Zumo XT

Zolang er maar knopjes aan zitten
User avatar
F M
Posts: 5045
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Zumo XT

Post by F M »

TuttoTerreno wrote: 12 Oct 2021 21:44 Ik heb die track onderussen bekeken, er zitten eerst route punten in de gpx file,
en garmin kan daar niet mee omgaan.
Inderdaad. Garmin is strikt in het gpx-protocol. Routepunten in een track, dat aanvaardt een Garmin niet. Dat is de reden dat tracks of routes die gemaakt worden met apps die minder aandacht schenken aan die protocols, dikwijls niet werken in een Garmin.
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1213
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: Zumo XT

Post by TuttoTerreno »

Hoe jammer dat Garmin zelf helemaal geen "aandacht schenkt" aan het maken van goeie routes.

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: Zumo XT

Post by OzzePaa »

TuttoTerreno wrote: 13 Oct 2021 09:54 Hoe jammer dat Garmin zelf helemaal geen "aandacht schenkt" aan het maken van goeie routes.
Da's dan ook het enige wat ik de XT nog (zou kunnen) verwijt(en) ;) :geek:
Maar eigenlijk geen issue ... want ik maak (kwazie) al m'n routes zelf :lol:
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
F M
Posts: 5045
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Zumo XT

Post by F M »

Ze schenken er wel aandacht aan, maar ze kunnen er niks van.
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: Zumo XT

Post by OzzePaa »

Dát zou ik nu ook weer niet willen beweren :whistling:
Daarnet op de Androïd Calimoto een rondrit laten bedenken vanop mijnen hof, max 200km, richting pal oost.
Dat toerke gevizualizeerd en de 4 routepunten die erin opgenomen werden op de XT als viapunt gezet voor een "avontuurlijke rondrit", oranje schuiver helemaal rechts.

Het zal wel aan het feit liggen dat ik er geen 50Euro voor over had om de "Premium"-versie van Calimoto aan te schaffen, en daar bijgevolg niet kan kiezen voor de "SuperTwisty"-optie, maar in vergelijking met hetgeen de Zumo voorstelt valt de Calimoto-route zwaar tegen ... om niet te zeggen : trekt op niks.
Echtwaar : alhoewel er zeker nog verbeteringen in mogelijk zijn : het lusje van zo'n 180km dat de XT bakte durf ik, met eigen kennis van de wijde omgeving, direct zo gaan rijden.
Het op een paar km na evenlange Calimoto-misbaksel ook ... maar dan met ne camion-oplegger ;) :mrgreen:

Ik herhaal : met de SuperTwisty-optie aangevinkt zal het (hopelijk/waarschijnlijk) wél een tof toerke opleveren ... maar op basis wattem presteert met "Twisty" ga ik er toch geen 50Euro aan spenderen :whip:
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1213
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: Zumo XT

Post by TuttoTerreno »

klopt:
Als ge dit weet, en dat weet, en dit afvinkt, en dat daar opzet maar hier weer niet, en dan hier en daar zelf wat info toevoegt, ... dàn levert het spel (thuis) soms een degelijk resultaat.

Klopt helemaal.

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: Zumo XT

Post by OzzePaa »

Hoezo "dit weet, en dat weet, en dit afvinkt, en dat daar opzet maar hier weer niet, en dan hier en daar zelf wat info toevoegt," :?:
Apps, Rondreis, Startlocatie/Bestemming/Richting ingeven, schuiver helemaal rechts ... that's it.
Owkee, dat is wat omslachtiger dan het aantal km, richting en Twisty of SuperTwisty aantikken, ja. Het klopt ook dat een app waar je enkel "Surprise me" zou moet aantikken nog "handiger" is.
Omdat ik van de XT ongeveer hetzelfde toerke wilde bekomen om te zien welke wegen/wegskes dat apparaat zou kiezen in vergelijking met wat Calimoto voorstelde, voerde ik hem ook nog de 3 waypoints welke die app op de route zette (en om die reden dus een GPX-track aflevert die de XT niet lust).
Grosso-modo leverde dat een vergelijkbaar rondje op. Alleen zijn de door de XT gekozen wegen om dat af te rijden een pak interessanter dan deze die Calimoto daarvoor aangeeft.
Maar het zal wel kloppen ... dat die laatste met SuperTwisty ingeschakeld een ritje voorschotelt dat de door de XT voorgesteld rondje doet verbleken.
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1213
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: Zumo XT

Post by TuttoTerreno »

ik wil meestal van A naar B.

rondreis gebruik ik zelden of nooit, en bij Calimoto wordt dat rondje onderweg meestal nog stevig veranderd/herberekend.

verschil tussen supertwisty en twisty is vooral te merken in de bergen, waar super twisty de kleinste alternatieve paadjes neemt.


maar als ik die schuiver op de XT helemaal naar rechts geschoven heb, verwacht ik (dom als ik ben, daar waren de kleermakers het al over eens) dat de XT die instelling gebruikt om mijn volgend doel(en) te bereiken.

helaas pindakaas.

dat zou véél te logisch zijn , de XT wenst enkel slimme gebruikers te bedienen, die weten dat ge om een adventurous route te verkrijgen van A naar B telkens opnieuw op die adventurous button moet drukken. Als ge dat vergeet/niet weet, krijg je een ritje Autobahn.

Garmin logica, daar kan ik niet tegenop.

Nu dat ik het weet, ga ik de XT wellicht meer kunnen inzetten.
Last edited by TuttoTerreno on 14 Oct 2021 08:25, edited 1 time in total.

Koeno
Posts: 3199
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Zumo XT

Post by Koeno »

Geeuw, verkoop hem dan? :peepwall:

Mensenlief, elke post van jou over GPS is om de draak te steken met Garmin.
Voor mij best ok, maar waarom dat spul dan nog gebruiken? :lipsrsealed2:

'k vrees dat je ofwel:
1. Je legt je erbij neer. Het is wat het is en je gaat er weinig aan veranderen.
2. Je verkoopt Garmin en koopt een betere applicatie/toestel/..
3. Je blijft zo te keer gaan, maar ergens ga je moeten beseffen: je wint er niks mee...

User avatar
Muug
Posts: 11759
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Zumo XT

Post by Muug »

Ja, misschien is het geen slecht idee om hem te verkopen. :thumbsup:

User avatar
Blackbert
Posts: 3431
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Zumo XT

Post by Blackbert »

ik zal mij hier ook nog es moeien se.

3 toestellen van Garmin en het minst tevreden van de nieuwste. Dan heb ik nog niet eens getracht om daar routes in te steken.
Wat ik wel merk is dat die mij, op weg van A naar B, regelmatig een 'hoek laat afsnijden' doorheen een wijk ipv 200m verderop het kruispunt tussen 2 hoofdwegen te gebruiken. Of mij de gravelbaan door een natuurgebied wil doorsturen. Of vandaag langs route A en morgen langs route B naar dezelfde bestemming. Raar.
Ja er zitten veel "apps" in. Whatever. Maar als 'm blijft zoeken naar satellieten vind ik geen scherm waar dat zichtbaar wordt. Het is er misschien zelfs niet of veel te ver weggestoken.

De SP begint te stotteren na 20 jaar dienst. Touchscreen waarvan de randen ongevoelig worden. Op te lossen als ik de remote eens terugvind. De CSX op de moto doet het nog wel. Maar een beetje beperkt in geheugen voor reizen. Geen idee wat ik ervoor in de plaats zou moeten nemen, als ik de navi-topics hier volg.
Misschien toch maar eens iemand zoeken die mijn Tripy weer tot leven kan wekken. Springt wel aan, maar er komt geen beeld.
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
F M
Posts: 5045
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Zumo XT

Post by F M »

Blackbert wrote: 14 Oct 2021 09:15 Wat ik wel merk is dat die mij, op weg van A naar B, regelmatig een 'hoek laat afsnijden' doorheen een wijk ipv 200m verderop het kruispunt tussen 2 hoofdwegen te gebruiken.
Is typisch. Reden: de wegclassificatie van de kaart geeft aan dat die binnenwegjes dezelfde klasse hebben als de hoofdbaan. Of het verschil in klasse is te klein, en dus berekent het toestel een 'snellere' weg. Dat gebeurt trouwens ook veel in Basecamp/Mapsource.

Voor mij blijft de Zumo550 de meest gebruiksvriendelijke Garmin aller tijden. Maar hij kon een paar dingen niet of niet goed die de nieuwere wel kunnen, en die ik ook gebruik. Vanaf de 3xx-reeks is het allemaal veel ingewikkelder geworden.
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Blackbert
Posts: 3431
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Zumo XT

Post by Blackbert »

Bwa, eens ver genoeg ingezoomd zie ik toch een groot verschil tussen die dikke gele Nzoveel en de dunne witte lokale wegen.
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1213
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: Zumo XT

Post by TuttoTerreno »

Muug wrote: 14 Oct 2021 08:51 Ja, misschien is het geen slecht idee om hem te verkopen. :thumbsup:
1) soms werkt het wel bijzonder goed, bv. op events waar garmin sponsort en de routes/tracks op "garmin maat" geleverd worden.

2) het werkt als back-up.

3) met trial and error word ik misschien een minder domme gebruiker en bereik eventueel ooit de minimum vereisten die de Garmin logica stelt aan de kopers.

4) het is een schoon televieseke.

optimaal zou zijn: dezelfde hardware, PLUS een keuzemogelijkheid om indien gewenst het kaske op bv. android te laten draaien.

User avatar
F M
Posts: 5045
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Zumo XT

Post by F M »

Blackbert wrote: 14 Oct 2021 10:05 Bwa, eens ver genoeg ingezoomd zie ik toch een groot verschil tussen die dikke gele Nzoveel en de dunne witte lokale wegen.
Ik weet niet hoe zo een kaart gemaakt wordt, maar ik vermoed dat die effectief getekend wordt (grafisch vormgegeven), en dat de wegclassificatie er bijkomend aan toegevoegd wordt. Als die fout is...

Zo zijn er ook soms kaartfouten waar er ergens een blokkering op een afslag zit, terwijl de afslag toch perfect getekend is. Ik weet nog dat bij een bepaalde kaartversie het onmogelijk was om van de afrit in Aarschot van de E40 komende uit Leuven linksaf te slaan naar Aarschot. Die kenmerken zitten dus los van het getekende beeld.
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
F M
Posts: 5045
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Zumo XT

Post by F M »

TuttoTerreno wrote: 14 Oct 2021 10:12 optimaal zou zijn: dezelfde hardware, PLUS een keuzemogelijkheid om indien gewenst het kaske op bv. android te laten draaien.
Garmin heeft ooit een toestel op de markt gebracht wat op Android werkte, maar het werd geen succes. Was er geen vraag naar , of werkte het van geen kanten, dat weet ik niet. :dontknow:
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2914
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

Re: Zumo XT

Post by duibhce Kaelann »

F M wrote: 14 Oct 2021 11:11 Garmin heeft ooit een toestel op de markt gebracht wat op Android werkte, maar het werd geen succes. Was er geen vraag naar , of werkte het van geen kanten, dat weet ik niet. :dontknow:
De Garmin Monterra. Ik heb die lang gebruikt en dat was eigenlijk wel een heel mooi concept. Dezelfde waterdichtheid en robuustheid als de Montana, maar met een heleboel voordelen die de Android apps toevoegden. Paste ook in dezelfde mount/lader als de Montana. je kon die gebruiken met de standaard Garmin oplaadbare batterij of met 3 AA batterijen. Ook nog steeds iets beter te bedienen met handschoenen dan de meeste (rugged) smartphones.
De Garmin App zelf werkt heel vergelijkbaar met hoe de 550 en 660 werkten. Track visualiseren en routes laden en navigeren e.d. was heel vergelijkbaar. Je kon vanop het toestel GPX files downloaden van het net via de browser, opladen uit Basecamp, openen vanop een cloud storage (onedrive/dropbox/...). Onderweg een overnachtingsplaats zoeken? geen probleem: kon via de browser of via standaard android apps zoals Booking. Die apps konden gewoon geïnstalleerd worden uit de play store zoals op een Android telefoon. Wilde je eens gebruik maken van een andere navigatie-app? ook geen probleem gewoon Google Maps, Maps.me, OSMAnd, ... installeren.
Er zat geen SIM kaart in dus telefoneren of mobile data gebruiken kon niet. Onderweg moest je dus wel gebruik maken van een mobile hotspot als je online wilde werken.

Waarom was het dan geen succes? Zoals gewoonlijk (cfr. Garmin Ique e.d.) had Garmin het weer halfslachtig aangepakt om daarna te concluderen dat het niet zo goed aansloeg als de toestellen die op hun eigen software gebaseerd waren en vervolgens alle support ervoor stop te zetten. De hardware die erin zat kwam overeen met die van een low-end smartphone. Dus erg snappy werkte het allemaal niet. Ze hadden ook gekozen voor een op dat moment al verouderde versie van Android waardoor er al snel nieuwe apps of updates van bestaande apps uit de play store niet meer ondersteund werden. Het was dus een recept om te falen.

Wel heeft het mij ervan overtuigd dat ik eigenlijk evengoed kon overstappen op gewoon de smartphone voor navigatie. Op het einde gebruikte ik steeds vaker gewoon OSMAnd op de Monterra ipv de Garmin navigatie. De nieuwere Garmin toestellen vond ik niet echt verbeteringen en gewoon de smartphone gebruiken was weer 1 toestel minder om aan te kopen, 1 toestel minder om mee te sleuren op reis en 1 toestel minder om op te laden onderweg.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
Muug
Posts: 11759
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Zumo XT

Post by Muug »

"One device to rule them all" ;)

Tot het kapot gaat .... wég camera en foto's, wég telefoon, wég gps, wég internet, wég betaalmogelijkheden ... :(

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2914
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

Re: Zumo XT

Post by duibhce Kaelann »

Muug wrote: 14 Oct 2021 13:14 Tot het kapot gaat .... wég camera en foto's, wég telefoon, wég gps, wég internet, wég betaalmogelijkheden ... :(
De foto's (en andere documenten) staan in de cloud, hé. Die data en alle apps die geïnstalleerd stonden zijn in geen tijd weer beschikbaar op een nieuw toestel. En een nieuw toestel kan je werkelijk overál aanschaffen. Betaalmogelijkheden om dat toestel aan te schaffen zijn een bank- of kredietkaart. Die heb je sowieso toch bij.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1213
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: Zumo XT

Post by TuttoTerreno »

Muug wrote: 14 Oct 2021 13:14 "One device to rule them all" ;)

Tot het kapot gaat .... wég camera en foto's, wég telefoon, wég gps, wég internet, wég betaalmogelijkheden ... :(
Nope, ik heb m‘n oude smartfoon nog als reserve. het scherm heeft wel 124barsten en er is een hoek af, maar er zit nog een prepaid SIM in en de camera & de apps werken nog.

voor betaalmogelijkheden denk ik doorgaans niet meteen aan de foon.

Post Reply