DAB+ : Iemand die in de toekomst kan kijken?

Hét forum bij uitstek waar je je ei kwijt kan. Of om stoom af te blazen. Om je hart te luchten. Topics zijn enkel toegankelijk voor wie geregistreerd en aangelogd is.
User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

DAB+ : Iemand die in de toekomst kan kijken?

Post by Muug »

Gasten,
heeft er iemand een idee hoe "echt" de plannen zijn om binnen een tweetal jaar de gewone FM af te schaffen?

En voor alle duidelijkheid, ik heb het over de analoge radio :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

User avatar
Marsman
Posts: 477
Joined: 23 Sep 2018 02:48

Re: DAB+ : Iemand die in de toekomst kan kijken?

Post by Marsman »

FM (nee, niet Franske :mrgreen: ) zal nog niet meteen uit uwe en mijne radio verdwijnen vermoed ik. AM is er trouwens ook nog altijd en het was de bedoeling om die reeds lang geleden van de toestellen te zwieren.

Over DAB+ heb ik echter een redelijk ongezouten mening: ik ben al vele jaren een DAB-fan en ik heb hier dus al geruime tijd een DAB-ontvanger in huis staan. Dat heeft toentertijd een heleboel belgische frankskes gekost, maar, what the heck: het resultaat was werkelijk verbluffend. Tot mijn algehele tevredenheid oversteeg de kwaliteit ruimschoots die van FM (nee, niet Franske :mrgreen: ) en ik ben dus sinds al die jaren een hevige voorstander.

Echter, dat was buiten de waard gerekend want die DAB-ontvanger is sinds enkele tijd volstrekt onnuttig omdat sommige lieden, al dan niet in het bezit van enige verstandelijke vermogens en/of gezond verstand, zomaar, geheel plotseling, hebben beslist om de nationale omroepen aan te zetten om in DAB+ uit te gaan zenden. En je raadt het nooit: DAB en DAB+ zijn volstrekt incompatibel. De reden waarom DAB moet verdwijnen wordt overigens nergens gespecifieerd.
Mij rest dus noodgedwongen, maar dik tegen mijn zin, om terug naar FM (nee, niet Franske :mrgreen: ) over te schakelen. Bovendien kan ik mijn enigszins duurbetaalde en bijlange nog niet versleten, DAB-ontvanger naar de schroothoop mikken. Ik heb dus gekozen en luister voortaan niet meer naar de radio.

Zijt ge dan verbaasd dat er anuna's en andere soepkiekes van hun kloten beginnen te maken omdat de wereld naar de zak gaat omdat er niet meer nagedacht wordt over duurzaamheid?
lou tems passo
passo lou ben

Boo Ya

sunt prudentes qui tacent, cum nihil habent quod dicant

User avatar
F M
Posts: 5050
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: DAB+ : Iemand die in de toekomst kan kijken?

Post by F M »

Oef ! 8-)

Ik zeg u, het is een commerce !

Ik luister alleen in de auto naar radio, en daar heb ik gelukkig DAB+.
Verschil met FM (niet ik :mrgreen: ) is bij slechte ontvangst. FM gaat ruisen, DAB+ gaat 'aan en uit'. 't Zijn eentjes of nulletjes, dus of ontvangst, of geen ontvangst.
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: DAB+ : Iemand die in de toekomst kan kijken?

Post by Muug »

In het buitenland gaat het met Dab+ ook gemakkelijker zijn om deftige zenders te vinden....

Ik stel de vraag omdat ik thuis een gewone FM (néé Frans!) radio heb.
En de multimedia-installatie van onze Viano is 11j oud, en ook FM (af, Frans, áf!), en de gps kaarten zijn ook hopeloos verouderd, plus het scherm is totaal onleesbaar in felle zon. Dus dat roept om verandering.

User avatar
den Bullet
Posts: 1477
Joined: 23 Oct 2009 11:18

Re: DAB+ : Iemand die in de toekomst kan kijken?

Post by den Bullet »

Marsman wrote: 07 Jun 2020 16:13
...

Echter, dat was buiten de waard gerekend want die DAB-ontvanger is sinds enkele tijd volstrekt onnuttig omdat sommige lieden, al dan niet in het bezit van enige verstandelijke vermogens en/of gezond verstand, zomaar, geheel plotseling, hebben beslist om de nationale omroepen aan te zetten om in DAB+ uit te gaan zenden. En je raadt het nooit: DAB en DAB+ zijn volstrekt incompatibel. De reden waarom DAB moet verdwijnen wordt overigens nergens gespecifieerd.

...
Ik had op het werk een DVB-ontvanger die in de PC geplugd zat.
Daarmee had ik (nationale) Belgische TV- en radio-ontvangst dat geen streaming vereiste (in die tijd toch ietwat belangerijk ...).
En inderdaad: bij het opdoeken van DAB had ik dus ook geen (Nederlandstalige) ontvangst meer.
Ik dacht een DAB+ usb-ontvanger te kopen, maar blijkbaar maken ze die niet :(

Dus nu is 't streamen.

User avatar
Marsman
Posts: 477
Joined: 23 Sep 2018 02:48

Re: DAB+ : Iemand die in de toekomst kan kijken?

Post by Marsman »

den Bullet wrote: 07 Jun 2020 21:02
Marsman wrote: 07 Jun 2020 16:13
...

Echter, dat was buiten de waard gerekend want die DAB-ontvanger is sinds enkele tijd volstrekt onnuttig omdat sommige lieden, al dan niet in het bezit van enige verstandelijke vermogens en/of gezond verstand, zomaar, geheel plotseling, hebben beslist om de nationale omroepen aan te zetten om in DAB+ uit te gaan zenden. En je raadt het nooit: DAB en DAB+ zijn volstrekt incompatibel. De reden waarom DAB moet verdwijnen wordt overigens nergens gespecifieerd.

...
Ik had op het werk een DVB-ontvanger die in de PC geplugd zat.
Daarmee had ik (nationale) Belgische TV- en radio-ontvangst dat geen streaming vereiste (in die tijd toch ietwat belangerijk ...).
En inderdaad: bij het opdoeken van DAB had ik dus ook geen (Nederlandstalige) ontvangst meer.
Ik dacht een DAB+ usb-ontvanger te kopen, maar blijkbaar maken ze die niet :(

Dus nu is 't streamen.
Jeanke, Classic21 ligt er ook al een tijdje uit. Mijne radio was daar ooit op vastgeroest tot er stillekesaan meer reclame dan muziek uit de boxen kwam: in betere tijden kreeg je daar 3 streepkes reclame per uur. Nu wordt er daar om de 2 liekes een serieuze streep brol naar uw oren gemikt. :pillepalle:
"Ecoutez l'original" werd gaandeweg "écoutez la pub" :pee:
Ze moeten daar serieus om geld verlegen zitten want vroeger kon je een SMS versturen bij wedstrijden aan "slechts" 75ct (voor de ouden van dagen: 30 ballen begot) terwijl dat ondertussen al een schaamteloze €2,25 geworden is. Pure afzetterij is dat :whip: :wall:
lou tems passo
passo lou ben

Boo Ya

sunt prudentes qui tacent, cum nihil habent quod dicant

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: DAB+ : Iemand die in de toekomst kan kijken?

Post by OzzePaa »

Marsman wrote: 08 Jun 2020 00:06 Jeanke, Classic21 ligt er ook al een tijdje uit. Mijne radio was daar ooit op vastgeroest tot er stillekesaan meer reclame dan muziek uit de boxen kwam: in betere tijden kreeg je daar 3 streepkes reclame per uur. Nu wordt er daar om de 2 liekes een serieuze streep brol naar uw oren gemikt. :pillepalle:
"Ecoutez l'original" werd gaandeweg "écoutez la pub" :pee:
Ze moeten daar serieus om geld verlegen zitten want vroeger kon je een SMS versturen bij wedstrijden aan "slechts" 75ct (voor de ouden van dagen: 30 ballen begot) terwijl dat ondertussen al een schaamteloze €2,25 geworden is. Pure afzetterij is dat :whip: :wall:
Tis idd echt niet te vatten waart naartoe aant gaan is met deze wereld, hé Dré ;) :roll:
Mijne Yamaha T-550 staat er sinds de "kabelradio" opgedoekt is ook werkloos bij. En een T-antenneke brengt helaas geen soelaas :(
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

Re: DAB+ : Iemand die in de toekomst kan kijken?

Post by Tom Thumper »

Er wordt blijkbaar op 2022/2023 gemikt om de FM(nee Frans, het gaat niet over jou :!: ) te laten uitdoven anderzijds wordt er vaak bij vertelt dat die datum niet haalbaar zou zijn. Maar héél lang zal het niet meer meegaan dus.
Me gusta la moto, me gustas tu.

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: DAB+ : Iemand die in de toekomst kan kijken?

Post by Muug »

Moraal van 't verhaal : als 't nog werkt moet je 't niet vervangen.
Ge hebt weer chance, eh FM (en ja, nu gaat het over u! :lol: :lol: :lol: )

Prachtige topic, geheel toevallig :mrgreen:

User avatar
F M
Posts: 5050
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: DAB+ : Iemand die in de toekomst kan kijken?

Post by F M »

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2918
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

Re: DAB+ : Iemand die in de toekomst kan kijken?

Post by duibhce Kaelann »

Tom Thumper wrote: 08 Jun 2020 11:53 anderzijds wordt er vaak bij vertelt dat die datum niet haalbaar zou zijn. Maar héél lang zal het niet meer meegaan dus.
Franske heeft nog wel ffkes te gaan voor zijn pensioen hoor. :mrgreen:
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
F M
Posts: 5050
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: DAB+ : Iemand die in de toekomst kan kijken?

Post by F M »

Ik ben al blij dat je het hebt over 'pensioen' en niet... :shock:
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2918
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

Re: DAB+ : Iemand die in de toekomst kan kijken?

Post by duibhce Kaelann »

Het ging over wanneer FM stopt met werken. Ik mag voor u hopen dat door uw pensioen zal zijn ;)
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

snail
Posts: 38
Joined: 03 Apr 2016 20:12

Re: DAB+ : Iemand die in de toekomst kan kijken?

Post by snail »

Er worden nog steeds auto's verkocht met ingebouwde FM-radios, waar DAB+ een optie is, maar dat gaat wel verboden worden.

Anderzijds heb ik thuis een (Yamaha-) FM-tuner, en ik kan rustig stellen dat die nog nooit geruist heeft, en voor mij het geluid moeilijk perfecter kan...

Er bestaan ook toestelletjes, DAB+-ontvangers, die dan zelf FM-uitzenden voor alle radio's in je huis. Zo moet je die dus niet vervangen... :-)

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: DAB+ : Iemand die in de toekomst kan kijken?

Post by OzzePaa »

snail wrote: 08 Jun 2020 20:40
...
Anderzijds heb ik thuis een (Yamaha-) FM-tuner, en ik kan rustig stellen dat die nog nooit geruist heeft, en voor mij het geluid moeilijk perfecter kan...
...

Wel hier dus ook eneke : een T-550 uit 1980 ... altijd "op de kabel" gehangen met superontvangst, maar nu wegens de ongunstige plaatsing enkel FM-T-antenneke aan te sluiten dat achter achter de kast moet hangen. Heb jij 'em dan aan een buitenantenne hangen, Hugo :?:
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
Droopy
Posts: 1060
Joined: 21 Dec 2010 16:29

Re: DAB+ : Iemand die in de toekomst kan kijken?

Post by Droopy »

https://www.vrt.be/nl/heb-je-een-vraag/ ... bruiken--/ ;)

Er zou volgens sommige politici minimum 50% van alle luisteraars op DAB+ moeten zitten vooraleer de stekker uit FM wordt getrokken, zeker bij de wagens zie ik dit de eerste jaren nog niet gebeuren.

Het recentste cijfer dat ik kon vinden van de VRT is dat er in 2018 21% digitale luisteraars waren en er in totaal slechts 3%via DAB+ luisterde.
De rest van die 21% luisterden via coax, digitale tv en internet.

Waar ik meer de wubbes van kreeg is dat Telenet nu enkel nog digitale radio en tv doorzend. :?
Nu heb ik thuis weer een ouderwetse antenne geïnstalleerd met af en toe geruis maar mijn oude radio werkt wel perfect op spotify dankzij een google Chromecast. :grin:

User avatar
red_zebra
Posts: 166
Joined: 26 Oct 2019 23:27

Re: DAB+ : Iemand die in de toekomst kan kijken?

Post by red_zebra »

Awel, wij hebben hier thuis nog overal gewone radio's, zelfs in de auto en in één van de auto's zelfs nog een cassette speler.
Ik luister meestal online radio op het werk en Classic21 als de show mij aanstaat (dus meestal op vrijdag avond voor de Metal en op zondag ochtend voor de Classic Rock).
Maar ...
Ik kom hier eigenlijk niets over DAB vertellen maar ik wou alleen effe melden dat ik vandaag Willy Radio ontdekt heb.
Dat ze vandaag een Riff Top 100 hadden en dat ze de ganse dag gewoon bangekijken gitaren gespeeld hebben.
Ik heb bij hun geen aandelen maar verdomme dat was goed!!!
En ze spelen het terug deze zondag.
Die lijst moet ik gewoon op mijn (zeer oude) iPod smijten zodat ik het altijd en overal kan luisteren :D

En als het goed is.

_to share is to care_
Vi veri veniversum vivus vici. -V-

User avatar
Blackbert
Posts: 3446
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: DAB+ : Iemand die in de toekomst kan kijken?

Post by Blackbert »

Metalhead he, still.

Frog Leap Studio. Go. :whip:

grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
red_zebra
Posts: 166
Joined: 26 Oct 2019 23:27

Re: DAB+ : Iemand die in de toekomst kan kijken?

Post by red_zebra »

Blackbert wrote: 10 Jun 2020 08:17 Metalhead he, still.
Frog Leap Studio. Go. :whip:
Ik ken hem al :) kei goeie gast, heb een paar van zijn albums gekocht op iTunes.
Zijn video's zijn ook vaak leuk :)
Er is veel te weinig gekend vaan Noorse band, ze doen niet alleen maar dark metal shit ... Madrugada is daar een perfect voorbeeld van ;)
Vi veri veniversum vivus vici. -V-

User avatar
Blackbert
Posts: 3446
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: DAB+ : Iemand die in de toekomst kan kijken?

Post by Blackbert »

yup³

als ge wilt, zijn huis staat te koop ;)
grease up your baby for a ball on the hill

Post Reply