Zumo 660
- den Bullet
- Posts: 1477
- Joined: 23 Oct 2009 11:18
Zumo 660
Ne vriend wil ne Zumo 660 op zijnen VFR (jaar 2000) monteren. Zowel hij als ikzelf zijn op elektrisch gebied complete elektrobeten, dus de vraag is: wat doen we?
- duibhce Kaelann
- Posts: 2921
- Joined: 01 Dec 2009 23:39
- Location: Itch(B), Idilevo(BG)
- Contact:
Re: Zumo 660
Optie 1: het simpelste: rode kabel naar de + op de batterij, zwarte kabel naar de - op de batterij. De rest van de kabels kunt ge gewoon ergens weg steken.
Maar! als ge dan de zumo op de motor laat staan met het contact af kan die wel de batterij leeg trekken. Of als er wat vocht blijft zitten tussen de pinnekes op de houder kan het zijn dat dat ook gebeurt zonder dat de zumo erin steekt. Bovendien zit er volgens mij geen zekering op de Zumo kabel (kan het mij toch niet herinneren van de laatste keer dat ik eentje getrokken heb. Dus een kortsluiting in de houder of bekabeling kan desastreuze gevolgen hebben; En die Garmin houders heb ik al wel eens een steekje weten laten vallen. Ge zou er een inline zekering kunnen tussen steken, maar dan kunt ge er al evengoed ineens een relais tussen steken ook.
Optie 2: stroom pakken van bvb het achterlicht. Dan krijgt de houder enkel stroom wanneer het contact aan staat en is het gezekerd. Die zekering is daar eigenlijk niet op voorzien, maar voor ne snelle fix werkt dat wel.
Optie 3: Een zekering en relais tussen de batterij en de houder steken. De relais laten schakelen van bvb het parkeerlicht of achterlicht. Ne simpele automotive relais werkt prima. Volgens mij is een 3A of zelfs 2A zekering voldoende voor een Zumo, maar ik kan me vergissen.
Optie 4: Een switched fuse block zoals deze: https://www.slingmods.com/universal-mot ... ome-13-311. Daar kan je dan meteen allerhande accesoires aan hangen en kiezen of die altijd stroom moeten krijgen of enkel wanneer het contact aan staat (of in dit geval zelfs enkel wanneer de pinkers of het remlicht aan gaan).
Maar! als ge dan de zumo op de motor laat staan met het contact af kan die wel de batterij leeg trekken. Of als er wat vocht blijft zitten tussen de pinnekes op de houder kan het zijn dat dat ook gebeurt zonder dat de zumo erin steekt. Bovendien zit er volgens mij geen zekering op de Zumo kabel (kan het mij toch niet herinneren van de laatste keer dat ik eentje getrokken heb. Dus een kortsluiting in de houder of bekabeling kan desastreuze gevolgen hebben; En die Garmin houders heb ik al wel eens een steekje weten laten vallen. Ge zou er een inline zekering kunnen tussen steken, maar dan kunt ge er al evengoed ineens een relais tussen steken ook.
Optie 2: stroom pakken van bvb het achterlicht. Dan krijgt de houder enkel stroom wanneer het contact aan staat en is het gezekerd. Die zekering is daar eigenlijk niet op voorzien, maar voor ne snelle fix werkt dat wel.
Optie 3: Een zekering en relais tussen de batterij en de houder steken. De relais laten schakelen van bvb het parkeerlicht of achterlicht. Ne simpele automotive relais werkt prima. Volgens mij is een 3A of zelfs 2A zekering voldoende voor een Zumo, maar ik kan me vergissen.
Optie 4: Een switched fuse block zoals deze: https://www.slingmods.com/universal-mot ... ome-13-311. Daar kan je dan meteen allerhande accesoires aan hangen en kiezen of die altijd stroom moeten krijgen of enkel wanneer het contact aan staat (of in dit geval zelfs enkel wanneer de pinkers of het remlicht aan gaan).
When I'm nervous I count primes.
Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings
Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings
Re: Zumo 660
Nog en nadeel van optie 1: vrije, niet gebruikte contactpunten corroderen sneller als er stroom op staat. Heb ik ooit mogen ondervinden met mijn Garmin SP. sindsdien altijd een schakelaartje er tussen. En een zekering uiteraard, aangepast aan wat er te zekeren valt.
grease up your baby for a ball on the hill
Re: Zumo 660
Ik heb bij mij een pries zo een gelijk bij ne sigarettenaansteker (een rubbere met een afdekdekseltje op) rechtstreeks op de batterij aangesloten onder de naftbak door naar het stuur,en aan de draden van het gps ne stekker aangezet en in die stekker zit normaal vanvoor een zekering , en in de winter kan ik daar dan den druppellader aanhangen als het zou moeten zonder iets te moeten demonteren.
Re: Zumo 660
Bij mijne GayS zit de zumo 660 rechtstreeks op batt. en dit toch al 10j. en counting. Denk wel dat er een fuse in de kabelboom zit. Nooit problemen mee gehad, niet batt. niet met houder. Haal wel altijd zumo na rit eraf en plaats beschermkapje direct terug op houder. Ik ga af en toe met een voddeke wd40 eens over contactpunten houder...of het helpt..
Mijn starcom zit trouwens op rechtstreeks op batterij zonder schakelaar oid en mijn usb poorten ook maar daar heb ik wel schakelaarke tussen gezet.
Mijn starcom zit trouwens op rechtstreeks op batterij zonder schakelaar oid en mijn usb poorten ook maar daar heb ik wel schakelaarke tussen gezet.
- den Bullet
- Posts: 1477
- Joined: 23 Oct 2009 11:18
Re: Zumo 660
Allemaal stijf bedankt voor de tips!
Re: Zumo 660
Ik dacht dat die in de houder zelf zit bij de 660.
Dat schijnt wel belangrijk te zijn als je rechtstreeks op de batterij aansluit.
I am confused. Oh no, maybe not!
- den Bullet
- Posts: 1477
- Joined: 23 Oct 2009 11:18
Re: Zumo 660
En alles perfect kunnen monteren dank zij de goei raadgevingen hier!
Thnx a lot
Thnx a lot