Spaken

Als 'm niet meer start/draait of meer of minder lawaai maakt, als er meer of minder stukken loskomen dan normaal....
Post Reply
User avatar
Cotthem
Posts: 936
Joined: 17 Oct 2009 22:06

Spaken

Post by Cotthem »

Mijn spaken zijn ruw vuil en precies wat last van oxidatie....mijn velgen liggen nu los dus tis de moment...mag ik staalwol gebruiken?
"...the path is the destination"

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Spaken

Post by Muug »

Cotthem wrote: 27 Nov 2019 14:04 Mijn spaken zijn ruw vuil en precies wat last van oxidatie....mijn velgen liggen nu los dus tis de moment...mag ik staalwol gebruiken?
Ik weet dat ik mijn chromé uiltlaat van mijn XJR altijd kuiste met het groen van een keukensponsje met CIF erop. Dat was zalig efficiënt. Ik veronderstel dat het op die spaken ook wel geen kwaad gaat kunnen. Ne keer een paar cm proberen?

User avatar
zappa
Posts: 4498
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: Spaken

Post by zappa »

Anders moet ge dat eerst ne keer testen op de spaken van mijn moto's ? Ik neem wel ne foto , voor en na ? :thumbsup:
sig nature

User avatar
't spook
Posts: 308
Joined: 03 Apr 2018 19:49

Re: Spaken

Post by 't spook »

spaken zijn yammie
maar ni proper te houden
transalp
KTM...
same shit

dus neemt ge ne foto van die blinkende dingen assem nieuw is en veegt ge der voor de rest uw kas aan...
:? KMK :roll:

User avatar
Marsman
Posts: 477
Joined: 23 Sep 2018 02:48

Re: Spaken

Post by Marsman »

't spook wrote: 27 Nov 2019 20:26 spaken zijn yammie
spaken zijn :thumbsdown: :thumbsdown: :thumbsdown: : binnenbanden (1) :lipsrsealed2: :whip: :furious3:
Da kuisen kan mij niet schelen, maar als ge plat rijdt, dan zijt ge pas goe gezjost :furious3:


(1) of ge moet nen beemer onder uw gat schuiven
lou tems passo
passo lou ben

Boo Ya

sunt prudentes qui tacent, cum nihil habent quod dicant

robman
Posts: 121
Joined: 02 Apr 2015 19:01

Re: Spaken

Post by robman »

Marsman wrote: 28 Nov 2019 13:44
't spook wrote: 27 Nov 2019 20:26 spaken zijn yammie
spaken zijn :thumbsdown: :thumbsdown: :thumbsdown: : binnenbanden (1) :lipsrsealed2: :whip: :furious3:
Da kuisen kan mij niet schelen, maar als ge plat rijdt, dan zijt ge pas goe gezjost :furious3:


(1) of ge moet nen beemer onder uw gat schuiven

:stupid:

:wall:

wel mooi :lol:

wel de justen beemer kiezen eh

Jopet
Posts: 820
Joined: 22 May 2014 09:27

Re: Spaken

Post by Jopet »

Marsman wrote: 28 Nov 2019 13:44
spaken zijn :thumbsdown: :thumbsdown: :thumbsdown: : binnenbanden (1) :lipsrsealed2: :whip: :furious3:
Da kuisen kan mij niet schelen, maar als ge plat rijdt, dan zijt ge pas goe gezjost :furious3:


(1) of ge moet nen beemer onder uw gat schuiven
Niet altijd hé en niet enkel een Beemer hoor, op mijn vorige moto, de KTM 1190 Adv waren het ook tubeless banden....

Groetjes,
Jopet
Yamaha RD 125 LC - Yamaha RD 500 LC - Honda CBR 1000F -
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Re: Spaken

Post by duibhce Kaelann »

Bij Guzzi kan dat ook.
En er zijn tal van systemen op de markt om gewone spaakvelgen tubeless te maken.

platrijden met een binnenband is nu ook niet het einde van de wereld. Aan het einde van de wereld repareren ze dat dagelijks :mrgreen:
Het is wel ffkes vervelend, maar gezjost zijt ge enkel als ge met de Fore rijdt.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
Stefke
Posts: 2873
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Spaken

Post by Stefke »

duibhce Kaelann wrote: 28 Nov 2019 20:44 Bij Guzzi kan dat ook.
En er zijn tal van systemen op de markt om gewone spaakvelgen tubeless te maken.
de Teneré 1200 heeft dat ook
duibhce Kaelann wrote: 28 Nov 2019 20:44 Het is wel ffkes vervelend, maar gezjost zijt ge enkel als ge met de Fore rijdt.
:mrgreen:

User avatar
Marsman
Posts: 477
Joined: 23 Sep 2018 02:48

Re: Spaken

Post by Marsman »

duibhce Kaelann wrote: 28 Nov 2019 20:44 Bij Guzzi kan dat ook.
En er zijn tal van systemen op de markt om gewone spaakvelgen tubeless te maken.
en welke mogen dat dan wel zijn???
Ik ben eens op juutjuup gaan kijken en daar heb ik één systeem gevonden dat eruit bestaat dat ge een soort tape in de velg aanbrengt, maar mijnen bandenmarchand raadt dat ten zeerste af wegens redelijk onbetrouwbaar. Nu, ik versta diene mens zijn redenering wel, want dan heeft 'm op den duur geen werk meer, maar ik wil toch wel zeker zijn of zoiets absoluut veilig is :whistling:

Trouwens, de meeste buitenbanden zijn van het tubeless type en ge moogt altijd eens komen proberen om zoiets van de velg te krabben. Been there, done that en het is mij niet gelukt :oops:
lou tems passo
passo lou ben

Boo Ya

sunt prudentes qui tacent, cum nihil habent quod dicant

User avatar
Blackbert
Posts: 3401
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Spaken

Post by Blackbert »

Marsman wrote: 29 Nov 2019 15:05 Trouwens, de meeste buitenbanden zijn van het tubeless type en ge moogt altijd eens komen proberen om zoiets van de velg te krabben. Been there, done that en het is mij niet gelukt :oops:
Met 2 uit de kluiten gewassen schroevendraaiers. Eraf en erop 8-)
Image

Toegegeven, de achterste is ewa lastiger. Vooral door de rand in de velg die de buitenband op z'n plaats houdt als er de lucht uit is. Idealiter hebde ne GS nodig om die daarover te duwen, met de zijpikkel.

In 't KTM departement van advrider hebben ze ook vanalles geprobeerd om de velg luchtdicht te krijgen. Van ductape tot 2K epoxy. Beste oplossing bleken de wielen van een Aprilia Caponord te zijn. Wel 19 en 17 duim ipv 21 en 18, maar naar 't schijnt werd een 950adv daar helemaal hooligan mee op 't straat. :ricky:
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Re: Spaken

Post by duibhce Kaelann »

Marsman wrote: 29 Nov 2019 15:05 en welke mogen dat dan wel zijn???
Tubliss is de bekendste. Maar er zijn inderdaad ook oplossingen die allerlei soorten tape en/of lijmen gebruiken.
Marsman wrote: 29 Nov 2019 15:05 Trouwens, de meeste buitenbanden zijn van het tubeless type en ge moogt altijd eens komen proberen om zoiets van de velg te krabben. Been there, done that en het is mij niet gelukt :oops:
Op onze Terra's liggen tubeless buitenbanden. De eerste keren dat ik, in ver vervlogen tijden, bandjes met binnenbanden zelf heb vervangen was dat af en toe vloeken, maar ondertussen is dat iets minder :mrgreen:
Vaak is het uitbollen op een platte band al voldoende om de band al wat losser te maken van de velg. In elke geval verre van even lastig als een michelin AC10 met een bibmousse op een velg lepelen.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

Re: Spaken

Post by bompa »

Ik heb ooit wel zitten kl.t.n om een binnenband te vervangen bij mijne huqvarna 250cc er zaten namelijk pinnetjes boven in de velg in plaats van een trekker om den buitenband op zijn plaats te houden
In een winkel met cross materiaal zag ik is een bandje ,het leek op en fietsband om in den velg te plaatsen ,en dan zou je zonder binnenband kunnen rijden

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Spaken

Post by Muug »

Systemen om wielen met spaken tubeless te maken.
Dit zal een tamelijk compleet overzicht zijn.
https://adventure-motorcycling.com/conv ... -tubeless/

Maar zijn eerste advies is het beste: "for a travel bike here’s my advice: instead, choose a bike with stock tubeless wheels " :laugh3:

Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

Re: Spaken

Post by Tom Thumper »

Voor mij het grootste probleem met binnenbanden is het feit dat die dingen gewoon in ene keer leeglopen als er een gatje in komt. Zo tegen 90 per uur ineens een voorband die plots plat is wegens in een nagel te rijden is echt wel zweten, dat ga je met een stubeless band niet snel voorhebben. Maar voor de rest vind ik spaken cool en een binnenband wisselen of plakken is nu ook niet het einde van de wereld.

Ooit was ik nog eens actief op een Yamaha XT660Z Ténéré forum van Ollanders waar mensen de raad kregen om een buitenband te wisselen als er een gat in de binnenband zat :pillepalle: Dat was wel lachen op dat forum.
Me gusta la moto, me gustas tu.

User avatar
Cotthem
Posts: 936
Joined: 17 Oct 2009 22:06

Re: Spaken

Post by Cotthem »

Welk soort vet wrijf ik het best op mijn wielassen eigenlijk?
"...the path is the destination"

User avatar
Raketman
Posts: 1254
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: Spaken

Post by Raketman »

Elk waterafstotend lagervet is daar perfect voor. Ben zelf nogal een fervente gebruiker van Fuchs Renolit BFX.
Last edited by Raketman on 05 Dec 2019 01:48, edited 1 time in total.
Nil volentibus arduum

User avatar
Cotthem
Posts: 936
Joined: 17 Oct 2009 22:06

Re: Spaken

Post by Cotthem »

Raketman wrote: 04 Dec 2019 19:00 Elk waterafstotend lagervet is daar perfect voor. Ben zelf nogal een vervente gebruiker van Fuchs Renolit BFX.
Merci!
"...the path is the destination"

TRooPER
Posts: 1976
Joined: 19 Oct 2009 11:57

Re: Spaken

Post by TRooPER »

Raketman wrote: 04 Dec 2019 19:00 Elk waterafstotend lagervet is daar perfect voor. Ben zelf nogal een fervente gebruiker van Fuchs Renolit BFX.

staat hier geheel (niet) toevallig ook zo een vettige Pulle op het rek,
zo goed dat ge die vetZakkerij bijna niet van uw handen afkrijgt bij het insmeren van een as.
dus een goei tip: doe u een paar plastieken ruitenwasser handschoenen aan.


na 6 maand en langer zit dat vet nog steeds op de as, ik gebruik die ook voor de balhoofdlagers van top tot bottom.
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today

Post Reply