Test Yamaha Tracer 900 GT

Kletsen over moto's en andere motodingen.
User avatar
Stefke
Posts: 2912
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Test Yamaha Tracer 900 GT

Post by Stefke »

Raketman wrote: 01 Mar 2022 19:50 Mja, ik ben er niet zo van onder de indruk, van die Traceur.

Het blokske is plezant maar komt qua agressie in de buurt van ne gemiddelde KTM. Niet altijd even relaxed om ermee achter nen trage beginnende kandidaat te tsjaffelen. Het zadel is een pijnlijk harde plank. Het originele windscherm is voor mij complete bagger : turbulentie die varieert met de instelbare hoogte van knal op mijn voorhoofd (koppijn en Dafalgan 's avonds) of net onder de helm in mijn nek (onderkoeld 's avonds bij deze temperaturen).
jong toch, gij zijt gewoon een watje! een dutske! een dikke seut! :whip:
Raketman wrote: 01 Mar 2022 19:50 De cruisecontrol is minstens even dramatisch : als ge uw snelheid bvb set op 120 km/h en dan kleine aanpassingen wilt doen (+ en - 3km/h) dan doet hij dat efkes om dan na 5 seconden automatisch weer terug te keren naar het origineel ingestelde getal. Of, weer totaal at random, er gewoon efkes 6 km/h bij te gooien. Ongevraagd dus. De enige manier om uw snelheid dan aan te passen is de CC uitschakelen, met de gas naar de nieuwe snelheid te gaan en hem vervolgens terug te setten.
geen enkel probleem mee, werkt perfect bij de mijne. :dontknow:
Raketman wrote: 01 Mar 2022 19:50 Het slotsysteem van de koffers is idd zeer bizar. Ondanks het feit dat alles mooi opgelijnd zit geeft dat zodanig veel weerstand bij het sluiten dat ik eigenlijk zit te wachten op de dag dat er gewoon iets afbreekt en er een koffer het ruime sop kiest.
Blijvende bron van ergernis die koffers. Het systeem om de koffers te vergrendelen in de ophangpunten hapert ook. Gelukkig komen die koffers er weinig af. Zelfs niet bij horizontaal parkeren... :veryangry:

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2918
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

Re: Test Yamaha Tracer 900 GT

Post by duibhce Kaelann »

De designkeuze om de bediening van het menu aan de gashand te zetten hebben ze op de T7 ook gemaakt. Niet bepaald handig.
Op de T7 is dat gelukkig vrij basic een toggle tussen en reset van de tripmeters, verbruik e.d. Kort duwen om door het menu te gaan en lang duwen om een reset van de waarde te doen. Maar het blijft vreemd om dat aan de rechterhand te zetten. :dontknow:
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

Online
User avatar
Blackbert
Posts: 3445
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Test Yamaha Tracer 900 GT

Post by Blackbert »

Op uw T7 heb ik er niet op gelet, maar op de 900 is 't simpel: links zit vol. Geen plaats meer.
Commentaar van Tom2 naast zijn AT: "ja, na een uur vond ik het knopke voor de pinkers al zonder te moeten kijken".

Het KISS principe is al lang overboord gegaan. (Keep It Stupid Simple)
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Test Yamaha Tracer 900 GT

Post by Muug »

Blackbert wrote: 02 Mar 2022 09:43 Het KISS principe is al lang overboord gegaan. (Keep It Stupid Simple)
't is KIS tegenwoordig. 8-)

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2918
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

Re: Test Yamaha Tracer 900 GT

Post by duibhce Kaelann »

Blackbert wrote: 02 Mar 2022 09:43 Op uw T7 heb ik er niet op gelet, maar op de 900 is 't simpel: links zit vol. Geen plaats meer.
De T7 aan de linkerkant is gelijk die al decennia is op motoren: knipperlichten, 4 knippers, hi/low beam, hi beam flash, claxon.
In vergelijking met de knoppenwinkel op Tom zijn AT zou ge daar nog een voetbalveld bij kunnen installeren. Ben zelf aan het kijken om links ook een menuknop toe te voegen en de schakelaar voor de extra LEDs daar ook te integreren. Als daar op andere motoren genoeg plaats is om de controls van een boeing cockpit te steken moet dat nog wel kunnen :mrgreen:
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
Stefke
Posts: 2912
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Test Yamaha Tracer 900 GT

Post by Stefke »

Muug wrote: 02 Mar 2022 09:52
Blackbert wrote: 02 Mar 2022 09:43 Het KISS principe is al lang overboord gegaan. (Keep It Stupid Simple)
't is KIS tegenwoordig. 8-)
:mrgreen: :mrgreen:

User avatar
Stefke
Posts: 2912
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Test Yamaha Tracer 900 GT

Post by Stefke »

Stefke wrote: 28 Feb 2022 21:51 En yopla, hiphiphoera de Tracer is vandaag 3 jaar in dienst!
Valt er wat te melden? Eigenlijk niks speciaal.
Het blijft een geweldig plezierig en betrouwbaar apparaat om te gebruiken!
Afgelopen jaar ging er eigenlijk niks stuk buiten het lampje van de nummerplaatverlichting.
Vandaag 4 jaar in dienst die Tracer!
Valt er wat te melden? Eigenlijk niks speciaal.
Het blijft een geweldig plezierig en betrouwbaar apparaat om te gebruiken!
Afgelopen jaar ging er eigenlijk niks stuk buiten het lampje van de nummerplaatverlichting. :mrgreen:

De kleppen werden eens gesteld op 150000km, er zit nieuwe vorkolie in en preventief werden de dichtingen van de vork ook vervangen. Verder gewone slijtage en onderhoudjes, dus olie, filters, banden, bougies, remblokken en een kettingset denk ik.
Het volledig doorgezeten zadel werd vervangen door een geweldig gelzadel uit de Yamaha cataloog. Wat een verschil zeg!
De distributieketting begint wat te rekken heb ik de indruk, bij koudstart zit er wat ruis op. Misschien mag die wel eens preventief vervangen worden samen met de spanner.
Op de balhoofdlagers kan ik niet direct speling of een dood punt vinden, misschien lukt dat wel met het voorwiel er uit. In elk geval begint het stuur lichtjes te pendelen bij het betere en snellere bochtenwerk. Misschien komt dat van de bandenslijtage. En die gecupte voorbandslijtage komt dan waarschijnlijk toch van de balhoofdslijtage... :dontknow:

Wat gsmprentjes dooreen van gisteren en vandaag:

Image
gemiddeld verbruik sinds nieuw is nu blijven hangen op 4.6l/100km.

Image
de kleur is nog dezelfde :mrgreen:, hier en daar wat glanzende plekken in de matte lak

Image
plat vlak op de rubber van de rempedaal

Image
handgrepen wat verder afgesleten, snel ineen geknutselde houder voor de Drift camera. Wat betreft standpunt staat die redelijk goed, maar er zit veel te veel vibratie op dat stuuruiteinde... :roll:

Image
verwarmde handschoenen zijn de max maar ik laat ze wel eens opstaan. bijgevolg is de batterij al een keer op 4 volledig leeg getrokken... :wall: Het is nogal een gedoe om aan die batterij te geraken dus heb ik er maar gelijk een optimate stekker aangehangen. Scheelt een stuk in tijd. 8-) In gang lopen blijkt geen optie te zijn met dank aan de slipperkoppeling... :wall:

Image
olieverbruik is sinds kort meetbaar! :lol: er werd ongeveer 200cc olie verstookt op 15000km, niks wereldschokkend dus... :dontknow:

Image
geen idee welke idioot die haast verticale olievuldop bedacht heeft die ook nog eens verzonken zit onder het koppelingshuis... :wall:
kan dus eigenlijk alleen gevuld worden met een vulpistool of een miniscuul trechtertje met flexibele teut.... :wall:

Image
de middenpoot moet het soms nog wel eens ontgelden in de betere bochten. het voetplaatje is zo dun geworden dat het afgebroken is waardoor opbokken wat minder evident geworden is...

Image
op de radiatorbuis is wat lak verdwenen, geen idee hoe en waarom. alu zit bloot, ik zal er terug eens wat lak moeten opzetten

Image
remschijven vooraan zijn nog zeer ok, ik ga eerstdaags eens de dikte meten

Image
remschijf achter is redelijk KO, remblokken ook heb ik de indruk... 8-)

Image
de beugel die de remleidingen netjes over het spatbord vooraan moet houden is op weg naar vrijheid... :)

Image
tankdelen voor de knieën worden rustig verder gepolierd.

Image
zachte tankdeel thv het kruis slijt verder af

Image
Image
het nieuwe gelzadel zit geweldig goed, de stof is wat aan de zwakke kant, er zitten al redelijk wat krassen is..

Image
de passagiersgreep heeft het hard te verduren, met dank aan mijn niet zo elegante opstap... :roll:

Image
de mistlamp, met homemade beugel. ooit en met veel tijd en boterhammen zal die misschien eens aangesloten geraken... :wall:

De koffers zijn nog altijd niet mijn beste vrienden, ze blijven uitblinken in koppigheid wat betreft sluiten en vergrendelen aan de moto. :veryangry:
De moto is nu binnen voor een nieuw kettingsetje en een onderhoudje. Donderdag kunnen we weer verder kachelen. :ricky:

User avatar
Marsman
Posts: 477
Joined: 23 Sep 2018 02:48

Re: Test Yamaha Tracer 900 GT

Post by Marsman »

Stefke wrote: 28 Feb 2023 21:43 Donderdag kunnen we weer verder kachelen. :ricky:
wel wel, tijdens die 4 jaar toch al flink wat afgekacheld zo te zien
:thumbsup: :thumbsup: ;)
lou tems passo
passo lou ben

Boo Ya

sunt prudentes qui tacent, cum nihil habent quod dicant

Koeno
Posts: 3206
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Test Yamaha Tracer 900 GT

Post by Koeno »

Sorry he Stef, maar rijdt gij ni een beetje té veel :laughing: :laughing:
Sterk gereden, en feitelijk al bij al nog goeie reclame voor den Tracer?
Koffersysteem is 1 van je grootste ergernissen begrijp ik dus?

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Test Yamaha Tracer 900 GT

Post by Muug »

Ja kroket!

Dat uw remschijven vooraan nog als nieuw zijn verbaast me niet. Als er éne is die niet remt zijt gij het wel 8-)

Moest uw gat ooit ook eens aan vervanging toe zijn, tegenwoordig zijn er specialisten om dat allemaal weer op te spuiten eh. Ze doen dat ook met gel, dacht ik. :lol:

User avatar
F M
Posts: 5050
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Test Yamaha Tracer 900 GT

Post by F M »

Stefke wrote: 28 Feb 2023 21:43 Image
handgrepen wat verder afgesleten, snel ineen geknutselde houder voor de Drift camera. Wat betreft standpunt staat die redelijk goed, maar er zit veel te veel vibratie op dat stuuruiteinde... :roll:
Abaja, uiteinden van het stuur zullen wel heel wat vibraties leveren. Andere bevestiging zoeken, of een camera met stabilisatie. (de mijne komt waarschijnlijk binenkort te koop)

Inderdaad een serieuze kilometerstand. Proficiat aan motor en rijder. :thumbsup:
I am confused. Oh no, maybe not!

Jopet
Posts: 823
Joined: 22 May 2014 09:27

Re: Test Yamaha Tracer 900 GT

Post by Jopet »

Stefke wrote: 28 Feb 2023 21:43 Image

Donderdag kunnen we weer verder kachelen. :ricky:
Ja man Stefke, 174000 km op 3 jaar, ik rij nu bijna 40 jaar met de motor en weet niet of ik aan dit getal uit kom, vooral met de FJR heb ik wat kilometers gebold maar dan spreken we over 40.000 km in 4 jaar, mijn GSa is nu bijna 5 jaar oud en ik heb begot 15.000km op teller staan, dus wat jij ongeveer in 3 maanden doet heb ik bijna 5 jaar voor nodig gehad en doe nochtans winter en zomer er woon-werk verkeer mee en heb er al verschillende keren mee in de Alpen gezeten zelfs tot in Kroatië, maar moet er eerlijkheidshalve bij zeggen dat de grote afstanden gedaan worden met de moto op de aanhanger en we dus enkel de plaatselijke ritten rijden, ook ivm woon-werk verkeer (6 km door en 6 km terug, "wat een afstanden hé" :o ) rij ik meestal maar 1 X op en af per week omdat ik veel voor een ganse week weg ben voor het werk en dit drukt wel wat de kilometers.
Zo, ik kan alleen maar zeggen, "hoedje af Stef" :pom: en nog veel zorgeloze kilometers met je uiterst betrouwbare Yamaha! :ricky:
Yamaha RD 125 LC - Yamaha RD 500 LC - Honda CBR 1000F -
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Test Yamaha Tracer 900 GT

Post by Muug »

Jopet toch: zes kilometer enkel per moto 8-) :lipsrsealed2:

Jopet
Posts: 823
Joined: 22 May 2014 09:27

Re: Test Yamaha Tracer 900 GT

Post by Jopet »

Muug wrote: 01 Mar 2023 13:43 Jopet toch: zes kilometer enkel per moto 8-) :lipsrsealed2:
Nee nee niet enkel met de moto hoor, af en toe ook eens met de..... auto :whistling:
Yamaha RD 125 LC - Yamaha RD 500 LC - Honda CBR 1000F -
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT

User avatar
Stefke
Posts: 2912
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Test Yamaha Tracer 900 GT

Post by Stefke »

Brommertje terug in huis.
ondertussen gemerkt dat de spiegels niet de beste laklaag gekregen hebben... 8-)
Image

remschijfjes opgemeten met een (afgezien van het kijkglas 8-) ) onverwoestbaar oldschool apparaat...
voor zover ik op tinternet kan vinden zou de limiet op 4mm liggen... dus kunnen we nog wel even verder tot 200000km... :ricky:
Image

voor de achterste schijf zit de limiet op 4,5mm... :? Vreemd genoeg lijkt die achterste schijf veel meer versleten dan de voorste schijven.
Image

Ik zal dus in het vervolg wat minder moeten remmen... 8-)

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: Test Yamaha Tracer 900 GT

Post by OzzePaa »

Stefke wrote: 03 Mar 2023 18:06 Brommertje terug in huis.
ondertussen gemerkt dat de spiegels niet de beste laklaag gekregen hebben... 8-)
Image

remschijfjes opgemeten met een (afgezien van het kijkglas 8-) ) onverwoestbaar oldschool apparaat...
voor zover ik op tinternet kan vinden zou de limiet op 4mm liggen... dus kunnen we nog wel even verder tot 200000km... :ricky:
Image

voor de achterste schijf zit de limiet op 4,5mm... :? Vreemd genoeg lijkt die achterste schijf veel meer versleten dan de voorste schijven.
Image

Ik zal dus in het vervolg wat minder moeten remmen... 8-)
Stef, excuse my ignorance of oldschool apparaten, maar betekent de wijzer op "3,5" dat de schijf dan nog 4,5 dik is, en dachterste nog slechts 3 :? :?:
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
Stefke
Posts: 2912
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Test Yamaha Tracer 900 GT

Post by Stefke »

OzzePaa wrote: 03 Mar 2023 22:34 Stef, excuse my ignorance of oldschool apparaten, maar betekent de wijzer op "3,5" dat de schijf dan nog 4,5 dik is, en dachterste nog slechts 3 :? :?:
oei, daar snap ik niks van... :dontknow: De voorste meet nog 3.55mm en de achterste nog 4.1mm zoals de wijzers aangeven. Beiden onder de limiet dus... ;)

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: Test Yamaha Tracer 900 GT

Post by OzzePaa »

Stefke wrote: 04 Mar 2023 11:06
OzzePaa wrote: 03 Mar 2023 22:34 Stef, excuse my ignorance of oldschool apparaten, maar betekent de wijzer op "3,5" dat de schijf dan nog 4,5 dik is, en dachterste nog slechts 3 :? :?:
oei, daar snap ik niks van... :dontknow: De voorste meet nog 3.55mm en de achterste nog 4.1mm zoals de wijzers aangeven. Beiden onder de limiet dus... ;)
Ja, sorry :oops: ... 't Was gisterenavond laat en ikke licht beneveld bij het produceren van dat schrijfsel :mad:
Je wou dus gewoon zeggen dat met een zogezegde limiet van 4mm de voorste, met 3.5mm, nog wel 25000km meekunnen, en dagge, plat rempedaalrubber en hogere schijfslijt indachtig, wat minder op uwen achterrem zou moeten stoempen. ;)
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
Stefke
Posts: 2912
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Test Yamaha Tracer 900 GT

Post by Stefke »

5 jaar jong ondertussen die Tracer! Geen idee hoe het er nu mee is, maar ik veronderstel dat die met wat minder kilometers op de teller wel ergens rondbolt. Vorige zomer terug ingeleverd met 183000km op de teller. En daarna via een opkoper den hof af. Geen idee waar naar toe.
Voor mij is het alvast een erg plezierige en betrouwbare moto gebleken. :thumbsup:

Image

User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1218
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: Test Yamaha Tracer 900 GT

Post by TuttoTerreno »

Stefke wrote: 28 Feb 2024 13:26 5 jaar jong ondertussen die Tracer! Geen idee hoe het er nu mee is, maar ik veronderstel dat die met wat minder kilometers op de teller wel ergens rondbolt. Vorige zomer terug ingeleverd met 183000km op de teller. En daarna via een opkoper den hof af. Geen idee waar naar toe.
Voor mij is het alvast een erg plezierige en betrouwbare moto gebleken. :thumbsup:

Image
wat is er dan in de plaats gekomen?

Post Reply