Motoplus: eindelijk een goede vergelijkingstest van "middenklasse" Adventure fietsen

Kletsen over moto's en andere motodingen.
Muug

Motoplus: eindelijk een goede vergelijkingstest van "middenklasse" Adventure fietsen

Post by Muug » 21 Nov 2019 16:26

In het laatste nummer van Motoplus staat er eindelijk eens een goeie allroadtest. :thumbsup: En het is erg dat ik het zelf moet zeggen, maar mijn eisen tegenwoordig zijn heel erg hoog. :evil: Een test moet bvb. meeslepend geschreven zijn en niet hoofdzakelijk rond technische features hangen (saaaai!!! en dat gebeurt dus héél veel bij Motoplus) , en zéker bij een offroad test moet de offroadpiste echt wel goed genoeg zijn om het onderscheid te kunnen maken. Bovendien moet de schrijver ook duidelijk aangeven welk model waar de bal mis slaat. Dat moet er duidelijk in staan, en niet zo flauwflauw onder een mostapijt gemoefeld. En jawel. Eindelijk. Een trip vanuit Bardonecchia naar de Col du Sommelier met zo'n nieuwe F850GS, zo'n Triumph allroader, een T700 (met één of ander Adventure pack), een AT en de KTM 790 R.
Een pràcht van een test!
Over de Triumph en de BMW zijn ze heel duidelijk: die schieten enorm te kort op dat ruwe terrein: veel te slappe vering en te weinig grondspeling.
De T700 heeft een lekker en eenvoudig blok zonder al die elektronische brol maar heeft met dat Adventurepack een irritant hoge zitpositie van 92cm! En een carterplaat zo dun als bij een colablikske. Een grote steen sloeg die plaat, en het carter, dan ook in frut vaneen toen ze in de buurt van de Col waren.
Grote mirakelmachine is eigenlijk de AT, die een prachtig dik koppel heeft bij hele lage toeren en dus rustig en smeuig te berijden valt, en ook de vering slaagt er zeer goed in om zowel bij hoge als bij lage snelheden alles weg te filteren. Bij lage snelheden is ze erg soepel en comfortabel en bij hogere snelheden slaat ze bij hevige klappen toch niet door. Bij de GS is dat een ramp, die slappe dingen vooraan slaan snel door. De AT weegt op papier wel zwaar maar zelfs op dat terrein verdween dat gewicht als bij toverslag.
Er was ook een paragraaf specifiek over de wijze waaorp je de tractiecontrole kan uitzetten. Bij slechts één model gaat dat intuitief, al rijdend. Bij andere modellen moet je stilstaan, of moet je godweetwat doen in het menu...
De allerbeste was natuurlijk de KTM: het blok, de balans, de vering, de grondspeling, het gewicht... alleen een pest om die tractiecontrole af te zetten dus. :grin:

F M

Re: Motoplus: eindelijk een goede vergelijkingstest van "middenklasse" Adventure fietsen

Post by F M » 21 Nov 2019 20:22

Muug wrote:
21 Nov 2019 16:26
De allerbeste was natuurlijk de KTM: het blok, de balans, de vering, de grondspeling, het gewicht... alleen een pest om die tractiecontrole af te zetten dus. :grin:
Euhh, bij de KTM is de tractiecontrole al rijdend on the fly instelbaar van 1 tot 9, dus van bijna volledige controle tot nauwelijks controle. En dan zeuren over het feit dat je die niet helemaal ineens kan uitzetten? :shock: :roll:

Oh ja, ik was vergeten dat er rijders zijn die zo goed zijn dat ze helemaal geen tractiecontrole nodig hebben. Of ABS. Of eender welke rijhulp. :roll:
I am confused. Oh no, maybe not!

Muug

Re: Motoplus: eindelijk een goede vergelijkingstest van "middenklasse" Adventure fietsen

Post by Muug » 22 Nov 2019 07:27

E zijn inderdaad nog mensen die vinden dat het verstand in 't kopke de baas moet blijven, ipv een printplaat in een doosje.

Ze vinden dat +/- systeem trouwens geniaal, ze verstaan gewoon niet waarom het via die weg ook niet uitschakelbaar is.

F M

Post by F M » 22 Nov 2019 09:45

Muug wrote:
22 Nov 2019 07:27
Ze vinden dat +/- systeem trouwens geniaal, ze verstaan gewoon niet waarom het via die weg ook niet uitschakelbaar is.
Daarvoor bestaat een spreekwoord: "spijkers op laag water zoeken"

Muug

Post by Muug » 22 Nov 2019 10:04

F M wrote:
22 Nov 2019 09:45
Muug wrote:
22 Nov 2019 07:27
Tja, dat doen ze toch al tientallen jaren? :dontknow:
Gelijk de versnellingsindicator. Al tientallen jaren zagen ze als dat niet op ne moto voorkomt. Terwijl dat de meest nutteloze info is die ge u maar kunt verzinnen. En bij de T700 hebben ze dat getal wel drie centimeter groot gemaakt. Echt irrititant. Was het mijne moto geweest ik had er een stuk ducktape overgeplakt. :devil:
Maar bon, het is de mening van die journalist eh, zelf zou 'k niet weten of dat een groot gemis is of niet, ik heb zo geen moto. :mrgreen:

Koeno

Post by Koeno » 22 Nov 2019 10:14

F M wrote:
22 Nov 2019 09:45
Ze moeten toch ergens op kunnen zagen?
Ik zou nu niet graag motorjournalist zijn zenne...
ik denk dat elke motor ondertussen zo goed is geworden dat het moeilijk is om nog iets slechts te zeggen...
It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

F M

Post by F M » 22 Nov 2019 10:43

Muug wrote:
22 Nov 2019 10:04
Gelijk de versnellingsindicator. Al tientallen jaren zagen ze als dat niet op ne moto voorkomt. Terwijl dat de meest nutteloze info is die ge u maar kunt verzinnen. En bij de T700 hebben ze dat getal wel drie centimeter groot gemaakt. Echt irrititant. Was het mijne moto geweest ik had er een stuk ducktape overgeplakt. :devil:
Zie hier se. Ik ga niet zeggen dat een gear indicator noodzakelijk is. Maar ik vind dat wel nuttig. Op de snelweg voel ik niet het verschil tussen 5e en 6e versnelling. Ik heb met de RT al dikwijls tientallen kilometers in 5e gereden en op die manier dure benzine verspild. En dan niet omdat de RT geen gear indicator heeft, maar omdat die voor mij slecht afleesbaar is. Voor mij mag dat cijfer dus gerust 10 cm groot zijn (bij wijze van overdrijving). Ook in de lagere versnellingen is die voor mij nuttig in de bergen, bij scherpe en steile haarspeldbochten. Ik moet me dan liefst niet vergissen van versnelling, want in 3e versnelling wil je die met de RT niet proberen te nemen...

En anderzijds zijn er hier die luid verkondigen dat een toerenteller onmisbaar is op een moto. Wel, daar heb ik nog nooit het nut van ingezien. Daar kijk ik nu eens nooit naar. :dontknow: (maar toch vind ik dat niet irrititititititant :mrgreen: )

Stefke

Post by Stefke » 22 Nov 2019 10:44

Muug wrote:
Gelijk de versnellingsindicator. Al tientallen jaren zagen ze als dat niet op ne moto voorkomt. Terwijl dat de meest nutteloze info is die ge u maar kunt verzinnen.
Ojaaa, dat heb ik ook nooit begrepen...En dat staat nu zelfs al op handgeschakelde auto's endie geven dan nog aan wanneer ge best opschakelt... :roll:
Koeno wrote:
22 Nov 2019 10:14
ik denk dat elke motor ondertussen zo goed is geworden dat het moeilijk is om nog iets slechts te zeggen...
bof... soms vraag ik mij toch af of die ontwerper weet wat dat is een moto? of een kofferslot of ....
2016: 45000 :ricky: 2017: 17000... 2018: ??? 2019: 35000

Muug

Post by Muug » 22 Nov 2019 12:23

Koeno wrote:
22 Nov 2019 10:14
Feit.
De computersimulaties staan zo immens ver dat men al op papier perfect weet hoe de moto zich zal gedragen. En de componenten krijgen ze ook in gelijk welke vorm met alle technologiën van tegenwoordig.
Dus de verschillen zitten hem vooral in de looks. En de elektronische gadgets.
Als journalist schrijf je dus tegenwoordig ook vooral uitgebreide presentaties, voortbordurend op de persmap. Dat weten ze zelf ook wel trouwens. Het is maw nog moeilijker dan vroeger geworden om iets interessants over die moto's te schrijven.
En net daarom was deze test naar de Col du Sommelier zo interessant, en ook goed geschreven voor een keer. Ze hebben die "adventure" moto's eindelijk eens in écht deftig terrein uitgeprobeerd, en niet op een veldwegjes achter een industrieterrein.

Blackbert

Post by Blackbert » 22 Nov 2019 12:45

F M wrote:
22 Nov 2019 10:43
Muug wrote:
Zie hier se. Ik ga niet zeggen dat een gear indicator noodzakelijk is. Maar ik vind dat wel nuttig. Op de snelweg voel ik niet het verschil tussen 5e en 6e versnelling. Ik heb met de RT al dikwijls tientallen kilometers in 5e gereden en op die manier dure benzine verspild. En dan niet omdat de RT geen gear indicator heeft, maar omdat die voor mij slecht afleesbaar is. Voor mij mag dat cijfer dus gerust 10 cm groot zijn (bij wijze van overdrijving). Ook in de lagere versnellingen is die voor mij nuttig in de bergen, bij scherpe en steile haarspeldbochten. Ik moet me dan liefst niet vergissen van versnelling, want in 3e versnelling wil je die met de RT niet proberen te nemen...

En anderzijds zijn er hier die luid verkondigen dat een toerenteller onmisbaar is op een moto. Wel, daar heb ik nog nooit het nut van ingezien. Daar kijk ik nu eens nooit naar. :dontknow: (maar toch vind ik dat niet irrititititititant :mrgreen: )
aan uw toerenteller kunde zien dat ge nog een vitesse over hebt ...
in de bergen kijk ik naar niks op dat dashbord. alles op 't gevoel en gehoor. focus. fun.
grease up your baby for a ball on the hill

Post Reply