Waar zijn de jonge motorrijders?

Hét forum bij uitstek waar je je ei kwijt kan. Of om stoom af te blazen. Om je hart te luchten. Topics zijn enkel toegankelijk voor wie geregistreerd en aangelogd is.
User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Waar zijn de jonge motorrijders?

Post by Muug »

Toegegeven,

ik kom - met de moto - weinig buiten. En ik doe nooit motortreffens, ga nooit naar motorevents, quasi nooit naar motorbeurzen enzoverders. Maar ik ben op twee motoboekskes geabonneerd, en hang wel op enkele fora rond, en ja, héél af toe kom ik toch wel per moto buiten.
En ik lijk overal grijs - of geen - haar te zien? :dontknow:
Waar zijn de jonge motards, de nog geen twintigers, de net wel twintigers, de bijna dertigers?? Waar verschuilen ze zich, waar hangen ze rond? Op welke media zijn ze te vinden?

User avatar
toeternietoe
Posts: 233
Joined: 21 Jun 2011 17:35

Re: Waar zijn de jonge motorrijders?

Post by toeternietoe »

Muug wrote: 17 Dec 2019 15:20 .....
Waar zijn de jonge motards, de nog geen twintigers, de net wel twintigers, de bijna dertigers?? Waar verschuilen ze zich, waar hangen ze rond? Op welke media zijn ze te vinden?
Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, Telegram, Snapchat, Pinterest, Youtube, Tik Tok, Parship, Whatsapp, Thumblr, Vine..... : :mad: :shock: :sick2:
En gij verwacht dat die mensen nog tijd hebben om op straat te komen? :confused:
To ride, shoot straight and speak the truth (+ Jeff Cooper)

TRooPER
Posts: 1976
Joined: 19 Oct 2009 11:57

Re: Waar zijn de jonge motorrijders?

Post by TRooPER »

HIER

8-) :ricky:
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today

Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

Re: Waar zijn de jonge motorrijders?

Post by Tom Thumper »

Ik denk niet op fora waar toch wel heel veel gezeverd wordt over hoeveel beter het vroeger het was ... :dontknow:
Me gusta la moto, me gustas tu.

User avatar
Droopy
Posts: 1060
Joined: 21 Dec 2010 16:29

Re: Waar zijn de jonge motorrijders?

Post by Droopy »

Tom Thumper wrote: 18 Dec 2019 08:58 Ik denk niet op fora waar toch wel heel veel gezeverd wordt over hoeveel beter het vroeger het was ... :dontknow:
:lol:

Zijn er eigenlijk nog veel jongeren die interesse hebben in moto's :?: :dontknow:

Zelf heb ik al de motomicrobe van mijn tienerjaren maar bij mijn drie kinderen is er geen greintje interesse in moto's, laat staan dat ze interesse zouden hebben om eens een ritje achterop mee te rijden. :?
Onze dochter heeft eens gevraagd om met moeder haar 125cc te mogen rijden maar na vijf minuten proberen (en X keer stil te vallen) was die interesse helemaal voorbij. :grin:

User avatar
den Bullet
Posts: 1477
Joined: 23 Oct 2009 11:18

Re: Waar zijn de jonge motorrijders?

Post by den Bullet »

Droopy wrote: 18 Dec 2019 11:14
...

Zijn er eigenlijk nog veel jongeren die interesse hebben in moto's :?: :dontknow:

Zelf heb ik al de motomicrobe van mijn tienerjaren maar bij mijn drie kinderen is er geen greintje interesse in moto's, laat staan dat ze interesse zouden hebben om eens een ritje achterop mee te rijden. :?
Onze dochter heeft eens gevraagd om met moeder haar 125cc te mogen rijden maar na vijf minuten proberen (en X keer stil te vallen) was die interesse helemaal voorbij. :grin:
Denk het wel hoor. Bij ons rijden er toch wat schakelbrommers rond en die verzeilen meestal naar 't zwaardere spul; 't boostervolk gaat naar vier wielen.

Motomicrobe heb ik ook in de jaren zestig opgelopen (als tiener) en die heb ik blijkbaar doorgegeven aan de Fé.

De jongste (Floris) heeft er niks van interesse voor (op zijn pocketbike-avontuur na).

Koeno
Posts: 3206
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Waar zijn de jonge motorrijders?

Post by Koeno »

Onze kleinste is nu 2,6... als die zo blijft evolueren wordt het ook een motorfreak...
kan geen van mijn motoren passeren zonder te roepen: Daantje zitten, papa sturen....
heeft ook al beslist dat de CBR zijn motor is... de andere 2 mogen van mij zijn...

hopelijk blijft dat nog 14 jaar hangen, zodat hij ook effectief zelf begint te rijden op schakelbrommers,
omdan hopelijk binnen 16 a 18 jaar met hem mijn noorwegenreis te maken ;)

User avatar
Cotthem
Posts: 936
Joined: 17 Oct 2009 22:06

Re: Waar zijn de jonge motorrijders?

Post by Cotthem »

Ik heb ook het gevoel dat die pampergeneratie geen interesse meer heeft in motoren. Viel mij op op het salon vorig jaar. Allemaal 40 a 50' tigers
"...the path is the destination"

User avatar
Stefke
Posts: 2912
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Waar zijn de jonge motorrijders?

Post by Stefke »

Muug wrote: 17 Dec 2019 15:20 Waar zijn de jonge motards, de nog geen twintigers, de net wel twintigers, de bijna dertigers?? Waar verschuilen ze zich, waar hangen ze rond?
Op mijne werkvloer, elke dag wel een paar. 8-)

User avatar
Raketman
Posts: 1254
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: Waar zijn de jonge motorrijders?

Post by Raketman »

Hier thuis een dochter, die af en toe nekeer op hare Zundapp de baan op gaat (vooral naar haar lief en terug maar kom :roll: :mrgreen: ).
Mijne zoon komt regelmatig nekeer zien wat ik aan't doen ben...maar ik zie in geen één van de twee ne gepassionneerde toekomstige motorrijder. Maar daar lig ik precies ook niet zo van wakker.

En voor de fiscale aftrekbaarheid moet ge het ook al bijna niet meer doen, sedert dat ze vorig jaar de forfait drastisch aangepast hebben :evil: .
Nil volentibus arduum

Jopet
Posts: 823
Joined: 22 May 2014 09:27

Re: Waar zijn de jonge motorrijders?

Post by Jopet »

Ik weet het wel, 1 verminderde interesse en 2 het rijbewijs, bij mij thuis hebben mijn 3 kinderen bijna nooit anders gezien of papa zat op de motor maar geen van de 3 die er ooit over spreekt om met de moto te rijden, 2 hebben er een wel auto gekocht, hier heb je direct al een knelpunt, autorijbewijs.....
Vroeger (dus toen alles nog beter was) mocht je als je een autorijbewijs gehaald had nog dezelfde dag naar een motorhandelaar gaan en daar de zwaarste moto kopen en weg was je.... of toch indien je een beetje interesse had bvb een 250cc of 400cc of zo kopen. Nu moet je eerst je rijbewijs in stappen halen met telkens een beperking van cc of kw en ook daar wringt het schoentje.
De spontaniteit is weg door de beperking van het rijbewijs, vroeger stopte je per ongeluk eens aan een motodealer, zag daar bijvoorbeeld een mooie DR650 staan, dan dacht je waar is de tijd dat ik met mijn opgefokte ER21 of MT5 de straten onveilig maakte en 15 minuten later stond je buiten met je DR650.
Als jonge bestuurder anno 2019 stop je voor diezelfde winkel, zie je een mooie V-strom650 staan, denk je aan de tijd dat je met je opgedreven Yamaha booster de straten onveilig maakt, je realiseert dat je geen motorrijbewijs hebt en er morgen ook niet direct 1 zal hebben en 15 minuten later sta je gedesillusioneerd buiten....
Vroeger (dus toen alles nog beter was) was er ook minder tijd voor de vrouw om na te denken, je stopt met haar per ongeluk bij een motordealer, je nam je vrouw mee in het leefwereldtje van toen jullie tieners waren, toen ze met wapperende rok achterop de ER21 zat en al haar vriendinnen stikjaloers was dat zij mee mocht achterop met die gast met die ferme brommer en 15 minuten later stond je buiten met je DR650.
Anno 2019 probeer je haar mee te nemen in het leefwereldtje van toen jullie tieners waren en ze probeerde met haar veel te strakke jeans gemakkelijk (lees ongemakkelijk) achter op je booster te zitten, zegt ze ja inderdaad dat is een mooie moto, we gaan daar dan thuis eens over babbelen als je je rijbewijs hebt, 15 minuten later sta je gedesillusioneerd buiten... en éénmaal thuis zegt je vrouw dat je best die droom opbergt want we gaan eerst moeten kijken voor een nieuwe keuken in ons huis....

Conclusie: het rijbewijs fnuikt de spontaniteit en zo blijven jonge of nieuwe motorrijders weg van de motor....

Groetjes,
Jopet
Yamaha RD 125 LC - Yamaha RD 500 LC - Honda CBR 1000F -
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT

Wipr
Posts: 1984
Joined: 27 Oct 2009 01:38

Re: Waar zijn de jonge motorrijders?

Post by Wipr »

Mijne zoon gaat eens graag op de motor zitten als het eens voorvalt. Ik wil zowel dochter als zoon met een schakelbrommer (leren rijden) zodat ze later met een motor kunnen rijden. Mijn dochter wil volgend jaar een brommertje maar dat wil ik precies niet. Ze doet niet aan sport en de 6km enkel naar school dat ze moet fietsen, fiets ze dan maar.

Mijn zoon vind al het nieuwe heel plezant maar loopt er al snel de kantjes af en grenzen zijn er op verlegt te worden dus die hoeft ook niet met de motor te gaan rijden wat mij betreft.

Maar het kan niet anders zijn Muug dat er jeugdige motorrijders zijn en ik vind dat het duidelijk merkbaar is aan het aanbod A2 motorfietsen zowel nieuw als occasie.

Jopet heeft wel een punt wat betreft het rijbewijs. Het is voor vele een struikelblok.

Het 2fast4U forum zal wel wat jeugdige leden tellen niet.

User avatar
den Bullet
Posts: 1477
Joined: 23 Oct 2009 11:18

Re: Waar zijn de jonge motorrijders?

Post by den Bullet »

Wipr wrote: 21 Dec 2019 12:36 ...
Jopet heeft wel een punt wat betreft het rijbewijs. Het is voor vele een struikelblok.
...
Maar met het verkeer van nu onontbeerlijk!

Ik zou toch liever het parcours dat Felix afgelegd heeft gevolgd hebben dan onervaren op een Duc 500 te kruipen.

Ik mag van dik geluk spreken dat ik er ongehavend ben uitgekomen ... :oops:

User avatar
Stefke
Posts: 2912
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Waar zijn de jonge motorrijders?

Post by Stefke »

Jopet wrote: 21 Dec 2019 10:52 Conclusie: het rijbewijs fnuikt de spontaniteit en zo blijven jonge of nieuwe motorrijders weg van de motor....
Groetjes,
Jopet
Tja, en meer nog dan dat rijbewijs zijn het waarschijnlijk de lesgevers die de grootse hindernis zijn. :mrgreen:
De spontaniteit van het motorrijden... Ik weet niet of daar veel spontaniteit moet aanzitten. :roll: Ge wilt dat doen of ge wilt dat niet doen. Diegene die dat echt wil doen zal er voor gaan, de anderen (gelukkig) niet. Ik zie er genoeg passeren die denken dat het gewoon efkes wat les volgen is, een exameke doen en klaar. Als ge dat een beetje deftig en veilig wil doen is er tegenwoordig toch wat meer nodig dan dat leren met vallen en opstaan. Vroeger kon dat inderdaad met alle gevolgen van dien. Gelukkig moet je nu toch een en ander onder de knie hebben voor je de baan op mag. En waarom iemand dan toch wil leren motorrijden krijg je meestal dezelfde antwoorden. Omdat het moet van manlief (bweurkkkk...) :wall: , omdat ik dat al lang wil maar ik kon niet/mocht niet. Van thuis, van exvrouwmanlief, wegens geen budget of tijd omwille van verbouwingen, kinderen,.....Omdat ik de files strondbeu ben....Voor een job te beoefenen heb je meestal ook wat opleiding nodig en/of een diploma, dus waarom zou dat niet nodig zijn om je in het verkeer te begeven? Ik krijg dikwijls 18 jarigen over de vloer en die rijden met een 125cc meestal gelijk met een 50cc.... Eigenlijk komt ge met 20 lesuren zelfs niet toe om die genoeg bij te brengen (of af te leren....) :w00t:

Maar bon de vraag was:
Muug wrote: 17 Dec 2019 15:20 En ik lijk overal grijs - of geen - haar te zien? :dontknow:
Waar zijn de jonge motards, de nog geen twintigers, de net wel twintigers, de bijna dertigers?? Waar verschuilen ze zich, waar hangen ze rond? Op welke media zijn ze te vinden?
Tja, het is een andere generatie, dus hangen ze waarschijnlijk in andere cafe's, misschien gaan ze ook niet uit met de moto en wordt die alleen in de week gebruikt? Een auto is zoveel handiger om samen op stap te gaan en in te vogelen... :rayof: . (Hoewel op de moto.. :ricky: )

User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1218
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: Waar zijn de jonge motorrijders?

Post by TuttoTerreno »

Tja, het zit erin
Of het zit er niet in, he.

Ik heb 3 jongens en genen enkele interesseert zich voor motoren.

Dat was bij mij toch anders, zelle...

Ik wou doodgraag MX rijden, maar mocht niet.

Mijn kids zijn bij wijze van spreken geboren tussen enduro en MX gerief.... En het boeit hen niet.

Vooral bij de middelste is het jammer, die heeft van nature een ongelooflijk evenwichtsgevoel en zou m.i. ne geweldige piloot kunnen zijn.

Helaas

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: Waar zijn de jonge motorrijders?

Post by OzzePaa »

De zonen zijn hier eigenlijk nooit "blootgesteld" aan het moto-virus ... tijdens hun ape-jaren geen interesse in brommers (ook niet aangemoedigd, eerder ontmoedigd :? :whistling: ) en vermits ik ze op hun 18de al had leren autorijden, vonden ze dat wel cool van HunnePaa toen ik in 2004 "heropstapte", maar verder dan "erris op gaan zitten" geraakte de besmetting niet.
Dus ik moet bekennen niet echt meegewerkt te hebben aan het voortbestaan van deze homo-mobilitus-soort ;) :mrgreen:
De oudste heeft paar jaar terug wel een zware scooter overwogen uit rationeel pendel-standpunt, maar zoals Jopet al vermelde deed hier ook het moeten behalen van een apart motor-rijbewijs de weegschaal doorslaan naar het dagelijks (droog :mrgreen: ) blijven trotseren van de files.
De volgende generatie vindt Bompa's brommers nog coolerder, en de statische interesse en theoretische kennis is er alvast, maar het zal wachten zijn tot ze oud/groot genoeg zijn om te mogen/kunnen/willen meerijden om te zien of er meer inzit ...
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
F M
Posts: 5050
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Waar zijn de jonge motorrijders?

Post by F M »

En bovendien, waarom hebben we jonge motorrijders nodig? Velen, zoals ik , beginnen motor te rijden als element van hun mid-life crisis.

Dat zijn trouwens die motards die gelukkig zijn met een gear-indicator.
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Waar zijn de jonge motorrijders?

Post by Muug »

F M wrote: 31 Dec 2019 11:23 En bovendien, waarom hebben we jonge motorrijders nodig? Velen, zoals ik , beginnen motor te rijden als element van hun mid-life crisis.

Dat zijn trouwens die motards die gelukkig zijn met een gear-indicator.
Zei je mid-wife crisis? :mrgreen:

Aja, juist: de gier-indikator. En liefst 5cm groot, gelijk bij de T700, zodat ge geen leesbril nodig hebt. :roll: Over "nutteloos product van deze en de vorige eeuw" gesproken. :pillepalle:
;)

User avatar
F M
Posts: 5050
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Waar zijn de jonge motorrijders?

Post by F M »

Muug wrote: 31 Dec 2019 14:54 En liefst 5cm groot, gelijk bij de T700, zodat ge geen leesbril nodig hebt. :roll: Over "nutteloos product van deze en de vorige eeuw" gesproken. :pillepalle:
;)
Gij vindt een leesbril een nutteloos voorwerp? :shock: :shock: :shock: :shock:
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Blackbert
Posts: 3446
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Waar zijn de jonge motorrijders?

Post by Blackbert »

F M wrote: 31 Dec 2019 15:57 Gij vindt een leesbril een nutteloos voorwerp? :shock: :shock: :shock: :shock:
Zolang mijn armen lang genoeg zijn, ja. :ugeek:
grease up your baby for a ball on the hill

Post Reply