Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Kletsen over moto's en andere motodingen.
User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by Muug »

En hebben ze dat ook in lagere versies?

User avatar
Schussboelie
Posts: 485
Joined: 17 Jan 2021 17:00
Location: Lommel

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by Schussboelie »

Koeno wrote: 26 Dec 2023 22:16misschien kan je daar zelfs allroad mee rijden.
Echt wel!
Zelfs vallen en oprapen lukt zonder veel schade.
If you're not living on the edge, you're taking up too much space

Koeno
Posts: 3206
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by Koeno »

De rit gisteren gaf mij een flahsback naar de eerste ritten op de R1200GSa.
Dat heeft bij mij ook wat "moed" nodig gehad om die dan uiteindelijk richting een veldweg te sturen...
Achteraf heb ik met die GSa ook regelmatig moddervarkentje gespeeld...

Of ik die KTM zomaar op de LGKS of Assietta zou sturen?
ja en neen... hij is toch wel groot... maar heeft wel alle juiste specs (wielmaten, motorvermogen, hoe hij reageert)...

dus hij zal het zeker wel kunnen, maar je moet het dan maar durven zeker?
verdekke ik betrap mij nu al op nieuwe motorideetjes...
Er gaan er hier een paar al beginnen lachen: Graag gedaan :grin: :grin:

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by Muug »

Go with the flow, Koenow. :thumbsup:

Koeno
Posts: 3206
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by Koeno »

Muug wrote: 26 Dec 2023 22:46 En hebben ze dat ook in lagere versies?
Er is ook een verlaagd ergo seat dat 1 centimeter lager is als het originele zadel.
Dus dat zou dan van 890 mm naar 880mm gaan. ( wat nog steeds 2cm hoger is als jouw 950, want die zadelhoogte is ongeveer 860mm?)

User avatar
Blackbert
Posts: 3446
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by Blackbert »

Hij is groot. Maar vooral zwaar (hoewel dat niet waar is vergeleken met een GSA).
Standaard zit je 3 cm hoger dan op uw 990 en weegt hij 19kg meer. Met, op 't zicht, die 23 liter benzine die ook hoger zitten.
Niet echt een vooruitgang denk ik dan.
Maar door het moderniseren van de LC8 en de manier waarop de ride by wire en de computer de reactie van dat blok beter onder controle hebben dan op de 990, zal het wel fijner rijden zijn, ook weg van de weg.
Wil je dat in het veld of op een steenpiste smijten? Als die nog even goed gebouwd is als de 950/990 kan die dat wel af. Ik zou eerder bezorgd zijn over het moeten oprapen. ;)
grease up your baby for a ball on the hill

Jopet
Posts: 823
Joined: 22 May 2014 09:27

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by Jopet »

Muug wrote: 26 Dec 2023 22:46 En hebben ze dat ook in lagere versies?
KTM heeft steeds 2 versies, de R met spaakwielen en iets langere veerwegen (220) en de S met gietwielen en natuurlijk ook iets kortere veerwegen (200). De zithoogte van de S is 3 cm lager dan de R....
Koeno wrote: 27 Dec 2023 10:04 Dat heeft bij mij ook wat "moed" nodig gehad om die dan uiteindelijk richting een veldweg te sturen...
Of ik die KTM zomaar op de LGKS of Assietta zou sturen?
ja en neen... hij is toch wel groot... maar heeft wel alle juiste specs (wielmaten, motorvermogen, hoe hij reageert)...
Mijn rijervaring met de 1190 Adv en test beleving tussen de 1290Adv S en de GSa 1200 / GS 1200 in 2018 was dat de KTM toch iets lichtvoetiger aanvoelt dan de GSa, maar wel gelijk aanvoelt met de GS, dus als je het aandurft om bepaalde dingen te doen met de GSa kan het volgens nooit mij geen probleem zijn om die ook met de KTM te doen.

I.v.m. het motorpower van de KTM is het zo dat hij in de enduro en rain settings zichzelf terug tuned naar 100PK want 160pk heb je in de modder toch niet van doen :mrgreen:
Yamaha RD 125 LC - Yamaha RD 500 LC - Honda CBR 1000F -
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT

Koeno
Posts: 3206
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by Koeno »

Blackbert wrote: 27 Dec 2023 11:57 Hij is groot. Maar vooral zwaar (hoewel dat niet waar is vergeleken met een GSA).
Standaard zit je 3 cm hoger dan op uw 990 en weegt hij 19kg meer. Met, op 't zicht, die 23 liter benzine die ook hoger zitten.
Niet echt een vooruitgang denk ik dan.
Maar door het moderniseren van de LC8 en de manier waarop de ride by wire en de computer de reactie van dat blok beter onder controle hebben dan op de 990, zal het wel fijner rijden zijn, ook weg van de weg.
Wil je dat in het veld of op een steenpiste smijten? Als die nog even goed gebouwd is als de 950/990 kan die dat wel af. Ik zou eerder bezorgd zijn over het moeten oprapen. ;)
Ge hebt gelijk, aan alle kanten van uw redenering ;-)
qua bouw, geen idee... hoe weet je dat...
Hoe weet je of die elektronica beetje crashproof is...
Jopet wrote: 27 Dec 2023 12:08 KTM heeft steeds 2 versies, de R met spaakwielen en iets langere veerwegen (220) en de S met gietwielen en natuurlijk ook iets kortere veerwegen (200). De zithoogte van de S is 3 cm lager dan de R....
De S & R zou ik nu niet echt vergelijken...
R = volledig instelbare vering
S = Semi automatische vering.

R= 21inch / 18inch
S= 19inch / 17inch

de S is echt een straatmotor, de R een echte allroad motor.
(vind ik toch).

Online
User avatar
F M
Posts: 5050
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by F M »

Ik volg min of meer Motovibes op youtube. Die rijdt met een 1290 Adventure R, en doet veel gravel en off road trips. Ook Smokey heeft er één, en die doet er zotte dingen mee. Maar dat is een beetj een zot...
I am confused. Oh no, maybe not!

Jopet
Posts: 823
Joined: 22 May 2014 09:27

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by Jopet »

Blackbert wrote: 27 Dec 2023 11:57 Hij is groot. Maar vooral zwaar (hoewel dat niet waar is vergeleken met een GSA).
Standaard zit je 3 cm hoger dan op uw 990 en weegt hij 19kg meer. Met, op 't zicht, die 23 liter benzine die ook hoger zitten.
Klopt niet helemaal, 950R woog 198kg en 22l benzine , de 990R woog 207kg en 19,5l benzine en de 1290 weegt 217kg en 23l benzine. Hoogtepunt zal waarschijnlijk wel iets hoger liggen maar voelt lichter aan dan de GSa.

Nu op zich vind ik elke All-Road wanneer je laten we zeggen boven de 1000cc zwaar aanvoelen om er mee in het veld te spelen, of het nu een Suzuki, KTM, BMW of Ducati is dat maakt allemaal niet veel uit, dit zijn allemaal reis enduro's waar de focus niet op het veld ligt maar op de baan met de mogelijkheid om er off-road mee te gaan.
Yamaha RD 125 LC - Yamaha RD 500 LC - Honda CBR 1000F -
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT

Online
User avatar
F M
Posts: 5050
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by F M »

Maar altijd maar testritjes doen en beseffen dat je eigen moto toch niet 100% je ding is... ik krijg straks nog medelijden met je ;)

Ben ik blij met mijn 790. Ik kijk eigenlijk enkel uit naar een Norden, of eventueel een 890 Adventure. En ik weet dat ik daar moet op wachten tot ik op pensioen ga.

eigenlijk word ik toch wat depressief van dat wachten
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by Muug »

Koeno wrote: 27 Dec 2023 12:17De S & R zou ik nu niet echt vergelijken...
R = volledig instelbare vering
S = Semi automatische vering.

R= 21inch / 18inch
S= 19inch / 17inch

de S is echt een straatmotor, de R een echte allroad motor.
(vind ik toch).
Inderdaad, er zou een S moeten zijn met de instelbare vering. Die sowieso beter is dan de semi-automatische. Daar ben ik persoonlijk van overtuigd.

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by Muug »

F M wrote: 27 Dec 2023 12:30 Maar altijd maar testritjes doen en beseffen dat je eigen moto toch niet 100% je ding is... ik krijg straks nog medelijden met je ;)
Jij kan dat echt niet plaatsen eh, zoekende mensen. :mrgreen: Je blijft u er immers constant luidop over verwonderen. :laughing: Maar het is niet erg hoor, we vergeven u dat. :thumbsup:

Online
User avatar
F M
Posts: 5050
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by F M »

Ach, stiekem ben ik wat jaloers. Ik wil ook altijd iets nieuws, maar moet de kerk in het midden houden thuis.
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Schussboelie
Posts: 485
Joined: 17 Jan 2021 17:00
Location: Lommel

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by Schussboelie »

Koeno wrote: 27 Dec 2023 12:17qua bouw, geen idee... hoe weet je dat...
Hoe weet je of die elektronica beetje crashproof is...
Door er gekke dingen mee te doen en er regelmatig mee te crashen.
Dat ding kan echt wel wat verdragen.
Zoals gezegd heb ik er daar de stenige rotsachtige pistes rond Bardenecchia mee afgeraakt, denk aan Col de Sommeiller, Jafferau en consoorten.
Af en toe heb ik hem daar ook efkes op zijne kant gelegd, net als een paar KTM voorrijders die er serieuze totters mee gemaakt hebben.
Om nog maar te zwijgen van Chris Birch die daar ook was.

Ik zou daar niet teveel over inzitten.
Zwaar is ie wel, de kunst is vooral, zoals wel vaker, om genoeg ballen te hebben om aan de gas te blijven hangen als het wat spannend wordt...
If you're not living on the edge, you're taking up too much space

Koeno
Posts: 3206
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by Koeno »

F M wrote: 27 Dec 2023 13:00 Ach, stiekem ben ik wat jaloers. Ik wil ook altijd iets nieuws, maar moet de kerk in het midden houden thuis.
Da's ok... ik ben ook jaloers op jou...
Ik ben stiekem jaloers op mensen die 'hun' motor gevonden hebben...
om één of andere reden is mij dat al lang niet meer gelukt inderdaad.
Ik zoek die "unicorn"...

Het onmogelijke compromis.

Die XR leek vorig jaar dicht bij te komen, gecombineerd met die 990 Adventure.
Mijn grote probleem is dat een eerste testrit voor mij niet alle kleine kantjes bloot legt.
Die leer ik achteraf pas kennen... En dan rijd je met iets anders, en die motor doet het dan beter op die puntjes.
Maar zal wss ook andere minpunten hebben...
en zo ontdek ik... tot ik hopelijk dé motor vind...

Ik had eigenlijk gehoopt dat die 990 dat zou worden...
Maar die. heeft mij beetje geteisterd met miserie... (had ik toen maar beter geluisterd...)

Jopet
Posts: 823
Joined: 22 May 2014 09:27

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by Jopet »

Koeno wrote: 27 Dec 2023 12:17 De S & R zou ik nu niet echt vergelijken...
R = volledig instelbare vering
S = Semi automatische vering.

R= 21inch / 18inch
S= 19inch / 17inch

de S is echt een straatmotor, de R een echte allroad motor.
(vind ik toch).
Ja das zeker juist, maar Muug vroeg naar een lagere versie.... dus S....?

Maar aan de andere kant hebben ze wel hetzelfde blok met idem vermogen en koppel, dezelfde koppeling, dezelfde versnellingsbak, hetzelfde chasis, dezelfde remmen, dezelfde electronica (misschien in enduro andere mappings, dat weet ik niet), zouden die 2 versies dan echt in niets met elkaar te vergelijken zijn? :dontknow:
Yamaha RD 125 LC - Yamaha RD 500 LC - Honda CBR 1000F -
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT

User avatar
Blackbert
Posts: 3446
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by Blackbert »

Ik verbeter mij, elke motor zal wel redelijk sterk gebouwd zijn. Vraag is hoe crashproof ze zijn.
Behalve de echte enduro/crossmachines, is bij 90% het plastic ABS. Scheurt en breekt bij impact. Ja, ge kunt dat weer lassen met een soldeerbout, maar t is wel in stukken.
De 950/990 (de opvolgers weet ik niet) hebben PP plastieken delen. Zoals crossers en enduro's. Dat plooit, krijgt evt een deuk en haarscheurtjes, maar dat blijft veel langer heel.

Ik heb dat eens getest:
Image
Als ge goed kijkt: deukje op de hoek thv 2de uitroepteken, crashbaar een beetje dichter bij de plastiek.
De tegenstander:
Image
Ok, dat ijzerwerk zal ook wel geholpen hebben hier, maar als ge die op een rots gooit, duwt die baar een deuk in het frame onder het zadel. Dus weg ermee. Sindsdien nog gevallen en geschoven, dus krassen en zo, maar alles is nog heel.
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
Blackbert
Posts: 3446
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by Blackbert »

Indeed, in geval van twijfel: gas open. :mrgreen:
Maar dat moet je leren, in uw hoofd.

Alpenpistes kunnen zeker. Woestijnpistes ook. Echt zand en modder, daar zal veel afhangen van 't manneke. Ok in OR mode "maar" 100 pk. Wat voor de meesten onder ons nog veel te veel is wanneer de grip redelijk beperkt is. Omdat we eigenlijk de finesses niet beheersen van offroad rijden. Spelen met gas en koppeling. Ik moet ook nog veel oefenen.
grease up your baby for a ball on the hill

Koeno
Posts: 3206
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by Koeno »

Jopet wrote: 27 Dec 2023 13:28 zouden die 2 versies dan echt in niets met elkaar te vergelijken zijn? :dontknow:
Je verdraait mijn woorden om één of andere reden.

Maar goed, volgens jouw redenering kan ik de S1000XR vergelijken met de S1000R en met de S1000RR.
Ze delen namelijk belachelijk veel onderdelen...
Als ook de CB500F, CBR500, CB500X

De S is duidelijk de straat versie.
De R is vrij duidelijk de allroad versie.
Tuurlijk delen ze onderdelen, maar het concept is toch héél ander doel.

Muug vraag duidelijk naar het R-verhaal (leek mij toch).

maar goed de S is inderdaad het lagere, straat gerichte broertje met ander zadel, velgen, vering en ruitje.

@Bert: inderdaad het crashproof zijn vraag ik mij ook af.
Iemand als Chris Birch neem ik niet graag als voorbeeld, ik vraag mij af of die zijn 1290 in elk filmpje wel dezelfde is...
of dat die sneller vervangen wordt...

In geval van opheffen, ik ben nog vrij jong & vrij sterk... ik maak mij weinig zorgen over het opheffen van die motor...
De 990 zet ik belachelijk gemakkelijk recht, de GSa ook,
Nog maar 1 keer gesukkeld om een motor recht te zetten, een 1400 intruder.... maar die lag dan ook in een plas olie...

Locked