BaseCamp vs Google Earth Pro

Zolang er maar knopjes aan zitten
YveGs
Posts: 18
Joined: 14 Nov 2020 11:58

BaseCamp vs Google Earth Pro

Post by YveGs »

Goeiemiddag, dat men enkel met BaseCamp 4.6 nog ritten kan bekijken in Google Earth Pro was ik al een tijd van op de hoogte en werk er dan ook geregeld mee maar ploseling lukte het niet meer om met de Pegman (het gele poppetje) een route te bekijken via Street View.
Dan maar een recentere versie (de Google Earth Pro 7.3.3.7786 (64-bit) installeren dacht ik maar nu kan ik wel weer Street Viiew bekijken maar krijg ik terug in BaseCamp die vervelende melding Voor deze functie dient Google Earth te zijn geïnstalleerd en uitgevoerd
Wat ik nu ook probeer niks lukt nog. :wall: :furious3:
Als ik "oudere" versies van GE binnen haal kan ik wel een rit overzetten vanuit BC maar werkt Street Vuew niet of werkt Street View wel maar zijn de ritten dan niet over tebrengen.
Waar zit de fout???

User avatar
Muug
Posts: 11764
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: BaseCamp vs Google Earth Pro

Post by Muug »

Hm,
misschien zou het wel fijn zijn als je net ietsjes meer info over jezelf geeft, in de rubriek "ik stel me voor" of zoiets. :whistling:
Elementaire forumbeleefdheid als het ware. ;)

User avatar
zappa
Posts: 4505
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: BaseCamp vs Google Earth Pro

Post by zappa »

Muug wrote: 14 Nov 2020 16:22 Hm,
misschien zou het wel fijn zijn als je net ietsjes meer info over jezelf geeft, in de rubriek "ik stel me voor" of zoiets. :whistling:
Elementaire forumbeleefdheid als het ware. ;)
Eerst zien of het de moeite is om hier te blijven rond hangen, als er een oplossing komt voor zijn probleem, dan zal die persoon waarschijnlijk ne keer grondig de tijd nemen om in geur en kleur zichzelf voor te stellen? :mrgreen:
sig nature

YveGs
Posts: 18
Joined: 14 Nov 2020 11:58

Re: BaseCamp vs Google Earth Pro

Post by YveGs »

Houwlahouwla....sorry hé. Ben ik hier in een privé clubje verzeild geraakt misschien?
Een 63 jarige nogal hevige motard met 40 jarige ervaring in ritten maken (20 jaar BMW mc Vl)
Mss ook m'n schoenmaat nodig? oké 43 !!!

User avatar
Muug
Posts: 11764
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: BaseCamp vs Google Earth Pro

Post by Muug »

YveGs wrote: 14 Nov 2020 18:35 Houwlahouwla....sorry hé. Ben ik hier in een privé clubje verzeild geraakt misschien?
Een 63 jarige nogal hevige motard met 40 jarige ervaring in ritten maken (20 jaar BMW mc Vl)
Mss ook m'n schoenmaat nodig? oké 43 !!!
Rustig rustig. 8-)
Ge zijt duidelijk nog jong en viriel. :grin:
Hebt gij ooit een forum gevonden waar men u niet verzoekt om u even voor te stellen? :dontknow: Het is geen verplichting natuurlijk.
Hoe meer zielen hoe meer vreugde, zegt het spreekwoord.
En welke wind heeft u op dit forum gebracht?

Niet dat ik uw vraag kan beantwoorden trouwens. :|

User avatar
F M
Posts: 5049
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: BaseCamp vs Google Earth Pro

Post by F M »

Op het nederlandse gps-forum heb je veel meer kans op een antwoord. Maar daar heb je het ook niet gevonden..
I am confused. Oh no, maybe not!

Jopet
Posts: 823
Joined: 22 May 2014 09:27

Re: BaseCamp vs Google Earth Pro

Post by Jopet »

Is verwijderd uit Basecamp en niet meer rechtstreeks bruikbaar...

Oplossing is gewoon de rit die je aan het maken bent opslaan (bestand - exporteren - selectie exporteren) en opslaan als KML 2.2 bestand.
Daarna kun je de opgeslagen file via "bestand & openen" openen in GE en bekijken zoals je wilt of je opent het door dubbelklik op KLM bestand...

Is jammer genoeg veel omslachtiger dan vroeger maar is wel een oplossing.

Groetjes,
Jopet
Yamaha RD 125 LC - Yamaha RD 500 LC - Honda CBR 1000F -
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT

User avatar
zappa
Posts: 4505
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: BaseCamp vs Google Earth Pro

Post by zappa »

YveGs wrote: 14 Nov 2020 18:35
Mss ook m'n schoenmaat nodig? oké 43 !!!
Dju mijn te verkopen motorbotten zijn maat 42 :?

:lol:
sig nature

User avatar
F M
Posts: 5049
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: BaseCamp vs Google Earth Pro

Post by F M »

Jopet wrote: 14 Nov 2020 21:32 Is verwijderd uit Basecamp en niet meer rechtstreeks bruikbaar...

Oplossing is gewoon de rit die je aan het maken bent opslaan (bestand - exporteren - selectie exporteren) en opslaan als KML 2.2 bestand.
Daarna kun je de opgeslagen file via "bestand & openen" openen in GE en bekijken zoals je wilt of je opent het door dubbelklik op KLM bestand...
Volgens mij mag het ook als gpx opgeslagen worden. Maar zeker ben ik niet omdat ik nog een oudere versie van Google Earth draai.
I am confused. Oh no, maybe not!

YveGs
Posts: 18
Joined: 14 Nov 2020 11:58

Re: BaseCamp vs Google Earth Pro

Post by YveGs »

Ge zijt duidelijk nog jong en viriel. :grin:
Nee niet meer zo jong hoewel ik het dagelijks probeer te zijn! En viriel? ...meestal wel!!!
Sorry hé maar nergens een "alles delende" vraag tegen komen bij de profiel aanmaak...maar swat...we lopen uit en tis nogal dringend :whip:

En welke wind heeft u op dit forum gebracht?
De zoektocht tornado....
Is verwijderd uit Basecamp en niet meer rechtstreeks bruikbaar...
Idd met de 4.7 versie is het niet meer megelijk om rechtstreeks te werken met Google Earth Pro
Met de 4.6 versie was dat, tot verleden week, wél nog perfect mogelijk.
En ja het is nog mogelijk ritten van BC te bekijken in GE maar idd heeeel omslachtig en tijdrovend om steeds bij het bewerken van een rit steeds met die omweg te doen.
Het zou ook mogelijk moeten zijn om een GPX bestand ineens te openen in GE maar dan komt er nog een omweggetje bij, dus liever nie!

Dju mijn te verkopen motorbotten zijn maat 42
....oh zal wel passen, loop toch al wat tenen krullend.... :shock:

User avatar
Blackbert
Posts: 3435
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: BaseCamp vs Google Earth Pro

Post by Blackbert »

Als ik mij goed herinner, heeft Google een (hele) tijd geleden restricties uitgevonden op het gebruik van Maps door sites/software van derden. Alles kan nog, maar het is niet meer gratis. zou het daar kunnen aan liggen?
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: BaseCamp vs Google Earth Pro

Post by OzzePaa »

Helaas heeft Google inderdaad blijkbaar de StreetView-stekker eruit getrokken voor alle desktop-Earth-versies lager dan de meest recente (7.33), zowel 64 als 32-bit.
PegMan staat er overal nog wel, maar enkel in die laatste versie zijn ook de blauwe lijntjes zichtbaar waarop je hem kan plaatsen en zo naar StreetView overschakelen.
Via satellietview in Google Maps en in de Web-versie van Google Earth is er natuurlijk helemaal geen probleem.
Maar ook ik gebruik die functie in GE frequent bij het maken van routes om te zien hoe de weg erbij ligt, of bv dat er misschien enkel een tractorsluis of paaltje doorgaand verkeer verhindert ;) en daarom gooit Google ook voor mij hier weer fameus wat roet in het eten. :(

Het belangrijkste blijft echter dat de route als dusdanig, en de veranderingen die je erin aanbrengt, op een makkelijke wijze in GE zichtbaar gemaakt kunnen worden.
Merk je dan bij het nalopen van het roze lijntje op de satellietbeelden dat een stuk(je) veel schoner alternatief in de buurt ligt dan het lijntje dat je in MapSource of BaseCamp had gelegd, is met een paar muisklikken de aanpassing die je dan aanbrengt in het routeringsprogramma ook zichtbaar in GE.

Dat is niet het geval met de veel omslachtiger wijze d.m.v de KML-import-methode naar de laatste desktop-versie van GE, waarin StreetView tot nader order dus nog beschikbaar is. Zoals FM al zei kan het ook met een GPX-export van de TRACK vd route, maar dat is dus nog eens een extra uit te voeren stap.
KML-export vd getekende route kan trouwens enkel via BaseCamp (net als omzetten van een route naar een track om die dan als GPX te exporteren) en vermits MapSource mij veel te nauw aan het hart ligt, is dat (voor mij althans) dus weerom een extra stap.
MAAR BOVENDIEN moet er na elke aanpassing vd route opnieuw een KML/GPX ge-ex en importeerd worden om het effect in GE te zien :!: ... :roll:

Nee, ik los het als volgt op :
Versie 6.16.3 van Mapsource en versie 4.6.2 van BaseCamp kun je met de register-truuk koppelen aan GE_Pro-versie 7.1.8 zodat (in MS) een druk op "Beeld-Weergeven in GE" automatisch GE geopend wordt en de route (of een ingezoomd stuk ervan) in het gekozen kleurke zichtbaar is.
Daarnaast open ik (Windows heet niet voor niks zo :geek: ) een tweede venster met Google Maps en zet die in satelliet-modus.
Als ik dan bij het nalopen van de route in GE een mooier alternatief (voor een stuk) ervan zie, is na aanpassing in MS en een nieuwe druk op "Weergeven in GE" dat onmiddellijk zichtbaar op de satellietbeelden.
Mocht nu een situatie onvoldoende duidelijk zijn in GE (bv twee paralelle wegen waarvan eentje misschien een mooier panorama oplevert dan het andere), en dus een nadere blik via StreetView nodig blijkt, zoek ik in Google Maps naar de omgeving van de weg waar het omgaat (bv door ingave van het naburige dorp of de straatnaam zelf) en plaats PegMan op het betreffende plek of plekken. StreetView geeft dan wel niet het roze routelijntje weer, maar met een beetje ervaring met kaartkijken en routebakken is dat geen probleem.
Na beoordeling van de situatie kan dan al dan niet weer een aanpassing gedaan worden in het verloop van de route enzovoorts enzoverder.

Nu is het vroeger nog wel gebeurd dat StreetView enkele uren of dagen niet beschikbaar was op één of meer van de GE-platformen, maar tot vandaag hebben ze dat altijd weer in orde gemaakt. Deze keer is het, vrees ik, echter definitief ...
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

YveGs
Posts: 18
Joined: 14 Nov 2020 11:58

Re: BaseCamp vs Google Earth Pro

Post by YveGs »

Amai OZZEPAS ben je toevallig geen leeraar??
Dat is nu eens letterlijk het probleem uit de doeken gedaan in duidelijke taal zoals tmoet! Kzou't nie beter kunnen... :thumbsup:

Ben er nu al een paar dagen mee bezig om het probleem te omzeilen en nu toch wel alles, ook dat wat jij voorsteld, al geprobeert maar we leven nog altijd in het Belgenland hé dus is er overal wel een vluchtpoortje... je moet't maar vinden.
Ben er zelfs zo mee bezig dat ik er al wakker van lig ....of droom. En, geloof het of niet, deze morgen wakker gechoten met het idee "Hmmm zou Google Maps hier een uitweg zijn?
En idd, in GM is Street View nog actief maar krijg daar idd (nog) geen ritten in.
Na lang zoeken toch een bruikbare oplossing gevonden voor het BC vs GE probleem.
Versie 4.6 van BaseCamp en versie 7.1.8.3036 van Google Earth Pro en men ziet de ritten weer probleemloos tevoorschijn komen via Beeld --> Google Earth maar ook hier is Street Vieuw niet te activeren. Een mogelijkheid is dan idd via Google Maps maar als dat in een buurt is die men gewoon is valt dat nog mee. Als je ritten in Spanje wilt controleren valt da al iets moeilijker te volgen.
Maar we zoeken verder... Zou een rit niet te openen zijn in GM?? is de volgende zoektocht... :dontknow:

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: BaseCamp vs Google Earth Pro

Post by OzzePaa »

YveGs wrote: 17 Nov 2020 21:24 Amai OZZEPAS ben je toevallig geen leeraar??
Dat is nu eens letterlijk het probleem uit de doeken gedaan in duidelijke taal zoals tmoet! Kzou't nie beter kunnen... :thumbsup:

Ben er nu al een paar dagen mee bezig om het probleem te omzeilen en nu toch wel alles, ook dat wat jij voorsteld, al geprobeert maar we leven nog altijd in het Belgenland hé dus is er overal wel een vluchtpoortje... je moet't maar vinden.
Ben er zelfs zo mee bezig dat ik er al wakker van lig ....of droom. En, geloof het of niet, deze morgen wakker gechoten met het idee "Hmmm zou Google Maps hier een uitweg zijn?
En idd, in GM is Street View nog actief maar krijg daar idd (nog) geen ritten in.
Na lang zoeken toch een bruikbare oplossing gevonden voor het BC vs GE probleem.
Versie 4.6 van BaseCamp en versie 7.1.8.3036 van Google Earth Pro en men ziet de ritten weer probleemloos tevoorschijn komen via Beeld --> Google Earth maar ook hier is Street Vieuw niet te activeren. Een mogelijkheid is dan idd via Google Maps maar als dat in een buurt is die men gewoon is valt dat nog mee. Als je ritten in Spanje wilt controleren valt da al iets moeilijker te volgen.
Maar we zoeken verder... Zou een rit niet te openen zijn in GM?? is de volgende zoektocht... :dontknow:
Ja, ik ben inderdaad (toevallig of niet) geen leraar, Yve ;) ... maar wel goed in telepathie :mrgreen: :lol:
Een GPX met je route importeren in Google Maps is geen probleem : https://duckduckgo.com/?q=open+gpx+in+g ... 7-1&ia=web
Je kan dan inderdaad de rit volledig virtueel bekijken in StreetView.
Maar voor mij blijft er nog altijd met hetzelfde probleem.
Namelijk : telkens je iets aan de route wijzigt in BaseCamp of MapSource, moet je die import OPNIEUW doen om de aanpassing in de StreetView-modus van Maps te zien c.q. te beoordelen. Het handige van de rechtstreekse koppeling van BC/MS aan GE MET StreetView was nu juist dat dat daarmee gewoon kon door nog een keer "Beeld"-"Weergeven in Google Earth" aan te klikken en daar direct StreetView kon activeren.

Maar voor jou is dit misschien dus al wel voldoende als oplossing.
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2915
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

Re: BaseCamp vs Google Earth Pro

Post by duibhce Kaelann »

Je kan ook je route rechtstreeks in Google Maps plannen en dan via een van de tientallen online route-export websites een GPX maken van je rit.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

YveGs
Posts: 18
Joined: 14 Nov 2020 11:58

Re: BaseCamp vs Google Earth Pro

Post by YveGs »

OzzePaa wrote: 17 Nov 2020 22:36
YveGs wrote: 17 Nov 2020 21:24
Maar voor mij blijft er nog altijd met hetzelfde probleem.
Namelijk : telkens je iets aan de route wijzigt in BaseCamp of MapSource, moet je die import OPNIEUW doen om de aanpassing in de StreetView-modus van Maps te zien c.q. te beoordelen. Het handige van de rechtstreekse koppeling van BC/MS aan GE MET StreetView was nu juist dat dat daarmee gewoon kon door nog een keer "Beeld"-"Weergeven in Google Earth" aan te klikken en daar direct StreetView kon activeren.
Ja idd OZZEPAA dat is en blijft HET probleem. Er moet nog steeds die "eerst opslaan omweg" gemaakt worden als men de route met SV wil bekijken.
Na jaren ritten maken weet ik maar al te goed hoe "verwend" we waren en alles veel makkelijker was om direct van BC in GE te controleren of het een kasei weggetje of circuitasvalt was en dát was dus de essentie van de vraag of er daar iemand een eenvoudige (zonder die "opslaan omweg") oplossing voor kon bedenken.
De enige, voor mij toch..., (voorlopige) oplossing is BC versie 4.6 -- GE Pro versie 7.1.8.3036 om uw rit direct zichtbaar te krijgen en dan via Bestand --> Weergeven op Google Maps. Als men heel dicht heeft ingezoomd op uw route in GE dan kom je percies op die weg terecht in GM.
GM opent wel steeds in een nieuw scherm dus als je uw route wat aanpast en die terug controleerd gaat GM niet verder op het reeds geopende scherm.
Ik heb dan wel het luxe voordeel dat ik kan werken op drie schermen en ook dat werkt al een stuk(ske) makkelijker...
Attachments
WP_20160530_21_20_53_Pro.jpg

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: BaseCamp vs Google Earth Pro

Post by OzzePaa »

duibhce Kaelann wrote: 18 Nov 2020 08:07 Je kan ook je route rechtstreeks in Google Maps plannen en dan via een van de tientallen online route-export websites een GPX maken van je rit.
Helaas heb ik de ervaring dat ik eender welke route hier in de routebak dan gesplitst zou moeten maken omwille van het beperkt aantal beschikbare tussenpunten die Maps toelaat (een stuk of 10). Op zich geen probleem, maar omdat Maps bij verplaatsing van één punt de route dikwijls enorm wijzigt is het voor mij geen optie. :|
En een wegje met tractorsluis er in steken mag je ook vergeten ;) :mrgreen:
Maar voor de minder veeleisende routebakker zeker en vast een valabel alternatief dat het StreetView-probleem én de GE-koppeling naar BS of MS in één klap oplost :!: :headbang:

@ YveGS : ge zijt wat dit getreft inderdaad pesies wel uitermate luxueus ingesteld, ja :o :lol:
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

YveGs
Posts: 18
Joined: 14 Nov 2020 11:58

Re: BaseCamp vs Google Earth Pro

Post by YveGs »

OzzePaa wrote: 18 Nov 2020 11:17
duibhce Kaelann wrote: 18 Nov 2020 08:07
Helaas heb ik de ervaring dat ik eender welke route hier in de routebak dan gesplitst zou moeten maken omwille van het beperkt aantal beschikbare tussenpunten die Maps toelaat (een stuk of 10). Op zich geen probleem, maar omdat Maps bij verplaatsing van één punt de route dikwijls enorm wijzigt is het voor mij geen optie. :|
Tuurlijk is het niet wenselijk dat Maps opeens zelf beslissingen gaat maken met uw opgezette route... :wall:

[/quote]
Maar voor de minder veeleisende routebakker zeker en vast een valabel alternatief dat het StreetView-probleem én de GE-koppeling naar BS of MS in één klap oplost :!: :headbang:
[/quote]
...en dat zijn we net wél....heeeel veeleisende routebakkers... :whip:

[/quote]
@ YveGS : ge zijt wat dit getreft inderdaad pesies wel uitermate luxueus ingesteld, ja :o :lol:
[/quote]
Tja een beetje een uit de hand gelopen bezigheid vrees'k ;) maar we handig. :idea2:

User avatar
Muug
Posts: 11764
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: BaseCamp vs Google Earth Pro

Post by Muug »

allez ik ben content dat ge elkaar gevonden hebt. :smitten:

'k vraag mij wel af hoe YveGs hier over dees forum gestruikeld is. Dat ligt toch goed verscholen? :dontknow: :lol:

YveGs
Posts: 18
Joined: 14 Nov 2020 11:58

Re: BaseCamp vs Google Earth Pro

Post by YveGs »

Muug wrote: 18 Nov 2020 16:04 allez ik ben content dat ge elkaar gevonden hebt. :smitten:

Dat ligt toch goed verscholen? :dontknow: :lol:
Dat dacht ge...!!! :peepwall:

Post Reply