achteras los ...
achteras los ...
M'n achterwiel maakt ne 'zwiep' op een rechte baan ... ratel, ratel rammel ... Ik dacht da'k op ne steen oid gereden had ... en het ergens tussengeraakt was.
Stillekes naar de kant ... wat blijkt. De achteras was uit de brug geschoven. De moer was 'verdwenen'.
De as terug op zijn plaats geschoven/gesjot. Op de plaats waar de moer moet zitten, heb ik zo'n een colsonbandje rond de schroefdraad getrokken in de hoop dat de as min of meer op z'n plaats blijft zitten. ...
Heel stillekes naar huis gereden (80 km) ... toch elke 10-tal km ne keer naar de kant om te zien of dat allemaal wel op z'n plaats bleef.
'k word er mottig van ... moest dat gebeuren op een autostrade ofzo ....
Moeten we nu dagelijks 'elke' vijs gaan controleren ...
Stillekes naar de kant ... wat blijkt. De achteras was uit de brug geschoven. De moer was 'verdwenen'.
De as terug op zijn plaats geschoven/gesjot. Op de plaats waar de moer moet zitten, heb ik zo'n een colsonbandje rond de schroefdraad getrokken in de hoop dat de as min of meer op z'n plaats blijft zitten. ...
Heel stillekes naar huis gereden (80 km) ... toch elke 10-tal km ne keer naar de kant om te zien of dat allemaal wel op z'n plaats bleef.
'k word er mottig van ... moest dat gebeuren op een autostrade ofzo ....
Moeten we nu dagelijks 'elke' vijs gaan controleren ...
The most dangerous part of my NC750X is the nut that connects the handlebars to the seat ...
Re: achteras los ...
als ik daar zelf persoonlijk het wiel zou uitgenomen hebben, dan zou ik dat nog kunnen verwachten dat er iets niet goed vast zit.
Maar als je daar voor naar een garage gaat, zou je toch mogen eisen dat het in orde is?
En dat na kijken, ik zou zelf niet eens weten (tot ik iets hoor dat geen normaal geluid is) of er iets niet goed op zijn plaats zit of kan los komen, ontbrekende stukken zouden al hele grote moeten zijn voor ik 't zou merken
Maar ge hebt wel chance bij uw onchance dat je niet just ne grote bocht op een ottostraad aan 't nemen was? Denk dat die motor dan toch niet echt meer controleerbaar is??
Het meest onbetrouwbare aan een honda is de garagist zeker?
Maar als je daar voor naar een garage gaat, zou je toch mogen eisen dat het in orde is?
En dat na kijken, ik zou zelf niet eens weten (tot ik iets hoor dat geen normaal geluid is) of er iets niet goed op zijn plaats zit of kan los komen, ontbrekende stukken zouden al hele grote moeten zijn voor ik 't zou merken
Maar ge hebt wel chance bij uw onchance dat je niet just ne grote bocht op een ottostraad aan 't nemen was? Denk dat die motor dan toch niet echt meer controleerbaar is??
Het meest onbetrouwbare aan een honda is de garagist zeker?
sig nature
Re: achteras los ...
Wel Jos, ik ben blij dat ge het nog kunt vertellen
Die moer moet dan inderdaad toch niet vast genoeg gezeten hebben?
Die moer moet dan inderdaad toch niet vast genoeg gezeten hebben?
Re: achteras los ...
Tja, ik sta dagelijks tussen moto's en zie soms ook wel eens een bout of moer die losgekomen is of gewoon ontbreekt. Of een ABS-remsysteem dat niet werkt... . Bij mijn weten gebruikt Honda zelfborgende bouten, bij De Kawa's en Triumph zitten er splitpennen door de as, de BMW heeft gewoon 4 bouten in het achterwiel die niet geborgd zijn... Dat kunt ge natuurlijk ook zelf doen, gat door de as boren en splipennetje doorsteken.
Re: achteras los ...
of aan het goede aanhaalmoment aantrekken.
Of ne keer van uw oren gaan maken tegen de garagist als 't onderhoud nog niet te lang geleden is
Of ne keer van uw oren gaan maken tegen de garagist als 't onderhoud nog niet te lang geleden is
Re: achteras los ...
Het kan aan mij liggen, maar er wordt al naar de garagist gewezen, terwijl hij evengoed eergisteren zijn kettingspanning bijgesteld kan hebben en dus niet op het juiste moment vast gezet hebben...
alleszins: lijkt mij een serieus bruin-streep-in-de-broek-momentje...
alleszins: lijkt mij een serieus bruin-streep-in-de-broek-momentje...
Re: achteras los ...
ehm, ik wijs EERST naar het aanhaalmoment, en dàn pas wijs ik ook naar de garagist. Jaja, ik let goed op de volgorde.
Re: achteras los ...
Re: achteras los ...
Maakt niet veel uit hoe die bout losgekomen is of wie hem niet vastgezet heeft. Belangrijkste is dat het geen kwaad kan om regelmatig zelf eens de moto visueel te checken, zo kan je wel al eens onheil voorkomen.
Re: achteras los ...
awel ja
en dan komt ge tot de ontdekking dat de onderhoudsintervallen relatief kort waren (6000km) én dat dat heel eenvoudig was om zelf te doen, waardoor ge altijd een goed zicht had op de toestand van uwe moto ...
en dan komt ge tot de ontdekking dat de onderhoudsintervallen relatief kort waren (6000km) én dat dat heel eenvoudig was om zelf te doen, waardoor ge altijd een goed zicht had op de toestand van uwe moto ...
Re: achteras los ...
'k ga idd 'nog maar' eens van m'n oren maken. 't is niet de eerste keer dat ze 'iets' vergeten vast te zetten.
Dinsdag ga ik erheen ... 'k ben curieus hoe ze het opvatten/uitleggen
De laatste die aan die vijs gekomen is, is de garagist (... heeft een nieuwe kettingset gestoken, 6-tal weken geleden, 3k km verder)
De moer is van het zelfborgend type (dacht ik). Hoe die 'uit z'n eigen' volledig los gekomen is, is mij een raadsel. ... tenzij die idd toen reeds niet goed vast getrokken was ... en dan nog ...
Splitpen-design vind ik veiliger dan zelfborgende moeren ... toch op die kritische plaats/onderdeel.
Als 'm er geen splitpen kan van maken, dan zal ik m'n colsonband-theorie toepassen achter die zelfborgende moer ...
The most dangerous part of my NC750X is the nut that connects the handlebars to the seat ...
Re: achteras los ...
Yup, zoals de borgmoer van het balhoofd die weigert vast te blijven zitten, aangehaald op het moment uit het werkplaatshandboek of niet (uiteindelijk dan maar opgelost met loctite, ook al zegt het werkplaatshandboek van dit niet te doen), of de linker stelschroef van de ruit, of 9/10 bouten van het koppelingsdeksel op de 1050 destijds, of de bevestiging van de zijstandaard (ook de 1050)... Op die Triumph Tigers durft er vanalles "op wandel" gaan blijkbaar
@fore, of die garagist dat nu correct gaat regelen of niet, die zou ik nu precies toch niet meer vertrouwen... Deze keer kan je 't gelukkig nog navertellen, maar de volgende?
Re: achteras los ...
Ajaj, da gaat van kwaad naar erger Fore ... vroeger verloorde ge alleen maar tjoepekes, nu al moeren ... straks valt uwe moteur er nog onderuit
Maar idd geen geruststellende gedachte dat er vanalles kan loskomen/trillen/schudden
Hopelijk ook geen schade : kromme as, freins, kettingwiel, band ...
Zoals al gesuggereerd : een coupilleke erdoor ... (of uw colsonbandplantrekkerij-oplossing)
Maar idd geen geruststellende gedachte dat er vanalles kan loskomen/trillen/schudden
Hopelijk ook geen schade : kromme as, freins, kettingwiel, band ...
Zoals al gesuggereerd : een coupilleke erdoor ... (of uw colsonbandplantrekkerij-oplossing)
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla
Re: achteras los ...
regelmatig uwe motor poetsen kan ook wel helpen om zo toestanden te vermijden, al is het in eerste instantie uwe garagist die ervoor moet zorgen dat uw moeren goe vastgedraaid worden.
ne mekanieker die terzelfde tijd de toonbank moet doen is daardoor minder geschikt, ge draait die moer daar op en dr belt iemand aan de toonbank ... het vervolg laat zich raden.
ne mekanieker die terzelfde tijd de toonbank moet doen is daardoor minder geschikt, ge draait die moer daar op en dr belt iemand aan de toonbank ... het vervolg laat zich raden.
LOF AAN ALLE VROUWEN MET KLEINE BORSTEN
Re: achteras los ...
Volgens mij heeft die garagist ze er opgevezen met de hand , dan heel waarschijnlijk is die weggeroepen om iets anders te doen en die moer bij terugkomen vergeten vast te zetten, ik weet nu niet hoe die borgmoer er uit ziet bij honda ,maar als dat zo een is met een soort plastiek er in ,zo een heb ik nog nooit een weten loskomen van zijn eige , de as draait niet en zal eigenlijk ook niet warm worden, als die moer daar helemaal afdraait is die volgens mij er maar juist op gedraaid tot je een sleutel moet gebruiken om die verder te draaien ,kan anders niet, anders kan je daar evengoed een gewone moer opzetten gelijk in den tijd bij mijn crossmoto en die loste ook niet uit zijn eige.
Re: achteras los ...
ja ik verwijs naar de garagist, tenzij je 't zelf zou gedaan hebben. Maar ik werk niet zelf aan mijn moto's, dus altijd naar de garagist, meestal is het dan toch even schrikken van de rekening, dus verwacht je wel service.
( mijn eerste ktm smt heeft me wel doen inzien dat een motor die iets mankeert, je echt wel in gevaar kan brengen = garagist had geen zin of wist het niet, dat de lagers in voorwiel versleten waren, en liet me steeds maar verder rijden met dat slepende geluid vooraan. Sinds dien is hij wel al 2 nieuwe moto's misgelopen, die ik ergens anders gekocht heb )
En mijn motor nakijken, ik merk niet vlug dingen op omdat ik er geen omgang mee heb, ne keer naar 't vensterke kijken van de olie, ketting smeren, maar of er iets los zou staan?? Wel als er ander rijgedrag of geluid zou zijn, dan zou ik 't opmerken. En ook rode lampkes
Als je met je auto gaat rijden (oké ge zit daar veiliger in of op) kijk je dan ook eerst of alles nog op zijn plaats hangt en vast zit? Ik zeker niet
sig nature
Re: achteras los ...
Dus tussentijds kettingspannen is ook bij de garagist?
Goed 't heeft geen zin door te drammen, 't is blijkbaar echt bij de garagist gebeurd...
Maar ik wijs gewoon ni te rap met het vingertje, altijd gevaarlijk :p
Re: achteras los ...
Yep, bij ducati zeggen ze, je komt maar langs, toen ik op dat "ander" systeem dat ik nog nooit zag in mijn haar krabde, zij doen dat gratis als service, waarom zou ik dan beginnen sukkelen, zonder middenbok? Ondertussen kunnen ze nog eens kijken of de rest van de moto nog vast zit
Koeno, als je iets koopt en er is na een tijdje ets mis mee, dan ga je toch terug naar de winkel reclameren?
sig nature
Re: achteras los ...
Tjongejonge ... wat een ping-pong gesprek ...
Z'n eerste kommentaar: .. Jamaar, dat is niet volgens het boekje hé ...
Ikke: Da's waar. In mijn boekje staat daar idd niks van in ... dat zou in uw boekje moeten staan (hoop ik).
... en een reservemoer steekt niet in dat tool-zakske ...
Hij gaat na wat er vorig onderhoud (6 weken geleden) aan gedaan was ...
- nazicht achterste rollager, kettingset vervangen ... etc.
hij: En ge hebt die ondertussen niet aangespannen ofzo? ...
Ikke: Neen, op 6 weken? waarom zou ik? Ik betaal U daarvoor.
Hij: ziet ge uw kettingspanning niet na?
Ikke: Tochwel, visueel, ik doe dat zonder aan die moer te komen ... en de ketting, die aan den andere kant ligt, lag nog niet slap.
Hij begon stilaan te beseffen dat er toch bij hen misschien iets fout gelopen was ... maar wou me toch een beetje de zwarte piet in mijn schoenen schuiven ... en me met een schuldgevoel opzadelen:
eigenlijk ... 'nen echte motoliefhebber' zou regelmatig zijn masjien moeten soigneren/kuisen ... dan zou dat 'normaal gezien' opgevallen zijn ... blabla ...
Ikke: Tja,maar ik ben een moto-gebruiker, geen technische 'liefhebber'. En als ik kuis doe ik dat met een spons en een emmer. Ik ga niet met een set sleutels rond de moto om alle vijzen aan te trekken.
... Maar ik heb je boodschap begrepen: Honda/moto is goed, 't zijn eerder de garagisten die ge niet altijd moet vertrouwen.
(Bedankt voor de kwoot zappa ...
Soit, ze hebben een showroom-modelleke gekannibaliseerd om mij te depanneren.
Eén ding weet ik al zeker ... Voor ik op de moto stap, kijk ik of die moer er nog opzit.
Z'n eerste kommentaar: .. Jamaar, dat is niet volgens het boekje hé ...
Ikke: Da's waar. In mijn boekje staat daar idd niks van in ... dat zou in uw boekje moeten staan (hoop ik).
... en een reservemoer steekt niet in dat tool-zakske ...
Hij gaat na wat er vorig onderhoud (6 weken geleden) aan gedaan was ...
- nazicht achterste rollager, kettingset vervangen ... etc.
hij: En ge hebt die ondertussen niet aangespannen ofzo? ...
Ikke: Neen, op 6 weken? waarom zou ik? Ik betaal U daarvoor.
Hij: ziet ge uw kettingspanning niet na?
Ikke: Tochwel, visueel, ik doe dat zonder aan die moer te komen ... en de ketting, die aan den andere kant ligt, lag nog niet slap.
Hij begon stilaan te beseffen dat er toch bij hen misschien iets fout gelopen was ... maar wou me toch een beetje de zwarte piet in mijn schoenen schuiven ... en me met een schuldgevoel opzadelen:
eigenlijk ... 'nen echte motoliefhebber' zou regelmatig zijn masjien moeten soigneren/kuisen ... dan zou dat 'normaal gezien' opgevallen zijn ... blabla ...
Ikke: Tja,maar ik ben een moto-gebruiker, geen technische 'liefhebber'. En als ik kuis doe ik dat met een spons en een emmer. Ik ga niet met een set sleutels rond de moto om alle vijzen aan te trekken.
... Maar ik heb je boodschap begrepen: Honda/moto is goed, 't zijn eerder de garagisten die ge niet altijd moet vertrouwen.
(Bedankt voor de kwoot zappa ...
Soit, ze hebben een showroom-modelleke gekannibaliseerd om mij te depanneren.
Eén ding weet ik al zeker ... Voor ik op de moto stap, kijk ik of die moer er nog opzit.
The most dangerous part of my NC750X is the nut that connects the handlebars to the seat ...