kan het stroomdraadje de belasting aan???

Op en bij de motor, zonder elektriek
User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

kan het stroomdraadje de belasting aan???

Post by Muug »

Op het standlicht zou ik het volgende willen aansluiten:
- TomTom-stroomdraadje
- Garmin-stroomdraadje
- USB-plug van Oxford.
Dan is alles lekker geschakeld, dus nooit risico dat één der accessoires de accu gaat leegzuigen.
Maar gaat dat dunne stroomdraadje in staat zijn om al die elektriek te leveren zonder door te smelten? :?
Of schaf ik me toch beter zo'n intelligente module aan (kost weer geld...) zoals datgene waarvan Duib zo in de wolken is?
Alle nuttige advies is welkom. :thumbsup:
Last edited by Muug on 29 Jun 2021 15:59, edited 1 time in total.

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Re: kan het stroomdraadje de belading aan???

Post by duibhce Kaelann »

Als ge ze alledrie tegelijk zou willen gebruiken, is die draad daar zeker niet op voorzien. Maar zelfs met 1 tegelijk zou ik dat niet doen. Als ge geen intelligente module wilt gebruiken kunt ge die 3 zaken wel achter een 12V relais hangen die wordt geschakeld met het standlicht en stroom direct van de batterij neemt. Parkeerlicht om te schakelen is wsch nog beter omdat sommige motoren het standlicht tijdelijk uitschakelen tijdens het starten.

vergeet dan niet dat ge best nog een zekering op de kabel naar de relais zet en ook nog aparte zekeringen na de relais op de 3 toestellen afzonderlijk. En dan hebt ge in feite uw eigen intelligente module gebouwd. ;)
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: kan het stroomdraadje de belading aan???

Post by Muug »

Awel, geef nog het merk en type van die module?

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Re: kan het stroomdraadje de belading aan???

Post by duibhce Kaelann »

Ik (her)gebruik al jarenlang een hobbymoduleke dat ik van een Brit heb gekocht op een van de vele forums waar ik toen rondhing. Merk en type staan daar niet op :dontknow:
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: kan het stroomdraadje de belading aan???

Post by Muug »

Ne keer zoeken dan....

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: kan het stroomdraadje de belading aan???

Post by OzzePaa »

Heb daar ooit ook over nagedacht om zoiets "out of the box" aan te schaffen ... Was nogal prijzig vond ik.
Te koop bij een gekend adres : https://www.motoadventurestore.be/produ ... on-module/

Er zijn blijkbaar ook zelfbouw-mogelijkheden ... https://adventurebikerider.com/forum/vi ... 10#p502978
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Re: kan het stroomdraadje de belading aan???

Post by duibhce Kaelann »

Die kant-en-klaar dingen zijn inderdaad stevig aan de prijs. Fuzeblocks heeft zo een zeer eenvoudig en betrouwbaar modelleke waar je per toestel kan kiezen of het altijd stroom moet krijgen of enkel wanneer het contact aan staat. Maar ook die is duur als je kijkt naar de onderdelen die er in zitten.

Om het zelf te doen kan je een gezekerde relais combineren met een zekeringhoudertje

(heb gewoon de eerste gelinkt die ik tegenkwam op amazon, er zijn er ongetwijfeld nog goedkoper/compacter te vinden)
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Re: kan het stroomdraadje de belading aan???

Post by duibhce Kaelann »

Deze is heel vergelijkbaar met wat ik momenteel gebruik.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: kan het stroomdraadje de belading aan???

Post by Muug »

Merci jongens om dat zo goed voor mij op te zoeken. :thumbsup:
Ik wist gisteren eerlijk gezegd niet welke key words ik moest gebruiken om te zoeken. Nu kan ik zelf nog wat zoeken.
178 euro is méééééér dan het dubbele dat ik er aan wil geven.
Zelf met relais en zo knutselen is iets waarvan ik spontaan begin te bibberen en 't angstzweet breekt me uit.
Op mijn KTM heb ik dat een winter of twee geleden inderdaad zelf gedaan, met telefonische en grafische assistentie van Blackbert. Waarvoor nog steeds dank! :thumbsup: Maar 't is eigenlijk iets waarvan ik schruwel, om 't op zijn west-vlaams te zeggen. :? Geef mij maar een paar schroevendraaiers en steeksleutels, dat vind ik plezanter. :thumbsup:

User avatar
Raketman
Posts: 1254
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: kan het stroomdraadje de belading aan???

Post by Raketman »

Het simpelste, meest robuuste en veilige is nog steeds een aparte gezekerd (10A) en dik genoeg draadje (1,5² is meer dan genoeg) rechtstreeks op de batterij, dat geschakeld wordt door een relais afgetakt op bvb het parkeerlicht of achterlicht...Als dat zo'n horrorverhaal is moogt ge daar in de toekomst zeker voor langskomen. Maar dan moet eerst mijn nieuwe werkplaats af zijn :geek: ...

Het gebruik van "self-healing fuses" tov een zekering die kan springen vind ik ook geen optie. Als een zekering springt dan is daar een reden voor, met die automaatjes kunt ge nen hele tijd rondrijden met een serieus probleem in wording zonder dat ge het beseft.
Nil volentibus arduum

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Re: kan het stroomdraadje de belading aan???

Post by duibhce Kaelann »

Raketman wrote: 27 Jun 2021 12:20 Het gebruik van "self-healing fuses" tov een zekering die kan springen vind ik ook geen optie. Als een zekering springt dan is daar een reden voor, met die automaatjes kunt ge nen hele tijd rondrijden met een serieus probleem in wording zonder dat ge het beseft.
De self-healing fuses resetten maar wanneer je de stroomtoevoer volledig hebt uitgeschakeld (i.e. contact hebt uitgezet). Als een toestel plots geen stroom meer krijgt maar wel terug nadat je het contact hebt uitgezet en je gaat niet verder onderzoeken waarom dat is, dan komt dat op hetzelfde neer als een gesmolten zekering vervangen zonder uit te zoeken waarom die gesmolten is. Dat lijkt me op zich eerder een menselijke fout dan een probleem met het gebruiken van de self-healing fuse.

Wat ik wel een minpunt vind aan het dozeke met self-healing fuses dat ik hierboven had gelinkt is dat je niet echt keuze hebt in de gebruikte zekeringen: 1A of 5A zijn de enige opties. Als voor je toestel eerder 2A of 3A aangewezen is moet je al gaan solderen.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: kan het stroomdraadje de belading aan???

Post by Muug »

Mja, whatever...ik heb het toestelletje van die Marc toch besteld.

Jopet
Posts: 820
Joined: 22 May 2014 09:27

Re: kan het stroomdraadje de belading aan???

Post by Jopet »

Muug wrote: 27 Jun 2021 11:22 Maar 't is eigenlijk iets waarvan ik schruwel, om 't op zijn west-vlaams te zeggen.
Schruwel'n in mien Bruhs WestVloams is tier'n of eel luude roep'n (tieren of heel luid roepen)

Wat jij waarschijnlijk bedoelde is gruwelen, geen West-Vlaams maar gewoon Nederlands en dat betekend, schrik hebben van iets, bang zijn, afschuw, verschrikking...
Yamaha RD 125 LC - Yamaha RD 500 LC - Honda CBR 1000F -
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT

User avatar
Blackbert
Posts: 3401
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: kan het stroomdraadje de belading aan???

Post by Blackbert »

Muug wrote: 27 Jun 2021 11:22 Zelf met relais en zo knutselen is iets waarvan ik spontaan begin te bibberen en 't angstzweet breekt me uit.
Gij zijt toch die mens die zelf een lampenversterker gebouwd heeft, niet?
Denk dat in vergelijking een apart circuitje aanleggen met een relais en wat zekeringen vree simpel is.
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: kan het stroomdraadje de belading aan???

Post by Muug »

Jopet wrote: 27 Jun 2021 17:25
Muug wrote: 27 Jun 2021 11:22 Maar 't is eigenlijk iets waarvan ik schruwel, om 't op zijn west-vlaams te zeggen.
Schruwel'n in mien Bruhs WestVloams is tier'n of eel luude roep'n (tieren of heel luid roepen)

Wat jij waarschijnlijk bedoelde is gruwelen, geen West-Vlaams maar gewoon Nederlands en dat betekend, schrik hebben van iets, bang zijn, afschuw, verschrikking...
:thumbsup:

Bert, ja, met die lampenversterker ben ik boven mezelf uitgestegen. Niet dat ik wist wat ik deed. :mrgreen: Gewoon geen zin meer in.

User avatar
Raketman
Posts: 1254
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: kan het stroomdraadje de belading aan???

Post by Raketman »

Eigenlijk - feitelijk

doet dat bakse IDENTIEK hetzelfde dan gewoon een gewoon relais aansluiten. Ge moet nog altijd ne geschakelden draad aansluiten, ge moet nog altijd uw batterij erop aansluiten. En ge zult dus ook nog een aansluiting moeten maken naar iets van een fiche waar ge uw accessoire wilt op aansluiten. Ge hebt dus ook identiek evenveel werk in het aansluiten dan een gewoon relais. Het enige verschil zijn de automatische zekeringen...

:dontknow:
Nil volentibus arduum

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: kan het stroomdraadje de belading aan???

Post by OzzePaa »

Raketman wrote: 27 Jun 2021 21:18 Eigenlijk - feitelijk

doet dat bakse IDENTIEK hetzelfde dan gewoon een gewoon relais aansluiten. Ge moet nog altijd ne geschakelden draad aansluiten, ge moet nog altijd uw batterij erop aansluiten. En ge zult dus ook nog een aansluiting moeten maken naar iets van een fiche waar ge uw accessoire wilt op aansluiten. Ge hebt dus ook identiek evenveel werk in het aansluiten dan een gewoon relais. Het enige verschil zijn de automatische zekeringen...

:dontknow:
En bijgevolg mijgedacht ook fel over-priced :stupid:

B.T.W. , Muug ... is dat dan de UK of de US besteld :?: Kreeg deze week bericht van tante Post dat "internationale" zendingen "anders" gaan aangepakt worden :? :dontknow:
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: kan het stroomdraadje de belading aan???

Post by Muug »

We zien wel. Ik laat het u wel weten. 8-)

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Re: kan het stroomdraadje de belading aan???

Post by duibhce Kaelann »

duibhce Kaelann wrote: 27 Jun 2021 11:04 Deze is heel vergelijkbaar met wat ik momenteel gebruik.
Voor de geïnteresseerden, dees is ook nog een valabel alternatief: https://www.innovv.com/product-page/innovv-power-hub3
gebruikt fysieke verwisselbare zekeringen.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

snail
Posts: 38
Joined: 03 Apr 2016 20:12

Re: kan het stroomdraadje de belasting aan???

Post by snail »

Mijne Zumo hangt al jaar en dag aan het standlichtje verbonden zonder probleem.
Verder goedkoop en degelijk: neem zo'n ouderwets mistlamp-relais, schakelt 10A en kost géén 69$... ;-)

Post Reply