defensief rijden

Defensief rijden, assertief rijden, veilig rijden, vaardig rijden, bochtjes pikken, remmen totdat de voorband begint te zingen. Daar gaat het over: over écht Goed Motorrijden verdomme. En niks anders.
Stefke

Re: defensief rijden

Post by Stefke » 01 Jun 2018 09:16

pingu wrote:
31 May 2018 10:44
:stupid:
Maar dan moet de chauffeur wel die spiegel gebruiken. Ben zo een aantal jaar terug overreden. Ik stond ook stil achter een madam in ne Golf, kon haar gezicht zien in de achteruitkijkspiegel. Maar toch gooit ze hare Golf zonder boe of ba in achteruit en... Madam haren uitleg: ik had u niet gezien...
Jaja akkoord, de anderen moet zijne spiegel gebruiken. Maar dat is nu juist een deel van mijn punt, als ge te kort staat, spiegel of niet, kunt ge ook niks meer doen. Niet snel genoeg achteruit, niet vooruit, te laat om te claxonneren
2016: 45000 :ricky: 2017: 17000

TRooPER

Post by TRooPER » 07 Jun 2018 12:43

den Bullet wrote:
30 May 2018 09:37
Stefke wrote:
29 May 2018 21:15
... Niet slim om zo kort achter een busje zonder ruiten te gaan staan. En dan nog wel knal in't midden, volledig onzichtbaar. :wall:

...
Ik sta altijd zodanig dat ik de chauffeur in zijn achteruitkijkspiegel zie.

in een camionet werkt dat niet altijd zo een achteruitkijkspiegel, ik rij en parkeer met mijn camionet enkel op zijspiegels,
en plaats mij ook met de motor dan meestal aan de zijkant van een wagen/camionet/camion voor mij, zodat ik in het zicht 'kan' zijn. Als ze al kijken en niet met hun gsm bezig zijn.
Bij sommige auto's van dames is de achteruitkijkspiegel aangepast tot modieus hulpmiddel. :shock:
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today

TRooPER

Post by TRooPER » 07 Jun 2018 12:47

Bij wrote:
31 May 2018 12:25
Ik bol dagelijks met mijne speed pedelec naar Mechelen. Das dezelfde mindset als met de moto. ik ga ervanuit dat de andere weggebruikers mij niet gezien hebben ;). Anders heb je dagelijks wel iets voor met als excuus "ik had u niet gezien" :mrgreen:

klopt, 2 weken geleden heb ik een 'oude' wielertoerist effe geholpen tot ambulance er was, gelukkig niks ergs.
Man reed op fietspad en de autobestuurder had hem ook NIET gezien,

tegenwoordig zijn die voorstijlen in een auto zo breed, dat het makkelijk kan dat op die fractie van een seconde iemand niet zichtbaar is.
Of we kijken te snel links-rechts zonder ECHT waar te nemen in onze hersenen.
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today

Koeno

Post by Koeno » 07 Jun 2018 12:49

Toen ik rijlessen kreeg voor de wagen had mijn instructrice een leuke spelletje.
Even uitstappen en op het voetpad gaan staan, en dan spelen: Hoeveel kan ik wegsteken achter 1 handpalm.
Op genoeg af stand was een huis perfect mogelijk,
Maar vrij dichtbij kon ik een volledige bus verstoppen...

Dan mocht ik instappen en mijn hand op de voorstijl leggen...
die was iets breder als mijn hand...

Iets waar ik altijd blijf mee rekening houden, daarom dat ik dus ook als ik moet vertrekken ook voorover buig in de wagen om voorbij die stijl te kijken...
It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

Muug

Post by Muug » 07 Jun 2018 13:45

ik heb door die deurstijl al ne keer ne voetganger opgeschept. 'k stond aan rood licht, dat spring op groen, ik sla af naar links, zie een voetganger van rechts oversteken, laat die natuuriljk oversteken en rij dan door. En plots ligt er een voetganger op mijn motorkap. Die zat de hele tijd achter die linker deurstijl : terwijl ik het zebrapad langzaam naderde, terwijl hij het zebrapad opstapte en overstapte en terwijl ik weer gas gaf nadat ik de rechtse voetganger had laten passeren. Heel rare ervaring. :shock:
Ik vind het even niet terug op Google - ik ben de Engelse naam van die steun kwijt - maar ik vond toen verontrustend veel informatie daar over.

Blackbert

Post by Blackbert » 07 Jun 2018 18:10

Ze beginnen vanvoor met A, niet?
grease up your baby for a ball on the hill

zappa

Post by zappa » 12 Jun 2018 22:14

Voor uw deurstijlen en andere dikke spiegels die ne fietser of zelfs ne volledige auto verbergen : ( zo doe ik het heelderdagen, wegens nogal veel deurstijlen en fietsers rondom ) niet alleen uw hoofd draaien om te kijken, maar uw lichaam vooruit en achteruit bewegen, en geloof me dat werkt. ;)
sig nature

Post Reply