Bij Motocare was het dit weekend opendeur, met testritten met KTMs en Husqvarna's. Om het uur kon je met een testmoto achter een voorrijder een parcours van 30 minuten rijden. Er waren geen voorinschrijvingen, dus gewoon aankomen en zien of er een motor beschikbaar was. Ik kwam om 13u20 daar aan, en voor de rit van 13u30 waren er nog 2 motoren beschikbaar. En 1 daarvan was de 790 Adventure, die ik wilde rijden. Over geluk gesproken
.
Het ritje met de KTM toverde een brede smile op mijn gezicht. De motor levert 95 PK, iets minder dan mijn mijn RT, maar hij leek veel krachtiger. De motor levert zijn vermogen heel vloeiend af. Het gashendel is vlot te bedienen. Je kan rustig het gas open draaien, maar ook met een ruk en dan vliegt hij vooruit. Met zijn gewicht van rond de 200 kilo, en met de benzinetanks op de plaats waar bij de BMW-boxer de cilinders hangen, gooi je het ding van rechts naar links alsof het een fiets is. Van links naar rechts ook, trouwens. En dat ondanks een voorwiel van 21 inch.
Voor de zitpositie had ik wat schrik, want ik las dat vele testrijders die nogal krap vonden, maar in vergelijking met mijn RT is de beenhoek zelfs ruimer. Het zadel is wel hoger, maar ik kon toch mijn been er redelijk vlot over zwaaien. Duidelijk lager dan mijn 1190 indertijd, en ook duidelijk lager dan de 790 Adventure R, die veel meer gericht is op off road.
Nog een eigenschap van het zadel: hard ! Net een plank. Er kan later wel een comfortzadel besteld worden. Maar misschien is zulk een hard zadel wel beter op lange afstanden? Bij de 1190 werd die hardheid volledig gecompenseerd door een superieure vering. Bij de 790 ben ik niet zo overtuigd. De vering van het R-model zou wel veel beter zijn. Langere veerwegen, volledig instelbaar. Bij de gewone Adventure is enkel de veervoorspanning achteraan instelbaar.
Op de snelweg biedt het windscherm natuurlijk niet dezelfde protectie als de caravanruit van mijn RT. Het scherm kan in 2 posities gezet worden, maar daarvoor heb je een schroevendraaier nodig.
Het dashboard is een modern TFT-scherm. Een juweeltje, perfect afleesbaar. Zeker in vergelijking met dat van mijn 2010 RT. Met een intuïtief goed aanvoelende bediening van de instellingen.
Schakelen is net zoals ik gewend was van de 1190. Je moet maar even denken dat je wil schakelen, en het is al gebeurd. Bij het remmen moest ik weer even wennen aan het duik-effect van de voorvering. Bij een RT merk je daar niets van. Of de remmen erg krachtig zijn heb ik niet kunnen testen. Je kan in een groep met allemaal motorrijders op een motor die ze niet gewend zijn, moeilijk plots de remmen toeknijpen. Per slot van rekening teken je een papier dat je zelf verantwoordelijk bent voor schade...
Al bij al lijkt me de kans groot dat dit ooit de vervanger van mijn RT zal worden. Krachtig, wendbaar, licht. Veel fun en toch reiscapaciteiten (kofferset, cruise control, handvatverwarming en een middenbok moeten dan wel bijbesteld worden). Voor mij spijtig dat het een ketting is ipv een cardan. Minder opbergmogelijkheden, minder windprotectie zijn ook minpunten. Maar de ideale motorfiets bestaat toch niet...