Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Kletsen over moto's en andere motodingen.
User avatar
Blackbert
Posts: 3446
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by Blackbert »

Toen ik nog jonger en sterker was, had ik een Transalp 600 ...
Even zwaar als een 1290 sar, een vierde van de power.
Ik kon die ook rechtzetten. Tot die dag in de natte kalkbaantjes rond Stonehenge. Na de 5de keer begon ik 't beu te geraken, tegen de avond was het vat af.
Kort daarna kwam er een Husky 610. 140 kg. Die krijg ik nog met 1 hand op zijn wielen.

Maar absoluut ongeschikt voor reizen.
De 950 wel en die krijg ik ook nog wel recht, met bagage zelfs. Maar ook geen 5 keer na elkaar.

In de ideale wereld zou ik al een 690 of 701 hebben. Met toren, bagagerek en comfortzadel. 75pk, 160kg. Zot genoeg voor een ouwe vent. 8-)
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
Schussboelie
Posts: 485
Joined: 17 Jan 2021 17:00
Location: Lommel

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by Schussboelie »

Koeno wrote: 27 Dec 2023 14:25
Jopet wrote: 27 Dec 2023 13:28 zouden die 2 versies dan echt in niets met elkaar te vergelijken zijn? :dontknow:
Je verdraait mijn woorden om één of andere reden.

Maar goed, volgens jouw redenering kan ik de S1000XR vergelijken met de S1000R en met de S1000RR.
Ze delen namelijk belachelijk veel onderdelen...
Als ook de CB500F, CBR500, CB500X

De S is duidelijk de straat versie.
De R is vrij duidelijk de allroad versie.
Tuurlijk delen ze onderdelen, maar het concept is toch héél ander doel.

Muug vraag duidelijk naar het R-verhaal (leek mij toch).

maar goed de S is inderdaad het lagere, straat gerichte broertje met ander zadel, velgen, vering en ruitje.
Het is duidelijk niet dezelfde motor maar de 1290 ADV S en R verschillen toch minder van elkaar dan andere families die je opnoemt.
De volledige basisgeometrie is bij de KTM's dezelfde, frame, subframe, achterbrug, stuur, zelfs balhoofdhoek (de naloop verschilt 3mm maar dat is door de langere veerweg)...
Om nog maar te zijgen over de motor, mappings, transmissie en overbrenging.
Bij de BMW's en de Honda's die je noemt zit je al meteen met andere frames, clip-ons, mappings, tandwielen...
Daar zijn de verschillen toch fundamenteler.

Met de S kan je wat meer op straat dan met de R omwille van de kleinere en bredere wielen, maar zo groot is dat verschil niet.
Naast de weg zal je met de R wat meer kunnen dankzij de langere veerwegen en vooral de grotere wielen maar met dezelfde banden kan je met de S ook goed uit de voeten offroad.
Er zit dus verschil op maar veel ontlopen ze elkaar niet.
Ik durf dat beweren omdat ik zowel een 1190 ADV, een 1190 ADV R als een 1290 ADV R heb gehad en ze alledrie zowel op de weg als erlangs de sporen heb gegeven.
Maar goed, je voelt de verschillen wel natuurlijk.
If you're not living on the edge, you're taking up too much space

Koeno
Posts: 3206
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by Koeno »

Bizar, de S1000R en S1000XR hebben namelijk hetzelfde frame, hetzelfde blok (met dezelfde mappings)...
Ik dacht zelfs dat de remmerij hetzelfde was (alsook het dashboard).

Eigenlijk verschilt dus het subframe, kuipwerk & vering...
Netzoals de S en R versie van ktm dus ;-)

User avatar
Schussboelie
Posts: 485
Joined: 17 Jan 2021 17:00
Location: Lommel

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by Schussboelie »

Koeno wrote: 27 Dec 2023 15:27 Bizar, de S1000R en S1000XR hebben namelijk hetzelfde frame, hetzelfde blok (met dezelfde mappings)...
Ik dacht zelfs dat de remmerij hetzelfde was (alsook het dashboard).
Ja OK maar de S1000RR die je ook noemde is toch iets helemaal anders hé.
Koeno wrote: 27 Dec 2023 15:27Eigenlijk verschilt dus het subframe, kuipwerk & vering...
Netzoals de S en R versie van ktm dus ;-)
Toch nog wat kommaneuken ;) , bij de KTM zijn zelfs het subframe en de kuiperij (op de kleuren en stickers na) identiek.
Het zijn écht enkel vering, wielen, zadel en windscherm die verschillen.
Die zadels en windschermen zijn zonder moeite uitwisselbaar, zelfs de wielen van de S kan je zo op de R monteren (maar dan klopt de tacho uiteraard niet meer).
If you're not living on the edge, you're taking up too much space

Koeno
Posts: 3206
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by Koeno »

Uw kommageneuk is welkom hoor ;-)
we kunnen er maar slimmer op worden... of zwanger...

voor mij, in mijn visie, naar mijn gevoel is de 1290 S en R een verschillende type motor....
de R target toch echt het allroad markt
de S toch eerder de canyon carvers....

kan je met beide het andere? Natuurlijk.
Ik zie filmpjes passeren van Busa's en Goldwings die offroad truukjes doen die ik zelfs met de KTM 990 nog niet zou proberen.
Wilt dat zggen dat ze er voor gemaakt zijn? ;-) (jaja, da's ook weer een uiterste natuurlijk)

User avatar
Blackbert
Posts: 3446
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by Blackbert »

Zo is het verhaal ook begonnen, met de 950 adventure.

Origineel met 240mm vering en 265/260mm (S). Meoni vond dat nog te weinig en kreeg 300mm
Op LC8.nl staan ergens de specs voor de modeljaren opgelijst, waarbij vooral de S of R lager werden, voor de Italiaantjes waarschijnlijk.

Maar er zijn genoeg mensen die van een S een gewone maakten of andersom: veerpoten en remleidingen, achterveer en zijpikkel wisselen en klaar.
Op advrider zat zelfs een Zweed of Noor die de connecties en de centen had voor een Meoni vering.
Allemaal met hetzelfde frame, motor, wielen en carrosserie.

Over die tacho en wielmaten. Zoals op de 950 moet er toch ergens in die menu de optie zitten om te wisselen van wieldiameter.
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
Schussboelie
Posts: 485
Joined: 17 Jan 2021 17:00
Location: Lommel

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by Schussboelie »

Blackbert wrote: 27 Dec 2023 16:57Over die tacho en wielmaten. Zoals op de 950 moet er toch ergens in die menu de optie zitten om te wisselen van wieldiameter.
Wordt gemeten op de ABS ring, die moet je vervangen.
If you're not living on the edge, you're taking up too much space

User avatar
Blackbert
Posts: 3446
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by Blackbert »

Voila, simpel. Zoals het timingwieltje in een 990 wisselen als je er carbs op zet. :mrgreen:
grease up your baby for a ball on the hill

Stoffel
Posts: 482
Joined: 14 Jan 2022 21:37

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by Stoffel »

Moest ik ooit voor de keuze staan….ik zou voor nen R gaan :ricky:
Die heeft bij mij de voorkeur :peepwall:
Race the rain, Ride the wind, & Chase the sunset... Only a biker understands.​

Online
User avatar
Raketman
Posts: 1254
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by Raketman »

Ondertussen een paar duizend kilometer gereden op een nieuwe Tracer 900. Da's toch wel een groot verschil met de oude. Motorkarakter is veel soepeler geworden. Er zit een quickshifter op die normaal werkt in alle versnellingen (ipv alleen maar opschakelen tussen 4-5-6 :? ). Hij geeft het gevoel iets wendbaarder te zijn, alsof de wielbasis wat korter geworden is. Of dat werkelijk zo is weet ik niet want ik heb die getallekes nog niet vergeleken. Ook de uitlaat produceert een veel vollere en aangename noot. Tot daar de verbeteringen. Het draaiwieltje om de menu's te bedienen werkt even krakkemikig als op de oude. Ook de opsplitsing van 1 naar 2 displays lijkt mij totaal nutteloos, want in de 4 vakjes van het rechtse display kan je gewoon in't groot een aantal functies van het linkse display zetten. Twee keer dezelfde info dus. Wat een onzin.

Wat zo mogelijk nog erger is dan bij de vorige : de zijkoffers. De plastiekerige, doorplooiende bedieningshendels van de vorige zijkoffers zijn nu vervangen door een systeem waar je voor moet gestudeerd hebben om het te kunnen bedienen, en dat mechanisch gezien nog zwakker is dan het vorige als je dat niet doet. Mijn god, waarom moet dat allemaal zo ingewikkeld gemaakt worden ?? Dit was duidelijk geldingsdrang van een ingenieur...er bestaan genoeg systemen die al eeuwenlang goed werken, waarom steeds die drang om het wiel opnieuw te willen uitvinden en dan de klanten als testkonijn te gebruiken ?

De basis is duidelijk leuker, maar de praktische dingen kunnen veel en veel beter...
Nil volentibus arduum

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2918
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by duibhce Kaelann »

Koeno wrote: 27 Dec 2023 14:25 Iemand als Chris Birch neem ik niet graag als voorbeeld, ik vraag mij af of die zijn 1290 in elk filmpje wel dezelfde is...
of dat die sneller vervangen wordt...
Chris Birch, Pol Tarres, ... de fabrikanten pakken daar graag mee uit om aan te tonen hoe superieur hun motoren zijn. Maar in die gevallen ligt het toch echt aan het manneke. Die gasten doen dat op eender wat ge onder hun gat schuift.

Op het Tenere forum verkopen ze daar speciale stickers voor:
Image
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
F M
Posts: 5050
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by F M »

Tarres heeft dit jaar de Erzberg rodeo gereden op een Tenere 700 ! :w00t: :w00t: :w00t: :w00t: :w00t: :pillepalle: :pillepalle: :pillepalle: :pillepalle:

I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Blackbert
Posts: 3446
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by Blackbert »

Voor de meer oranje geörienteerde mensen, ik kan wel een vel laten maken met die andere naam. ;)

Maar eigenlijk zou je die beter wel als voorbeeld nemen. Hoewel, 't is eigenlijk al vele jaren te laat, de kans om 'm in te halen vóór het sterfhuis is klein.

1. Leer stilstaan met 2 voeten op de steps. 't Is mij al gelukt op de Husky, nog niet op de KTM. Dat ook in het wild doen zal nog wat tijd vragen. Baseline: uw evenwicht op de moto moet beter zijn dan wanneer je gewoon op de grond staat.

2. Daarna is er een heel spectrum aan vaardigheden om op te oefenen. Youtube staat vol met uitleg. De ene al wat beter dan de andere, maar ze hebben 1 ding gemeen: 't ziet er allemaal wreed simpel uit, tot ge zelf eens probeert.


Deze reeks, ARieman1, Brake Magazine, Mototrek, ADVMotoSkillz, IRC Tire USA Moto, Cross training enduro, ...
Er zitten er tussen met een 2takt van 100kg, maar hey, Pol en Chris kunnen dat ook met een T7 of een 1290 advR, dus ...
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by Muug »

Laten we vooral niet vergeten van "normaal" te proberen doen met die moto's. Da's al moeilijk genoeg. :peepwall:
Al die paarden heb ik niet nodig om bovenop een berg te geraken.
Gemakkelijk met de voetjes aan de grond vind ik belangrijker. Zelfs minder belangrijk dan het gewicht, ben ik bang. Want als 'm mooi rechtop kan houden, hoef je hem niet te heffen. ;)

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2918
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by duibhce Kaelann »

Muug wrote: 28 Dec 2023 11:54 Al die paarden heb ik niet nodig om bovenop een berg te geraken.
Ik weet niet hoe het bij u zit, maar zelfs met minder paardjes en minder gewicht betwijfel ik dat ik in de Erzbergrodeo het bergje omhoog geraak :mrgreen:

Wat ik wel regelmatig zie is beginnende off-roaders die voor zo'n +-200kg zware allroad kiezen omdat Pol en Chris (de combinatie van die namen is misschien geen toeval :lol:) het er allemaal zo gemakkelijk doen uitzien.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

Jopet
Posts: 823
Joined: 22 May 2014 09:27

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by Jopet »

duibhce Kaelann wrote: 28 Dec 2023 09:48
Chris Birch, Pol Tarres, ... de fabrikanten pakken daar graag mee uit om aan te tonen hoe superieur hun motoren zijn. Maar in die gevallen ligt het toch echt aan het manneke. Die gasten doen dat op eender wat ge onder hun gat schuift.
Volledig mee akkoord, geef mij de laatste nieuwe KTM 1290 R en zet één van die mannen op een 390 Adv met ongeveer het 4de van het vermogen en tegen dat ik de eerste bocht genomen heb op het off road circuit zijn ze daar al om mij te dubbelen....
Yamaha RD 125 LC - Yamaha RD 500 LC - Honda CBR 1000F -
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT

User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1218
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by TuttoTerreno »

Een moeilijke, gladde, steile afdaling wordt ook (veel) moeilijker met meer gewicht, hoor.


Wijlen Chris Pfeiffer reed de Erzberg rodeo met de Boxer HP2.

Wat eenberoemde bmw dealer op bmwgsnl ertoe noopte te verkondigen dat Pfeiffer er eigenlijk weinig mee te maken had maar het was de bijzonder goed aansprekende luchtveer...

Tja, verkopers.

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by Muug »

duibhce Kaelann wrote: 28 Dec 2023 12:38 Wat ik wel regelmatig zie is beginnende off-roaders die voor zo'n +-200kg zware allroad kiezen omdat Pol en Chris (de combinatie van die namen is misschien geen toeval :lol:) het er allemaal zo gemakkelijk doen uitzien.
Wow, ik wist niet dat wij influencers zijn. :mrgreen: :thumbsup:

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by Muug »

duibhce Kaelann wrote: 28 Dec 2023 12:38 Ik weet niet hoe het bij u zit, maar zelfs met minder paardjes en minder gewicht betwijfel ik dat ik in de Erzbergrodeo het bergje omhoog geraak :mrgreen:
Lol, zeker weten dat ik niet veel verder dan de onderkant van de eerste helling geraak. Moest ik er aan beginnen tenminste, en die kans is nul. :pillepalle:

User avatar
Blackbert
Posts: 3446
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Testritjes-topic: plaats je eigen ervaringen

Post by Blackbert »

Muug wrote: 28 Dec 2023 12:56
duibhce Kaelann wrote: 28 Dec 2023 12:38 Ik weet niet hoe het bij u zit, maar zelfs met minder paardjes en minder gewicht betwijfel ik dat ik in de Erzbergrodeo het bergje omhoog geraak :mrgreen:
Lol, zeker weten dat ik niet veel verder dan de onderkant van de eerste helling geraak. Moest ik er aan beginnen tenminste, en die kans is nul. :pillepalle:
Indeed. Tot waar het bos begint moet dat nog lukken, ietskes trager. Daar de moto parkeren, de chocomelk opwarmen en commentaar geven. ;)

mag je daar inschrijven met een trial?
grease up your baby for a ball on the hill

Locked