Andere naam voor de Speed Pedelec

Hét forum bij uitstek waar je je ei kwijt kan. Of om stoom af te blazen. Om je hart te luchten. Topics zijn enkel toegankelijk voor wie geregistreerd en aangelogd is.
User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Andere naam voor de Speed Pedelec

Post by Muug »

Welke pipo heeft dat woord uitgevonden? :devil: :devil: :devil:
Kunnen we niet gewoon een onomatopee gebruiken? Gelijk nen brommer. Iedereen weet wat dat is. Ewel, zo'n een Spiet Pietelek kunt ge dan toch gewoon ne "zoever" noemen? Neen? :dontknow:

:mrgreen:

User avatar
Stefke
Posts: 2912
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Andere naam voor de Speed Pedelec

Post by Stefke »

Ach van de week heeft zich daar ene dood mee gereden, ongelukkig gevallen. En hij had geen helm op wat blijkbaar een verplichting is. En hopla daar zag de fietsersbond alweer een goed excuus in om examen in te voeren om met zo'n ding te mogen rijden... :roll:

Koeno
Posts: 3206
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Andere naam voor de Speed Pedelec

Post by Koeno »

als ze eerst al eens zorgen dat de wetgeving rond speedelecs duidelijk wordt.
Dat zou al een goed begin zijn.

en dat ze dan bij de verkopers de juist info laten verschaffen.
bv toen de mijne geleverd werd vertelde de verkoper mij:
Ge moogt er overal mee rijden (NOT!) en ne gewone fietshelm is genoeg (NOT!).

Majah, 't was te verwachten dat die speedelec nog een staartje ging krijgen...
Dieje van mij wordt na de lease waarschijnlijk verkocht of terug gebracht.
Vree content van, maar 't is toch weer een extra verzekering dat moet betaald worden dan...

User avatar
Blackbert
Posts: 3446
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Andere naam voor de Speed Pedelec

Post by Blackbert »

ne vis noch vlees?
het ziet eruit als een fiets. we verwachten dan ook de bijhorende snelheid, liefst op het fietspad.
alleen, dat ding gaat sneller dan de gemiddelde wielertoerist, die we eigenlijk nooit op het fietspad verwachten.
veel mensen zijn slecht in het inschatten van afstand en snelheid, vooral van iets dat recht naar hen toe komt.
vandaar de "conflictvrije" verkeerslichten en 4 auto's parkeren in een rij als er daar eigenlijk 5 kunnen staan.

ik mispak mij ook nog wel eens aan de snelheid van die paar rappe trappers die ik tegenkom. gelukkig zijn dat verstandige mensen die zelf beseffen dat ze geen gewone fiets besturen en wat de regels zijn.

van regels gesproken.
is dat nu echt al ingevoerd, dat fietsers die rechts afslaan door het rood mogen rijden? volledig in strijd met 'wat ik verwacht' als het voor mij groen is. bovendien zal dat niet inhouden dat die fietsers dan voorrang hebben, maar over die randvoorwaarden wordt niet gerept.
waarom ook is een meter afstand tussen mijn carrosserie en een fietser die ik voorbij wil rijden niet meer genoeg? anderhalve meter. op al die N-wegen waar nog zo'n geschilderd fietspad ligt moet je dan al deels op het andere rijvak. zeker als er daar 2 naast elkaar fietsen. op alle smallere wegen moet je er dan eigenlijk blijven achter rijden. mooi beleid is dat, zwakke weggebruikers inzetten als buffer om het andere verkeer te doen vertragen.
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
Blackbert
Posts: 3446
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Andere naam voor de Speed Pedelec

Post by Blackbert »

Stefke, als mijn dochter bij u les moest volgen om met een daxke te mogen rijden, waarom dan ook niet om met een even snelle fiets te mogen rijden?
Maar dan komen we redelijk snel bij het pijnpunt dat jullie al jaren aanklagen, de inhoud van rijlessen. Een basiskennis van de regels en 'hoe bedien ik mijn voertuig' is al lang voldoende. Verkeersinzicht moet maar vanzelf groeien, zoals leren stappen.
Waar ik vroeger werkte was het safety first. Dat werd er regelmatig ingestampt, en niet met vage omschrijvingen maar met concrete voorbeelden en aanwijzingen. Naleving werd ook continu gecontroleerd en niet door de vingers gezien. Ja, daar waren drie mensen voor in dienst die dat niet gratis deden. Maar het werd wel weerspiegeld in een goeie ongevallenstatistiek.

In het verkeer is dat anders. Iedereen minstens een rijbewijs B, ook al heeft die daar nul aanleg voor. Geen doorgedreven opleiding, geen herhaling.
Geen controle ook, behalve op snelheid (makkelijk verdiend, zeker sinds half dit land 24/7 zone 70 is), parkeren en occasioneel op alcohol. Voor ongeveer alle andere inbreuken krijg je een vrijgeleide.
Hoe moet die statistiek dan opgepoetst worden? Met meer regels, nivelleren naar de ondergrens (we baseren ons niet op het gemiddelde maar op de slechtste, de rest moet het maar ondergaan) en het inzetten van de ene weggebruiker om de andere af te remmen. In de hoop dat dat lukt. En als het foutloopt? Ja mijnheer, die fietser door het rood is een voorzienbare hindernis, zo zegt de wet.

Terwijl verkeersonderricht en inzicht eigenlijk in het basisonderwijs moet zitten. Niet gebaseerd op "oversteken op het zebrapad, daar moet de auto stoppen". Wel op "ook al heb je voorrang, wees steeds voorbereid om die af te geven" omdat het anders pijn doet.

En dan geeft de leraar een mep met een chromé bumper van een Cortina uit 1969. 8-)
grease up your baby for a ball on the hill

Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

Re: Andere naam voor de Speed Pedelec

Post by Tom Thumper »

Blackbert wrote: 27 Mar 2019 09:12 Terwijl verkeersonderricht en inzicht eigenlijk in het basisonderwijs moet zitten. Niet gebaseerd op "oversteken op het zebrapad, daar moet de auto stoppen". Wel op "ook al heb je voorrang, wees steeds voorbereid om die af te geven" omdat het anders pijn doet.
En nu kan ik beginnen zagen als een ouwe pee.

In mijnen tijd was dat, op heel regelmatige, basis in de lagere school. Ik denk dat we daar zelfs proefwerk van moesten doen. Ik vond dat toen al als kleine heel interessant. We werden geconfronteerd met vreemsoortige dingen als rooi lichten enzo, zaken die in ons dorp niet te vinden waren.

Maar ook de lessen over de voorrang van rechts zal ik me blijven herinneren. De meester bleef maar doorgaan, tot iedereen het begrepen had, zelfs den Danny die maar amper tot 10 kon tellen.

Tja, dat is wat anders dan even met een fiets gaan rondrijden in een verkeerspark onder toezicht van een paar flikken. Dat is heel plezant voor de leraars en de flikken die eens iets anders te doen hebben dan hun gewoon werk maar of de kinderen van zo een eenmalig evenement veel opsteken valt te betwijfelen. Zo een keer per jaar komen ze van de plaatselijke lagere school ook hier in de staat oefenen. Half het dorp wordt afgezet en alle kinderen komen met de fiets. Heel schoon om te zien, vooral omdat je dan ook merkt dat een groot deel van de kinderen absoluut niet gewoon zijn om met hun fiets met alle toeters en bellen op, te rijden. Wat nut heeft zo een evenement dan als de kinderen niet kunnen oefenen en ervaring opdoen in het echte leven, met het echte verkeer? :dontknow:
Me gusta la moto, me gustas tu.

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Andere naam voor de Speed Pedelec

Post by Muug »

Eh bien, als vader van een 12-jarige die pas de lagere school achter de rug heeft, kan ik zeggen dat zij daar ook redelijk veel les gehad heeft over de verkeersborden en verkeersregels. Ze zat in de auto luidop alle borden uit te leggen die ze tegen kwam! :thumbsup:
Maar - zoals altijd - is de brug tussen theoretische kennis en praktische kennis moeilijk overbrugbaar.
We fietsen nu samen naar het station, een heel eenvoudig traject van maar 3km, en op het enige kruispunt met voorrang aan rechts heeft ze toch ene keer moeten verschieten eer ze snapte wat ze daar moest doen. :? Men vat eenvoudigweg niet dat fouten tegen de verkeersregels véél ernstiger zijn/veel ernstiger gevolgen hebben dan fouten hebben op een toets Frans (om maar iets te zeggen). Het is helaas eigen aan het menselijk ras om blind te zijn voor gevaarlijke situaties die men niet persoonlijk heeft ondervonden (zie maar de klimaatdiscussie).
Kundig zijn in het verkeer, het is en blijft een kunst. :ugeek:

En Stef en alle andere mensen die met een rappe velo rijden: waarom zou men tegen een rijbewijs kunnen zijn? Zoals Blackbert het zegt: het zijn snelle voertuigen, en voor snelle voertuigen moet je kunnen bewijzen dat je je verkeerskennis en je voertuig beheerst. Of het snelle ding nu op naft of lpg of elektriciteit of water rijdt, dat maakt toch niet uit? :dontknow: De snelheid is hier het criterium.

:laugh3:
Last edited by Muug on 27 Mar 2019 10:51, edited 1 time in total.

Koeno
Posts: 3206
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Andere naam voor de Speed Pedelec

Post by Koeno »

Ivm het snelheidsaspect, ga je dan tegen een kermiscoureur die naar het werk fietst ook verplichten om een examen af te leggen?
Ik word namelijk af en toe wel voorbij gestoken als ik tegen 35km/u op een baan rijd door enkele racefiets-mensen...

Ik zou graag eens zien hoeveel mensen met hun snelle fiets tegen 45km/u fietsen.
bv mijn fiets onderbreekt vanaf 43km/u de ondersteuning, dus 45km/u haal ik zelden tot nooit.
Ik rijd volgens de kilometriek met een gemiddelde van 28km/u, mijn max speed (+/-40km/u) is enkel te halen op een fietsautostrade, ge moet namelijk wat bij trappen om dat te halen, en in stedelijk gebied moet ge dus te veel remmpen.
(voor de mensen die het kennen leirekensroute in aalst, is de enige plek waar ik gemakkelijker die 40km/u kan halen).

Dus ik ben vrij zeker dat dat daxke van 45KM/u waar ge moet schakelen en gas geven ipv trappen een gans ander gegeven is.

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Andere naam voor de Speed Pedelec

Post by Muug »

Ook met daxkes, brommers, auto's en moto's kunt ge traag rijden als ge wilt. Net als met een pedelec.
Waar zit hem het verschil? :dontknow:

Misschien moeten mensen met een koersfiets wel weer een examen gaan afleggen. :mrgreen:

Koeno
Posts: 3206
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Andere naam voor de Speed Pedelec

Post by Koeno »

Ik bedoel dus dat ik in mijn ogen weinig verschil zie tussen een snelle e-fiets en getrainde coureurs.
maar een getrainde coureur kan zonder enige vorm van rijbewijs snel rijden op dunne bandjes zonder profiel,
als dat een andere mens op een snelle e-fiets mag met banden die speciaal ontworpen zijn voor snelheden.
(want op mijne e-fiets mag niet zomaar elke band gelegd worden).

Dus kortom, elke fietser moet een fietsbewijs halen.
want je kan met elke fiets wel snel & traag rijden.

dus moet de discussie uitgebreid worden naar alle fietsen. en niet enkel de snelle fietsen.

User avatar
Blackbert
Posts: 3446
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Andere naam voor de Speed Pedelec

Post by Blackbert »

Koeno wrote: 27 Mar 2019 10:58 Ik bedoel dus dat ik in mijn ogen weinig verschil zie tussen een snelle e-fiets en getrainde coureurs.
maar een getrainde coureur kan zonder enige vorm van rijbewijs snel rijden op dunne bandjes zonder profiel,
als dat een andere mens op een snelle e-fiets mag met banden die speciaal ontworpen zijn voor snelheden.
(want op mijne e-fiets mag niet zomaar elke band gelegd worden).

Dus kortom, elke fietser moet een fietsbewijs halen.
want je kan met elke fiets wel snel & traag rijden.

dus moet de discussie uitgebreid worden naar alle fietsen. en niet enkel de snelle fietsen.
daar zit al een belangrijk verschil. die gaat waarschijnlijk al redelijk goed weten wat wel en niet kan met zijn fiets.
enkele weken/maanden terug, ergens op een jaagpad springt opa in de vaart om oma eruit te proberen halen. omdat ze niet getraind was met haar e-bike en niet gestopt geraakte.

maar kijk al naar onze eigen soort, de motorrijders. hoeveel zien het nut in van een rijvaardigheidscursus? 'ik heb toch mijn rijbewijs. veel te duur. blabla.
vervolgens kom je hem tegen, met zo'n pispot op, gelijk een zak bloem op z'n HD, vrolijk (nu ja) aan 50 per uur langs de rand van de weg pruttelend.

we denken allemaal veel te rap dat we 't kunnen. en dat we gelijk hebben. terwijl blijkbaar 90% van de ongevallen gevolg zijn van menselijke fouten. (gisteren in het nieuws)
ipv dat op te lossen door doorgedreven opleiding, moet de techniek het maar regelen. zoals de binnenkort verplichte rijbaanassistent. die in België niet kan helpen omdat ook hij de grenzen van het rijvak niet ziet. (gisteren in het nieuws)
die auto met al die prul erin mag gerust 30000€ kosten. zorgen dat we zelf bekwaam zijn niks. 't is trouwens toch niet nodig.
grease up your baby for a ball on the hill

Koeno
Posts: 3206
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Andere naam voor de Speed Pedelec

Post by Koeno »

Blackbert wrote: 27 Mar 2019 12:43 maar kijk al naar onze eigen soort, de motorrijders. hoeveel zien het nut in van een rijvaardigheidscursus? 'ik heb toch mijn rijbewijs. veel te duur. blabla.
vervolgens kom je hem tegen, met zo'n pispot op, gelijk een zak bloem op z'n HD, vrolijk (nu ja) aan 50 per uur langs de rand van de weg pruttelend.
Geen idee of ik mij nu moet aangesproken voelen:
ik heb nog nooit sinds mijn rij opleiding een rijvaardigheidscursus gevolgd, omdat ik inderdaad het héél duur vind.
Niet té duur, want ik begrijp dat zo'n dingen geld waard zijn.

Langs de andere kant rijd ik niet met ene pispot op ene HD en al zeker niet tegen 50km/u....

User avatar
Bij
Posts: 436
Joined: 01 Mar 2011 09:57
Location: Pallieterland

Re: Andere naam voor de Speed Pedelec

Post by Bij »

Awel ondertussen heb ik toch al 25000 km speedpedelec ervaring.
De technieken die ik met mijne moto geleerd heb in het VOC in brugge en tijdens de VROM opleidingen worden nog dagelijks toegepast.
Dus rijvaardigheidsopleidingen lonen echt. Ik kom op mijn WW traject in hoofdzaak geleasde Stromers tegen met een manneke erop die alleen maar 45 per uur wil bollen zelfs in Mechelen in een schoolomgeving ,op het fietspasd uiteraard, want tussen de auto's rijden is veel te gevaarlijk. Ik wacht op de dag dat er 's morgens nog eens ene uit het cafee komt geduikeld en diene stromerbestuurder moet kunnen stoppen (NOT).
Alleen al daarvoor rij ik op de baan tussen de otto's want, ja in een zone 50 mag ik met mijne speedbike op de baan bollen. Natuurlijk moet ge net als met de moto uw plaats opeisen op de weg. Ik ga da zo blijven doen tot de fietsinfrastructuur aangepast is voor gebruik op hogere snelheden :mrgreen:
Bert heeft wel gelijk met zo een speedbike bollen vereist wel wat inzicht en gezond verstand van de bestuurder. Als die alleen maar met het getalleke 45 in zijne kop zit om rap ergens te zijn.... niet goed bezig :pillepalle:
Oldtimer BMW fanaat :ricky:

User avatar
zappa
Posts: 4509
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: Andere naam voor de Speed Pedelec

Post by zappa »

wat baten helm of bril, als de (gewone-) fietster niet eens naar de baan kijken wil ?

Van tussen de fietsenrekken vlug snel oversteken, want ze heeft toch 9 levens :dontknow:

Al chance dat ze, buiten hele grote ogen van 't verschieten, niet ook nog geremd heeft want dan lag ze er onder :wings:


Wil ik maar zeggen, elentriek of ezelskracht , der uw bovenkamer bij houden, dat zal wel het belangrijkste zijn.
sig nature

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Andere naam voor de Speed Pedelec

Post by Muug »

Koeno wrote: 27 Mar 2019 12:50 Geen idee of ik mij nu moet aangesproken voelen:
ik heb nog nooit sinds mijn rij opleiding een rijvaardigheidscursus gevolgd, omdat ik inderdaad het héél duur vind.
Niet té duur, want ik begrijp dat zo'n dingen geld waard zijn.
Neeneen, BB bedoelt dat niet persoonlijk, da's een algemene vaststelling, meer niet.
Wat de prijs betreft: het is een nationale mentaliteitskwestie. Daar is al onderzoek naar verricht.
Gemiddeld genomen vinden Duitsers dat ze goede chauffeurs zijn, maar ze vatten het nut van extra rijopleidingen want er zal altijd wel iets uit geleerd kunnen worden.
Bij Nederlanders is het ook zo ongeveer iets in die strekking.
Bij Belgen is het exact het omgekeerde: wij zijn supergoeie chauffeurs en niemand moet ons komen uitleggen hoe wij dat hier moeten doen. :laugh3: Die attitude zit vermoedelijk ergens in de genen want ze wordt ook extreem veel op 't werk toegepast. :lipsrsealed2:

Een slimme overheid weet dat mensen belonen veel beter werkt dan mensen bestraffen. Dus kan je in Duitsland en Nederland (van andere landen weet ik het niet) kortingen krijgen op je verzekeringspremie als je één keer per jaar zo'n opleiding volgt. Resultaat: goede chauffeurs, een uniformer rij-gedrag en betere navolging van snelheids- en voorrangsregels nation wide, meer rijopleidinginstituten waar betere instructeurs over beter materiaal beschikken om les mee te geven. Iedereen content kortom.

Afin, het ging hier over een betere naam voor die "pedelec"-dingen dacht ik. 8-)

User avatar
Blackbert
Posts: 3446
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Andere naam voor de Speed Pedelec

Post by Blackbert »

slim en overheid in 1 zin, da's durven. ;)
als ik 't tegen iemand persoonlijk heb zal je het wel merken. ;)
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2918
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

Re: Andere naam voor de Speed Pedelec

Post by duibhce Kaelann »

Blackbert wrote: 27 Mar 2019 08:39 is dat nu echt al ingevoerd, dat fietsers die rechts afslaan door het rood mogen rijden?
Ja, da mag. Maar enkel op een kruispunt waar zo'n bordje staat daget expliciet is toegestaan. En dat is zo goed als nergens het geval. Typisch belgische oplossing. Eerst groots verkondigen dat ge het gaat toelaten, daarna niet de voorwaarden implementeren waaronder het toegestaan is en vervolgens verbaasd zijn da jan met de klak ook nie meer weet waar 'm aan toe is omda ge tegenstrijdige signalen uitstuurt.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
den Bullet
Posts: 1477
Joined: 23 Oct 2009 11:18

Re: Andere naam voor de Speed Pedelec

Post by den Bullet »

duibhce Kaelann wrote: 27 Mar 2019 18:37
Blackbert wrote: 27 Mar 2019 08:39 is dat nu echt al ingevoerd, dat fietsers die rechts afslaan door het rood mogen rijden?
Ja, da mag. Maar enkel op een kruispunt waar zo'n bordje staat daget expliciet is toegestaan. En dat is zo goed als nergens het geval. Typisch belgische oplossing. Eerst groots verkondigen dat ge het gaat toelaten, daarna niet de voorwaarden implementeren waaronder het toegestaan is en vervolgens verbaasd zijn da jan met de klak ook nie meer weet waar 'm aan toe is omda ge tegenstrijdige signalen uitstuurt.
In Brussel city staan er wel veel van die borden, met het risico als voetganger omver te worden gereden door die fietsers die menen overal voorrang te hebben :evil:
Deze morgend zo nen eigenwijzen bijna omver gestampt :furious3:

vet on wheels
Posts: 367
Joined: 23 Oct 2009 11:09

Re: Andere naam voor de Speed Pedelec

Post by vet on wheels »

Stefke wrote: 26 Mar 2019 21:49 Ach van de week heeft zich daar ene dood mee gereden, ongelukkig gevallen. En hij had geen helm op wat blijkbaar een verplichting is. En hopla daar zag de fietsersbond alweer een goed excuus in om examen in te voeren om met zo'n ding te mogen rijden... :roll:
Vandaag blijkt dat een geen Speedo was, maar een gewone elektrische fiets .... :whistling:

Wipr
Posts: 1984
Joined: 27 Oct 2009 01:38

Re: Andere naam voor de Speed Pedelec

Post by Wipr »

45km/u op ne vlo.....pffff. Ni rap genoeg :mrgreen: en al zeker in het hedendaagse WW verkeer :pillepalle:

Post Reply