Page 1 of 3

Motorheftafel

Posted: 26 Nov 2020 22:27
by Koeno
HoiHoi

Verklaar mij maar zot, maar ben aan het rondkijken naar een motorheftafel...
na het werken aan de CB & SV zit er toch ergens de kriebel om wat meer aan eigen moto's te werken...
enkel het op de knietjes zitten ben ik al kotsbeu....

Kortom motorheftafel.

1. ik ken er geen fluit van.
2. mijn kot is niet gigantisch groot.

Qua diepte heb ik ergens 2.90m om mee te spelen.
Qua hoogte overaal minstens 2meter hoog

De diepte maak ik mij zorgen over, niet elke heftal gaat recht omhoog denk ik zo?
En liefst blijf ik wat met een klein budget werken natuurlijk...

Iemand ervaring met zoiets: https://www.hbm-machines.com/producten/ ... orheftafel
Of weet iemand ergens 2de hands iets beschikbaar?

Kortom: overlaad mij met uw kennis & tips

Re: Motorheftafel

Posted: 26 Nov 2020 23:03
by zappa
Ik vraag me altijd af, kan je die motor niet gewoon met wat haken aan een stalen kabel en een katrol omhoog trekken ? Dan ben je zeker dat die niet van de tafel afknalt ? Ik vind die tafels wel eng, als je moto moe is gaat die liggen poef naar beneden?

ik ken alleen (waar ik mijn enduro heftafeltje kocht) deze shop https://www.datona.be/motor/motorliften

En dan is die rode die je hierboven in je post zeet een goedkopere tafel :grin:

Re: Motorheftafel

Posted: 26 Nov 2020 23:14
by Koeno
zappa wrote: 26 Nov 2020 23:03 Ik vraag me altijd af, kan je die motor niet gewoon met wat haken aan een stalen kabel en een katrol omhoog trekken ? Dan ben je zeker dat die niet van de tafel afknalt ? Ik vind die tafels wel eng, als je moto moe is gaat die liggen poef naar beneden?
Ik denk dat dan euhm... mijn tuinhuis moe gaat worden en naar beneden gaat komen...
kortom, 't is dus in mijn tuinhuis te doen ;-) houten dakbalken zullen niet blij worden van 200 a 240kg eraan...

Re: Motorheftafel

Posted: 27 Nov 2020 01:07
by Raketman
Ik heb al jaren dedees :

https://www.matthys.net/nl/motorheftafe ... ed-1225396

en die doet haar werk nog steeds voortreffelijk. Daar hebben al Arlé's van 400+kg opgestaan, en daar gaat niks mis mee.

Re: Motorheftafel

Posted: 27 Nov 2020 07:09
by Muug
Hangen... dan hangt dat daar te wiebelen .... en probeer zo maar eens een bout los te krijgen of vast te zetten, en als ge pakweg een wiel losmaakt kantelt de moto god weet hoeveel omdat het zwaartepunt verandert. Plus een wiel weegt wel tien kilo, hou dat maar eens omhoog terwijl ge er de as door probeer te steken zonder dat de spacertjes op de grond vallen.
Etc etc

Re: Motorheftafel

Posted: 27 Nov 2020 07:33
by Koeno
Raketman wrote: 27 Nov 2020 01:07 Ik heb al jaren dedees :

https://www.matthys.net/nl/motorheftafe ... ed-1225396

en die doet haar werk nog steeds voortreffelijk. Daar hebben al Arlé's van 400+kg opgestaan, en daar gaat niks mis mee.
En hoeveel plaats neemt die in als ze volledig beneden staat?
Want met dit mechanisme beweegt de plateau in 2 richtingen (omhoog maar ook verticaal?)
Maar als het platform al 2meter is, en het kan 80cm omhoog, heeft ze in laagste stand dan al minstens 2m80 nodig (+nog eens de oprijplaat?).

Die HBM is dan een schaarmechanisme, dus die zou recht omhoog gaan, neen?

Re: Motorheftafel

Posted: 27 Nov 2020 09:24
by den Bullet
Koeno wrote: 27 Nov 2020 07:33
En hoeveel plaats neemt die in als ze volledig beneden staat?
Want met dit mechanisme beweegt de plateau in 2 richtingen (omhoog maar ook verticaal?)
Maar als het platform al 2meter is, en het kan 80cm omhoog, heeft ze in laagste stand dan al minstens 2m80 nodig (+nog eens de oprijplaat?).

Die HBM is dan een schaarmechanisme, dus die zou recht omhoog gaan, neen?
Matthys heeft nog wel meer modellen: https://www.matthys.net/nl/leves-voitur ... hefbruggen

Bovendien vind ik Matthys een prima leverancier van restauratiemateriaal; ze staan niet voor niets op de verschillende oldtimerbeurzen! 8-)

Re: Motorheftafel

Posted: 27 Nov 2020 09:42
by F M
Is de hoogte ook geen issue? 80 cm van de grond + de hoogte van de GSA. Zit je niet tegen het dak?

Re: Motorheftafel

Posted: 27 Nov 2020 09:45
by Koeno
F M wrote: 27 Nov 2020 09:42 Is de hoogte ook geen issue? 80 cm van de grond + de hoogte van de GSA. Zit je niet tegen het dak?
Bij de GSA mét hoog windscherm zeker en vast, dus kan ik dan niet de volle 80CM gebruiken.
Bij de GSA met het huidige kleine windscherm, wind ik ergens 20 a 30cm, dus dan kan ik misschien wel de volle hoogte gebruiken.

Maar huidige doel is vooral CBR & Sevenfifty er op zetten om aan te knutselen/werken... (die laatste lijkt niet te verkopen :p )

Re: Motorheftafel

Posted: 27 Nov 2020 12:13
by Bij
Koeno,
kad gij niet beter eerst die heftafel gekocht en daar dan uw thuinhuis rond gebouwd? :peepwall:

Re: Motorheftafel

Posted: 27 Nov 2020 12:14
by Koeno
Bij wrote: 27 Nov 2020 12:13 Koeno,
kad gij niet beter eerst die heftafel gekocht en daar dan uw thuinhuis rond gebouwd? :peepwall:
Ja.... dat had ik beter gedaan... maaarrrrrr 't is dat je achteraf pas, alles vantevoren weet... :peepwall:

Re: Motorheftafel

Posted: 27 Nov 2020 12:29
by Bij
I know, :)
25 jaar geleden huis gebouwd met niveauverschillen en bijhorende trappen .... nu (richting tram 6)begin ik daar toch anders over te denken.
Een verhuis naar een ander pand dient zich aan :lol:

Re: Motorheftafel

Posted: 27 Nov 2020 13:11
by Blackbert
https://www.pinterest.com/pin/648448046321733619/
Véle jaren geleden ergens online gevonden en zelf in elkaar geknutseld.
Kon een Varadero dragen, kan een KTM 950 dragen.
Een boormachine, slijpschijf en laspostje is al wat je nodig hebt. Kost een derde tot een vijfde van een "echte".

Re: Motorheftafel

Posted: 27 Nov 2020 20:14
by Raketman
Koeno wrote: 27 Nov 2020 07:33
En hoeveel plaats neemt die in als ze volledig beneden staat?
Want met dit mechanisme beweegt de plateau in 2 richtingen (omhoog maar ook verticaal?)
Maar als het platform al 2meter is, en het kan 80cm omhoog, heeft ze in laagste stand dan al minstens 2m80 nodig (+nog eens de oprijplaat?).

Die HBM is dan een schaarmechanisme, dus die zou recht omhoog gaan, neen?
Awel no hemmekik dat eens nagemeten zie...in de laagste stand is de brug de lengte van de tafel, dus 2.06m. Als die volledig naar boven gaat dan kantelt ze exact 50cm naar voor, waardoor de totale lengte om het geheeltje te kunnen laten functionneren dus, u raadt het nooit, 2,56m wordt.

Re: Motorheftafel

Posted: 28 Nov 2020 20:12
by Koeno
Hmmm, da's dus vrij groot voor mij... alleh, een schaarmodel zou interssanter zijn...
HBM 200 is de goedkoopste schaar die ik vind momenteel, maar vind maar weinig ervaringen erover...
Dat doet mij wat vrezen dat het wel "goed" is...

mijn kot is maar 295cm diep, en de brug zou dus altijd voor de deur moeten staan (kwestie van gemakkelijk de motor erop te krijgen...
Maar dan is rond de motor geraken plots een uitdaging...

heb ook geen zin om te gokken met 350euro dat de hbm 200 voldoet, want achteraan lijkt er zelfs met moeite plaats voor een paddockstand...

twijfel twijfel twijfel... nee het kot groter maken is niet echt een optie :D

Re: Motorheftafel

Posted: 28 Nov 2020 21:40
by Muug
Zoek en denk dan nog een beetje voort eh :-)
Black Friday is nu toch gepasseerd. ;)

Re: Motorheftafel

Posted: 28 Nov 2020 21:55
by Koeno
't is vooral zoeken... naar iemand met ervaring met zo'n goedkopere schaarlift...
ik vrees echt dat zo'n brug zoals raketman en anderen hebben, té groot gaat zijn in't kot en daardoor niet handig..

langs andere kant wil ik geen goedkope schaar kopen om nadien miserie te hebben..
al zeggen ze wel draagkracht tot 450kg...

Re: Motorheftafel

Posted: 30 Nov 2020 09:21
by Koeno
@Raketman, (of anderen)

Kheb even 2 "schetsen" gemaakt voor de motorbrug...
Die Schaar van HBM blijft interessant omdat deze recht omhoog gaat, dus in mijn beperkte ruimte wel beter. maar komt met levering plots pak duurder uit... (anders zelf even 5uur in de auto gaan zitten)
Maar de afmetingen (plateau van 180cm lijkt mij misschien wat nipt)

Welke afbeelding klopt het beste qua beweging van de brug?
1.
Onderstel op 50cm van de achterwand. Kan de plateau dan nog genoeg pivoteren? (zonder mijn posters van de schone dames om zeep te helpen? :p )
Image

2.
Plateau in hoogste stand op 50cm van de achterwand, natuurlijk veel meer verlies aan de achterkant/ingang van het tuinhuis.
Image

Of ligt de waarheid er ergens tussenin?

uitleg bij de schets:

Diepte tuinhuis is 300CM, maar voor & achter zit er helemaal onderaan 2CM uitsteeksel van funderingsbalkjes. dus diepte op de vloer = 296cm, diepte op 2cm van de vloer is 300cm.
aan de deur heb ik een opstaande kant van 15cm (is natuurlijk perfect te overbruggen met een oprijplaat).

man man, nooit gedacht dat dit zo'n puzzel ging worden...

(en ja ik weet dat er schaartafels bestaan die iets groter zijn als die van HBM, maar prijs gaat dan direct gigantisch omhoog)

Re: Motorheftafel

Posted: 30 Nov 2020 11:33
by Muug
https://www.louis.be/artikel/rothewald- ... 07466bed13 :dontknow:

Bike-design: https://www.bike-design.com/nl-nl/catal ... ing?page=2
Die dingen lijken wel van goud gemaakt maar er zitten gelukkig ook twee minder dure tussen. :?

Bij een schaarlift verwacht ik stabiliteitsproblemen: de moto zal iets te gemakkelijk heen en weer kunnen "zwaaien" als de lift in de hoogste stand staat. Het idee van Blackbert - zelf maken - is geen optie?

Verder gaat ge volgens mij wel blij zijn als ge echt helemaal rond de moto kunt stappen...

Re: Motorheftafel

Posted: 30 Nov 2020 12:11
by Koeno
Muug wrote: 30 Nov 2020 11:33 Verder gaat ge volgens mij wel blij zijn als ge echt helemaal rond de moto kunt stappen...
Rond hoeft niet...
Ik kan ermee leven als ik via de dubbele deur eventjes moet buiten stappen om aan de andere kant te komen...
maar ik moet wel de brug & motor goed binnenkrijgen natuurlijk ;)