Page 1 of 2

Ducati gaat laagbijdegrond

Posted: 24 Mar 2021 17:03
by Muug
Wie Motogp wat volgt kent het bestaan van de holeshot device.
Simpel gesteld: bij de start wordt de achtervering van de moto bij elkaar geperst. Daardoor komt het zwaartepunt lager - minder kans op wheelie - en kantelt de moto bij de start een pak minder naar achter. Alweer minder kans op wheelie. Wat dus wilt zeggen meer voorwaartse acceleratie. Dus rapper vooraan en veel kans op een goei ingangspositie aan de eerste bocht.
Belangrijk dus.
Wel, voorheen installeerde Ducati dat dus alleen op de achtervork. (Aprilia trouwens op de voorvork)
Tegenwoordig experimenteert Ducati ook met de achterkant.
Resultaat: een bizar lage moto aan de startlijn.
Ze denken dat ze hiermee op 2.3 seconden 100km/u kunnen halen. Misschien zelfs 1.9. :pillepalle:
Image

De wetenschappelijke uitleg vind je hier: https://www.crash.net/motogp/feature/92 ... hot-device

Re: Ducati gaat laagbijdegrond

Posted: 24 Mar 2021 22:43
by zappa
Volgens mijne ducati zijn ze al enkele jaren bezig met onderdegrond :roll:

Re: Ducati gaat laagbijdegrond

Posted: 25 Mar 2021 09:43
by Muug
zappa wrote: 24 Mar 2021 22:43 Volgens mijne ducati zijn ze al enkele jaren bezig met onderdegrond :roll:
Gij hebt echt de miskoop van uw leven gedaan. :| Heel uw motormicrobe is er door uitgestorven. Ik vraag me al een paar jaar af hoelang ge dat daar nog gaat laten staan. Maar daar heb ik mij natuurlijk niet in te moeien. :peepwall:

Re: Ducati gaat laagbijdegrond

Posted: 25 Mar 2021 09:57
by TRooPER
en dat ziet er dan zo uit:

https://twitter.com/motoupdate/status/1 ... ice-sepang


techniek is ongelooflijk

Re: Ducati gaat laagbijdegrond

Posted: 25 Mar 2021 12:42
by bompa
Muug wrote: 24 Mar 2021 17:03 Wie Motogp wat volgt kent het bestaan van de holeshot device.
Simpel gesteld: bij de start wordt de achtervering van de moto bij elkaar geperst. Daardoor komt het zwaartepunt lager - minder kans op wheelie - en kantelt de moto bij de start een pak minder naar achter. Alweer minder kans op wheelie. Wat dus wilt zeggen meer voorwaartse acceleratie. Dus rapper vooraan en veel kans op een goei ingangspositie aan de eerste bocht.
Belangrijk dus.
Op de cross zijn ze daar al lang mee bezig of bezig geweest ,maar dan op de voorvork, die duwen ze in en blijft zo staan tot blijkbaar na de start.

Re: Ducati gaat laagbijdegrond

Posted: 25 Mar 2021 13:32
by den Bullet
Muug wrote: 25 Mar 2021 09:43
zappa wrote: 24 Mar 2021 22:43 Volgens mijne ducati zijn ze al enkele jaren bezig met onderdegrond :roll:
Gij hebt echt de miskoop van uw leven gedaan. :| Heel uw motormicrobe is er door uitgestorven. Ik vraag me al een paar jaar af hoelang ge dat daar nog gaat laten staan. Maar daar heb ik mij natuurlijk niet in te moeien. :peepwall:
Moet ik gemist hebben :?

Wat hebt ge voorgehad?

Re: Ducati gaat laagbijdegrond

Posted: 25 Mar 2021 13:47
by Muug
den Bullet wrote: 25 Mar 2021 13:32
Muug wrote: 25 Mar 2021 09:43 Gij hebt echt de miskoop van uw leven gedaan. :| Heel uw motormicrobe is er door uitgestorven. Ik vraag me al een paar jaar af hoelang ge dat daar nog gaat laten staan. Maar daar heb ik mij natuurlijk niet in te moeien. :peepwall:
Moet ik gemist hebben :?
Wat hebt ge voorgehad?
Niks eigenlijk: maar de vering van die moto is zo hatelijk slecht :devil: dat ze er absoluut niet graag mee rijdt. Typisch Ducati eigenlijk: enkel op de duurste beste modellen zit de goei vering. Ik heb er ook eens mee gereden: 't is gelijk er hele harde resorts onderzitten zonder demping. Een ramp voor je gat en ruggegraat als de weg niet biljart glad is.

:pillepalle:

Re: Ducati gaat laagbijdegrond

Posted: 25 Mar 2021 14:16
by den Bullet
Die Scramblers zijn niet gemaakt om off road te gaan; toch niet tè.

Hier komt er binnenkort ne nieuwe, terug voor dagelijks gebruik 8-)

De wissel komt er omdat nu nog ne goeie overnameprijs te krijgen is bij Jacky.

Re: Ducati gaat laagbijdegrond

Posted: 25 Mar 2021 14:44
by Muug
den Bullet wrote: 25 Mar 2021 14:16 Die Scramblers zijn niet gemaakt om off road te gaan; toch niet tè.
Ehm, we hebben het over gewone wegen: asfalt en beton :(

Re: Ducati gaat laagbijdegrond

Posted: 25 Mar 2021 15:44
by den Bullet
Muug wrote: 25 Mar 2021 14:44
den Bullet wrote: 25 Mar 2021 14:16 Die Scramblers zijn niet gemaakt om off road te gaan; toch niet tè.
Ehm, we hebben het over gewone wegen: asfalt en beton :(
Daar heeft 'm toch absoluut geen klachten over.
Banden: Dunlop Roadsmart
Vering is dezelfde
Woon / werk (Nijvel): asfalt (autostrade of N28) en stukken beton (Nijvel zelf).
En hij gaat diep in den bocht; heel diep ...

Re: Ducati gaat laagbijdegrond

Posted: 25 Mar 2021 16:07
by Muug
den Bullet wrote: 25 Mar 2021 15:44
Muug wrote: 25 Mar 2021 14:44
Ehm, we hebben het over gewone wegen: asfalt en beton :(
Daar heeft 'm toch absoluut geen klachten over.
Banden: Dunlop Roadsmart
Vering is dezelfde
Woon / werk (Nijvel): asfalt (autostrade of N28) en stukken beton (Nijvel zelf).
En hij gaat diep in den bocht; heel diep ...
mja jong :dontknow:

Re: Ducati gaat laagbijdegrond

Posted: 25 Mar 2021 18:13
by zappa
den Bullet wrote: 25 Mar 2021 14:16 Die Scramblers zijn niet gemaakt om off road te gaan; toch niet tè.

dat had ik heel vlug door :mrgreen: maar als je gewoon op de baan rijdend uw nr plaat houder afbreekt 2x , dan vraag ik me af hoe mijn rugwervelkes d'r na een tijdje gaan uit zien? :shock:

Re: Ducati gaat laagbijdegrond

Posted: 25 Mar 2021 21:10
by Blackbert
zappa wrote: 25 Mar 2021 18:13
den Bullet wrote: 25 Mar 2021 14:16 Die Scramblers zijn niet gemaakt om off road te gaan; toch niet tè.
dat had ik heel vlug door :mrgreen: maar als je gewoon op de baan rijdend uw nr plaat houder afbreekt 2x , dan vraag ik me af hoe mijn rugwervelkes d'r na een tijdje gaan uit zien? :shock:
Image

:mrgreen: :peepwall:

Re: Ducati gaat laagbijdegrond

Posted: 26 Mar 2021 08:15
by Muug
den Bullet wrote: 25 Mar 2021 15:44
Muug wrote: 25 Mar 2021 14:44
Ehm, we hebben het over gewone wegen: asfalt en beton :(
Daar heeft 'm toch absoluut geen klachten over.
Banden: Dunlop Roadsmart
Vering is dezelfde
Woon / werk (Nijvel): asfalt (autostrade of N28) en stukken beton (Nijvel zelf).
En hij gaat diep in den bocht; heel diep ...
Hebben Zappa en Fé een ander model Scrambler? Andere jaargang misschien, en die van Fé is dan voorzien van een betere vering? Of zit het verschil hem in de "verwachtingen"? Fé die een Ducatisti is, en automatisch akkoord gaat met strakke vering, terwijl Zappa komt van de pluche vering van de Adventure? Of lijkt de ruggegraat van Zappa al méér op een stapel pannekoeken dan bij Fé? :dontknow:

Re: Ducati gaat laagbijdegrond

Posted: 26 Mar 2021 09:21
by den Bullet
Beide (Desert Sled / Full Throttle) van 2017 en met instelbare Kayaba-achtervering, dacht ik.

De nieuwe trouwens ook.

En Fé is inderdaad gewoon om zich op een spartaans ding voort te bewegen (zit in de familie, vrees ik).

Re: Ducati gaat laagbijdegrond

Posted: 26 Mar 2021 09:30
by zappa
Ik heb moeten zoeken wat naampje hij had, maar 't is een urban ENDURO !! :lol: :lol: :lol: :| :| :roll:

Re: Ducati gaat laagbijdegrond

Posted: 26 Mar 2021 10:15
by Muug
Wel ja, een Desert Sled, volleding instelbare vering, daar heb je het antwoord eh. Dat komt exact overeen met wat ik zeg: Ducati zet zijn beste vering op zijn duurste modellen. Doen ze al decennia. Kijk naar de 916's en al wat erachter kwam. Maar éérst brengen ze een basismodel op de markt, dat koopt iedereen, dan pas brengen ze een duurder model op met betere specs en dat wilt óók iedereen. :whistling: Bekijk het zo: de marketeers - van gelijk welk motorbedrijf - werken volgens mij zo: ze maken eerst de machine van hun dromen, no limits, no price tag. Vervolgens vervangen ze high specs parts door eenvoudiger goedkoper materiaal. Dus je hebt wel de looks, maar niet the feel van the real deal.

De Urban Enduro daarentegen is een basic model. Met ditto vering. Check deze review: https://motorbikewriter.com/ducati-scra ... ro-review/
The only basic ingredient in the bike is the Kayaba suspension. It’s quite stiff, doesn’t handle hard hits very well and trips up over high-frequency bumps such as corrugations.
The only adjustment is the pre-load on the rear and even on its softest setting, it jittered over the bumps, making it unsuitable for rough dirt or bumpy tar roads.
Dat komt exact overeen met wat tijdens een ritje van tien minuten ervoer, en waar Zappa's nieren, wervels en hersens last van hebben.
Het valt trouwens op dat in vele reviews heel hard gezwegen wordt over de vering. Vreemd vreemd. :lipsrsealed2: Of ze testen die moto's enkel op biljartgladde wegen. Waar vind je dat in België? :peepwall: (aja, in de Limburg)

Ergo: met een soepele Hyperpro of Wilbers achteraan gaat de Urban Enduro wél een tof motoke worden. :thumbsup:

edit: hier nog een testje gevonden, dat plaats vond in de San Jacinto Mountains, geschreven door Ronald Brown, iemand die al vele decennia moto's test.
https://www.motor.nl/motortests/motor-t ... bler-icon/
e veren zijn nogal stug. Zo reageerde de vork nogal hard op een bepaald stukje hobbelige weg met scheuren in het asfalt.
Gelukkig is 't maar een uitzondering, zegt 'm nog :?

Re: Ducati gaat laagbijdegrond

Posted: 26 Mar 2021 16:18
by F M
Als die Ducati dan de directe opvolger van de KTM is, dan begrijp ik dat Zappa liever met haar lijnbus rijdt... :w00t:

Re: Ducati gaat laagbijdegrond

Posted: 27 Mar 2021 23:12
by zappa
Muug wrote: 26 Mar 2021 10:15

Ergo: met een soepele Hyperpro of Wilbers achteraan gaat de Urban Enduro wél een tof motoke worden. :thumbsup:

Er zit al van km 1500 ofzo hyperpro ter vervanging onder, met dat verschil dat hij sindsdien meer gelijk ne chopper staat en dat ik pijn krijg in mijn nekwervels van het woordje hyperpro :roll:

ij moest al 4j van mijn erf geweest zijn, we passen niet samen, ik heb het over de ducati ééé :mrgreen:

waar liggen die pijnstillers hier ergens ?

Re: Ducati gaat laagbijdegrond

Posted: 28 Mar 2021 11:03
by Stefke
zappa wrote: 27 Mar 2021 23:12 Er zit al van km 1500 ofzo hyperpro ter vervanging onder, met dat verschil dat hij sindsdien meer gelijk ne chopper staat en dat ik pijn krijg in mijn nekwervels van het woordje hyperpro :roll:
oei. er is dan toch precies wat misgegaan... Alleen de veer vervangen? Volledige nieuwe demper? Te lichte veer? Te zware veer? Toch wel jammer dat doordoor zo' n leuk motoke aan de kant blijft staan.. :(