Test Yamaha Tracer 900 GT
Posted: 28 Feb 2020 15:43
Mijn oude werkpaard en andere werkpaarden op de werkvloer waren al een tijdje aan vervanging toe. Ge kunt ook niet blijven rijden met afdankertjes, dus heb ik daar eens mijn schouders ondergezet. Ik kwam prijs-kwaliteit uit bij de Yamaha Tracer 900GT. Ideaal in bijna alle opzichten. Aardige zithouding, standaard handvatverwarming, beter verstelbaar zadel, bijna volledig instelbare vering, koffers weliswaar smal, cruisecontrol. Verstelbaar scherm, handkappen, quickshifter, tractiecontrole, verschillende rijmodi en ik ben hier en daar misschien nog iets vergeten. Bon, voorstel goedgekeurd, moto's besteld. 11500 euro per stuk.
En ondertussen zijn we een exact 1 jaar verder, tijd voor een verslagske.
Wat je in testverslagen kan weervinden is ongeveer allemaal juist, dus zoek je maar best even een testverslagje op.
Het is een aardig apparaat met een ronduit schitterend motorblok aan boord. Een 3 cylinder, ik ben daar al langer liefhebber van. Overal koppel genoeg, overal vermogen genoeg, heerlijke draaicultuur en dito sound. Aardige versnellingsbak, tenminste wat verhoudingen betreft. Strak afgeveerd, vooraan volledig instelbaar, achteraan alleen voorspanning en uitgaande demping. Verstelbaar scherm, voor mij net niet perfect, in geen enkele stand. De zithouding is een beetje supermotard-achtig, kort bij het stuur, rechte rug, bekken een beetje naar voor gekanteld. Het zadel is voor mij perfect, net hard genoeg, nergens last van, ook niet na een hele dag in het zadel. Sturen doet dat ding geweldig goed en licht. Helemaal niet topzwaar, in sommige situaties wil het voorwiel zelfs de lucht in, bij hogere snelheden wordt de neus wat zoekerig.
Alles bijeen voelt de moto ook licht aan, echt een plezier voor dagelijks gebruik. Dankzij de smalle koffers is het ook een plezier om tussen de files te filteren. De niet zo korte draaicirkel komt wel wat roet in het eten gooien, zij het alleen bij het betere gymkanawerk in de files of stad. De zijpoot is wat aan de korte kant, dus hangt de moto wel over als je die gebruikt. Het is dan ook wat moeilijker om op te stappen ondanks de smalle koffers. Maar bon ik zet die toch in 99% van de gevallen op de middenbok. Dat gaat vrij makkelijk, dus goed uitgebalanceerd die handel. Alleen jammer dat middenpoot te laag hangt of te breed is want die wordt aardig bij geschuurd bij wat sportieve rijstijl. Ik ben zo laatst bijna in het decor geëindigd want ik durfde niet dieper gaan uit schrik dat het achterwiel zou wippen. Mede door de Michelin banden die er nu op liggen kan je daar ongelofelijk hard mee gaan, die Tracer blijft echt heerlijk stabiel. Dat was met de standaard Dunlop banden wel even anders... Rijdt even makkelijk op snelweg als tussen de files, lange bochten, korte bochten, de betere kleine stuurwegen, stadsverkeer, dat ding is overal thuis.
Wat prentjes:
Een ietwat sportieve GT look, een wat saaie kleur. De kleur die ik wou was uitverkocht en er hing een wachttijd aan van 3 maanden...
Een eenvoudig maar overzichtelijk TFT-schermpje. Een irritante brandstofmeter. Die blijft vol aangeven tot +-200km en dan halfvol waarmee je nog 100km kan rijden. Verhoudingen kloppen naar mijn gevoel dus niet. Handvatverwarming met drie standen, warm, heel warm en heet. Lichtsterkte van het scherm past zich automatisch aan. Verschillende zaken zelf in te stellen via het menuwieltje rechts aan het stuur.
De knoppenwinkel links. Teveel knoppen, is na een jaar nog steeds niet blindelings te bedienen... Kan ook aan mij liggen natuurlijk. De cruisecontrol werkt niet meer en geeft foutmelding. Jammer want dat is echt een interessante optie. Niet gedacht dat ik dat zo nuttig en comfortabel zou vinden, vooral op snelweg dan. Werkt wel alleen vanaf 4 de versnelling en vanaf 46km/u. Jammer want in een zione 30 kan dat ook wel interessant zijn. De verschillende rijmodi gebruik ik niet, staat gewoon op B (bompa...), de andere zijn naar mijn goesting te nerveus. Tractiecontrole werkt nu af en toe (omdat ik dat forceer ), met de Dunlopbanden en normaal rijden in de regen bijna altijd... .
De knoppenwinkel rechts. Het menuwieltje staat eigenlijk niet goed, nauwelijks te bedienen tijdens het rijden. Om te selecteren draaien, om te activeren duwen. Maar als je duwt draai je toch nog dikwijls, dus zit je toch weer in een ander menu...
De voorvork doet haar werk best goed. Stond standaard te hard gedempt, na wat prutsen is dat nu beter naar mijn goesting. Links de ingaande demping te regelen, in de rechterpoot de uitgaande demping te regelen. Remmen doet hij goed maar ook niet verbluffend. Remmen missen naar mijn zin wat "bite", hard remmen vraagt hard knijpen. Maar bon, Yamaha schrijft voor de leidingen na 4 jaar te vervangen, dus dan komen er wel staalomvlochten leidingen op. Het ABS geeft regelmatig een knipperend lampje, dus ergens foutmelding. Het blijft trouwens gewoon netjes werken ondanks de foutmelding.
De achterveer is instelbaar met draaiknop wat betreft voorspanning. Uitgaande demping te regelen op de demper zelf met stelschroef. Die achterveer krijgt wel wat vuil te slikken dankzij de smalle en open achterbouw.
De voetsteunen zijn gewoon van alu zonder rubbers, een beetje vreemd voor een toermoto. Ze staan ietwat naar achter maar er is veel te weinig ruimte voor een modale 43. De schetsplaat is veel te klein en met je hielen zit je tegen de achterbrug te schuren en tegen de passagiersvoetsteun.
Een budgetmoto moet ergens zijn prijs waarmaken. Na een maand of twee was de vernis op de schetsplaten al verdwenen. Of ik moet mijn voeten stilhouden... Het uitlaatje is van het korte type en maakt wel wat herrie. Boven de 8000 tpm klinkt hij echt als een racemoto...
Slijtpunt op de achterbrug.
De quickshifter, ik zie het nut er niet van in maar het is toch handig voor comfortabel en snel schakelen . Ik heb geen ervaring met andere shifters maar ik vind 'm wispelturig schakelen. Soms boterzacht en snel, meestal erg brutaal. Lukt beter als het pookje al op spanning gezet wordt. Terugschakelen kan niet. Moet met de koppeling gebeuren. Bij dat terugschakelen naar 1 gaat het regelmatig fout, dat wil niet altijd goed lukken. Ligt dat nu aan de QS die er tussen staat? Ik moet meestal 2 pogingen ondernemen. Slipperkoppeling aan boord. Ik heb de indruk dat ze toch wat roet in het eten komt gooien als ik flink terugschakel en zo op de motor afrem. Ik rem dus niet zoveel af als ik zou willen...
Een flinke en blijvende bron van ergernis: de koffers. Ze hadden groter mogen zijn maar dat wist ik bij aankoop. Veel erger is dat je altijd de sleutel nodig hebt om ze te openen. En zo'n koffer gaat toch een keer of 10 per dag open. En laat die sleutel nu net zeer onbereikbaar zijn zo diep tussen de teller en het stuur. De sleutel valt er alleen af te halen door het stuur naar links te draaien.
De koffers sluiten moeilijk. De vier haken moeten goed zitten of je kan de hendel niet dichtklappen. Zitten de haken goed dan moet je toch flink tegen het deksel duwen om ze echt goed te sluiten zoniet blijft de hendel toch wat openstaan.
Vreemd, geen isolerende rubbers op de voetsteunen, wel eentje rond het remhendel??? Vervelend, want strak millimetergewijs doseren is er niet meer bij..
De handige maar ook wat vervloekte middenpoot, misschien moet ik er een stuk afslijpen...
Handige draaiknop voor de hoogteverstelling van de koplamp, 1 knop per lamp. De 12v stekker die +- permanent in gebruik is kan niet goed overweg met vocht en is dus al aardig verroest.
De handgrepen zijn van de juiste dikte en van hard rubber. Toch al wat afgesleten de linkerkant. Nog niet zo erg als bij de veel te zachte BMW handgrepen.
Het lijkt nu misschien een beetje alsof het toch niet zo'n degelijke motor is maar dat is wat overdreven. Alles bijeen is dit een echt relatief comfortabele toermoto met een toch wel erg sportieve inborst. Ik vind het echt een gemakkelijke, comfortabele en sportieve moto. Ik had wel gehoopt dat er de eerste 100000km probeemloos mee zou te rijden zijn maar dat kan al niet meer... De foutmeldingen van het ABS en de cruiscontrol had ik niet verwacht en een zekeringkastje dat al geoxideerd is had ik ook niet verwacht. Een andere Tracer heeft gelijkaardige problemen met een motorstoringlampje dat niet uitgaat, een QS die niet meer werkt, een menu dat niet meer selecteerbaar is en de noodknipperlichtschakelaar die niet meer werkt. Rondvraag leert dat sommige van die problemen ook wel eens op een Tenere 1200 voorkomen. De problemen worden momenteel onderzocht, dus veel meer kan ik er niet over vertellen.
Verder een aardige GT voor een smal budget die ik zeker kan aanbevelen! Ook de moeite denk ik is de kleine broer, de TRACER GT700, minder "luxe" aan boord maar ook een schitterend blokje.
Nog wat cijfertjes:
Dunlop D220 banden gingen 26000km mee en werden met nog ruim 2 tot 3mm profiel toch vervangen door PilotPower vooraan en Road5 achteraan.
Kettingset vervangen op 26000km
Gemiddeld verbruik tot nu toe bedraagt 4.8l/100km
Tankinhoud mocht groter zijn, +-300 tot 340km met een tank.
En ondertussen zijn we een exact 1 jaar verder, tijd voor een verslagske.
Wat je in testverslagen kan weervinden is ongeveer allemaal juist, dus zoek je maar best even een testverslagje op.
Het is een aardig apparaat met een ronduit schitterend motorblok aan boord. Een 3 cylinder, ik ben daar al langer liefhebber van. Overal koppel genoeg, overal vermogen genoeg, heerlijke draaicultuur en dito sound. Aardige versnellingsbak, tenminste wat verhoudingen betreft. Strak afgeveerd, vooraan volledig instelbaar, achteraan alleen voorspanning en uitgaande demping. Verstelbaar scherm, voor mij net niet perfect, in geen enkele stand. De zithouding is een beetje supermotard-achtig, kort bij het stuur, rechte rug, bekken een beetje naar voor gekanteld. Het zadel is voor mij perfect, net hard genoeg, nergens last van, ook niet na een hele dag in het zadel. Sturen doet dat ding geweldig goed en licht. Helemaal niet topzwaar, in sommige situaties wil het voorwiel zelfs de lucht in, bij hogere snelheden wordt de neus wat zoekerig.
Alles bijeen voelt de moto ook licht aan, echt een plezier voor dagelijks gebruik. Dankzij de smalle koffers is het ook een plezier om tussen de files te filteren. De niet zo korte draaicirkel komt wel wat roet in het eten gooien, zij het alleen bij het betere gymkanawerk in de files of stad. De zijpoot is wat aan de korte kant, dus hangt de moto wel over als je die gebruikt. Het is dan ook wat moeilijker om op te stappen ondanks de smalle koffers. Maar bon ik zet die toch in 99% van de gevallen op de middenbok. Dat gaat vrij makkelijk, dus goed uitgebalanceerd die handel. Alleen jammer dat middenpoot te laag hangt of te breed is want die wordt aardig bij geschuurd bij wat sportieve rijstijl. Ik ben zo laatst bijna in het decor geëindigd want ik durfde niet dieper gaan uit schrik dat het achterwiel zou wippen. Mede door de Michelin banden die er nu op liggen kan je daar ongelofelijk hard mee gaan, die Tracer blijft echt heerlijk stabiel. Dat was met de standaard Dunlop banden wel even anders... Rijdt even makkelijk op snelweg als tussen de files, lange bochten, korte bochten, de betere kleine stuurwegen, stadsverkeer, dat ding is overal thuis.
Wat prentjes:
Een ietwat sportieve GT look, een wat saaie kleur. De kleur die ik wou was uitverkocht en er hing een wachttijd aan van 3 maanden...
Een eenvoudig maar overzichtelijk TFT-schermpje. Een irritante brandstofmeter. Die blijft vol aangeven tot +-200km en dan halfvol waarmee je nog 100km kan rijden. Verhoudingen kloppen naar mijn gevoel dus niet. Handvatverwarming met drie standen, warm, heel warm en heet. Lichtsterkte van het scherm past zich automatisch aan. Verschillende zaken zelf in te stellen via het menuwieltje rechts aan het stuur.
De knoppenwinkel links. Teveel knoppen, is na een jaar nog steeds niet blindelings te bedienen... Kan ook aan mij liggen natuurlijk. De cruisecontrol werkt niet meer en geeft foutmelding. Jammer want dat is echt een interessante optie. Niet gedacht dat ik dat zo nuttig en comfortabel zou vinden, vooral op snelweg dan. Werkt wel alleen vanaf 4 de versnelling en vanaf 46km/u. Jammer want in een zione 30 kan dat ook wel interessant zijn. De verschillende rijmodi gebruik ik niet, staat gewoon op B (bompa...), de andere zijn naar mijn goesting te nerveus. Tractiecontrole werkt nu af en toe (omdat ik dat forceer ), met de Dunlopbanden en normaal rijden in de regen bijna altijd... .
De knoppenwinkel rechts. Het menuwieltje staat eigenlijk niet goed, nauwelijks te bedienen tijdens het rijden. Om te selecteren draaien, om te activeren duwen. Maar als je duwt draai je toch nog dikwijls, dus zit je toch weer in een ander menu...
De voorvork doet haar werk best goed. Stond standaard te hard gedempt, na wat prutsen is dat nu beter naar mijn goesting. Links de ingaande demping te regelen, in de rechterpoot de uitgaande demping te regelen. Remmen doet hij goed maar ook niet verbluffend. Remmen missen naar mijn zin wat "bite", hard remmen vraagt hard knijpen. Maar bon, Yamaha schrijft voor de leidingen na 4 jaar te vervangen, dus dan komen er wel staalomvlochten leidingen op. Het ABS geeft regelmatig een knipperend lampje, dus ergens foutmelding. Het blijft trouwens gewoon netjes werken ondanks de foutmelding.
De achterveer is instelbaar met draaiknop wat betreft voorspanning. Uitgaande demping te regelen op de demper zelf met stelschroef. Die achterveer krijgt wel wat vuil te slikken dankzij de smalle en open achterbouw.
De voetsteunen zijn gewoon van alu zonder rubbers, een beetje vreemd voor een toermoto. Ze staan ietwat naar achter maar er is veel te weinig ruimte voor een modale 43. De schetsplaat is veel te klein en met je hielen zit je tegen de achterbrug te schuren en tegen de passagiersvoetsteun.
Een budgetmoto moet ergens zijn prijs waarmaken. Na een maand of twee was de vernis op de schetsplaten al verdwenen. Of ik moet mijn voeten stilhouden... Het uitlaatje is van het korte type en maakt wel wat herrie. Boven de 8000 tpm klinkt hij echt als een racemoto...
Slijtpunt op de achterbrug.
De quickshifter, ik zie het nut er niet van in maar het is toch handig voor comfortabel en snel schakelen . Ik heb geen ervaring met andere shifters maar ik vind 'm wispelturig schakelen. Soms boterzacht en snel, meestal erg brutaal. Lukt beter als het pookje al op spanning gezet wordt. Terugschakelen kan niet. Moet met de koppeling gebeuren. Bij dat terugschakelen naar 1 gaat het regelmatig fout, dat wil niet altijd goed lukken. Ligt dat nu aan de QS die er tussen staat? Ik moet meestal 2 pogingen ondernemen. Slipperkoppeling aan boord. Ik heb de indruk dat ze toch wat roet in het eten komt gooien als ik flink terugschakel en zo op de motor afrem. Ik rem dus niet zoveel af als ik zou willen...
Een flinke en blijvende bron van ergernis: de koffers. Ze hadden groter mogen zijn maar dat wist ik bij aankoop. Veel erger is dat je altijd de sleutel nodig hebt om ze te openen. En zo'n koffer gaat toch een keer of 10 per dag open. En laat die sleutel nu net zeer onbereikbaar zijn zo diep tussen de teller en het stuur. De sleutel valt er alleen af te halen door het stuur naar links te draaien.
De koffers sluiten moeilijk. De vier haken moeten goed zitten of je kan de hendel niet dichtklappen. Zitten de haken goed dan moet je toch flink tegen het deksel duwen om ze echt goed te sluiten zoniet blijft de hendel toch wat openstaan.
Vreemd, geen isolerende rubbers op de voetsteunen, wel eentje rond het remhendel??? Vervelend, want strak millimetergewijs doseren is er niet meer bij..
De handige maar ook wat vervloekte middenpoot, misschien moet ik er een stuk afslijpen...
Handige draaiknop voor de hoogteverstelling van de koplamp, 1 knop per lamp. De 12v stekker die +- permanent in gebruik is kan niet goed overweg met vocht en is dus al aardig verroest.
De handgrepen zijn van de juiste dikte en van hard rubber. Toch al wat afgesleten de linkerkant. Nog niet zo erg als bij de veel te zachte BMW handgrepen.
Het lijkt nu misschien een beetje alsof het toch niet zo'n degelijke motor is maar dat is wat overdreven. Alles bijeen is dit een echt relatief comfortabele toermoto met een toch wel erg sportieve inborst. Ik vind het echt een gemakkelijke, comfortabele en sportieve moto. Ik had wel gehoopt dat er de eerste 100000km probeemloos mee zou te rijden zijn maar dat kan al niet meer... De foutmeldingen van het ABS en de cruiscontrol had ik niet verwacht en een zekeringkastje dat al geoxideerd is had ik ook niet verwacht. Een andere Tracer heeft gelijkaardige problemen met een motorstoringlampje dat niet uitgaat, een QS die niet meer werkt, een menu dat niet meer selecteerbaar is en de noodknipperlichtschakelaar die niet meer werkt. Rondvraag leert dat sommige van die problemen ook wel eens op een Tenere 1200 voorkomen. De problemen worden momenteel onderzocht, dus veel meer kan ik er niet over vertellen.
Verder een aardige GT voor een smal budget die ik zeker kan aanbevelen! Ook de moeite denk ik is de kleine broer, de TRACER GT700, minder "luxe" aan boord maar ook een schitterend blokje.
Nog wat cijfertjes:
Dunlop D220 banden gingen 26000km mee en werden met nog ruim 2 tot 3mm profiel toch vervangen door PilotPower vooraan en Road5 achteraan.
Kettingset vervangen op 26000km
Gemiddeld verbruik tot nu toe bedraagt 4.8l/100km
Tankinhoud mocht groter zijn, +-300 tot 340km met een tank.