Dagtripfoto.

Je voelt een "vieze goesting" opkomen om met je stalen te gaan rijden? Plaats hier een verzoek om samen op weg te gaan!
Ritje gemaakt, solo of in groep? Post hier je verslag!
Locked
User avatar
F M
Posts: 5049
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Dagtripfoto.

Post by F M »

Maar die lichtjes zijn spijtig genoeg verboden.

Nu, dat fluogeel dient niet alleen in het donker. Ook bij daglicht valt het toch meer op dan een grijse of zwarte jas. Maar dan nog...
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Marsman
Posts: 477
Joined: 23 Sep 2018 02:48

Re: Dagtripfoto.

Post by Marsman »

Muug wrote: 06 Apr 2023 13:59 Eilaas inderdaad.

Maar, als ik daar even op mag inpikken: een fluo-ding is een schoolvoorbeeld van wat ik een passieve verlichting noem. Passief, want als er geen licht op schijnt dan licht het niet op. En laten de lichten van wagens (en al de rest) nu toch wel naar beneden schijnen zeker... :| Daarom ben ik al jaren een (hele stille) pleiter van actieve verlichting: échte lichtgevende lampjes. Te gebruiken bij het wandelen, joggen, fietsen, etc etc . Maak dat ze u zien nog voor ze met hun lichten op u schijnen. Ge zult van véél verder zichtbaar zijn. :thumbsup:
sta mij toe om daar niet helemaal mee akkoord te gaan. De fluo dingen die vandaag de dag aan de man gebracht worden hoeven niet perse rechtstreeks belicht te worden. En dan heb ik het niet over reflecterende vestjes, maar over de retroreflecterende (is bijlange niet hetzelfde). Van zodra er daar iet of wat licht in de buurt komt worden ze al genoeg zichtbaar om te verhinderen dat ze met het ik-had-hem-niet-gezien verhaal afkomen.
Ik heb twee jaar geleden eens een beetje geld aan zo'n speciaal zomerjasje uitgegeven dat op relatief grote oppervlakten bedekt is met een soortement reflecterende pareltjes en, ik zweer het u, van zodra er nog maar een ietsipietsie aan (zelfs onrechtstreeks) licht op valt, wordt dat een object waar je niet naast kan kijken. Je zou er dus geweldig mee opvallen in de disco...

En aparte lichtekes overal aanhangen? Nee, in dat verhaal ga ik ook niet mee. Op de AT heb ik redelijk rap na aankoop 2 extra LED koplampen van GIVI gemonteerd, maar de keren die ik sindsdien meegemaakt heb dat ik net niet werd aangereden zijn niet op de vingers van twee handen te tellen. Ik zeg het en blijf het zeggen: als ze u niet WILLEN zien, dan ZULLEN ze u ook niet zien. Ondanks alle show die ge verkoopt. Ondanks alle affiches die opgehangen worden.

Waar ik wél mee akkoord kan gaan is het feit dat zowat de helft van de bevolking van het westerse halfrond in de winter DONKERE kledij aantrekt terwijl dat net lichte kledij zou moeten zijn. :roll:
In dat geval kan ik inderdaad alle toeters en bellen aanbevelen.
Maar zeg nu zelf: als ge naar een galabal op weg zijt gaat ge uw schoon kostuum toch niet verknoeien met een kerstboom, alleen al om een beetje veiliger door de straat te lopen, toch?
lou tems passo
passo lou ben

Boo Ya

sunt prudentes qui tacent, cum nihil habent quod dicant

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2914
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

Re: Dagtripfoto.

Post by duibhce Kaelann »

Marsman wrote: 06 Apr 2023 19:07 Ik heb twee jaar geleden eens een beetje geld aan zo'n speciaal zomerjasje uitgegeven dat op relatief grote oppervlakten bedekt is met een soortement reflecterende pareltjes en, ik zweer het u, van zodra er nog maar een ietsipietsie aan (zelfs onrechtstreeks) licht op valt, wordt dat een object waar je niet naast kan kijken. Je zou er dus geweldig mee opvallen in de disco...
Inderdaad, bij het minste strooilicht ziet dat (retro-)reflecterede gedeelte eruit als een discobol. Tenminste als het voldoende donker is. Bij grijs weer of schemer zou actieve verlichting wel beter zijn.
Marsman wrote: 06 Apr 2023 19:07 Ik zeg het en blijf het zeggen: als ze u niet WILLEN zien, dan ZULLEN ze u ook niet zien. Ondanks alle show die ge verkoopt. Ondanks alle affiches die opgehangen worden.
Het gaat niet enkel over de blinde mollen op de weg. De extra lichten helpen weggebruikers die u wel gezien hebben om sneller en juister uw snelheid en afstand in te schatten. Daar is al menig onderzoek naar gevoerd. Voorwaarde is wel dat je een zo groot mogelijke driehoek vormt met je gewone licht en die extra lampen.

Daarnaast ook volledig akkoord met de opmerkingen over donkere kledij. En daar helpt het fluo-gedeelte (het gele/oranje stuk, niet de reflecterende stroken) van die hesjes wel.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
F M
Posts: 5049
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Dagtripfoto.

Post by F M »

duibhce Kaelann wrote: 07 Apr 2023 09:38 Voorwaarde is wel dat je een zo groot mogelijke driehoek vormt met je gewone licht en die extra lampen.
100 % gelijk.
Maar spijtig genoeg ook 100% illegaal. Die bijkomende lampen zijn immers mistlichten, en mogen dus enkel gebruikt worden bij mist en slecht zicht.
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Blackbert
Posts: 3435
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Dagtripfoto.

Post by Blackbert »

F M wrote: 07 Apr 2023 09:50
duibhce Kaelann wrote: 07 Apr 2023 09:38 Voorwaarde is wel dat je een zo groot mogelijke driehoek vormt met je gewone licht en die extra lampen.
100 % gelijk.
Maar spijtig genoeg ook 100% illegaal. Die bijkomende lampen zijn immers mistlichten, en mogen dus enkel gebruikt worden bij mist en slecht zicht.
Dat kan goed zijn, maar ik rij al jaren met een combi mist/verstraler Led onder de kuip. Nog nooit problemen gehad met tegenliggers of de Plotsie. hier niet en in een buitenland ook niet. Idem met de xenon koplamp.
Weet wel dat het helpt, dus blijft dat hangen en gebruikt worden. Ook handig om in den donkere uw tent op te zetten trouwens. ;)
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
Stefke
Posts: 2897
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Dagtripfoto.

Post by Stefke »

duibhce Kaelann wrote: 07 Apr 2023 09:38 Daarnaast ook volledig akkoord met de opmerkingen over donkere kledij. En daar helpt het fluo-gedeelte (het gele/oranje stuk, niet de reflecterende stroken) van die hesjes wel.
Jawel.
Image


Maar ik draag die fluo hesjes niet meer, die zijn bij mij toch grauwgeelgrijsbruin na een paar weken... :? Ik heb nu wel een reflecterend hesje van modeka, te vinden bij RAD. Maakt vooral 's nachts een verschil. En de kwaliteit van die ritsen is zo slecht dat ik om de paar weken een nieuw kan gaan halen onder garantie... 8-)

User avatar
F M
Posts: 5049
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Dagtripfoto.

Post by F M »

Blackbert wrote: 07 Apr 2023 10:59
F M wrote: 07 Apr 2023 09:50
100 % gelijk.
Maar spijtig genoeg ook 100% illegaal. Die bijkomende lampen zijn immers mistlichten, en mogen dus enkel gebruikt worden bij mist en slecht zicht.
Dat kan goed zijn, maar ik rij al jaren met een combi mist/verstraler Led onder de kuip. Nog nooit problemen gehad met tegenliggers of de Plotsie. hier niet en in een buitenland ook niet. Idem met de xenon koplamp.
Weet wel dat het helpt, dus blijft dat hangen en gebruikt worden. Ook handig om in den donkere uw tent op te zetten trouwens. ;)
Ik zet mijn bijkomende lampen ook altijd aan. Wim is daarentegen al eens tegengehouden door de poilitie die wel verbaliseerden. Ik dacht 76 euro boete.
I am confused. Oh no, maybe not!

Koeno
Posts: 3199
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Dagtripfoto.

Post by Koeno »

Wat spielerei met de GoPro Max


'k zal nog wat mogen experimenteren met alle settings van gorpro & editing tools,
maar bovenstaande op half uurtje bij elkaar geklikt, uit 3 verschillende fragmenten gemaakt :)


100tal km gereden in de streek van Zwalm, Brakel & Herzele

User avatar
F M
Posts: 5049
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Dagtripfoto.

Post by F M »

Dat is naturlijk veel betere beeldkwaliteit dan van je oude Gopro. Met beeldstabilisatie en vastgezette horizon. En je hebt het editen al goed onder de knie.
:thumbsup:

Wel heb je door die stabilisatie en de camerapositie minder het gevoel van het motorrijden. Kan je de camera niet meer achter/boven het windscherm positioneren?
I am confused. Oh no, maybe not!

Koeno
Posts: 3199
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Dagtripfoto.

Post by Koeno »

ik moet nog eens kijken naar andere montage punten inderdaad.
Als het wat warmer wordt bestaat de kans dat het windscherm verdwijnt, en dan zou ik hem op de plaats van de smartphone kunnen zetten.

Maar ik wil ook kijken naar zo'n lange mount die dan "achter mij zweeft".

nog wat experimenteren dus :D

User avatar
Stefke
Posts: 2897
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Dagtripfoto.

Post by Stefke »

Koeno wrote: 07 Apr 2023 13:52 Wat spielerei met de GoPro Max
haha, hoe cool is dat zeg! :o

User avatar
Muug
Posts: 11762
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Dagtripfoto.

Post by Muug »

Even terug naar de verlichting.

- Actief is sowieso beter dan passief. Want beter zichbaar, zowel in donker als overdag. Zelfs een Highviz vest kan daar niet aan tippen
- FM, illegale lichtjes, waar gij over begint.... dus de lichtjes van een jogger of wandelaar zijn illegaal? De agent die zo'n verstandig persoon daarover beboet moet nog geboren worden volgens mij.
- Lichten moeten trouwens niet hard schijnen om gezien te worden. Denk aan de gewone standlichtjes van vroeger. Dus het monteren van twee kleine lichtpunten op de moto is zeker verdedigbaar. Maar iemand die twee zeer sterk verblindende LEDlichten monteert en alle tegenliggers verblindt en dan durft te denken dat hij zo zichbaar is , wel die mogen ze van mijn part tien minuten in zijn eigen lampen laten kijken. Net nog zo een dwaas gekruist. Je zou verblind een ongeval veroorzaken. Idem voor fietsers met een verblindende faar.

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: Dagtripfoto.

Post by OzzePaa »

F M wrote: 07 Apr 2023 14:10 Dat is naturlijk veel betere beeldkwaliteit dan van je oude Gopro. Met beeldstabilisatie en vastgezette horizon. En je hebt het editen al goed onder de knie.
:thumbsup:

Wel heb je door die stabilisatie en de camerapositie minder het gevoel van het motorrijden. Kan je de camera niet meer achter/boven het windscherm positioneren?
:stupid:
Is ook mijn mening... volgens mij niks beter dan een montage op/naast de helm om het rijgevoel weer te geven. De klein manne vinden dat altijd geinig : "Precies of we rijden zelf, Bompa!" ;) :lol:
Met een 360 kan dat sowieso getegeld worden tijdens het editen, maar gemonteerd op de helm kijkt de camera naarwaar jij kijkt ... vind ik veel meer realistisch en bovendien interessant om "intermezzo's" vast te leggen. Zo staat heel onze ontmoeting met de Oostenrijkse annonieme "zwarte" wetsdienaar tijdens de afdaling van het Hahntenjoch vorig jaar op pellicule. Inclusief de aangename conversatie met de motorminded agent. 8-)

Desalniettemin : tof filmke, KoenO :thumbsup:
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
F M
Posts: 5049
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Dagtripfoto.

Post by F M »

Niet omdat het een mooie foto is, maar gewoon omdat het het vermelden waard is dat ik een (halve)dagtrip gedaan heb in 2023 :peepwall:
Image
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Blackbert
Posts: 3435
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Dagtripfoto.

Post by Blackbert »

En dit was het moment waar er afgelost werd? :mrgreen:
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
F M
Posts: 5049
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Dagtripfoto.

Post by F M »

En jij denkt dat ik met de splinternieuwe GS van Wim mag rijden ? :shock: :pillepalle: :grin:
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Marsman
Posts: 477
Joined: 23 Sep 2018 02:48

Re: Dagtripfoto.

Post by Marsman »

F M wrote: 11 Apr 2023 14:47 Image
achzo, jullie vertrekken ook in Heylissem
;)
lou tems passo
passo lou ben

Boo Ya

sunt prudentes qui tacent, cum nihil habent quod dicant

User avatar
F M
Posts: 5049
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Dagtripfoto.

Post by F M »

Neen, wij vertrekken van thuis :mrgreen:

Maar we stoppen daar om de oordopjes uit te doen.
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Marsman
Posts: 477
Joined: 23 Sep 2018 02:48

Re: Dagtripfoto.

Post by Marsman »

F M wrote: 12 Apr 2023 10:39 Neen, wij vertrekken van thuis :mrgreen:

Maar we stoppen daar om de oordopjes uit te doen.
wacht maar, tot binnen 10 jaar of zo, als ge zo doof zijt als ne pot. Dan gaat ge spijt hebben dat ge die oordopjes uit hebt gedaan


:whistling: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
lou tems passo
passo lou ben

Boo Ya

sunt prudentes qui tacent, cum nihil habent quod dicant

User avatar
F M
Posts: 5049
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Dagtripfoto.

Post by F M »

Wa zegde ?
I am confused. Oh no, maybe not!

Locked