 390 blokje gaf me veel meer trills dan het nieuwe 690 blok. :thumbsup:

Re: Keuze in lichte adventure moto's = geen keuze?

Posted: 28 Mar 2017 22:07
by Wipr
Image

Re: Keuze in lichte adventure moto's = geen keuze?

Posted: 29 Mar 2017 10:15
by Muug
Wipr wrote: 28 Mar 2017 21:10 Blijf het herhalen. Als ktm de 390 adventurer uitbrengt ben ik er als de kippen bij om deze te testen. Het 390 blokje gaf me veel meer trills dan het nieuwe 690 blok. :thumbsup:
Dat gezegd zijnde. Wat zou zo'n BMW GS390 off-road waard zijn? En hoe betrouwbaar gaan ze zijn? Allemaal interessante vragen.

Re: Keuze in lichte adventure moto's = geen keuze?

Posted: 29 Mar 2017 12:37
by bompa
Ik heb iemand geweten met een honda xr 400 die met ons mee reed naar de Ardennen ( wij met een baanmoto) op de snelweg zijne moto stuk reed, ik denk dat die lichte moto's wel veel vatbaarder zijn om makkelijker stuk te gaan.

Re: Keuze in lichte adventure moto's = geen keuze?

Posted: 30 Mar 2017 23:15
by Wipr
Met alle respect maar een xr400 vergelijken met het 390 blok lijkt me gezien de cilinderinhoud wel te doen maar zijn totaal andere motoren uit andere tijden.

De Duke 390 reed met de vingers in de neus 130. Voor de berijder dit volhouden was andere koek maar motorisch zit het wel snor. Een top van 170 en met meer windbescherming lijkt me dat een ideaal compromis. Licht, krachtig genoeg, windbescherming en zuinig.
De BMW moet het met minder pk's doen en de 390 adventurer zou ook met 44pk komen.