Allroad-banden: wat informatie en filmpjes

Op en bij de motor, zonder elektriek
User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Re: Allroad-banden: wat informatie en filmpjes

Post by duibhce Kaelann »

Muug wrote: 01 Mar 2021 11:41 Duib, hebt gij ook al met de STR gereden? Dat zien er toch ook enorme blokken uit. En dat rijdt goed op de baan? Ook in de regen kan daar vlot mee gereden en geremd worden?
de STR is de OEM band op de T700, dus ik heb daar ondertussen al wel wat ervaring mee. Ik blijf bij mijn vorige statement: ik merk nauwelijks verschil met de K60. Weet wel dat ik bij die Heidenau steeds de versie zonder middenstrook hebt gebruikt. Op de Terra heeft altijd een kleinere breedte gelegen dan officieel, net omdat daar die middenstrook ontbreekt.

Bij de voorbanden vind ik de K60 en de STR vooral een vervelend slijtagepatroon hebben.

De STR zelf: de blokken zijn groot, maar de ruimte tussen de blokken is al-bij-al relatief beperkt. Naar de flanken toe wordt die zelfs nog smaller en merk je op hellingshoek eigenlijk niet dat die er zijn. geeft dus best wel een goed gevoel op hellingshoek op de baan. Volgens mij zijn die gleuven op de flank van de STR zelfs smaller dan pakweg op een Dunlop Tralsmart Max.
Ik heb geen ervariong met die band in de modder, maar net omwille van die smalle sleuven heb ik er weinig vertrouwen in, zeker als je in een modderig geultje aan het rijden bent. Maar de K60 levert daar ook geen topprestaties.
Nog niet de kans gehad om in echt stevig regenweer te rijden met de T700, maar wel op koud en vochtig wegdek. Daar heb ik die nog niet op een foutje kunnen betrappen. De T700 heeft nu ook niet meteen de krachtigste achterrem. Op het droge moet ik al echt heel hard op de pedaal stampen voor de ABS aan schiet.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Allroad-banden: wat informatie en filmpjes

Post by Muug »

Ik heb de STR dan ook niet gekocht om in de modder te gaan rijden. 8-)

Wat de Heidenau's betreft: ik weet niet of er voor een KTM 950 Adventure wel zo'n type zonder middenstrook bestaat. :?

Koeno
Posts: 3183
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Allroad-banden: wat informatie en filmpjes

Post by Koeno »

'k was nog wat reviews aant bekijken en was nog wat over de anakee wild aan't lezen.
ziet er toch al vrij geblokt uit (jaja, ik weet dat het geen noppenband is ;-) ) invergeljiking met bv pirelli str rally balblabal
en dan een foto als deze
Image

Ergens zou je verwachten dat deze wild ietsie pietsie beter zou presteren, maar als die onmiddellijk vol loopt, kan het natuurlijk niet veel beter zijn...
langzaamaan neig ik dus richting pirelli str rally (omdat ik godverdekke fan ben van die scorpion trail 2)

User avatar
Blackbert
Posts: 3401
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Allroad-banden: wat informatie en filmpjes

Post by Blackbert »

In zo'n boetseermodder loopt alles vol, behalve de juiste echte offroadband. die niet zal bestaan in 17" en die waarschijnlijk een melding zal hebben 'not for road use'.
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: Allroad-banden: wat informatie en filmpjes

Post by OzzePaa »

:stupid:
Alhoewel die Anakee Wild goed aanvoelde op minder extreme onverharde vettige verharding dan op de foto, wassem te duur voor hoelang hij meeging (achter nipt 8000). Vooraan best langlopend (bijna 14.000) maar was super irritant, bijna onuitstaanbaar, huilend vanaf 70 per uur. Never again voor mij dus. Een Mitas E-09 en de Shinko 805's waren achter nog rapper weg (5700/5300), maar die kosten dan ook een stuk minder. De Shinko 804 vooraan deed 15.500km mee. Ook De Metz Karoo III hield het vanachter niet langer (5300) uit en was eveneens navenant prijzig.
De beschreven Scorpion Rally STR vind ik een mooi compromis : op straat rijdt dat als een straatband (de Shinko 805 doet dat trouwens verbazingwekkend genoeg ook :!: ) en is zeker te doen voor wat naast de weg rijden. Mijn favoriet dus als ik niet in een te "adventurous mood" ben als de rondsels moeten vervangen worden ;) ... dan zou ik zo weer een Shinko-setje leggen.
De duurdere Michelin Anakee ADVENTURE waar Gertruud voor de moment op rondbolt (vooraan is de Karoo III er bijna aan voor z'n moeite) voelt op asfalt ook goed aan, zei het niet zo vertrouwenswekkend op wat meer hellingshoek, maar gaat blijkbaar wel een eeuwigheid me : bijna 9000km mooi rondgesleten tot iets over de helft :o :thumbsup:
Van al de setjes K60 Scouts heb ik de cijfers niet bijgehouden, net als de TKC-70/80 exemplaren ...
Misschien kun je de Scorpion Rally-tout-court eens testen :dontknow: :?: De voorband is daar veel "noppiger", achter lijkt hij erg op de STR-versie maar dan met bredere openingen tussen de blokken-rijen.

@Bert : proficiat met je eigen stek "en route pour le sud" :thumbsup: :grin:
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Allroad-banden: wat informatie en filmpjes

Post by Muug »

Koeno wrote: 18 Mar 2021 17:52 'k was nog wat reviews aant bekijken en was nog wat over de anakee wild aan't lezen.
ziet er toch al vrij geblokt uit (jaja, ik weet dat het geen noppenband is ;-) ) invergeljiking met bv pirelli str rally balblabal
en dan een foto als deze
Image

Ergens zou je verwachten dat deze wild ietsie pietsie beter zou presteren, maar als die onmiddellijk vol loopt, kan het natuurlijk niet veel beter zijn...
langzaamaan neig ik dus richting pirelli str rally (omdat ik godverdekke fan ben van die scorpion trail 2)
Wel, ik vind de Anakee Wild toch best een ruige band hoor. Die zit toch in dezelfde categorie als de STR, no? :dontknow:
Maar, opnieuw, we herhalen onszelf en anderen: in zware modder overwinnen enkel échte noppen. Denk Pirelli Scorpion Pro.
Maar daarmee wilt ge niet op straat rijden volgens mij. :?
Image
Wat straatrijden betreft: zondag heb ik zo'n 400km gereden, in halfslachtig slecht weer, regio Namen-Huy. De wegen en wegjes waren niet übervuil, maar we moesten toch wel een beetje opletten. Die STR kweet zich in die koude natte vieze straatsituaties perfect van zijn taak: veel grip, geen trillingen, geen luid geronk of gehuil. En op de autostrade aan 180km/u ging dat ook goed. :peepwall: Hij ziet er dus ruig uit maar rijdt geheel normaal. Wat zijn offroadcapaciteiten betreft weet ik zeker: op droge harde ondergronden (droge vlaamse veldwegen, harde Alpense steenpistes, Marokkaanse steenpistes) gaat die meer dan genoeg bite hebben, maar bij de eerste modderplek gaat die rap volzitten. Behalve misschien als ik de bandenspanning tot 2 bar zou laten zakken (minder zou'k niet durven).

De Pirelli Rally is dan toch wel uit ander hout gesneden :!: :
Image
Image
Echt ruiger. Geen idee hoe aangenaam dat op straat rijdt. Maar dat ze harder bijten is een feit. Dat zie je.
Ik vond niet zo meteen een pak reviews, maar dit is er toch eentje:
https://www.dirtrider.com/pirelli-scorp ... ure-bikes/

Pirelli Scorpion Trail II zei je? Duidelijk voor de harde droge pistes. Ook op een Panigale:
https://davesviewpoint.com/2016/04/01/b ... -trail-ii/

Koeno
Posts: 3183
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Allroad-banden: wat informatie en filmpjes

Post by Koeno »

@ozzepaa: en dat gehuil gaat los door oordopjes?
of rij jij meestal zonder?

@Muug: Yes yes, ik ben al mee dat echt modderrijden een echte noppenband nodig heeft.
Al denk ik soms (ondanks onwetend te zijn) dat een fijn laagje modder (zoals op een moment tijdens onze bevroren rit op die betonbaan tussen de velden) "gemakkelijker" zijn met een band a la de wild (of str) ivm mijn huidige scorpion trail 2.

'k heb mij ooit laten wijsmaken dat die trail 2 goeie waren voor allraod, maar ik denk dat die goed zijn op het type allroad baantje waar zelfs een baan band goed is...

dus langzaam aan ga ik mijn keuze gaan maken :p

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Re: Allroad-banden: wat informatie en filmpjes

Post by duibhce Kaelann »

Muug wrote: 18 Mar 2021 19:28 Wel, ik vind de Anakee Wild toch best een ruige band hoor. Die zit toch in dezelfde categorie als de STR, no? :dontknow:
die ziet er, net zoals de STR en andere "adventure" banden ruig uit. Maar het profiel is niet zo diep, de noppen zijn relatief groot en vooral heel stijf. Modder kan er zich gewoon niet uit werken tegen dat de band weer een volledig rondje gedraaid heeft.
Zachtere, kleinere en diepere noppen helpen, maar elk van die zaken zorgt op zichzelf al voor een minder stabiel gevoel op de baan, minder grip op de baan en snellere slijtage.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: Allroad-banden: wat informatie en filmpjes

Post by OzzePaa »

Koeno wrote: 18 Mar 2021 19:31 @ozzepaa: en dat gehuil gaat los door oordopjes?
of rij jij meestal zonder?
....................

dus langzaam aan ga ik mijn keuze gaan maken :p
Voor lange (+200km) autostrade-ritten (b.v. eerste trok naar vakantiebestemming) stop ik wat in de oren, KoenO.
Maar het gehuil van de Anakee Wild was daarmee toch niet weg.In de wetenschap dat het in feite wel aangewezen is : anders eigenlijk nooit.
Ik vind het echt niet wennen en wordt er kei zenuwachtig van. M'n LS2 en zeker de Arai X3 zijn wel redelijk dempend vind ik. En ik rij eigenlijk ook "geruster" als ik meer hoor ... zowel motor- als omgevingsgeluid.

Als je je keuze maakt, zou ik de Scorpion Rally waarvan Muug hierboven de foto plaatst, zeker ook overwegen. Voor mij wordt dat inallegeval de vervanger voor de Michelin Anakee Adventure die (wegens niet veel anders voorhanden op die moment) sinds september om Gertruud haar achterwiel zit.
Niet dat ik daar voldoende ervaring mee heb (Zappa is wat dat betreft zeker meer deskundig), maar zoals Duib noggis aanhaalt : des te vettiger, des te noppiger en zachter als het wat gekort moet zijn
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Allroad-banden: wat informatie en filmpjes

Post by Muug »

Koeno wrote: 18 Mar 2021 19:31 'k heb mij ooit laten wijsmaken dat die trail 2 goeie waren voor allraod, maar ik denk dat die goed zijn op het type allroad baantje waar zelfs een baan band goed is...
Gij komt stilaan tot de goei conclusies ;-)
Het is geen toeval dat ik die Panigale in the bush gepost heb... laat het daar aub niet regenen want 't is gedaan met hem.

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Allroad-banden: wat informatie en filmpjes

Post by Muug »

duibhce Kaelann wrote: 18 Mar 2021 19:58
Muug wrote: 18 Mar 2021 19:28 Wel, ik vind de Anakee Wild toch best een ruige band hoor. Die zit toch in dezelfde categorie als de STR, no? :dontknow:
die ziet er, net zoals de STR en andere "adventure" banden ruig uit. Maar het profiel is niet zo diep, de noppen zijn relatief groot en vooral heel stijf. Modder kan er zich gewoon niet uit werken tegen dat de band weer een volledig rondje gedraaid heeft.
Geheel akkoord met de nadruk op "ziet". :thumbsup:
Ik vind het toch straf van Pirelli, een band die er zo ruig uit ziet en toch rijdt gelijk een normale band.
Als ge dat tegenover de TKC80 zet :peepwall:

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Re: Allroad-banden: wat informatie en filmpjes

Post by duibhce Kaelann »

Muug wrote: 18 Mar 2021 20:38Als ge dat tegenover de TKC80 zet :peepwall:
:lipsrsealed2: :lipsrsealed2: :lipsrsealed2:
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
Blackbert
Posts: 3401
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Allroad-banden: wat informatie en filmpjes

Post by Blackbert »

OzzePaa wrote: 18 Mar 2021 20:06
... des te vettiger, des te noppiger en zachter als het wat gekort moet zijn
voor de mensen uit andere contreien: als het iets moet uithalen.

:mrgreen: :peepwall:

@ Ozzepaa: ik zat ewa strop op een route naar Florac, lang geleden. ineens :idea: : ne keer kijken in de index van de michelinatas: aha! en het ligt nog in de goeie richting ook.
Klein dorpje in een valleitje. Er was, zoals vaak in Franse dorpjes, geen beweging op straat, anders had ik mij misschien ereburger laten maken. :laugh3:
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Allroad-banden: wat informatie en filmpjes

Post by F M »

Dedju, mijne frank valt.

Op facebook worden regelmatig mensen voorgesteld als vriend. Die foto kwam nogal eens voor, en dan dacht altijd "welke Bert zou dat toch zijn?"

Die dus ! :mrgreen:
:oops:
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Allroad-banden: wat informatie en filmpjes

Post by Muug »

:ImaPoser:
Maar ge gaat hem niet veel horen of zien hoor. Bert is slim genoeg om zijn tijd aan nuttiger dingen dan FB te besteden. :|

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Allroad-banden: wat informatie en filmpjes

Post by Muug »

hm
nieuwe voorband gewenst voor de R1150GS. Momenteel een ouwe Anakee, achteraan een Michelin Pilot Road4 die nog lang niet aan vervanging toe is.
Hmmmmmm
Pirelli Scorpion Trail 2 misschien... of gewoon een Michelin Pilot Road 5...of een andere "Adventure"-band... 't gaat weer wat kiezen worden. En probleem is da'k niet meer kan aanloggen op de Motoplus-site, om hun tests te lezen. :?

Koeno
Posts: 3183
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Allroad-banden: wat informatie en filmpjes

Post by Koeno »

Pirelli Scorpion Trail 2 in mijn ogen super goeie band...
Maar waarom dan niet een 100% echt straatband als de road5 nemen?

'k denk dat in allroad situaties het verschillen tussen trail 2 & road5 verwaarloosbaar gaat zijn...
(hoor mij ne keer slim overkomen nu :p )

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Allroad-banden: wat informatie en filmpjes

Post by Muug »

Koeno wrote: 05 Jul 2021 21:36 (hoor mij ne keer slim overkomen nu :p )
Lol, wijsheid komt met de weken/maanden :lol:

Dé reden om nu eventueel een softe allroadband op te leggen is dat ik er dan later ook achteraan de erbij passende softe allroadband op zou laten leggen.

User avatar
den Bullet
Posts: 1472
Joined: 23 Oct 2009 11:18

Re: Allroad-banden: wat informatie en filmpjes

Post by den Bullet »

Ik reed (en zwoor) bij de toenmalige Metzlers Tourance.

Weet niet of die nu nog bestaan, maar zowel ik als gastpiloot Fé vonden die de max!

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Allroad-banden: wat informatie en filmpjes

Post by Muug »

den Bullet wrote: 06 Jul 2021 00:19 Ik reed (en zwoor) bij de toenmalige Metzlers Tourance.
Onverslijtbare banden. Letterlijk ;)

Post Reply