Ik had hem niet gezien...

Defensief rijden, assertief rijden, veilig rijden, vaardig rijden, bochtjes pikken, remmen totdat de voorband begint te zingen. Daar gaat het over: over écht Goed Motorrijden verdomme. En niks anders.
User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Ik had hem niet gezien...

Post by F M »

We lezen dikwijls over ongelukken waarbij een autobestuurder een moto niet had gezien, en dan een maneuver uitvoert voor de neus van de motorrijder...

Ik kijk redelijk wat youtubefilmpjes. Een gast die ik wel kan smaken is Fortnine, die allerlei motorzaken tegelijk grappig en wetenschappelijk benadert.

Vooral dit filmpje over de 'onzichtbaarheid' van motorrijders vind ik aansprekend. Het geeft inzicht waarom we nogal eens niet opgemerkt worden. En wat je daar best aan doet.
I am confused. Oh no, maybe not!

Jopet
Posts: 820
Joined: 22 May 2014 09:27

Re: Ik had hem niet gezien...

Post by Jopet »

F M wrote: 05 Sep 2020 20:08 We lezen dikwijls over ongelukken waarbij een autobestuurder een moto niet had gezien, en dan een maneuver uitvoert voor de neus van de motorrijder...
Vooral dit filmpje over de 'onzichtbaarheid' van motorrijders vind ik aansprekend. Het geeft inzicht waarom we nogal eens niet opgemerkt worden. En wat je daar best aan doet.
Wel wanneer ik soms op forums lees over die "blinde autorijders" dan antwoord ik daar steeds op dat iedereen dit wel tegen komt, niet alleen met moto's maar ook met auto's, ik heb toch ook al een paar keer gezegd "miljaar die had ik dus nooit gezien" en dan moet je maar hopen dat die andere mens jouw wel gezien had... M.a.w. we maken allemaal wel eens die fout!

Groetjes,
Jopet
Yamaha RD 125 LC - Yamaha RD 500 LC - Honda CBR 1000F -
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT

User avatar
Raketman
Posts: 1254
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: Ik had hem niet gezien...

Post by Raketman »

Onzichtbaarheid door relatieve onbeweeglijkheid...daarom dat er tijdens rijlessen veel nadruk zou moeten liggen op actieve positionnering ipv het statische 2/3 naar links op de rijstrook tijdens het rijden op de openbare weg.
Nil volentibus arduum

User avatar
Stefke
Posts: 2873
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Ik had hem niet gezien...

Post by Stefke »

Raketman wrote: 06 Sep 2020 16:11 2/3 naar links op de rijstrook
bweurkkk, ik kan dat niet meer horen...

:furious3: :furious3:

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: Ik had hem niet gezien...

Post by OzzePaa »

Mnjaah ... beetje zwalpen van links naar rechts en vice-versa kan idd wel bijdragen tot de zichtbaarheid mijgedachtook :tongue:

@FM : dieje Fort9 zijn banden-reviews vind ik ook wel tof :thumbsup: :grin: ... dus :geek:
Last edited by OzzePaa on 07 Sep 2020 10:25, edited 2 times in total.
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Ik had hem niet gezien...

Post by F M »

FortniNe!!!!!!
Fortnite is iets anders :mrgreen:
I am confused. Oh no, maybe not!

J2FK
Posts: 132
Joined: 19 May 2015 17:28

Re: Ik had hem niet gezien...

Post by J2FK »

Awel ja,....hier was het eerder van "ik HAAR niet gezien, ik was verblind door de zon" :x :x :wall:

Vorige week woensdag, mijn dochter, die haar eerste stappen in het motorwereldje aan het zetten is, had na een maandje haar voorlopig rijbewijs te hebben, al direct prijs tijdens haar eerste solo ritje.
Ne tegenligger, die aan zijn linkerzijde plots een parkeerplaats zag opduiken die hij dringend moest hebben, vergat al de rest en sloeg dan maar voor haar neus in.

Resultaat, zij vol in het midden van zijn rechterflank. Moto met 2000km waarschijnlijk perto, splinternieuwe kledij stuk geknipt door hulpdiensten (tot daar aan toe), helm en al de rest....tja.
Zij is er na het ziekenhuisbezoek redelijk goed vanaf gekomen, rechterpols op 2 plaatsen gebroken.

Zijnen uitleg: jamaar sorry hé,.....het gaat nie zo goed met me, ben wat gestresseerd enzo, wat moeilijkheden thuis etc etc...ik had uw dochter echt niet gezien, was verblind door de zon.
Ik ben godverd.. nog steeds die zon aan het zoeken, was nochtans binnen de 20' ter plaatse. :bash: :bash:

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Ik had hem niet gezien...

Post by F M »

Tja, ik had dat hier echt niet gepost omdat dat met je dochter gebeurd was. :(

Hopelijk komt alles goed met haar. Met haar pols, en ook met het mentale.
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Stefke
Posts: 2873
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Ik had hem niet gezien...

Post by Stefke »

J2FK wrote: 07 Sep 2020 20:30 Awel ja,....hier was het eerder van "ik HAAR niet gezien, ik was verblind door de zon" :x :x :wall:
.....
Alez komaan, nee toch!!! :shock: :shock: :cry: :cry: :cry:

J2FK
Posts: 132
Joined: 19 May 2015 17:28

Re: Ik had hem niet gezien...

Post by J2FK »

F M wrote: 07 Sep 2020 20:48 .... en ook met het mentale.
Dat zit, op dit moment nog, wel goed. Ze wil ASAP terug haar been erover zwieren. Vandaar reeds terug eentje gekocht, zaterdag mag ik hem gaan halen.
Stefke wrote: 07 Sep 2020 22:05 Alez komaan, nee toch!!! :shock: :shock: :cry: :cry: :cry:
Idd :bigcry: :bigcry:
en ze was zo verliefd op haar eerste motoke....vandaar maar dezelfde terug gekocht maar dan een jaarke jonger, nen 2019 :grin:
ook omdat dat ferm plezant rijdt 8-)


Image

Image

Image

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Ik had hem niet gezien...

Post by F M »

Is dat een CB300R ?

Daarover heeft FortNine ook een filmpje, een vergelijking met een oude 360
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=FlbkAhCNvik&t=16s[/youtube]
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
red_zebra
Posts: 166
Joined: 26 Oct 2019 23:27

Re: Ik had hem niet gezien...

Post by red_zebra »

J2FK wrote: 08 Sep 2020 14:20
F M wrote: 07 Sep 2020 20:48 .... en ook met het mentale.
Dat zit, op dit moment nog, wel goed. Ze wil ASAP terug haar been erover zwieren. Vandaar reeds terug eentje gekocht, zaterdag mag ik hem gaan halen.
Blij te lezen dat ze niet te fel gekwetst geraakt is en vooral ook dat ze verder terug wil rijden :pom:
Vi veri veniversum vivus vici. -V-

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: Ik had hem niet gezien...

Post by OzzePaa »

:stupid:
Alst in 't koppeke goed zit helpt dat de rest ook beter vooruit.
Hopelijk houdt ze niks last over aan de pols ...
Het oorzakelijk scenario is natuurlijk te over gekend. Alsem nu ook nog in de verkeerde richting ging parkeren is het helemaal om te huilen. Op die tegenwoordig steeds meer voorkomende gevaarlijke overtreding wordt vanuit de arm der wet blijkbaar zo goed als geen aandacht geschonken :roll:
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Ik had hem niet gezien...

Post by Muug »

Erg. :devil:
De stommerikken :rifle: :rifle: :rifle:
Uw dochter heeft meteen een extreem belangrijke les geleerd: vertrouw geen enkele andere chauffeur want die zijn ziek, zat of zot.
Ze heeft duidelijk een goede beschermengel, en dat is goud waard. Zeg dat ze die goed verzorgt want hij zal wel nog van pas komen.

User avatar
Davy78
Posts: 887
Joined: 15 Dec 2012 11:21

Re: Ik had hem niet gezien...

Post by Davy78 »

Veel beterschap gewenst, hopelijk geneest die pols snel genoeg zodat ze snel terug kan rijden

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Ik had hem niet gezien...

Post by F M »

Muug wrote: 09 Sep 2020 07:42 ...want die zijn ziek, zat of zot...
Je mag natuurlijk kwaad zijn op die chauffeur. Ik zou het ook zijn. Maar ik heb dit draadje net gestart opdat we zouden leren inzien dat er redenen zijn waarom we soms niet gezien worden.

Zelfs mensen die het goed menen en altijd hun best doen, hebben het voor dat ze iets of iemand niet gezien hebben. Zelf herinner ik me dat ik 2 keer iemand niet gezien heb.
Eén keer een fietsster die van links kwam op het fietspad waar ik de hoofdweg moet oprijden, en voorrang moet geven. 20 meter van bij thuis af. Waarschijnlijk achter of rond de A-stijl van mijn auto. Dat zijn al 2 van de 5 mogelijke redenen om iemand niet te zien. Net toen ik vertrok, kwam die fietsster voor de neus van de auto voorbij. Beiden keihard geschrokken en zij kwaad op mij. Begrijpelijk.
Eén keer een voetganger, een papa met een baby op de arm. Ik kon net nog alles toesmijten toen ik hem plots recht voor de motorkap zag. Ook kort bij me thuis trouwens. Ik wil niet weten wat er zou zijn gebeurd als ik niet meer had kunnen stoppen...
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Ik had hem niet gezien...

Post by Muug »

F M wrote: 09 Sep 2020 13:18
Muug wrote: 09 Sep 2020 07:42 ...want die zijn ziek, zat of zot...
Zelfs mensen die het goed menen en altijd hun best doen, hebben het voor dat ze iets of iemand niet gezien hebben.
Tuurlijk, wie is er v vrij van zonden? We kennen allemaal wel situaties waar we een ander nét niet omver gereden hebben.
Ik wil gewoon zeggen dat je basis attitude als motorrijder er één van achterdocht moet zijn. Vertrouw niemand. Leer het verschil opmerken tussen potentieel gevaarlijke en ongevaarlijke situaties. En hoe langer je rijdt hoe beter het gaat.

Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

Re: Ik had hem niet gezien...

Post by Tom Thumper »

Als je iets gevaarlijk opmerkt, is het niet gevaarlijk meer want dan heb je het gezien en kan je er naar handelen.
Zie je niets gevaarlijk, dan moet je opletten want je hebt mogelijk het gevaar niet gezien en daarom sta ik veel te lang te wachten voordat ik een kruispunt oversteek.
Maar dit geheel ter zijde.
Last edited by Tom Thumper on 09 Sep 2020 14:49, edited 1 time in total.
Me gusta la moto, me gustas tu.

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Ik had hem niet gezien...

Post by Muug »

Tom Thumper wrote: 09 Sep 2020 13:34 Als je iets gevaarlijk opmerkt, is het niet gevaarlijk meer want dan heb je het gezien en kan je er naar handelen.
Zie je niets gevaarlijk, dan moet je opletten want je hebt mogelijk het gevaar niet gezien en daarom sta ik veel te lang te wachten voordat ik een kruispunt oversteek.
Maar dit geheel te zijde.
De tijd dat je aan dat kruispunt staat te wachten zal in verhouding zijn tot uw ervaring en uw leeftijd. Denk daar maar eens over na. Maar dat inderdaad geheel ter zijde. 8-)

pingu
Posts: 420
Joined: 09 May 2013 17:19

Re: Ik had hem niet gezien...

Post by pingu »

Tom Thumper wrote: 09 Sep 2020 13:34 Als je iets gevaarlijk opmerkt, is het niet gevaarlijk meer want dan heb je het gezien en kan je er naar handelen.
Zie je niets gevaarlijk, dan moet je opletten want je hebt mogelijk het gevaar niet gezien en daarom sta ik veel te lang te wachten voordat ik een kruispunt oversteek.
Maar dit geheel ter zijde.
Maar aan een kruispunt staan wachten is óók gevaarlijk! Voor ge 't weet knalt een achteropkomende auto achterop u... Been there had that happen...

Post Reply