Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Kletsen over moto's en andere motodingen.
Koeno
Posts: 3206
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by Koeno »

Ik ben er mij volledig van bewust dat die 1000xr meer kan, dan ik ooit zal kunnen benutten.
En jawel, ik ben er zelfs zeker van dat ik binnen enkele jaren terugval op iets anders.
Ik ben zelfs 100% zeker, had de ktm zo wispelturig niet geweest van kwaliteit, dat de xr nooit in huis was gekomen.
Misschien eerder een 2de velgenset voor de ktm om te wisselen tussen baanbanden & groffere beestjes.
Maar kijk, het leven is wat het leven is.

achteraf gemakkelijk te zeggen :-D
ik rijd kik toch rond met een veel te snelle motor :D :ricky: :ricky:

Jopet
Posts: 823
Joined: 22 May 2014 09:27

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by Jopet »

Raketman wrote: 29 Jul 2023 18:53 ge hebt ongeveer 20Pk nodig om op een vlakke autostrade comfortabel 120 km/h te rijden. Voor bergpassen met passagier en belading zal het bij voorkeur iets meer mogen zijn, maar die getallen zijn gewoon "omdat het technisch kan".
Volledig mee akkoord, had een FJR met 143pk, dan een KTM 1190 met 150pk daarna wat minder met 126pk voor de GSa, de NT1100 die ik nu gekocht heb heeft er slechts 102 van die paardjes... maar heb tot nu toe nog niet het gevoel gehad dat ik pk's tekort kwam in de ritten dat ik met de demo mogen rijden heb en er waren nochtans machientjes bij met veel meer pk's, 't is maar wanneer je een stuk boven de 100km/u gaat dat de pk's tot nut komen, alles eronder is gewoon den dienen die het best kan spelen met zijn embriage bij het vertrekken dat het rapste weg is, of het nu 100 of 200 pk is.... Herinneren jullie nog dat filmpje tussen die 25 jaar ouded Harley Ratbike Chopper en de 170hp+ Honda CBR1000RR Fireblade van een 10 tal jaar terug, die CBR kreeg telkens het deksel op de neus...

Hier kun je het nog eens bekijken :mrgreen:
https://www.youtube.com/watch?v=jXsoAdh5P5g
Yamaha RD 125 LC - Yamaha RD 500 LC - Honda CBR 1000F -
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT

User avatar
F M
Posts: 5050
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by F M »

Ik heb ook zo een 150 pk KTM gehad. Heb ik daar ooit het gas volledig opengedraaid?
Ba neen joeng, dat durf ik niet...

Dus wat die je met +200 pk? :dontknow:
I am confused. Oh no, maybe not!

Stoffel
Posts: 482
Joined: 14 Jan 2022 21:37

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by Stoffel »

Daar verschiet ik van… je moet toch eens voelen wat er in zit :mrgreen:
Kwestie dat je weet wat je hebt, je weet nooit in welke situaties je terecht komt.
Ik zeg niet altijd maar toch eens af en toe.. :ricky:
De moto die ik op dat vlak nooit zal vergeten en altijd een plaatsje in mijn hoofd zal hebben was mijn zx12r…damn.. dat spel ging vooruit. Zonder tractiecontrole of andere zaken..
Toen gewoon weg gedaan omdat mijn rechterhand niet altijd luisterde met gevaar voor eigen leven…
Race the rain, Ride the wind, & Chase the sunset... Only a biker understands.​

Online
User avatar
Blackbert
Posts: 3446
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by Blackbert »

Lang geleden eens een halve dag met een 1150GS kunnen spelen in de Ardèche. 85pk voor 225kg. Geweldig.
Iets minder lang geleden gemerkt dat die gast op zijn 58pk CB500 uw 100pk Zzr600 eraf rijdt in de bochtjes.
Idem op een XT600 of een Transalp 600 ...
Ja, die Blackbird met 164pk is plezant rijden. 140 in eerste, 240 op de autobahn, met duo.
Maar de voorbije maanden gemerkt dat de Husky TE610 eigenlijk plezanter is dan de KTM 950. Of eerder, veel gemakkelijker. Scheelt 45pk en 50kg.
Op de snelweg zal het andersom zijn vermoed ik.
Waardoor ik eigenlijk wel eens zou willen ervaren of een KTM 690 of een Husky 701 in "adventure" trim eigenlijk niet de ideale mix zou zijn tussen die 2.
grease up your baby for a ball on the hill

Mario
Posts: 724
Joined: 23 Oct 2009 11:35

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by Mario »

F M wrote: 30 Jul 2023 03:28 Ik heb ook zo een 150 pk KTM gehad. Heb ik daar ooit het gas volledig opengedraaid?
Ba neen joeng, dat durf ik niet...

Dus wat die je met +200 pk? :dontknow:
gij misschien niet veel, maar ik des te meer :jester:

ahum, mijne Guzzi heeft nog geen 60 pk denk ik, maar dat volstaat voor wat ik ermee doe :)
je rijdt daar probleemloos 120 mee op de snelweg; ik vermoed dat het vanaf 140 of zo wat lastiger wordt en voor op secundaire wegen/départementales is dat ook genoeg
misschien niet om flitsend of verschrikkelijk sportief mee te accelereren maar als je dat wil, moet je een andere moto hebben

User avatar
Schussboelie
Posts: 485
Joined: 17 Jan 2021 17:00
Location: Lommel

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by Schussboelie »

Ik ben blij met mijn 790 Adventure en ik haal zeker niet het onderste uit de kan maar het vermogensverschil, of eerder het verschil in koppel maar dat loopt nu eenmaal mee op met meer vermogen, met mijn 1290 SuperAdventure hiervoor voel ik wel degelijk.
Ik mis het soms ook op de baan, vooral voor flitsende inhaalacties als er weinig plaats is.
If you're not living on the edge, you're taking up too much space

Stoffel
Posts: 482
Joined: 14 Jan 2022 21:37

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by Stoffel »

Begrijp ik helemaal, pk’s zeggen mij niet zoveel meer, vind het veel belangrijker hoeveel koppel en hoe de curve loopt.
Race the rain, Ride the wind, & Chase the sunset... Only a biker understands.​

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by Muug »

Eergisteren heb ik een half uur met de Voge 300 Rally gereden. De Chinese tegenhanger van de Japanse Honda CRF300Rally. Slechts 43km op de teller dus 6000 toeren en 80km/u waren de maxima. Een tof motootje zeg ik u. Moteurtje met wat pit in, roffelt lekker uit de uitlaat, uiterst goede zit- en stapositie. Vering voor en achter lekker comfortabel en mooi in harmonie. En nog mooi ook. Verbazend.

Jopet
Posts: 823
Joined: 22 May 2014 09:27

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by Jopet »

Muug wrote: 25 Sep 2023 15:44 Eergisteren heb ik een half uur met de Voge 300 Rally gereden.

En nog mooi ook. Verbazend.
Inderdaad ziet er niet mis uit en dit aan een heel scherpe prijs, in vergelijking met de Honda CRF 300 Rally is die toch zo'n 2500€ goedkoper, met die 2500€ kunt ge dan wat rallytjes gaan rijden :ricky:

Ook die 650 en 500 DS modellen zien er goed uit en weeral zeer scherp geprijsd.
En dan gaan er weer zijn die zeggen, ja maar een BMW GS 750 zonder opties kost ook maar 10.000€ en wat blijkt, het blok van o.a. de GS (750 850 800 900) komt dan uit die dezelfde fabriek van Loncin (de groep waarbij Voge hoort).....
Yamaha RD 125 LC - Yamaha RD 500 LC - Honda CBR 1000F -
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT

petervdc
Posts: 3460
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by petervdc »

F M wrote: 30 Jul 2023 03:28 Ik heb ook zo een 150 pk KTM gehad. Heb ik da
Ewel, mijne 1190, wanneer gebruik je effectief àlle pk's ? Op welk moment ?

Is dat bv in sportstand door de rooie toerenteller gaan ?
Keep going

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by Muug »

petervdc wrote: 26 Sep 2023 08:49
F M wrote: 30 Jul 2023 03:28 Ik heb ook zo een 150 pk KTM gehad. Heb ik da
Ewel, mijne 1190, wanneer gebruik je effectief àlle pk's ? Op welk moment ?

Is dat bv in sportstand door de rooie toerenteller gaan ?
Wanneer je op een testbank volgas geeft.... :thumbsup:

Koeno
Posts: 3206
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by Koeno »

sportstand rond 9300rpm geeft hij volle vermogen aan volgens de meeste vermogensgrafieken.

Jopet
Posts: 823
Joined: 22 May 2014 09:27

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by Jopet »

petervdc wrote: 26 Sep 2023 08:49
F M wrote: 30 Jul 2023 03:28 Ik heb ook zo een 150 pk KTM gehad. Heb ik da
Ewel, mijne 1190, wanneer gebruik je effectief àlle pk's ? Op welk moment ?
Hier in België, zo goed als nooit te gebruiken....
Naast het antwoord dat ik op 29/7 gegeven heb kan ik een antwoord bijgeven na mijn reis door de Dolomieten.
Heb ik gemerkt dat ik wat pk minder heb nu, ja een keer of 2 op de 1ste dag, daarna niet meer, met 2 op en wat bagage op een deftige helling een auto of camion voorbijsteken als je aan 60 in 6de rijdt dat gaat niet, nu ga je je afvragen waarom ik aan 60 in 6de rij, wel dat is het nadeel van een automaat, aan constante snelheid schakelt de DCT zo vlug mogelijk op. Oplossing, 1. rijmodi in sport dan houd hij wat langer dezelfde versnelling en dus iets hoger in toeren 2. voor de acceleratie zorgen dat je in de correcte versnelling zit want in derde vitesse vloog hij wel degelijk die auto's en camions zeer vlot voorbij.... :ricky:

Op het NT forum heeft iemand na 1 jaar zijn NT1100 verkocht om de krachtigere Kawasaki Versys 1000 te kopen, en dat gaat volgens hem zoveel harder en de hernemingen zijn zoveel beter.....
Tjiens dat ondervond ik niet tijdens de testritten :dontknow: dus dan maar eens de cijfers opgezocht
Volgens de vergelijkings test van 4 crossovers in Motoplus bleek het volgende:
NT1100 102 pk bij 7500 tpm en 104Nm bij 6250 tpm
Versys 1000 120pk bij 9000 tpm en 102Nm bij 7500 tpm
M.a.w. je moet meer toeren maken met Versys om meer pk's te hebben en aan de Nm komt hij zelfs niet....

Testcijfers gaven volgende:
Acceleratie
0-100 beide 3,6 sec
0-140 NT 0,3 sec trager (Versys zijn pk's beginnen dus pas te tellen boven 100km/u)

Rollende acceleratie in zes
60-100 NT 0,1 trager
100-140 NT 0,2 sneller
140-180 NT 0,1 sneller

M.a.w. te verwaarlozen verschillen dat de meeste onder ons niet zullen opmerken.

Conclusie: pk's zijn plezant voor aan de toog mee te stoefen maar eigenlijk nauwelijks ten volle te benutten tenzij je alle dagen wilt geflist worden in ons arm België :lol:
Yamaha RD 125 LC - Yamaha RD 500 LC - Honda CBR 1000F -
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2918
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by duibhce Kaelann »

Muug wrote: 25 Sep 2023 15:44 Eergisteren heb ik een half uur met de Voge 300 Rally gereden. De Chinese tegenhanger van de Japanse Honda CRF300Rally. Slechts 43km op de teller dus 6000 toeren en 80km/u waren de maxima. Een tof motootje zeg ik u. Moteurtje met wat pit in, roffelt lekker uit de uitlaat, uiterst goede zit- en stapositie. Vering voor en achter lekker comfortabel en mooi in harmonie. En nog mooi ook. Verbazend.
Fijn dat ge u ermee geamuseerd hebt. Ook het avonturenparkoertje op de parking gereden ermee?
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1218
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by TuttoTerreno »

Op de EICMA heeft Fantic naast de langverwachte 300i 2T een kleine verrassing gepresenteerd: de XEF 310. Het verschil met mijn model '21: De 250 motor wat groter gemaakt, schakelaars aan het stuur voor 3 mappings & 9 tractie controle standen.

Maar om eerlijk te zijn... ge moet me dunkt al héél goed met ne brommer kunnen rijden (lees: enduro wedstrijden winnen en zo) om die extra punch nodig te hebben. Die 250 is al een tractor, en oneindig veel sterker dan ik ooit zou kunnen beheersen.

zo'n mapping switch, daar zie ik het nut nog wel van in. Ik ben er nog niet toe gekomen om mijn XEF via de app wat minder giftig/direct te maken.


https://enduro21.com/en/bikes/latest/fi ... ion-models

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by Muug »

Hier hoort dat verslag Koeno😉

Koeno
Posts: 3206
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by Koeno »

Alleh, omdat ge het zo lief vraagt :grin:

Vandaag dus met een 1290 Super Adventure R gaan rijden.
Het model 2017/2018.

De dag begon met mijn S1000XR te ontwaken uit zijn winterslaap.
Sinds de herfstrit had die feitelijk niet meer gereden. Dus banden op druk brengen, ketting nog eens smeren en rustig warm rijden.
En dan tot bij de barmhartige samaritaan gaan die wel eens van moto wou wisselen.

Toegekomen bij de samaritaan stond de SAR mij al op te wachten.
De SAR had een comfortzadel, da's nog iets hoger als het eendelige zadel.
Ik werd gewaarschuwd dat ik mogelijk maar tipteentjes gewijs aan de grond zou kunnen.
Mijn lijf was het daar niet mee eens... ik ben maar 1.81m maar heb blijkbaar toch lange benen.
Langs beide kanten kon ik vrij vlot aan de grond, maar ik moet eerlijk zijn, 't was niet platvoet gewijs, en bij allroad momentjes zou het soms wel eens pittig kunnen zijn.

Vertrekken dan maar:
Sleutel? die steek je gewoon in de zak.
Knoppetje duwen en die 1301cc draak komt tot leven...
We duwen hem in 1e vitessen en laten de koppeling zachtjes opkomen: Verdekke hoe kan zo'n monster van een motor zo liefjes draaien en vertrekken.
De 990 ADV is toch echt een bruut in vergelijking met deze SAR.

Vrij snel had ik het door: ik ben fan van koppel in lage toeren...
't Is misschien wat mij het meeste stoort aan de S1000XR (jaja, kritiekpuntjes komen naar boven he ;-) ).
Mijn cb1000R leek pakken sterker onderin als de S1000XR, maar de 1290 voelt echt pakken sterker aan.
Véél makkelijker te rijden op rustige manier... tot je dat rechterhandvat eens omwringt...
Jawel, daar zitten héél wat paardjes verstopt! De stuurdemper zal wel werk hebben als je die regelmatig opentrekt want voorkant voel je wel wat lichter worden.
Blijkbaar zijn powerwheelies in 3e echt geen probleem: Neen dat heb ik niet getest want ik ben bang van wheelies.
Of de ene sneller is dan de andere? Geen idee... laten we zeggen dat ze beide "snel genoeg" zijn.

Zitpositie, hoe comfortabel de S1000XR ook leek, de zitpositie op de SAR (met comfortzadel) is alsof je op een troon zit...
Back 2 back getest voel je je plots weer geplooid zitten op de S1000XR.
De SAR lijkt enorm groot, maar dat gevoel verdwijnt zodra je aan't rijden bent...

Vering?
Awel euhm, de S1000XR had tijdens de testrit al laten merken dat hij strak afgeveerd staat.
De SAR stond ingesteld op comfort, maar dan 1 standje strakker (apeupreh).
Dat viel op, SAR was veeeeeeel comfortabeler op de betonbanen en kapotte banen die we gereden hebben.
De barmhartige samaritaan zal wel even jaloers geweest zijn :-p

Op dat vlak, sinds mijn ktm 990 zijn vering aangepakt is durf ik zeggen dat ik een goeie vering begin te herkennen.
Deze 1290 SAR speelt toch nog op een hoger niveau als mijn gereviseerde 990.

Wat valt er dan nog te vermelden:
1. Ik kreeg regelmatig flashbacks naar mijn R 1200 GSa... op steroids.
2. Ik vroeg mij regelmatig af: is die 160pk en 140nm aan koppel nodig? Natuurlijk niet...
3. Meerdere mensen vroegen mij vandaag al: En wat nu?

In de alpen wist ik het al een beetje: S1000XR is bere sterke en goeie motor...
Maar misschien toch nét niet mijn ding.

Of deze SAR dat wel is?
Géén idee. Dat ding is de max: luxueus, snel, comfortabel, en misschien kan je daar zelfs allroad mee rijden.
Of ik dat laatste effectief zou durven? Geen idee :D

Mochten er nog vragen zijn, geef een gil! ;-)

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by Muug »

Merci merci :thumbsup:
Jaaaaa da spel heeft een supervering. Maar mijn stekken zijn te kort. Plus hij is te duur :peepwall:
Ik hou niet van dure moto's :| Geen idee hoe dat komt. Misschien omdat ik vroeger geen geld had, maar zelfs nu vind ik dat te duur... :dontknow:

Koeno
Posts: 3206
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by Koeno »

Boh, jah, ik mag niet meer zeggen duur...
De XR speelt in zelfde prijsklasse :p
Alleh 2dehands is er 1tje die in zelfde prijsklasse speelt :D

Locked