Zumo XT

Zolang er maar knopjes aan zitten
Post Reply
petervdc
Posts: 3460
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Re: Zumo XT

Post by petervdc »

Merci.

Kheb vorig weekend de XT live gezien en tis een machtig ding.
En nu ik kan betalen met eco cheques komt het te betalen bedrag iets dichterbij :-)
Tracks is wel belangrijk idd !

Maar TT is dus 2j oud EN heeft recentere kaarten ?? Raar toch.

En zal TT niet uitkomen met een nieuw toestel ? Mag wel na 2 jaar en ze zullen de XT ook zien toch.
Keep going

petervdc
Posts: 3460
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Re: Zumo XT

Post by petervdc »

Hoe zit t met flitspalen ? Is dat een extra abo of koppeling gsm ?
Keep going

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: Zumo XT

Post by OzzePaa »

petervdc wrote: 26 Jun 2020 09:43 Hoe zit t met flitspalen ? Is dat een extra abo of koppeling gsm ?
Die zitten er gewoon bij in en worden ook ge-update Peter. Maar in (nogal) wat landen zet je die tenminste best uit, of verwijder je ze zelfs tijdelijk ;)
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: Zumo XT

Post by OzzePaa »

petervdc wrote: 26 Jun 2020 09:14 .........
Maar TT is dus 2j oud EN heeft recentere kaarten ?? Raar toch.
.........
Niet zo vreemd als je weet dat ook bij dat apparaat een lifetime update bijzit ;)
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Zumo XT

Post by Muug »

OzzePaa wrote: 26 Jun 2020 00:11 De TomTom 550 is een zeer goed, intuitief toestel met betere (recentere) kaarten dan de Garmin-apparaten.
Hij knutselt ook zelf best aardige "kronkelroutes" in mekaar. Niet altijd zoals je ze zelf zou maken, maar beter dan deze van de Garmin.
Voor mij het enige, en absoluut doorslaggevend argument om GEEN TomTom te kopen is dat hij (alleszins in de huidige generatie) NIET overweg kan met TRACKS (sporen).
T.T.Z. hij slikt wel een GPX met een spoor erin en zal die ook omzetten naar een route, maar een weg(ske) waarvan jij bv zeker weet dat je er langs kan/mag/wil ;) en dat NIET op z'n kaarten staat, gaat hij pertinent weigeren de route er langs te leggen en krijg je dus verschil(len) tussen de omgezette route en de track waarvan hij die route gebakken heeft.
Mijn twee euro over de TT550 die ik ondertussen anderhalf jaar heb.
Ik kan wel niet vergelijken met de nieuwste XT van Garmin, die ook wel supergoed zal zijn.

Ik ben er verliefd op want:
1) ik heb nog nooit zoveel leute gehad aan een GPS. Ik heb al vele ritten gedaan waarbij ik gewoon wat op het scherm uitzoom, dan ergens een punt op de kaart selecteer en dan volg ik de kronkelroute er naar toe. En ja, altijd prachtige kronkels, zelfs in het stomme Oost-Vlaanderen, vraag het maar aan Koeno die mij al een paar keer gevolgd is. Of aan Bert, met wie ik september vorig jaar gekronkeld heb doorheen Zuid-Engeland.
2) sneller herrekenen dan de bliksem. Staat een weg u niet aan, sla gewoon af en binnen de seconde heeft hij een alternatieve kronkelroute. Wonderlijk. Sterker nog: we gaan binnen een paar dagen op reis door Duitsland en ik ga gewoon twee weken TT550-kronkelroutes volgen. Dat wordt fun!!!
3) platte leercurve. Niks moeilijk aan. Echte GPS-hobbyisten vinden dit volgens mij een uitermate saai toestel omdat het alles zo goed doet.
4) De "touch" van het scherm met handschoenen aan is extreem goed en je kan de gevoeligheid nog instellen zelfs.

Niet leuk:
1) als de zon recht op het scherm schijnt is de leesbaarheid nul. Letterlijk. Alsof de GPS uit staat. Schande.
2) het registreren van een track moet je opstarten voor de rit. EN UITZETTEN NA DE RIT. Da's echt mottig. Zet je dat niet nadrukkelijk uit na de rit dan is de track corrupt en totaal onbruikbaar. Het is geen bug, het is een feature.
3) soms stuurt de TT u wel degelijk een veldweg in, als ie volgens het kaartmateriaal denkt dat het een gewone weg is. Zo bestaat bvb in Litouwen driekwart van de gewone wegen uit onverharde wegen, dus de TT stuurde ons om de haverklap over locale onverharde wegen. Dat was zo ambetant dat we die feature niet meer gebruikten. Maar moest ik daar met mijn KTM 950 Adventure zijn ik zou die optie zéker gebruiken.
4) je krijgt iets teveel route-aanwijzingen om goed te zijn. Als de hoofdweg flauw links of rechts gaat is dat voor hem al afslaan en je krijgt daar dan verwittigingen voor. Maar het went. in de New Forest bleken de zijwegen zelfs onverhard te zijn, en toch bleef hij bij elke bocht (we reden op asfalt) maar verwittigen dat het naar links of rechts was.

Dus, als ge al een andere track-gps hebt, dan is de TT550 een nobrainer voor als ge megaveel op de gewone weg rijdt. :thumbsup:

User avatar
F M
Posts: 5050
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Zumo XT

Post by F M »

Kan ik daar nog iets aan toevoegen na een week dagelijks gebruik van de XT?

1 zaak blijft erbovenuit steken, en met verve: het scherm ! Altijd en overal perfect afleesbaar.

Voor de rest kan ik de anderen hier bijtreden.
Wil je gemakkelijk de gps een mooi routetje laten berekenen, ga voor TomTom. Wil je ook veel op onverharde, mogelijks niet op de kaart staande wegen rijden, ga voor Zumo.

Is geen van deze argumenten doorslaggevend, kijk dan naar de overige argumenten (en denk aan het scherm :mrgreen: ).

Ik heb nog 1 voordeel voor de Zumo, iets wat de TomTom niet kan: het opslaan en vooral tonen van eigen POI, met hun eigen symbool. Iets wat ik graag gebruik op mijn reizen. Maar wat voor anderen natuurlijk weer geen jota uitmaakt.

En o ja, voor wie 100% zeker wil zijn dat de route in je gps 100 % overeen komt met wat je gepland hebt: ZUMO ! Maar je moet dan wel weer goed het toestel leren kennen om dat te kunnen bewerkstelligen, of de 2 Zumo's rijden toch weer een andere kant op...
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: Zumo XT

Post by OzzePaa »

Just thuis van een Zeelandtoerke. 400km met 11 man waaronder 4 XT's en 5 TT's ... Alle Zumo's gans de rit geen meter afgeweken van de geladen route die voor beide toestelmodellen telkens van hetzelfde GPX-spoor werd gebakken.
Alle TT's een keer of 4 helemaal de kluts kwijt ... Wel ambetant als de voorrijder daar één van is :roll:
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
F M
Posts: 5050
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Zumo XT

Post by F M »

Toch nog een aanvulling op Muug: puntjes 2 en 4 van de positieve kanten van een TomTom zijn even positief bij een Zumo XT. Dat zijn dus geen argumenten pro of tegen TT-Zumo.

Blijven 2 grote pro's voor de TomTom: zalig voor wie geen moeite wil doen om routes voor te bereiden (en graag kleine wegjes rijdt), en heel simpel.
Voor de simpele, luie mens dus :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
;)
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Zumo XT

Post by Muug »

F M wrote: 30 Jun 2020 08:59 Voor de simpele, luie mens dus :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Yep, that's me :rayof:
Ik ga verdorie geen uren, dagen en avondenlang op Google Maps en andere bronnen zitten turen naar schoon wegskes als ik die zelf ter plekke kan ontdekken hoor! :pillepalle:
Ten andere: mijn ogen zijn 's avonds meestal heel blij dat ik niet meer op een computerscherm moet kijken. :lipsrsealed2: En meestal ontdek ik na de zomervakantie dat mijn ogen eigenlijk liever een andere job zouden hebben waarbij ik niet heelder dagen op een pc-scherm moet zitten kijken. :evil:
Dus, mijn luiheid is eigenlijk meer een situatie die ontstaan is omdat mijn lichaam mij bepaalde signalen geeft. :whistling:

User avatar
F M
Posts: 5050
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Zumo XT

Post by F M »

En die man die uren voor de PC zit om de mooie wegjes te zoeken en alle routes daarna te overlopen en nog eens aan te passen en dan al volop aan het genieten is: that's me! :grin: :grin:

Gelukkig zijn we niet allemaal hetzelfde ;)
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Zumo XT

Post by Muug »

F M wrote: 30 Jun 2020 13:59 Gelukkig zijn we niet allemaal hetzelfde ;)
Stel u voor dat het hier vol loopt met FMekkes ! :peepwall:
Of Muugskes !
Of Jessicaaktjes of Claudiaatjes of Beyonceetjes of zo :shock: :shock: :shock:
Daar zou inderdaad geen leute aan zijn, aan zes miljard dezelfde :mrgreen:

User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1218
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: Zumo XT

Post by TuttoTerreno »

Muug wrote: 26 Jun 2020 12:50
OzzePaa wrote: 26 Jun 2020 00:11 De TomTom 550 is een zeer goed, intuitief toestel met betere (recentere) kaarten dan de Garmin-apparaten.
Hij knutselt ook zelf best aardige "kronkelroutes" in mekaar. Niet altijd zoals je ze zelf zou maken, maar beter dan deze van de Garmin.
Voor mij het enige, en absoluut doorslaggevend argument om GEEN TomTom te kopen is dat hij (alleszins in de huidige generatie) NIET overweg kan met TRACKS (sporen).
T.T.Z. hij slikt wel een GPX met een spoor erin en zal die ook omzetten naar een route, maar een weg(ske) waarvan jij bv zeker weet dat je er langs kan/mag/wil ;) en dat NIET op z'n kaarten staat, gaat hij pertinent weigeren de route er langs te leggen en krijg je dus verschil(len) tussen de omgezette route en de track waarvan hij die route gebakken heeft.
Mijn twee euro over de TT550 die ik ondertussen anderhalf jaar heb.
Ik kan wel niet vergelijken met de nieuwste XT van Garmin, die ook wel supergoed zal zijn.

Ik ben er verliefd op want:
1) ik heb nog nooit zoveel leute gehad aan een GPS.
3) platte leercurve. Niks moeilijk aan. Echte GPS-hobbyisten vinden dit volgens mij een uitermate saai toestel omdat het alles zo goed doet.
Na het lezen van enkele amazon recensies blijkt toch dat de bediening voor sommigen toch nog allemaal wat te moeilijk is ,
of dat er maandagochtend modellen op de markt zijn die niet vlot herberekenen, enz.

Of mss waren dat beoordelingen geschreven door garmin employees :mrgreen:

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Zumo XT

Post by Muug »

Er zijn altijd mensen te vinden voor wie iets te moeilijk is.

User avatar
zappa
Posts: 4509
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: Zumo XT

Post by zappa »

allee-veur-uit, ik heb daarjust "perongeluk" toch wel de kaarten 2020 van op de zumoXT op mijne pc gezet :pom: en blij dak zijn !

Hopelijk lukt de rest ook nog goed, ik heb bvb een route gemaakt nog op de oude kaarten (2013) die op mijn pc staan met basecamp, hopelijk slaat die route niet in de knossel moment ik ze wil rijden?

En een vroegere rit heb ik ( voor er een SD kaart in de Zumo zat ) opgeladen, ik krijg dat nu niet meer weg? En de route ziet er meer als een hark uit, een rechte lijn met afslagen naar mijn viapunten en terug naar de rechte streep :stars:
sig nature

kirikoe 1.0
Posts: 27
Joined: 28 Jul 2019 11:25

Re: Zumo XT

Post by kirikoe 1.0 »

Karin in basecamp op de route dubbelklikken . Je krijgt dan een venster met al je via punten onderaan links staat route herbereken daar op klikken en normaal zou je nu een route moeten hebben .
Mogelijks moet je wel hier en daar nog een punt terug op de weg zetten .
Met die oude route juist het zelfde doen .

User avatar
zappa
Posts: 4509
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: Zumo XT

Post by zappa »

kirikoe 1.0 wrote: 06 Jul 2020 17:08 Karin in basecamp op de route dubbelklikken . Je krijgt dan een venster met al je via punten onderaan links staat route herbereken daar op klikken en normaal zou je nu een route moeten hebben .
Mogelijks moet je wel hier en daar nog een punt terug op de weg zetten .
Met die oude route juist het zelfde doen .
Misschien moeten we eens een "uitleg" toerke gaan rijden? ;) Met veel stops :mrgreen:
sig nature

kirikoe 1.0
Posts: 27
Joined: 28 Jul 2019 11:25

Re: Zumo XT

Post by kirikoe 1.0 »

roep maar en ik kom af

petervdc
Posts: 3460
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Re: Zumo XT

Post by petervdc »

kirikoe 1.0 wrote: 08 Jul 2020 16:32 roep maar en ik kom af
yep, ook interesse :-)
Keep going

User avatar
zappa
Posts: 4509
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: Zumo XT

Post by zappa »

M*rd* , mijn toerke vandaag was allesbehalve wat ik er van verwacht had :roll:

Een kleine route, hier in de buurt, ik start op het punt waar de route 't dichtst bij mijn huis is. Stuurt die gps me terug naar het eind/startpunt???? Ik kan niet eens aanpikken waar ik de route (lijn) zie lopen? Onderweg is ineens door werkzaamheden, moet ik omrijden, de route volledig weg ??? Vanaf dan is het niet meer goed gekomen, de route is niet meer terug te vinden, niet meer als roze cirkelvormige rondrit lijntje, niks meer van terug te vinden????

Ieder bobbeltje in de weg dat scrambo wat heftig neemt ( iedere 5 meter dus :| ) melding dat er een ongeval gedetecteerd is,
en het dichtste adres is ....straat nr... :laughing: :laughing: Dit heb ik er ondertussen kunnen van tussen halen (nee niet andere vering op de duc, gewoon een knopje op de zumo)

Komend weekend ga ik eens enkele ritten rijden, mijn schoonbroer mag nog eens buiten met de moto, ik zou graag hebben dat alles een beetje (en zonder controles in Lux GD) vlot verloopt en die gps de route gewoon laat zien en rijden, zonder daar kweet niet wat bogen en terugrij-acties aan toe te voegen??????

Dat terug naar huis en bepaal zelf door op 't scherm te tikken welke punten hij moet aandoen, dat heb ik vandaag "ontdekt" en lijkt me buikbaar. Nu nog tot het punt komen dat mijn ingeladen route correct gereden kan worden ???


:huh2: :cry2:
sig nature

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: Zumo XT

Post by OzzePaa »

Een speedcursus Zumo-use zou inderdaad precies toch nuttig zijn Zappa ... Azoveel vraagtekens zeg ;) :)
Begint al nekeer met "herberekenen" op UIT te zetten.
Route EN track kwijt :? ... Raar. De originele route en track blijven normaal gezien steeds ongewijzigd beschikbaar bij Reisplanner en Sporen :?
Inallegeval : de route die je maakte in BaseCamp (of veel makkelijker en vlotter int ouwe trouwe Mapsource!) zet je eerst om naar een track (spoor maken in BaseCamp).
Je krijgt dan slechts 2 viapunten : het begin en 't eindpunt. Dat spoor stuur je naar de Zumo. Komt daar bij "Apps" in "Sporen" te staan. Kies het betreffende spoor, klik sleutel boven links en kies "Converteer naar reis".
Bij "APPS" staat nu dus je route als "Opgeslagen reis". Als je die bij "Reisplanner" opent en GA drukt, vraagt hij waarnaartoe : Begin, Dichtsbijzijnde invoerpunt of Eind.
Als je je OP de route bevind, kies "Eind". Wil je naar het startpunt, kies "Begin". Ben je ergens ten velde in de buurt van de route, kies "Dichtsbijzijnde".

Terug bij "Sporen" vink je nu "Zichtbaar maken op kaart" aan en klik "Kies kleur" (donkerblauw werkt voor mij 't best). Je zal nu op de kaart, nadat de route geactiveerd is, steeds het donkerblauwe spoor binnen de roze lijn van de route zien. Gebeurt er dan onderweg wat, dan zie je direct dat de route van de track afwijkt. Heeft hij de route om één of andere reden dermate veranderd, dan STOP je ze en activeer je ze opnieuw met keuze "Dichtsbijzijnde punt" zodat je er weer naartoe kunt rijden. Of je navigeert op zicht naar het donkerblauwe tracklijntje en activeer de route dan met ga naar "Eind".

Het gemekker over welke straat je inmoet, de ongevaldetectie en andere onnodige brol zet ik ook gewoon "Uit", zoals je zelf al gevonden hebt.
Had ik al gezegd "Explore" NIET te gebruiken en zeker niet te activeren op de Zumo, want dan toont hij de track niet !

Ohja ... Als je een route ergens gedownload of gekregen hebt, maak daar dan dus ook, nadat je de route eventueel her en der wat hebt aangepast naar "intressantere" wegskes ;) EERST een spoor van in BaseCamp :!:
Last edited by OzzePaa on 14 Jul 2020 10:48, edited 1 time in total.
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

Post Reply