Ik heb nog nooit....

Als 'm niet meer start/draait of meer of minder lawaai maakt, als er meer of minder stukken loskomen dan normaal....
User avatar
Koeno
Posts: 1551
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Ik heb nog nooit....

Post by Koeno » 10 Jul 2019 14:17

is ofwel een spelletje in de jeugdbeweging waarmee je kinky info krijgt van je vrienden...
of een bekentenis van Koeno... dat hij nog nooit zelf olie vervangen heeft bij een motor...

Zoals wel duidelijk is heb ik een CBR 600 F gekocht van Davy.
Inclusief een oliefilter & olie met de tip om toch de olie eens te wisselen.

Nu ben ik best een diy meneer aan't worden,
maar olie verversen heb ik dus nooit gedaan.

Wat hoe waarom? want ik dat als ik met filter & olie bij een garagist toekom, die daar niet echt voor staat te springen?

Hoe begin ik daaraan? wat zijn de stappen?
It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

User avatar
den Bullet
Posts: 803
Joined: 23 Oct 2009 11:18

Re: Ik heb nog nooit....

Post by den Bullet » 10 Jul 2019 14:50

Koeno wrote:
10 Jul 2019 14:17

...

Hoe begin ik daaraan? wat zijn de stappen?
Eerst zien dat ge alles hebt om dat te doen.
Olie en -filter zijn er al maar ge hebt ook een nieuw rood-koperen afdichtingsrondelleke nodig (liefst van de goei maat ...).
Opvangbak onder het blok schuiven (RAD heeft die handige dingen)
Oliedop verwijderen (waar ge dus uw olie in giet)
Olie-aftapbout losdraaien
En de boel laten lopen (ondertussen kunt ge dat koperen rondelleke eraf prutsen en eventueel metaalsplinters uit die bout halen)
Oliefilter verwijderen
En dan in omgekeerde richting:
Aftapbout met nieuw rondelleke terug indraaien en liefst met momentsleutel vastzetten)
wat olie in de nieuwe filter gieten en de filter terugplaatsen
De gepaste hoeveelheid olie in gieten
en de oliedop (ook wel es de "710-dop" genoemd door vermeende blondines) erop!

User avatar
OzzePaa
Posts: 1178
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: Ik heb nog nooit....

Post by OzzePaa » 10 Jul 2019 15:32

Niet onontbeerlijk, maar voor dagge Bullett z'n how-to aanvat, ist niet slechter da spel op bedrijfstemperatuur te brengen ... kwestie van beter lopende olie en de dan nog zwevende vuiligheden die makkelijker mee afkomen.
Ah ... en als je vooraf de oliefilter volkapt : niet noggis de volledige aantal aangegeven liters erin kappen want dan issem overvuld.
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
den Bullet
Posts: 803
Joined: 23 Oct 2009 11:18

Re: Ik heb nog nooit....

Post by den Bullet » 10 Jul 2019 16:08

OzzePaa wrote:
10 Jul 2019 15:32
Niet onontbeerlijk, maar voor dagge Bullett z'n how-to aanvat, ist niet slechter da spel op bedrijfstemperatuur te brengen ... kwestie van beter lopende olie en de dan nog zwevende vuiligheden die makkelijker mee afkomen.
...
Wat ik vroeger placht te plegen: na het aftappen van de olie een portie petroleum inklappen (met aftapdop erop) en dan de motor wat laten draaien om het smeercircuit wat te kuisen 😉

User avatar
Muug
Posts: 7290
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Ik heb nog nooit....

Post by Muug » 10 Jul 2019 17:29

Wat ik vroeger placht te doen is een werkplaatshandboek te kopen of te zoeken op internet en dat eerst te lezen;-)

En eigenlijk doe ik dat nog steeds.

User avatar
Marsman
Posts: 114
Joined: 23 Sep 2018 02:48

Re: Ik heb nog nooit....

Post by Marsman » 10 Jul 2019 19:14

Muug wrote:
10 Jul 2019 17:29
Wat ik vroeger placht te doen is een werkplaatshandboek te kopen of te zoeken op internet en dat eerst te lezen;-)

En eigenlijk doe ik dat nog steeds.
ik heb van AL mijn motoren (sinds de GoldWing in 1977) een werkplaatshandboek gekocht. Ook voor mijn scooters. Niet echt goedkoop, maar als ge daarmee een paar bezoekjes aan de officiële dealer kunt vermijden, is dat aankoopbedrag rap terugverdiend. :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:

En wat dat warmdraaien betreft: in de winter is dat inderdaad broodnodig, maar bij temperaturen als deze kunt ge dat gerust overslaan. ;)
lou tems passo
passo lou ben

User avatar
Davy78
Posts: 716
Joined: 15 Dec 2012 11:21

Re: Ik heb nog nooit....

Post by Davy78 » 10 Jul 2019 19:37

Het lijkt misschien een raar en man-onwaardig idee, maar in dat mapke dat ge hebt meegekregen zit een handleiding. Staat daar stap voor stap in uitgelegd ;)

En ik neem altijd oliefilters met een zeskantje op, die zou ge er gemakkelijk af moeten krijgen

User avatar
zappa
Posts: 4037
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: Ik heb nog nooit....

Post by zappa » 10 Jul 2019 21:13

Ik heb een jaar of twee bij mijn Husaberg de olie ververst + filter , want om de 500km :| :whip: al die olie die eruit komt in flessen, ze staan daar misschien nog wel ergens in een hoekje? :shock:

En die schroeven vast draaien ook niet direct mijn specialiteit :stars: (zoals die keer dat ik het voorwiel met nieuwe band terug stak en er achterna door een "gespierde" persoon nog ne volle toer verder gedraaid) Conclusie = ik blijf beter overal af :mrgreen:

Veel succes en hulplijnen indien nodig ;)
sig nature

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2127
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Re: Ik heb nog nooit....

Post by duibhce Kaelann » 10 Jul 2019 22:27

zappa wrote:
10 Jul 2019 21:13
En die schroeven vast draaien ook niet direct mijn specialiteit :stars: (zoals die keer dat ik het voorwiel met nieuwe band terug stak en er achterna door een "gespierde" persoon nog ne volle toer verder gedraaid) Conclusie = ik blijf beter overal af :mrgreen:
Die aflaatbouten moeten ook niet te vast zitten. Je wil zeker niet de draad in het carter of het frame (afhankelijk van de motor) kapot draaien. Een momentsleutel kan helpen. Maar na een aantal kweek je daar wel een gevoel voor.
Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
zappa
Posts: 4037
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: Ik heb nog nooit....

Post by zappa » 10 Jul 2019 23:01

duibhce Kaelann wrote:
10 Jul 2019 22:27
zappa wrote:
10 Jul 2019 21:13
En die schroeven vast draaien ook niet direct mijn specialiteit :stars: (zoals die keer dat ik het voorwiel met nieuwe band terug stak en er achterna door een "gespierde" persoon nog ne volle toer verder gedraaid) Conclusie = ik blijf beter overal af :mrgreen:
Die aflaatbouten moeten ook niet te vast zitten. Je wil zeker niet de draad in het carter of het frame (afhankelijk van de motor) kapot draaien. Een momentsleutel kan helpen. Maar na een aantal kweek je daar wel een gevoel voor.

ze zullen zeker niet te vast gestaan hebben :roll: don't worry, ge erft hem nog steeds in redelijk goede conditie :mrgreen:
sig nature

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests