Rijden in België ?

Kletsen over moto's en andere motodingen.
F M

Rijden in België ?

Post by F M » 24 May 2019 08:59

Hoe blij ben ik dat ik relatief dicht bij de taalgrens woon. Niet specifiek de taalgrens , maar eigenlijk het feit dat net over die taalgrens ook het motorplezier aanvangt.

Vorige zondag had ik geen rit gepland omwille van de voorspelde regen. 's Middags had het bij ons nog altijd niet geregend, en een blik op de buienradar vertelde me dat de regenbuien ten zuiden van ons doortrokken. Dus heb ik toch maar snel een ritje gedaan in de eigen streek.

Nu ja, 'snel'... Waar in onze buurt kan ik genieten van motorrijden? Als ik me aan de maximumsnelheden hou? Sowieso max 70 km/u, maar op alle net iets meer bochtenrijke wegjes max 50 km/u ? Wie graag de allerkleinste wegjes opzoekt, kan nog wel plezier hebben, maar ik rijd die niet graag, en mijn RT ook niet.

Dus zoek ik voor de echte ritten de Waalse wegen op ten zuiden van de Maas. Dat is al veel leuker, maar sinds een paar jaar is de toestand van het wegennet daar ontzettend achteruit gegaan. Putten in het asfalt, bulten waar het opgelapt is... Op sommige plaatsen zie ik dat de Waalse overheid toch al wat wegen vernieuwd heeft, maar de achterstand halen ze volgens mij nooit meer op.

Dus, elke keer als ik een ganse dag heb om te rijden, trek ik tegenwoordig naar Luxemburg. Het land is een voorschoot groot, dus rij je elke keer ongeveer op dezelfde wegen. Je varieert door de zelfde toer eens in de andere richting te rijden, door de toer hier en daar een beetje aan te passen.

En toch loont zich dat, want je geniet elke keer weer van schitterend asfalt, constant bochten en regelmatig mooie uitzichten.
Bijgevolg trek ik morgen weer maar eens naar het Groothertogdom.
I am confused. Oh no, maybe not!

Stefke

Re: Rijden in België ?

Post by Stefke » 24 May 2019 11:49

Ja Luxemburg is natuurlijk een paradijs op dat vlak. De 1000 bochten rit van dit jaar zou naar schijnt uitsluitend op Luxemburgs grondgebied gereden worden.
Een paar jaar geleden met onnozel gezelschap binnendoor vanuit Brussel naar Vresse gereden, daar werd het dan nog redelijk weer, dus even doorgereden naar Martelange, het was toen al 18u. Daar was het pas echt goed weer en dus beslist om rap nog even door Lux. te kachelen. Tegen 23u ofzo terug thuis, net geen 800km xtra op de teller. :ricky:

Maar bon, in België valt er ook wel nog leuk te rijden, 't is misschien even zoeken. Ik heb een aardige route binnendoor naar huis en die is nu en dan eens onderbroken. Ik volg dan mijn neus en ontdek zo wel andere leuke dingen. Ook goed om er de randjes en veel meer van af te rijden. Maar niet voor RT of andere zwaargewichten. Maar ik vind hoe langer hoe meer dat kleiner en lichter spul zoveel meer rijplezier kan bieden. :ricky:
2016: 45000 :ricky: 2017: 17000... 2018: ??? 2019: 15000

F M

Post by F M » 24 May 2019 12:31

Stefke wrote:
24 May 2019 11:49
Maar niet voor RT of andere zwaargewichten. Maar ik vind hoe langer hoe meer dat kleiner en lichter spul zoveel meer rijplezier kan bieden. :ricky:
Kom eens thuis pleiten :mrgreen:

bompa

Post by bompa » 24 May 2019 12:39

Als ik de moto dan al is buiten rij,is het nogal dikwijls hierachter op de kleine baantjes en amuseer mij gewoonlijk zeer goed, en als het een langer ritje is gebeurd het wel is dat ik in Gelderland in de Veluwe uitkom ,ook een mooie streek, of anders soms ook wel in Zeeland, maar de laatste drie jaar als ik alleen weg ben kom ik zelden nog in de in de Ardennen , het gebeurd soms wel is dat ik er passeer .maar ik moet eigenlijk als ik naar daar rij toch wel over een stuk snelweg en dat is niet echt mijn favoriete bezigheid .

OzzePaa

Post by OzzePaa » 24 May 2019 14:03

F M wrote:
24 May 2019 08:59
...................
Prefereer je dat op uwen alleen te doen, Frans :?: Of is enig gezelschap van schoon volk eventueel ook gedoogd :?: :mrgreen: :mrgreen:
In dat laatste geval : ik heb morgen eigenlijk niks omhanden en 't weer stelt zich goed aan ... 8-) ;)
P.S. met de plechtige belofte dak nog geen halve meter détourke ga proberen te steken in jouw geplande route :sweeet:
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

F M

Post by F M » 24 May 2019 15:03

OzzePaa wrote:
24 May 2019 14:03
F M wrote:
24 May 2019 08:59
...................
Prefereer je dat op uwen alleen te doen, Frans :?: Of is enig gezelschap van schoon volk eventueel ook gedoogd :?: :mrgreen: :mrgreen:
In dat laatste geval : ik heb morgen eigenlijk niks omhanden en 't weer stelt zich goed aan ... 8-) ;)
P.S. met de plechtige belofte dak nog geen halve meter détourke ga proberen te steken in jouw geplande route :sweeet:
Marc, we waren tot nu toe met zijn tweeën. Je bent heel welkom om mee te rijden. Mijn maat had vroeger een FJR en nu een GS. Jullie moeten bijgevolg wel goed overeen komen :mrgreen: We komen om 9u30 samen in het aire de Noidret op de E25 ten zuiden van Luik.

Ik zal vanavond de route doorsturen. Het is trouwens een bewerking van de Toerbuffelroute van 2012, die we toen ook al eens samengereden hebben.

Ik heb er natuurlijk de kleinste wegjes uit gegooid :rayof:

Davy78

Post by Davy78 » 24 May 2019 16:00

Op dat vlak benijd ik u frans. Wij moeten hier minstens 100km rijden voor we een bochtje tegen komen :whistling:

Een zeeland routeke kan als eens tof zijn, maar dat is dan ook alleen om eens rustig te gaan "wandelen" met de moto.

't spook

Post by 't spook » 24 May 2019 16:46

oegekundiernirijde?

ik zal de ultieme ardennenrit nog is moeten bijwerken en updaten precies
kunnen we die nog is rijden

en Luxemburg...
zalig... en dan efkes door naar den Eiffel en ge kunt ni verkeerdrijden :ricky:
:? KMK :roll:

OzzePaa

Post by OzzePaa » 24 May 2019 17:20

't spook wrote:
24 May 2019 16:46
oegekundiernirijde?

ik zal de ultieme ardennenrit nog is moeten bijwerken en updaten precies
kunnen we die nog is rijden

en Luxemburg...
Nugetzegt : dagingdegij doen als ge terug waart uit de zandbak, staat mij voor :krabje: ;) :thumbsup: :grin:
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

F M

Post by F M » 24 May 2019 17:28

't spook wrote:
24 May 2019 16:46
en Luxemburg...
De Eifel is niet zo zaligmakend meer als vroeger. Heel veel snelheidsbeperkingen bijgekomen, en ook redelijk wat controle door der Polizei.

Vandaar ook dat ik Luxemburg prefereer, hoewel de Eifel net iets dichterbij is.

En die Mega-Ardennenrit. Ik hoor daar al zo lang over, maar daar komt nooit niks van. Niet verwonderlijk trouwens, want velen vinden een rit in het oosten van het land al te ver...

Post Reply