Italian Challenge 2021

Been there, done that, got the T-shirt? Vertel op !
User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1213
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: Italian Challenge 2021

Post by TuttoTerreno »

Dan ben je in Maratea, dan moet je ook nog terug.

eerst nog iets anders, er was in het hotel ook plaats voor een nobel initiatief, een soort van sociaal project voor minderbedeelden. Die kregen een aparte parking, vlak bij de ingang:

Image


Soit, terugreis aangevat, doel was om Campania te doorkruisen en te eindigen in de buurt van Campitello Matese. Dat zo ingegeven in Calimoto.

Calimoto stuurde me meteen de bergen in, langs kleine superbochtige wegen, om uiteindelijk in de buurt van het Parco del Cilento te komen en dat te omzeilen.

Helaas passeerde ik zo'n bordje met afgesloten weg, die werd smaller en er begon 40cm hoog onkruid midden op de asfalt te groeien. Maar er waren wat bandensporen, dus verdergereden. Uiteindelijk ging het redelijk spectaculair over in een grindweg recht naar beneden - en calimoto helemaal de kluts kwijt. Blijkbaar wat aardverschuivingen en zo ... dus maar teruggedraaid. Avontuur is natuurlijk geweldig als je tijd genoeg hebt, als je nog 400km moet rijden, minder grappig.


Soit, het kwam erop neer dat calimoto me grotendeels de route van dag 4 in omgekeerde richting deed rijden, en nog véél langer door/langsheen het Parco del Cilento:

Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image

Calimoto stuurde me tevens over een strada bianca vlakbij dat park. Waarin de organisatoren van de Italian Challenge niet in geslaagd waren.

Na dik 4 uur rijden nog steeds in de buurt van dat park, uitstekend gegeten voor zeer weinig geld:

Image
Image

De vriendelijke bediening en de espresso was gratis.

Nadien redelijk rechte noordelijke koers aangehouden, Napoli omzeild, vrij oninteressante gebieden opnieuw, en opnieuw kwam ik op een weg waar het onkruid door den tarmac groeide, en links en rechts groot huisvuil gedumpt was.
Maar deze keer ging de weg verder, en kwam ik bij een baantje waar drie locals net rechtsomkeer maakten: 1 duc raceding, 1 ktm duke en 1 Ktm 1090 of zo: de volgende 23km was blijkbaar die jongens hun "circuit" en ofwel namen ze mij op sleeptouw, ofwel reden ze een verkenningsritje: absoluut geweldig: superbochtig traject, leeg, meestal perfecte asfalt en drie gasten die het ritme aangaven, subliem.

Nadien calimoto afgezet en de XT ne keer gebruikt: over grote banen (het ding kent weinig anders) tot Bojano, alwaar ik de lokale "Hosteria lu vic p' dent" warm kan aanbevelen:
Primo: Risotto met truffel:
Image

Secondo, vlees met peren:
Image

Dag nadien richting Gran Sasso, en tevens gedeeltelijk ACT dag 5 in omgekeerde richting.

User avatar
Muug
Posts: 11762
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Italian Challenge 2021

Post by Muug »

Nen toast Quattro Stagioni :lol:
TuttoTerreno wrote: 05 Aug 2021 23:26 Image

User avatar
Muug
Posts: 11762
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Italian Challenge 2021

Post by Muug »

TuttoTerreno wrote: 02 Aug 2021 09:37 hout vasthouden, maar totnogtoe enkel een platte band.
en op de jongste 8000km 250ml olie bijvullen.
1x een foutmelding, maar bij herstart ("re-boot") melding verdwenen.
Volgens een duurtest in Motoplus zou de cardan eens durven lekken.

Soit, ik krijg alleszins goesting om daar eens een schone testrit mee te doen. En 'k heb hier een MG-dealer op een kwartierke van mijn deur, wat niet iedereen kan zeggen, dus waarop wacht ik eigenlijk? :grin:

User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1213
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: Italian Challenge 2021

Post by TuttoTerreno »

The long way up, dag 2: Bojano - Orvieto.

Met enkele andere deelnemers had ik afgesproken om een deel van Dag 5 ACT Italy in omgekeerde richting te rijden en de dag te beëindigen in Orvieto.

Helaas liep er een en ander mis met de communicatie en ben ik hen niet tegengekomen op de ACT track. Ik heb op deze dag proefondervindelijk geleerd dat ge de ACT tracks best niet alleen aanvat.

Bojana - Gran Sasso, opnieuw, zoals zo vaak in de Apennijnen: motorcycle paradise. Niemand op de baan, duuzend bochten voor de noen. Af en toe ne keer gestopt voor een foto'ke:
Image

Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image


Lunch in Capestrano, naast het plaatselijke fort. Een zéér Spaans aandoend gebied en stadje, overigens.

Image
Image

Vlak bij Capestrano dan op de ACT Italy track beland.
En echt, beste gelovigen, op de ACT track kunt ge eigenlijk om de 500m stoppen om de ongelooflijke uitzichten en wegeltjes te fotograferen. It doesn't get better than this.
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image

Ergens hier op 1 van de vele ongelooflijke Strade Bianche in de buurt van L'Aquila, maakte ik een stomme rijdersfout en viel de guzzi om, quasi in stilstand en slow motion. Het was een voze afdaling, diep grind en m'n voorwiel wou zich steeds ingraven. Ipv laten te rollen (of gas te geven - er was beneden plaats genoeg om uit te bollen) in de remhendel gegrepen, paniekerig.
Gevolg, voorwiel groef (ondanks ABS!) een nieuwe vallei en we kipten om.

soit, op zo'n moment leer je dat ge dat allemaal liefst niet alleen doet. Was dan ook blij dat ik nog eens iemand tegenkwam.

Image
Image

Er volgde nog een geweldige strade bianche, maar dan begon de tijd te dringen:
in "Italian Mode" naar Leonessa, en vandaar in dezelfde mode verder naar Orvieto. Italië speelde die avond, dus er was niemand op de baan. En die baantjes - waw :ricky:

Orvieto is trouwens meer dan de moeite: geweldig stadje, zowel historisch als het hedendaags uitgaansleven :mrgreen:

Image
Image
Image

Image

User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1213
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: Italian Challenge 2021

Post by TuttoTerreno »

Vandaag stond de kortste dag op het programma: Van Orvieto naar de ACT Track Day 1, ttz tot het stuk dat ik in oktober uit tijdsgebrek heb overgeslagen.

Calimoto stuurde me meteen over fantastische kleine verlaten wegeltjes, zoals ge er in Umbria wel meer vindt, net als talloze kastelen en burchten, zoals deze:

Image

Wat ik bij het nemen van die foto nog niet wist, is dat Calimoto me op een gravelweg zou sturen die achter dat (bewoond!) kasteel doorloopt.

Image

Image

om even later bij Lago di Trasimeno uit te komen:

Image
Image
Image

Ook daarvan had ik afgelopen jaar nagelaten foto'kes te pakken.

Het was vrij lang zoeken naar een naftstation, maar langs het meer toch een IP station gevonden....helaas was daar 20 seconden voor mij een classic Vespa club het erf opgedraaid... En die moesten natuurlijk 1 voor 1 elks een paar liter naft tanken, dan hun 2T olie vinden enz enz. :lipsrsealed2:

Soit, verder richting Cità di Castello gereden, en op booking.com gezien dat er een agriturismo plaats had, die grosso modo in de buurt van de ACT track zou liggen.

Dat bleek een geweldige keuze, google maps stuurde me over ca. 10-15km geweldige strade bianche - het leek wel the middle of nowhere- tot aan die Agriturismo (Agriturismo Ca' Montioni)

een leuk zwembadje, een natuurlijke zonnewering en ongelooflijk uitgebreide pranzo per una persona... (gelukkig hadden ze er twee hondjes wiens eeuwige vriendschap ik kon afkopen met de restjes)

Image
Image
Image
Image
Image

Enfin, lekker relaxen tot ca. 17h00, de ACT DAY 1 Track nog eens op de XT én op Osmand gezet en wat blijkt: de agriturismo ligt dus volledig aan de ACT Track, nog 43km tot aan het eindpunt van Day 1. Op het schermpje leek het niks :mrgreen:

De adelaar spong in gang, en wat bleek, van die 43km was er 1 asfalt. 42km gravel. :w00t:

Image
Image
Image
Image
Image
Image

En de tinyhouse beweging moet in Umbria voorvaders hebben:
Image


De gravel was moeilijk, men had de weg over de eerste 20km weer "in orde gebracht", dwz. met een grader het grind doorwoeld. Met als gevolg dat je wielen veel verder in het grind zakten als normaal en ge verdorie goed moest oppassen.

En de laatste 20km verliepen vooral door een bos- geen enkel huis!
Het karrespoor werd duidelijk niet meer gebruikt en was op vele plaatsen aan het dichtgroeien.

Nu, ik ben erdoor geraakt, het kostte me véél meer tijd dan verwacht (blij dat ik dit stuk in oktober afgesneden had, daar wil je niet verzeild geraken als het donker is)

en als bonus kon ik via Cità di Castello nogmaals het google maps traject naar de agriturismo rijden,
deze keer in Rally modus gezien het avondeten op me wachtte...

petervdc
Posts: 3451
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Re: Italian Challenge 2021

Post by petervdc »

Prachtig verslag :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:

Zou ik toch niet alleen rijden, zoiets...
Keep going

User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1213
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: Italian Challenge 2021

Post by TuttoTerreno »

De Cagiva elephant die het einde niet haalde, is gerepareerd en de eigenaar is hem gaan halen en hij is bezig aan de 3-daagse of 4 daagse tocht naar het noorden. En die post natuurlijk heel de tijd foto's op FB van al de schoonste plekjes onderweg, waarvan ik het bestaan niet kende.

Dedju, ik moet nog eens terug. :mrgreen:

Post Reply