Dagtripfoto.

Je voelt een "vieze goesting" opkomen om met je stalen te gaan rijden? Plaats hier een verzoek om samen op weg te gaan!
Ritje gemaakt, solo of in groep? Post hier je verslag!
Locked
petervdc
Posts: 3460
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Re: Dagtripfoto.

Post by petervdc »

petervdc wrote: 05 Jul 2023 17:06 K kan wel les gebruiken eigenlijk. Heel kort een U turn is nog moeilijk, azo met je stuur helemaal ertegen gedraaid.
bij wie o wie ?

en is da anders op een 1190 dan op een monstertje 600 ook... daarmee zou ik da eerder "wagen" wegens véél lichter kleinder handelbaarder enz
Keep going

User avatar
Schussboelie
Posts: 485
Joined: 17 Jan 2021 17:00
Location: Lommel

Re: Dagtripfoto.

Post by Schussboelie »

petervdc wrote: 06 Jul 2023 10:00
petervdc wrote: 05 Jul 2023 17:06 K kan wel les gebruiken eigenlijk. Heel kort een U turn is nog moeilijk, azo met je stuur helemaal ertegen gedraaid.
bij wie o wie ?

en is da anders op een 1190 dan op een monstertje 600 ook... daarmee zou ik da eerder "wagen" wegens véél lichter kleinder handelbaarder enz
Veel gemakkelijker met een 1190 Adventure dan met een Monster 600.
Die laatste is sportiever dan je denkt (ook de zithouding) en heeft een belachelijke kleine stuuruitslag.
Heel veel mensen, dames én heren kochten destijds dat eerste model om mee te leren rijden maar dat viel altijd tegen.
If you're not living on the edge, you're taking up too much space

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Dagtripfoto.

Post by Muug »

petervdc wrote: 06 Jul 2023 10:00
petervdc wrote: 05 Jul 2023 17:06 K kan wel les gebruiken eigenlijk. Heel kort een U turn is nog moeilijk, azo met je stuur helemaal ertegen gedraaid.
bij wie o wie ?
Peter,
hoeveel keer per jaar doe je zo'n U-turn?
Wat ik wil zeggen is : als je dat regelmatig doet/probeert, dan ga je dat op den duur wel kunnen zonder er extra les voor te moeten volgen.
En als je nu ergens een dag les gaat volgen, en je doet dat een jaar niet meer, dan ga je het opnieuw verleerd zijn.
Ik geef geen les meer, dus helaas kan je op mij niet rekenen. :thumbsdown:
De techniek is altijd dezelfde: licht slepende achterrem, slippende koppeling die voor de aandrijving zorgt, licht verhoogd toerental zodat het motorblok soepel draait en wat pktjes produceert, extréém hard kijken waar je naar toe wilt. En dat is 180° achter u. Stuur niet vergeten draaien natuurlijk. :whistling: Al doende moet het mogelijk zijn om na x pogingen het het stuur rustig en in vol vertrouwen tegen de aanslag te leggen.

Ik heb zelf bij mijn BMW R1200RS LC mogen ondervinden dat een fijne beheersing van de drie instrumenten (achterrem, koppeling, gashendel) toch ook wel heel belangrijk is. En die komt er enkel met toegewijde oefening. Wat ik met de KTM met mijn ogen dicht doe, ging met de BMW enkele keren bijna helemaal fout. :mrgreen:
Last edited by Muug on 06 Jul 2023 10:44, edited 1 time in total.

petervdc
Posts: 3460
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Re: Dagtripfoto.

Post by petervdc »

Muug wrote: 06 Jul 2023 10:32 Peter,
hoeveel keer per jaar doe je zo'n U-turn?
Tis een feit, ik oefen dat weinig.
En ik ken de theorie wel... gewoon bang om dat ding tegen de grond te leggen peis ik.
Mss een uurtje les op een rijschoolmoto, dan is dat issue er al niet meer.
Keep going

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Dagtripfoto.

Post by Muug »

petervdc wrote: 06 Jul 2023 10:43 En ik ken de theorie wel... gewoon bang om dat ding tegen de grond te leggen peis ik.
Hm,
stuur tegen de aanslag wilt niet automatisch zeggen dat je de motorfiets plat duwt. Integendeel, dat kan perfect met een héél rechte motorfiets. En als je dan stilvalt, dan zet je gewoon je twee benen op de grond.
Zoals al aangegeven: regelmatig oefenen, gewoon keren in een straat is al voldoende, en neem gewoon het voetpad mee als nodig, da's ook een leuke training. En als dat vlotjes lukt, dan kan je stelselmatig je draaicirkel beginnen verkleinen.

Koeno
Posts: 3206
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Dagtripfoto.

Post by Koeno »

Verschilt zeker van motor tot motor.
Met de GSA kon ik verdekke veel trage maneuverkes en kort keren.
Met de CB1000R leek dat wel te lukken, tot ik op de rijvaardigheidsdag van 2fast stond.
Daar dan apart genomen door Dirk en extra uitleg gekregen, en hop, ook daar lukte vannalles terug.

Nu op de XR terug wennen, ander motorkarakter, andere koppeling en 't is weer ff oefenen.

mijn raad zou zijn om niet persé rijles te gaan volgen, maar een doorgedreven training (tenzij je dat natuurlijk bedoelde met rijles ;-) )

petervdc
Posts: 3460
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Re: Dagtripfoto.

Post by petervdc »

Koeno wrote: 06 Jul 2023 11:23 Met de GSA kon ik verdekke veel trage maneuverkes en kort keren.
Zal ik een cliché bovenhalen en zeggen dat het makkelijker is met de gs ;-)
En ja, met de juiste techniek kan het met elke moto...
Keep going

Koeno
Posts: 3206
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Dagtripfoto.

Post by Koeno »

Zal ik dan zeggen dat ik de CB1000R na die rijvaardigheidscursus korter kon keren als de GSA?

petervdc
Posts: 3460
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Re: Dagtripfoto.

Post by petervdc »

Koeno wrote: 06 Jul 2023 11:32 Zal ik dan zeggen dat ik de CB1000R na die rijvaardigheidscursus korter kon keren als de GSA?
yep ik heb les nodig en veel oefenen
Keep going

Tamara
Posts: 20
Joined: 29 Jun 2023 15:04

Re: Dagtripfoto.

Post by Tamara »

Muug wrote: 06 Jul 2023 10:46
petervdc wrote: 06 Jul 2023 10:43 En ik ken de theorie wel... gewoon bang om dat ding tegen de grond te leggen peis ik.
En als je dan stilvalt, dan zet je gewoon je twee benen op de grond.
tenzij uw benen te kort zijn, en dan val je om. *true story* :whistling:

User avatar
Schussboelie
Posts: 485
Joined: 17 Jan 2021 17:00
Location: Lommel

Re: Dagtripfoto.

Post by Schussboelie »

Tamara wrote: 06 Jul 2023 15:52tenzij uw benen te kort zijn, en dan val je om. *true story* :whistling:
:laughing:


Ik herinner van bij de opleiding tot rijinstructeur (zo'n 20 jaar geleden) dat we een "Amsterdammerke" moesten rijden.
Da's een soort van champignon uitgezet met paaltjes.
Een dubbele rechte lijn met op het einde een halve cirkel.
Je rijdt door de ene lijn naar de halve cirkel, draait in de cirkel en keert via de andere lijn terug.
Dat was één van de moeilijker oefeningen maar ne kerel met een GS van toen die draaide gewoon terug die eerste lijn in! :o
Image
If you're not living on the edge, you're taking up too much space

Jopet
Posts: 823
Joined: 22 May 2014 09:27

Re: Dagtripfoto.

Post by Jopet »

petervdc wrote: 06 Jul 2023 11:25
Koeno wrote: 06 Jul 2023 11:23 Met de GSA kon ik verdekke veel trage maneuverkes en kort keren.
Zal ik een cliché bovenhalen en zeggen dat het makkelijker is met de gs ;-)
Ba neen, en ik spreek uit ervaring, ik kon voor zover ik mij het kan herinneren even kort draaien met de KTM als met de GSa en zou zelfs durven zeggen dat het gemakkelijker aanvoelde met de KTM omdat de moto toch een kleine 40 kilo lichter is. Maar eigenlijk ga je al rijdend zo goed als zelden van slag tot slag omdat dit type moto's sowieso een veel grotere slag hebben dan andere motoren en dus vrij gemakkelijk kort kan draaien.
Mijne maat heeft een nieuwe Suzuki GSX-S1000 GT gekocht en ik wilde er eens mee rijden, wil rechtsomkeer maken hier in onze straat maar baf, stuurslag ten einde en kon mijn draai niet volledig maken zoals ik al jaren gewend was met o.a. de 1190adv & GSa.... Dat was direct voeten aan de grond en toch efkes bekomen van het verschot dat je met die moto zo rap ten einde zit.

Tijdens de vele testritten dat ik gedaan voor de aankoop van een nieuwe motor herinner ik mij de Ducati Multistrada als één van de enige motoren waarmee je gemakkelijk een 8 kan maken van slag tot slag zonder de moto echt te kennen, ongelofelijk hoe kort dat je daarmee kon draaien :ricky:
Yamaha RD 125 LC - Yamaha RD 500 LC - Honda CBR 1000F -
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT

petervdc
Posts: 3460
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Re: Dagtripfoto.

Post by petervdc »

Jopet wrote: 07 Jul 2023 03:38de KTM omdat de moto toch een kleine 40 kilo lichter i
Het zwaartepunt ligt wel een pak hoger toch ?
Ik vind mijne 1190 bangelijk onstabiel ne keer dat die wat kantelen heeft
Keep going

Online
User avatar
Blackbert
Posts: 3445
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Dagtripfoto.

Post by Blackbert »

De 950 is ook redelijk topzwaar. En met een kleine stuuruitslag.
Maar met de techniek die Muug aanhaalt wordt het toch best doenbaar om die een uturn te doen maken.
En zoals met alles: oefening kalft kunst.
Heb je geen schoon grasveldje waar je kan oefenen? Als 'm dan zou omvallen is 't geen erg.
grease up your baby for a ball on the hill

Jopet
Posts: 823
Joined: 22 May 2014 09:27

Re: Dagtripfoto.

Post by Jopet »

petervdc wrote: 07 Jul 2023 10:45
Jopet wrote: 07 Jul 2023 03:38de KTM omdat de moto toch een kleine 40 kilo lichter i
Het zwaartepunt ligt wel een pak hoger toch ?
Ik vind mijne 1190 bangelijk onstabiel ne keer dat die wat kantelen heeft
Ik vond van niet, maar laten we hier even duidelijk zijn, ik vergelijk mijn 2 motoren, dus de 1190 adv (geen R) met de GSa 1200 van '18, en doordat hij wat hoger, zwaarder en meer benzine aan boord heeft dan de gewone GS ondervond ik niet echt dat die beter instuurde of gemakkelijker draaide dan de KTM.
Wat ik mij wel herinner van mijn testritten is dat de gewone GS wat ranker en lichter aanvoelde dan de GSa en in mijn ogen ook veel dichter aanleunde bij de KTM en dus ook ietsje beter draaide en keerde en wat gemakkelijker van links naar rechts gesmeten werd. Waarom dan de GSa, vooral de windbescherming die op de GSa een stuk beter is dan op de GS. Maar als het enkel en alleen op rijden zou aankomen en mijn geen bal van windbescherming of duo moet aantrekken zou ik de GS verkiezen boven de GSa.
Maar om te zeggen dat ik de nieuwe GS 1250 boven de KTM 1290 Super Adv S zou verkiezen dan zeg ik terug neen, dan zou ik waarschijnlijk voor de KTM gaan want ik mijn ogen zijn die 2 motoren evenwaardig op vlak van rijplezier en de KTM is een ook pak goedkoper tegenwoordig.... Full option gaat de GS richting 30.000€ terwijl op de KTM richting 25.000 gaat maar ook veel meer korting geeft waardoor het verschil tegenwoordig zo'n 7 à 8.000 € is.
Yamaha RD 125 LC - Yamaha RD 500 LC - Honda CBR 1000F -
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT

petervdc
Posts: 3460
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Re: Dagtripfoto.

Post by petervdc »

Ah ik heb de R, geen ervaring met de "gewone" 1190
Keep going

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Dagtripfoto.

Post by Muug »

Just een uurke gereden met de Ktm. Hier en daar een klein wegje genomen. Vaneigens af en toe moeten keren. En jawel, dat gaat echt vanzelf. Ik duw de moto dan wel voor de leute 45° graden onder mij plat , steek mijn been uit gelijk een echte en laat mijn voet over de grond schuiven voor het geval er iets niet gaat gelijk gewild. :thumbsup:

petervdc
Posts: 3460
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Re: Dagtripfoto.

Post by petervdc »

Muug wrote: 07 Jul 2023 14:26 Just een uurke gereden met de Ktm. Hier en daar een klein wegje genomen. Vaneigens af en toe moeten keren. En jawel, dat gaat echt vanzelf. Ik duw de moto dan wel voor de leute 45° graden onder mij plat , steek mijn been uit gelijk een echte en laat mijn voet over de grond schuiven voor het geval er iets niet gaat gelijk gewild. :thumbsup:
Ik herinner me een foto van t oefenen van een paar van deze groep bij het rijbewijs van Loetje.
Oefenen op 8tjes.
Dan was gij ook zo bezig op een ducati.
Pff man zo plat met dat machien !
Keep going

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Dagtripfoto.

Post by Muug »

:thumbsup:

Image

petervdc
Posts: 3460
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Re: Dagtripfoto.

Post by petervdc »

Jaaaaaaaaaa

Ge hebt em sneller gevonden dan ik
Keep going

Locked