Rijden in België ?

Kletsen over moto's en andere motodingen.
User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Rijden in België ?

Post by F M »

Hoe blij ben ik dat ik relatief dicht bij de taalgrens woon. Niet specifiek de taalgrens , maar eigenlijk het feit dat net over die taalgrens ook het motorplezier aanvangt.

Vorige zondag had ik geen rit gepland omwille van de voorspelde regen. 's Middags had het bij ons nog altijd niet geregend, en een blik op de buienradar vertelde me dat de regenbuien ten zuiden van ons doortrokken. Dus heb ik toch maar snel een ritje gedaan in de eigen streek.

Nu ja, 'snel'... Waar in onze buurt kan ik genieten van motorrijden? Als ik me aan de maximumsnelheden hou? Sowieso max 70 km/u, maar op alle net iets meer bochtenrijke wegjes max 50 km/u ? Wie graag de allerkleinste wegjes opzoekt, kan nog wel plezier hebben, maar ik rijd die niet graag, en mijn RT ook niet.

Dus zoek ik voor de echte ritten de Waalse wegen op ten zuiden van de Maas. Dat is al veel leuker, maar sinds een paar jaar is de toestand van het wegennet daar ontzettend achteruit gegaan. Putten in het asfalt, bulten waar het opgelapt is... Op sommige plaatsen zie ik dat de Waalse overheid toch al wat wegen vernieuwd heeft, maar de achterstand halen ze volgens mij nooit meer op.

Dus, elke keer als ik een ganse dag heb om te rijden, trek ik tegenwoordig naar Luxemburg. Het land is een voorschoot groot, dus rij je elke keer ongeveer op dezelfde wegen. Je varieert door de zelfde toer eens in de andere richting te rijden, door de toer hier en daar een beetje aan te passen.

En toch loont zich dat, want je geniet elke keer weer van schitterend asfalt, constant bochten en regelmatig mooie uitzichten.
Bijgevolg trek ik morgen weer maar eens naar het Groothertogdom.
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Stefke
Posts: 2873
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Rijden in België ?

Post by Stefke »

Ja Luxemburg is natuurlijk een paradijs op dat vlak. De 1000 bochten rit van dit jaar zou naar schijnt uitsluitend op Luxemburgs grondgebied gereden worden.
Een paar jaar geleden met onnozel gezelschap binnendoor vanuit Brussel naar Vresse gereden, daar werd het dan nog redelijk weer, dus even doorgereden naar Martelange, het was toen al 18u. Daar was het pas echt goed weer en dus beslist om rap nog even door Lux. te kachelen. Tegen 23u ofzo terug thuis, net geen 800km xtra op de teller. :ricky:

Maar bon, in België valt er ook wel nog leuk te rijden, 't is misschien even zoeken. Ik heb een aardige route binnendoor naar huis en die is nu en dan eens onderbroken. Ik volg dan mijn neus en ontdek zo wel andere leuke dingen. Ook goed om er de randjes en veel meer van af te rijden. Maar niet voor RT of andere zwaargewichten. Maar ik vind hoe langer hoe meer dat kleiner en lichter spul zoveel meer rijplezier kan bieden. :ricky:

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Rijden in België ?

Post by F M »

Stefke wrote: 24 May 2019 11:49 Maar niet voor RT of andere zwaargewichten. Maar ik vind hoe langer hoe meer dat kleiner en lichter spul zoveel meer rijplezier kan bieden. :ricky:
Kom eens thuis pleiten :mrgreen:
I am confused. Oh no, maybe not!

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

Re: Rijden in België ?

Post by bompa »

Als ik de moto dan al is buiten rij,is het nogal dikwijls hierachter op de kleine baantjes en amuseer mij gewoonlijk zeer goed, en als het een langer ritje is gebeurd het wel is dat ik in Gelderland in de Veluwe uitkom ,ook een mooie streek, of anders soms ook wel in Zeeland, maar de laatste drie jaar als ik alleen weg ben kom ik zelden nog in de in de Ardennen , het gebeurd soms wel is dat ik er passeer .maar ik moet eigenlijk als ik naar daar rij toch wel over een stuk snelweg en dat is niet echt mijn favoriete bezigheid .

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: Rijden in België ?

Post by OzzePaa »

F M wrote: 24 May 2019 08:59 ...................
Bijgevolg trek ik morgen weer maar eens naar het Groothertogdom.
Prefereer je dat op uwen alleen te doen, Frans :?: Of is enig gezelschap van schoon volk eventueel ook gedoogd :?: :mrgreen: :mrgreen:
In dat laatste geval : ik heb morgen eigenlijk niks omhanden en 't weer stelt zich goed aan ... 8-) ;)
P.S. met de plechtige belofte dak nog geen halve meter détourke ga proberen te steken in jouw geplande route :sweeet:
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Rijden in België ?

Post by F M »

OzzePaa wrote: 24 May 2019 14:03
F M wrote: 24 May 2019 08:59 ...................
Bijgevolg trek ik morgen weer maar eens naar het Groothertogdom.
Prefereer je dat op uwen alleen te doen, Frans :?: Of is enig gezelschap van schoon volk eventueel ook gedoogd :?: :mrgreen: :mrgreen:
In dat laatste geval : ik heb morgen eigenlijk niks omhanden en 't weer stelt zich goed aan ... 8-) ;)
P.S. met de plechtige belofte dak nog geen halve meter détourke ga proberen te steken in jouw geplande route :sweeet:
Marc, we waren tot nu toe met zijn tweeën. Je bent heel welkom om mee te rijden. Mijn maat had vroeger een FJR en nu een GS. Jullie moeten bijgevolg wel goed overeen komen :mrgreen: We komen om 9u30 samen in het aire de Noidret op de E25 ten zuiden van Luik.

Ik zal vanavond de route doorsturen. Het is trouwens een bewerking van de Toerbuffelroute van 2012, die we toen ook al eens samengereden hebben.

Ik heb er natuurlijk de kleinste wegjes uit gegooid :rayof:
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Davy78
Posts: 887
Joined: 15 Dec 2012 11:21

Re: Rijden in België ?

Post by Davy78 »

Op dat vlak benijd ik u frans. Wij moeten hier minstens 100km rijden voor we een bochtje tegen komen :whistling:

Een zeeland routeke kan als eens tof zijn, maar dat is dan ook alleen om eens rustig te gaan "wandelen" met de moto.

User avatar
't spook
Posts: 308
Joined: 03 Apr 2018 19:49

Re: Rijden in België ?

Post by 't spook »

oegekundiernirijde?

ik zal de ultieme ardennenrit nog is moeten bijwerken en updaten precies
kunnen we die nog is rijden

en Luxemburg...
zalig... en dan efkes door naar den Eiffel en ge kunt ni verkeerdrijden :ricky:
:? KMK :roll:

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: Rijden in België ?

Post by OzzePaa »

't spook wrote: 24 May 2019 16:46 oegekundiernirijde?

ik zal de ultieme ardennenrit nog is moeten bijwerken en updaten precies
kunnen we die nog is rijden

en Luxemburg...
zalig... en dan efkes door naar den Eiffel en ge kunt ni verkeerdrijden :ricky:
Nugetzegt : dagingdegij doen als ge terug waart uit de zandbak, staat mij voor :krabje: ;) :thumbsup: :grin:
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Rijden in België ?

Post by F M »

't spook wrote: 24 May 2019 16:46 en Luxemburg...
zalig... en dan efkes door naar den Eiffel en ge kunt ni verkeerdrijden :ricky:
De Eifel is niet zo zaligmakend meer als vroeger. Heel veel snelheidsbeperkingen bijgekomen, en ook redelijk wat controle door der Polizei.

Vandaar ook dat ik Luxemburg prefereer, hoewel de Eifel net iets dichterbij is.

En die Mega-Ardennenrit. Ik hoor daar al zo lang over, maar daar komt nooit niks van. Niet verwonderlijk trouwens, want velen vinden een rit in het oosten van het land al te ver...
I am confused. Oh no, maybe not!

Jopet
Posts: 820
Joined: 22 May 2014 09:27

Re: Rijden in België ?

Post by Jopet »

Tjah Luxemburg... inderdaad heel schoon wegen en zalig rijden maar tegen dat ik er ben heb ik al bijna 300km op de teller en zonder 1km ter plaatse te rijden zit ik al aan 600 tegen dat ik terug thuis ben, met een rit ter plaatse zit ik al vlug tegen de 900km, een jaar of 10 geleden had ik daar allemaal geen problemen mee maar tegenwoordig sputtert mijn lichaam toch een beetje tegen, vandaar dat voor lange ritten de moto op de aanhanger gaat en ik dan 2 à 300km kan genieten zonder al te veel last.
Wat onze wegen betreft, daar kunnen we inderdaad boeken schrijven, toch vind ik dat in mijn buurt (Brugge) niet echt mag klagen, temeer ik op nauwelijks goed 15km van Zeeland woon, maar het zijn natuurlijk niet de grote bochtige wegen maar eerder kleinere fun wegen.

Groetjes,
Jopet
Yamaha RD 125 LC - Yamaha RD 500 LC - Honda CBR 1000F -
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT

User avatar
Raketman
Posts: 1254
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: Rijden in België ?

Post by Raketman »

Ik moet toegeven dat rijden in B mij bijna niet meer kan boeien. En al zeker niet meer in Vlaanderen...dat is gewoon te belachelijk voor woorden hoe traag ge hier overal maar moogt. Met die 70 overal onzin hebben ze zoveel mooie stukskes vermoord waar het perfect veilig was om rond de 90 te gaan hangen (en die zijn er eigenlijk nog altijd maar dan rijdt ge de hele tijd rond met "zware overtreding" in uw achterhoofd).
Maar goed, daarvoor heb ik dan een Hercules :ugeek: .

Van die ardennenrit ben ik hier onlangs een hoopke verfrommeld papier (tanktas) tegengekomen dat er nogal met de hand getekend uitzag...
Nil volentibus arduum

User avatar
Blackbert
Posts: 3401
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Rijden in België ?

Post by Blackbert »

Ja, vroeger was alles beter.

De wegen in de Ardennen
De snelheidslimieten in Vlaanderen
Ons eigen gestel. Een dag van 800km was een goeie dag.

Nu ge 't zegt, ergens moet hier een map liggen met papieren RB's uit die goeie ouwe tijd.
Handgetekend door Dardennen, een perfecte rit zonder kilometeraanduiding, ...
En ook gescheurde michelinkaarten, vol met rode, groene en blauwe fluokronkels ...
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
den Bullet
Posts: 1472
Joined: 23 Oct 2009 11:18

Re: Rijden in België ?

Post by den Bullet »

Stefke wrote: 24 May 2019 11:49
...

Maar ik vind hoe langer hoe meer dat kleiner en lichter spul zoveel meer rijplezier kan bieden. :ricky:

Jup! Als de rug meewil (wat momenteel niet 't geval is wegens serieuze ischias) amuseer ik mij best op de piepkleine baantjes hier in de streek, en daar is absoluut geen gebrek aan 8-)

Vlaams- en Waals-Brabant, Henegouwen, Vlaamse Ardennen, ... Allemaal in wielbereik! :ricky: :ricky: :ricky:

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Rijden in België ?

Post by Muug »

OK Bullet, Stefke en Raketman, allemaal goed en werk om een klein, traag motoke te kopen, maar ge moet toch toegeven dat er een gezond verschil is tussen u daarmee verplaatsen - ik vermijd bewust het woord motorrijden - en vlot vlammen waarbij ge de ideale lijn zo goed mogelijk probeert te benaderen.

User avatar
Stefke
Posts: 2873
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Rijden in België ?

Post by Stefke »

Muug wrote: 25 May 2019 11:00 OK Bullet, Stefke en Raketman, allemaal goed en werk om een klein, traag motoke te kopen, maar ge moet toch toegeven dat er een gezond verschil is tussen u daarmee verplaatsen - ik vermijd bewust het woord motorrijden - en vlot vlammen waarbij ge de ideale lijn zo goed mogelijk probeert te benaderen.
tutut, kleiner en lichter spul is voor mij MT07, Tracer 700, CB500... Daar kunt ge behoorlijk lelijk mee doen... :ricky:
De allerleukste was eigenlijk een NX250... Plezierig spul zeker op de kleinere wegen, deftige lijnen moeten rijden om dat ding zo goed mogelijk op snelheid te houden en dat was dan nog veel sneller dan wettelijk toegelaten...

User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1204
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: Rijden in België ?

Post by TuttoTerreno »

Hoe lichter, hoe makkelijker het is om in die ideale lijn te vlammen, eh.

Ooit de locals in de bergen al eens bezig gezien op hun supermoto's? :o :pillepalle:

User avatar
Marsman
Posts: 477
Joined: 23 Sep 2018 02:48

Re: Rijden in België ?

Post by Marsman »

F M wrote: 24 May 2019 08:59 Dus, elke keer als ik een ganse dag heb om te rijden, trek ik tegenwoordig naar Luxemburg. Het land is een voorschoot groot, dus rij je elke keer ongeveer op dezelfde wegen. Je varieert door de zelfde toer eens in de andere richting te rijden, door de toer hier en daar een beetje aan te passen.

En toch loont zich dat, want je geniet elke keer weer van schitterend asfalt, constant bochten en regelmatig mooie uitzichten.
Bijgevolg trek ik morgen weer maar eens naar het Groothertogdom.
het is inderdaad zo dat de wegen er in Belgikistan er veelal absurd slecht bij liggen, maar laat u niet vangen: elders is het vaak ook huilen met de pet op. Ik heb ze er vanzeleve in de Eiffel, GH-Luxemburg en Frankrijk ook deplorabel weten bij liggen. Vooral Engeland is een waardige concurrent voor ons.
Hetgeen wél een verschil uitmaakt is dat ze ginder (behalve de UK) op termijn, binnen een redelijke tijdsspanne gerepareerd worden zoals het hoort en dat ze op die manier langer in goede conditie blijven.
Hier lossen ze dat helemaal anders op: de putten worden gedempt en aan het begin van de weg zetten ze dan een verkeersbord: "Weg in slechte staat" of "Route dégradée" en zo is de kous af. Als ze dan alsnog wél gerepareerd worden 'zoals het hoort', dan is de baan voor maanden afgesloten EN liggen ze er na uiterlijk 2 jaar weer even belabberd bij.
Zou dat kunnen te maken hebben met vriendjespolitiek, ofte smeergeld.....
lou tems passo
passo lou ben

Boo Ya

sunt prudentes qui tacent, cum nihil habent quod dicant

Jopet
Posts: 820
Joined: 22 May 2014 09:27

Re: Rijden in België ?

Post by Jopet »

TuttoTerreno wrote: 25 May 2019 13:22 Hoe lichter, hoe makkelijker het is om in die ideale lijn te vlammen, eh.

Ooit de locals in de bergen al eens bezig gezien op hun supermoto's? :o :pillepalle:
Jip inderdaad...

Maar klein en traag vs groot en snel.... daar heb ik ervaring mee...

Halverwege jaren '80 koop ik mij een nieuwe Yamaha RD 125 LC, vol gas ging dat ding 120 km/u en met wind in de rug en wat naar beneden zelf 140!!!
2 Jaar later koop ik zijn supersnelle grote broer, de Yamaha RD 500 LC, geprepareerd voor het circuit liep dat ding 260km/u en trok keihard op.
In die tijd gingen we veel uit in Oostende, met de 125 was dat dus bij het verlaten van Brugge volgas, dus continu 120 km/u, tot in Oostende zonder ook maar 1 X van het gas te komen. Toen kocht ik mij die 500 en dacht nu ga ik dubbel zo rap in Oostende staan, je vergeet het maar hé, rechtdoor ging dat inderdaad een pak sneller maar in de bochten ging ik eigenlijk nooit sneller dan die 120 zoals met mijn 125cc....
Helaas dat waren de jaren '80 zonder al te veel snelheidscontroles of veel verkeer 's avonds/'s nachts.... en het rechte stuk waar ik doortrok tot 260 zijn ze nu bezig met traject controle aan het installeren :thumbsdown:
Jaja vroeger was alles beter..... (lees met mijn lichaam toch :? )

Groetjes,
Jopet
Yamaha RD 125 LC - Yamaha RD 500 LC - Honda CBR 1000F -
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Rijden in België ?

Post by F M »

Gisteren hebben we met zijn drieën geconstateerd dat de wegen in Luxemburg nog niet weg waren. Je moet al moeite doen om daar een rit te maken die niet leuk is.

En even terug komen op die befaamde mega ardennenrit. Waarom zit iedereen daar naar te zoeken? Ik heb de gps-route gewoon op de PC staan.

Meer dan 16 uur rijden volgens Basecamp. Moet echt plezant zijn...

En niet vergeten: er wordt in die rit een redelijk stuk Luxemburg in gereden :mrgreen:
I am confused. Oh no, maybe not!

Post Reply