Een bleittopic exclusief voor iedereen

Hét forum bij uitstek waar je je ei kwijt kan. Of om stoom af te blazen. Om je hart te luchten. Topics zijn enkel toegankelijk voor wie geregistreerd en aangelogd is.
Locked
User avatar
Schussboelie
Posts: 491
Joined: 17 Jan 2021 17:00
Location: Lommel

Re: Een bleittopic exclusief voor iedereen

Post by Schussboelie »

Stefke wrote: 02 Sep 2022 11:34afspraak maken bij de autokeuring... mijn auto zit opgeslagen in het systeem, dus gewoon aanklikken denk je dan, nee datum eerste inschrijving moet er bij... :furious3: Waarom zit die dan in het systeem????
Dat vind ik altijd zo frustrerend.
Net zoals registratiesystemen die zowel je geboortedatum als rijksregisternummer vragen, het één zit in het ander!!! (voor Belgen toch)
If you're not living on the edge, you're taking up too much space

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2926
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

Re: Een bleittopic exclusief voor iedereen

Post by duibhce Kaelann »

Schussboelie wrote: 02 Sep 2022 11:39 Net zoals registratiesystemen die zowel je geboortedatum als rijksregisternummer vragen, het één zit in het ander!!! (voor Belgen toch)
Er is maar een heel beperkt aantal instellingen dat wettelijk het recht heeft om naar je rijksregisternummer te vragen. In de praktijk wordt daar wel niet zo nauw op toegekeken.
Maar inderdaad, als ze daarnaar vragen is het totaal overbodig om ook de geboortedatum nog te vragen.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
Schussboelie
Posts: 491
Joined: 17 Jan 2021 17:00
Location: Lommel

Re: Een bleittopic exclusief voor iedereen

Post by Schussboelie »

duibhce Kaelann wrote: 02 Sep 2022 11:50
Schussboelie wrote: 02 Sep 2022 11:39 Net zoals registratiesystemen die zowel je geboortedatum als rijksregisternummer vragen, het één zit in het ander!!! (voor Belgen toch)
Er is maar een heel beperkt aantal instellingen dat wettelijk het recht heeft om naar je rijksregisternummer te vragen. In de praktijk wordt daar wel niet zo nauw op toegekeken.
Maar inderdaad, als ze daarnaar vragen is het totaal overbodig om ook de geboortedatum nog te vragen.
Ik heb er zo wel ooit voor gezorgd dat het document voor de aanvraag van een inschrijving van een voertuig aangepast werd.
Ik had ne nieuwe moto gekocht en wou die inschrijven op mijn vennootschap.
Op het document moet je de naam van je vennootschap invullen zoals gepubliceerd in het Staatsblad.
In mijn geval staat daar niet de vennootschapsvorm bij.
Mijn aanvraag werd geweigerd omdat de vennootschapsvorm niet op de aanvraag stond!!

Ik heb dus een nieuwe aanvraag moeten indienen maar meteen ook een klacht neergelegd bij de Vlaamse Ombudsman.
Een paar weken later kreeg ik een brief waarin die meldde dat ik gelijk heb en dat ze het document gaan aanpassen en sindsdien vragen ze wél expliciet naar de vennootschapsvorm.
Dat is op zich natuurlijk nog altijd belachelijk aangezien ze ook je BTW nummer vragen waarmee ze letterlijk ALLES kunnen vinden, een koppeling met de KBO zou niet zo moeilijk mogen zijn.

Uiteindelijk heeft mijn splinternieuwe 1290 SAR toen dik 7 weken bij de Motocare staan blinken omdat ik geen plaat had...
If you're not living on the edge, you're taking up too much space

User avatar
Muug
Posts: 11817
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Een bleittopic exclusief voor iedereen

Post by Muug »

Idem met de belastingen eh: voor gewone werknemers weten die ook alles: onze leningen en al de rest. Waarom moeten wij dat nog indienen? :dontknow:
Voor zelfstandigen zal 't wel iets anders zijn.

Het zelf niet zoeken naar wel degelijk beschikbare informatie is iets heel hardnekkigs, dat overal terug te vinden is. Hier op 't werk zie ik dat zelfs bij gewone collega's. Als wij de naam van een gebruiker weten, dan kunnen wij alles terugvinden met de diverse tools waarover we beschikken: de userid, de computername, al hun service tickets etc etc . Wat doen diverse collega's denk je? Juist, naar de computernaam vragen, naar de userid etc etc ... :wall:
Ongetwijfeld is er een naam voor dat fenomeen.

User avatar
den Bullet
Posts: 1481
Joined: 23 Oct 2009 11:18

Re: Een bleittopic exclusief voor iedereen

Post by den Bullet »

Fé is op de één of andere manier zijn papieren van de twee ingeschreven moto's kwijtgespeeld.
Aangifte van verlies gedaan bij de politie (woensdag) maar nee: dat moet op afspraak (vandaag om 12:10) en mèt de twee moto's.
Vermits hij er niet mag mee rijden heb ik een remorque kunnen lenen.
Maar ik vraag mij af wat anderen die noch remorque noch trekhaak - laat staan een wagen - hebben, moeten doen :o

Image

Wat betreft het vragen van privégegevens: er bestaat de "Only Once"-wet die bepaalt dat alle gegevens waar de overheid over beschikt, niet meer mogen gevraagd worden aan burgers en ondernemingen.
Toch een goed ding dat mijn job werk heeft uitgewerkt 8-) 8-) 8-)

User avatar
Muug
Posts: 11817
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Een bleittopic exclusief voor iedereen

Post by Muug »

den Bullet wrote: 03 Sep 2022 07:59 Wat betreft het vragen van privégegevens: er bestaat de "Only Once"-wet die bepaalt dat alle gegevens waar de overheid over beschikt, niet meer mogen gevraagd worden aan burgers en ondernemingen.
Toch een goed ding dat mijn job werk heeft uitgewerkt 8-) 8-) 8-)
Dus ge kunt tegen gelijk welke overheidsdienst - inclusief politie - zeggen "jongen, kijkt in uw computer", in plaats van dat ge al uw persoonlijke gegevens voor de zoveelste keer moet opzeggen. :shock:
Dat geloof ik niet. Volgens mij gaan ze kwaad tot razend zijn als ge zulk recalcitrant gedrag durft te vertonen. :pillepalle:

User avatar
den Bullet
Posts: 1481
Joined: 23 Oct 2009 11:18

Re: Een bleittopic exclusief voor iedereen

Post by den Bullet »

Muug wrote: 05 Sep 2022 10:57 Dus ge kunt tegen gelijk welke overheidsdienst - inclusief politie - zeggen "jongen, kijkt in uw computer", in plaats van dat ge al uw persoonlijke gegevens voor de zoveelste keer moet opzeggen. :shock:
Dat geloof ik niet. Volgens mij gaan ze kwaad tot razend zijn als ge zulk recalcitrant gedrag durft te vertonen. :pillepalle:
Check het op onze website (https://onlyonce.vereenvoudiging.be/nl, met onderaan mijn uitstekend ex-diensthoofd en net erboven de reden dat wij beiden geen twee jaar hebben toegevoegd aan onze pensioenleeftijd :? ).

User avatar
Muug
Posts: 11817
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Een bleittopic exclusief voor iedereen

Post by Muug »

den Bullet wrote: 05 Sep 2022 12:44
Muug wrote: 05 Sep 2022 10:57 Dus ge kunt tegen gelijk welke overheidsdienst - inclusief politie - zeggen "jongen, kijkt in uw computer", in plaats van dat ge al uw persoonlijke gegevens voor de zoveelste keer moet opzeggen. :shock:
Dat geloof ik niet. Volgens mij gaan ze kwaad tot razend zijn als ge zulk recalcitrant gedrag durft te vertonen. :pillepalle:
Check het op onze website (https://onlyonce.vereenvoudiging.be/nl, met onderaan mijn uitstekend ex-diensthoofd en net erboven de reden dat wij beiden geen twee jaar hebben toegevoegd aan onze pensioenleeftijd :? ).
Nooit van gehoord, nooit gezien, nooit reklame van gezien. En ik heb een abonnement op twee kranten en één magazine dat wekelijks verschijnt, plus ik hou nog twee andere kranten op 't internet in de gaten. :grin: Dus, zijt ge er zeker van dat er mensen dat kennen? :dontknow:

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2926
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

Re: Een bleittopic exclusief voor iedereen

Post by duibhce Kaelann »

Muug wrote: 05 Sep 2022 12:51 Nooit van gehoord, nooit gezien, nooit reklame van gezien.
Ik had er wel al van gehoord, maar da's waarschijnlijk omdat mijn werkgever daar hetzelfde principe probeert te hanteren. Met de nadruk op "probeert", want dat is vaak een grotere uitdaging dan het lijkt.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
den Bullet
Posts: 1481
Joined: 23 Oct 2009 11:18

Re: Een bleittopic exclusief voor iedereen

Post by den Bullet »

Muug wrote: 05 Sep 2022 12:51 Nooit van gehoord, nooit gezien, nooit reklame van gezien. En ik heb een abonnement op twee kranten en één magazine dat wekelijks verschijnt, plus ik hou nog twee andere kranten op 't internet in de gaten. :grin: Dus, zijt ge er zeker van dat er mensen dat kennen? :dontknow:
Dat komt omdat onze toenmalige staatssecretaris, Theo Francken, zich geen bal aantrok van onze dienst en het idee onder Van Quickenborne is ontstaan. En zelfstandig persberichten uitsturen niet mochten ...

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: Een bleittopic exclusief voor iedereen

Post by OzzePaa »

den Bullet wrote: 03 Sep 2022 07:59 Fé is op de één of andere manier zijn papieren van de twee ingeschreven moto's kwijtgespeeld.
Aangifte van verlies gedaan bij de politie (woensdag) maar nee: dat moet op afspraak (vandaag om 12:10) en mèt de twee moto's.
Vermits hij er niet mag mee rijden heb ik een remorque kunnen lenen.
Maar ik vraag mij af wat anderen die noch remorque noch trekhaak - laat staan een wagen - hebben, moeten doen :o

Image

Wat betreft het vragen van privégegevens: er bestaat de "Only Once"-wet die bepaalt dat alle gegevens waar de overheid over beschikt, niet meer mogen gevraagd worden aan burgers en ondernemingen.
Toch een goed ding dat mijn job werk heeft uitgewerkt 8-) 8-) 8-)
Betekent dat dan ook dat uw nostalgiese gele plak en de M-versie moeten ingeruild worden voor een 1-M ... exemplaar, Bullett :?:
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
den Bullet
Posts: 1481
Joined: 23 Oct 2009 11:18

Re: Een bleittopic exclusief voor iedereen

Post by den Bullet »

OzzePaa wrote: 07 Sep 2022 22:10 Betekent dat dan ook dat uw nostalgiese gele plak en de M-versie moeten ingeruild worden voor een 1-M ... exemplaar, Bullett :?:
Helaas wel :cry:

User avatar
Muug
Posts: 11817
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Een bleittopic exclusief voor iedereen

Post by Muug »

Om te bleiten: Luminus kwam met een aangepast voorschotfactuurvoorstel. 2350€, per twee maand.
:hanged:
Dat gaan we dus niet betalen, het was onlangs al van 300 naar 900 gegaan. :devil:
Na een crisisoverleg is dan het volgende beslist:
- van zodra het koud wordt gaan we terug voltijds op kantoor werken.
- ´s morgens zetten we de verwarming niet meer op.
- ´s avonds gaan we zoveel mogelijk met hout stoken. Dat is godverdomme exact wat mijn schoonmoeder in haar jonge jaren deed!
- We gaan in onze zetel onder een dekentje zitten gelijk mémé en pépé.
- we gaan power douches doen: nat maken, inzepen en afspoelen. No gaaaz to waste!

En ondertussen hopen dat de gasprijzen asap zakken. :cry:

User avatar
Droopy
Posts: 1066
Joined: 21 Dec 2010 16:29

Re: Een bleittopic exclusief voor iedereen

Post by Droopy »

Muug wrote: 09 Sep 2022 07:33 Om te bleiten: Luminus kwam met een aangepast voorschotfactuurvoorstel. 2350€, per twee maand.
:hanged:
Dat gaan we dus niet betalen, het was onlangs al van 300 naar 900 gegaan. :devil:
Na een crisisoverleg is dan het volgende beslist:
.......
En ondertussen hopen dat de gasprijzen asap zakken. :cry:
:shock: :shock: Dat is toch echt niet meer normaal.
Er zullen toch heel veel mensen die nu nipt rondkomen niet meer rondkomen of hun spaarcenten moeten plunderen als dit nog lang blijft duren. :( :(

Wij stoken nog altijd met mazout, vroeger tankten we minstens per 2000 liter op een gunstig moment, nu bestellen we per 500 liter en hopen dat ook dat de prijzen zakken. :?
De mazout kost nu meer dan de diesel vorig jaar. :pillepalle:

Mario
Posts: 731
Joined: 23 Oct 2009 11:35

Re: Een bleittopic exclusief voor iedereen

Post by Mario »

Muug wrote: 09 Sep 2022 07:33 Om te bleiten: Luminus kwam met een aangepast voorschotfactuurvoorstel. 2350€, per twee maand.
:hanged:

En ondertussen hopen dat de gasprijzen asap zakken. :cry:
ja, 't is om schrik van te krijgen; ik heb het mijne nog niet gekregen en vermoed dat het bij mij niet zo'n vaart zal lopen (woon in een appartement A-) maar stijgen zal het...

iets zegt me dat als de prijzen weer (fors) dalen, de leveranciers lichte dwang gaan moeten ondervinden om hun prijzen ook meteen te doen zakken, dat ze anders gewoon hun prijzen een tijdje enorm hoog gaan houden om dan eventueel na een jaar het verschil terug te betalen
hopelijk vergis ik me...

Koeno
Posts: 3233
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Een bleittopic exclusief voor iedereen

Post by Koeno »

ben maar nen domme mens... maar ik snap niet hoe energiemaatschappijen massaal winst kunnen maken... en de mensen massaal moeten betalen...
er gaan nog veel mensen in armoede belanden op deze manier...

User avatar
Blackbert
Posts: 3472
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Een bleittopic exclusief voor iedereen

Post by Blackbert »

Vermoedelijk ben ik de pietzak: Vorig jaar vast contract voor groene stroom, dat blijkbaar een looptijd heeft van 4 jaar. Just in 't oog houden dat het niet op miraculeuze wijze verandert in iets anders is het advies.

Decennia terug zijn we goed genaaid door Verhofstadt en co: donkerblauwe neoliberalen die all things elentriek uitverkochten aan de privé. "De markt" zorgt voor concurrentie, wat goed is voor de prijzen was het excuus.
Op "de markt" eten de grote vissen de kleine op en worden rare afspraken gemaakt, zoals de duurste bepaalt de prijs voor allemaal. In andere sectoren zijn prijsafspraken en kartelvorming verboden.

Allez, stel dat de autofabrikanten ook zo'n systeem opzetten. Een Audi etron of een Mistubishi space star? Zelfde prijs. (huidig prijsverschil is factor 10, ongeveer)

Wat ik helemaal niet snap:
Toen we een jaar geleden niet mochten feesten of reizen wegens een beetje slecht voor de gezondheid, was het protest niet uit de lucht. Betogingen, rellen, ..., want het was allemaal een samenzwering tegen onze vrijheid.
Nu we bijna niet meer kunnen feesten of reizen wegens geld op aan stroom en brandstoffen hoor je niks. De kans dat het een samenzwering is tegen onze portemonee is nochtans veel groter.
grease up your baby for a ball on the hill

Mario
Posts: 731
Joined: 23 Oct 2009 11:35

Re: Een bleittopic exclusief voor iedereen

Post by Mario »

mij verbaast het ook dat het zo rustig blijft
maar dat gaat deze maand blijkbaar veranderen; de vakbonden zijn van plan om acties te voeren

en misschien hebben gewoon nog niet genoeg (of de 'juiste') mensen hun herberekening gekregen

User avatar
Muug
Posts: 11817
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Een bleittopic exclusief voor iedereen

Post by Muug »

Koeno wrote: 09 Sep 2022 11:35 ben maar nen domme mens... maar ik snap niet hoe energiemaatschappijen massaal winst kunnen maken
Een Duitser heeft het vorige week (of de week ervoor) goed en simpel uitgelegd. Beetje gelijk de Schuss ons systeem van verkozenen uitlegde adhv mensen die willen gaan eten. :grin:
Concreet: stel u een dorp voor waarin twee boeren wonen die 't zelfde product produceren (suikerbieten, graan, mais, melk...) . De ene boer is high-tech bezig en produceert zijn product aan 2 euro/eenheid. Een andere boer is veel ambachtelijker (of onhandiger) bezig en datzelfde product produceren kost hem 10 euro/eenheid. Beide willen natuurlijk hun kosten eruit halen. Dus de boer van 10 euro gaat dan ook minstens 10 euro willen. Ge snapt dat de andere boer exact hetzelfde product ook voor niet minder dan 10 euro gaat willen verkopen. 't verschil is natuurlijk dat die véél meer winst maakt. En dat is wat er nu aan 't spelen is: het spelleke van de vrije markteconomie.

Wat die voorschotfacturen betreft: wij hebben redelijk wat spaargeld, en een deel ervan zit in rollend materieel :mrgreen: Maar tegen zulke prijzen gaat dat binnen max vijf jaar allemaal ferm op zijn en dan mogen we ook naar 't OCMW stappen. Zelfs met ons beider pree, waarvan we toch heel tevree zijn. :o Dus ja, er klopt iets héél hard niet. :pillepalle:

User avatar
Blackbert
Posts: 3472
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Een bleittopic exclusief voor iedereen

Post by Blackbert »

Muug wrote: 09 Sep 2022 13:00
Koeno wrote: 09 Sep 2022 11:35 ben maar nen domme mens... maar ik snap niet hoe energiemaatschappijen massaal winst kunnen maken
Een Duitser heeft het vorige week (of de week ervoor) goed en simpel uitgelegd. Beetje gelijk de Schuss ons systeem van verkozenen uitlegde adhv mensen die willen gaan eten. :grin:
Concreet: stel u een dorp voor waarin twee boeren wonen die 't zelfde product produceren (suikerbieten, graan, mais, melk...) . De ene boer is high-tech bezig en produceert zijn product aan 2 euro/eenheid. Een andere boer is veel ambachtelijker (of onhandiger) bezig en datzelfde product produceren kost hem 10 euro/eenheid. Beide willen natuurlijk hun kosten eruit halen. Dus de boer van 10 euro gaat dan ook minstens 10 euro willen. Ge snapt dat de andere boer exact hetzelfde product ook voor niet minder dan 10 euro gaat willen verkopen. 't verschil is natuurlijk dat die véél meer winst maakt. En dat is wat er nu aan 't spelen is: het spelleke van de vrije markteconomie.

Wat die voorschotfacturen betreft: wij hebben redelijk wat spaargeld, en een deel ervan zit in rollend materieel :mrgreen: Maar tegen zulke prijzen gaat dat binnen max vijf jaar allemaal ferm op zijn en dan mogen we ook naar 't OCMW stappen. Zelfs met ons beider pree, waarvan we toch heel tevree zijn. :o Dus ja, er klopt iets héél hard niet. :pillepalle:
How, tenzij ik heel slecht heb opgelet, speelt vooral voor electriciteit een heel ander mekaniekske: de duurste productiewijze bepaalt de prijs voor allemaal.
Tegenwoordig zijn dat gascentrales, eerder die op kolen. Ze hebben het zo gefabriceerd dat die prijs op de markt, beurs, veiling, whatever, dé prijs is. Ook voor stroom uit kerncentrales en hernieuwbare energie. Op de markt wordt die echt dure stroom als laatste aangekocht, wanneer al de rest al verhandeld is. Maar de prijs is dezelfde, dus open uw zakken zodat het kan binnenstromen.

In 't geval van uw 2 boeren: de industriële is blij met zijn conculega want hij krijgt vanzelf 10€, ook al verkoopt die andere niks.
grease up your baby for a ball on the hill

Locked