Handschoentjes om te rijden

Op en bij de motor, zonder elektriek
User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Handschoentjes om te rijden

Post by F M »

Motorhandschoenen dus.

Hoe dragen jullie die?

Aan de handen natuurlijk, maar ik bedoel: ik ben gewoon om de schachten van de handschoen over de mouw van de motorjas te dragen. Maar dat lukt maar met moeite met mijn huidige handschoenen. Dus was ik op zoek naar handschoenen waar dat beter mee lukt. Alleen, dat blijken allemaal winterhandschoenen te zijn, of toch op zijn minst met goretex binnenvoering. Maar dat is niet wat ik wil. Ik rijd altijd met zomerhandschoenen, of toch in die aard. In de winter rijd ik niet, en als het in lente, zomer of herfst toch eens koud is, betrouw ik op mijn handvatverwarming. Ook voor natte handen heb ik geen schrik. Ook dan brengt de handvatverwarming soelaas.

Maar blijkbaar ben ik een uitzondering om de handschoen over de motorjas te willen dragen? Zou ik me toch beter aanpassen?
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: Handschoentjes om te rijden

Post by OzzePaa »

Over of in de mouw ... hangt bij mij van de jas af : de mouwen van de Macna Flare sluiten met rits dermate perfect rond de pols, dat de handschoenschacht er gewoon niet onder kan. De mouwen van de Revitt Volltac2 en de Airwave van hetzelfde merk sluiten met klittenbandstrook, en daar draag ik de handschoenschacht in de mouw. Nu zijn ook mijn enige handschoenen (Richa Dakar) een zomermodel, dus met middellange schacht en het maakt me eigenlijk niet uit hoe ze gedragen worden. Wel zeer tevreden mee, zowel op koudere (handvatwarming en eventueel dunne thermische onderhandschoentjes) als warme dagen. De "GPS-vriendelijke" wijsvinger/duimtopbekleding is top, slijt helaas wat snel ... maar misschien zit ik wat veel op den tellevies te tokkelen.
Een voorkeur ivm in of over de mouw dragen heb ik dus niet ... voelt allebei prima :dontknow:
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Re: Handschoentjes om te rijden

Post by duibhce Kaelann »

Ik gebruik meestal geventileerde zomerhandschoenen van Five. Als het kouder/natter is neopreen handschoenen van Fox. Die laatste zijn niet waterdicht, maar werken een beetje zoals een duikpak waardoor je handen het niet zo snel koud krijgen. Zowel de Five als de Fox gaan in de mouw. Daarmee doe ik het eigenlijk zomer en winter. In de winter zijn de Fox handschoenen in combinatie met handkappen en handvatverwarming eigenlijk in 95% van de gevallen voldoende.

Daarnaast heb ik ook nog wel echte winterhandschoenen. Die gaan wel over de mouw, maar worden zelden gebruikt.

Als de mouwen van je jas niet al te breed zijn kan je wel eens kijken naar de racehandschoenen van Five of een ander merk. Die zijn gemaakt om over het (leren) pak te gaan en hebben dus wat langere en bredere uitlopers aan de polsen.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Handschoentjes om te rijden

Post by Muug »

Ik ben een beetje handschoenengek. Niet echt een fetisjist, maar het zal niet de eerste keer zijn dat ik op motorreis ga met drie paar handschoenen in mijn bagage. :stupid:
- Voor héle hete dagen draag ik de korte BMW GS Rally handschoenen. Leren handpalm, mesh buitenkant. Goede bescherming. Te kort om onder of boven mouwen te steken.
- Voor het minder hete werk heb ik geperforeerde Dainese MIG C2. Extreem goed in alle opzichten, zeker ook qua bescherming. Ook hier te kort om onder of boven mouwen te steken.
- Dan als laatste aanwinst een zomer/herfst set van Damen, model Arrow. In het zwart. Nu staan ze wel onder de noemer "Race " maar het zitcomfort is alweer uitermate super goed, mede dankzij het extreem zachte en zeer dunne leder aan de binnenzijde. Topbescherming die helemaal niet stoort. En deze hebben een schacht die enorm breed kan gaan. Dus misschien moet je dat wel eens proberen passen.
[Image
Image
- Verder heb ik nog dunne goretexen merk BMW
- en dikke goretexen van IXS.
- Ook nog drie-vingerige Noordpool-handschoenen van IXS, model Vulcan. Jaren geleden dat ik die gedragen heb :mrgreen:
:thumbsup:
Basisregel volgens mij: schacht over lederen mouwen maar daarentegen in textieljasmouwen.

edit: nog mijn Vulcans toegevoegd. :thumbsup:
Last edited by Muug on 13 Jul 2021 08:17, edited 3 times in total.

User avatar
Stefke
Posts: 2873
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Handschoentjes om te rijden

Post by Stefke »

Mijn zomerhandschoen zijn te kort om over de mouwen te geraken.
In de mouwen bij warm weer zodat ik nog wat lucht in de mouwen krijg.
Bij kouder droog weer over de mouwen bij voorkeur
Bij regenweer dan weer in de mouwen zodat de regen niet in de handschoenen loopt.
De verwarmde handschoen draag ik meestal over de mouwen. In de mouwen kan ook soms maar is een gedoe met de kabels... 8-)

Edit: oja en bij lederen pak over de mouwen natuurlijk...

User avatar
Stefke
Posts: 2873
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Handschoentjes om te rijden

Post by Stefke »

Muug wrote: 12 Jul 2021 21:50 Ik ben een beetje handschoenengek. Niet echt een fetisjist, maar het zal niet de eerste keer zijn dat ik op motorreis ga met drie paar handschoenen in mijn bagage.
Oei, ik heb 2 paar( airflow zomer en een tussenseizoen) in mijn linkerkoffer, 1 paar (waterdichte of zouden toch moeten zijn) in de rechterkoffer en dan nog het paar dat ik aandoe (nu lichte zomerhandschoentjes) ... 8-)

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Handschoentjes om te rijden

Post by F M »

:o
Ik heb altijd maar 1 paar handschoenen, tot ik aan een volgend paar begin...
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Handschoentjes om te rijden

Post by Muug »

F M wrote: 13 Jul 2021 00:21 :o
Ik heb altijd maar 1 paar handschoenen, tot ik aan een volgend paar begin...
Dus bij alle seizoenen gebruik je dezelfde? Hete zomers, natte herfsten, vriezende winters? Waw. Hoe doe je dat?

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Handschoentjes om te rijden

Post by F M »

Zoals ik al zei: in de winter rijd ik gewoon niet. Voor de rest: handvatverwarming als het kouder is. En met natte handen heb ik geen probleem. Dus rijd ik altijd met zomerhandschoenen. Of tussenseizoenshandschoenen.
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Schussboelie
Posts: 480
Joined: 17 Jan 2021 17:00
Location: Lommel

Re: Handschoentjes om te rijden

Post by Schussboelie »

Ik draag ze hoe de combinatie jas/handschoen het comfortabelst voelt.
De ene keer over, de andere keer onder, afhankelijk van welke handschoenen ik op dat moment met welke jas draag.
In mijn geval is dat meestal (maar dus niet altijd) jas over handschoen.
Ook in de winter, met mijn waterdichte en dikke warme winterhandschoenen, draag ik de jas over de handschoen.
Zeker als het regent, om insijpeling te voorkomen.
If you're not living on the edge, you're taking up too much space

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Handschoentjes om te rijden

Post by Muug »

F M wrote: 13 Jul 2021 08:47 Zoals ik al zei: in de winter rijd ik gewoon niet. Voor de rest: handvatverwarming als het kouder is. En met natte handen heb ik geen probleem. Dus rijd ik altijd met zomerhandschoenen. Of tussenseizoenshandschoenen.
Warm water is niet zo erg als koud water, dus ik begrijp dat je niet maalt om waterdichte handschoenen. :thumbsup:
Mijn eigen winterhandschoenen zijn ondertussen misschien wel tien jaar oud en als ik ze één keer per winter draag... :| ze dateren nog van toen ik met naked moto's reed die géén stuurkappen hadden. Dan ben je wel blij met die dikke watten. In die fase van mijn leven reed ik ook nog veel in de winter.
Maar je zoekt dus geen waterdichte handschoenen?

edit: nu, ik zou toch eens durven kijken wat ze verkopen in een BMW- of Triumph winkel. Die hebben hun eigen kledinglijn, en dat is erg goed spul. :thumbsup:

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Handschoentjes om te rijden

Post by F M »

Muug wrote: 13 Jul 2021 09:49 Maar je zoekt dus geen waterdichte handschoenen?
Wel, ik dacht dat dat toch wel eens handig zou kunnen zijn, en heb dus wat goretex-handschoenen geprobeerd. Maar ik vond die dadelijk veel te warm aanvoelen, en ook te dik. Ik heb graag heel duidelijk voeling met de handgrepen. Dus dunnere zomerhandschoenen lijken voor mij echt de beste keuze.

En ik zal die wel beginnen te dragen onder de mouwen.
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
den Bullet
Posts: 1472
Joined: 23 Oct 2009 11:18

Re: Handschoentjes om te rijden

Post by den Bullet »

Allen zomerhandschoenen met eventueel onderhandschoenen.

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Re: Handschoentjes om te rijden

Post by duibhce Kaelann »

F M wrote: 13 Jul 2021 10:43 Wel, ik dacht dat dat toch wel eens handig zou kunnen zijn, en heb dus wat goretex-handschoenen geprobeerd. Maar ik vond die dadelijk veel te warm aanvoelen, en ook te dik.
Goretex verliest sowieso veel van zijn werking in combinatie met verwarmde handvaten. De warmte van de handvaten duwt waterdamp in de verkeerde richting door het goretex membraan. Ik ben er zelf ook vanaf gestapt. Vandaar de keuze voor neopreen bij nat weer.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Handschoentjes om te rijden

Post by Muug »

duibhce Kaelann wrote: 13 Jul 2021 10:58
F M wrote: 13 Jul 2021 10:43 Wel, ik dacht dat dat toch wel eens handig zou kunnen zijn, en heb dus wat goretex-handschoenen geprobeerd. Maar ik vond die dadelijk veel te warm aanvoelen, en ook te dik.
Goretex verliest sowieso veel van zijn werking in combinatie met verwarmde handvaten. De warmte van de handvaten duwt waterdamp in de verkeerde richting door het goretex membraan. Ik ben er zelf ook vanaf gestapt. Vandaar de keuze voor neopreen bij nat weer.
Wat linkjes naar jouw toch enigszins ongebruikelijke exemplaren zijn zeker welkom. :grin:

Omdat ik handbescherming toch nog steeds erg belangrijk vind, kijk ik daar toch ook naar.
Pasvorm is ook extréém belangrijk. Als ze wat voorgevormd zijn is dat leuk, maar geen vereiste. Maar de vingers hebben de goeie lengte nodig natuurlijk, niet te lang en niet te kort.
Gevoel ook.
Prijs vanzelfsprekend ook. Die perfect zittende Ducati-handschoenen van 199 euro heb ik niet gekocht.
De Damen exemplaren die ik een tweetal maand geleden gekocht heb, zijn heel zacht van binnen, echt topleder. Plus heel dun ook aan de binnenkant, dus enorm veel gevoel. Plus serieus stevige bescherming aan buitenkant.
Ik blijf voorlopig gore-tex-verslaafd. :thumbsup: Er zijn momenten genoeg waarop het wel regent maar niet zo koud is dat die hvv moet worden ingeschakeld.

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: Handschoentjes om te rijden

Post by OzzePaa »

Alleen zomerhandschoen werkt voor mij ook prima. Allez, niet de flinterdunste kortste prullekes hé, maar 'k ben nu toch al aan m'n 4de paar Richa Dakar. :thumbsup:
Onderhandschoentjes en HVV doen het tijdens de wat koudere ritjes, en er zit altijd wel een paar supersimpele waterdichte overwanten in één of andere koffer voor alst echt stront-, ouw wijven, pijpestelen of andere ongein regent.
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Re: Handschoentjes om te rijden

Post by duibhce Kaelann »

Muug wrote: 13 Jul 2021 11:10 Wat linkjes naar jouw toch enigszins ongebruikelijke exemplaren zijn zeker welkom. :grin:
Het zijn de (nogal ambitieus benoemde) "Fox Antifreeze" handschoenen. Eigenlijk voor MTB/BMX ontwikkeld. In die context, met de nodige inspanning van het trappen zal die antifreeze misschien wel terecht zijn. Op de motor heb je in de winter toch wel de HVV nodig.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Handschoentjes om te rijden

Post by Muug »

OzzePaa wrote: 13 Jul 2021 11:38 Alleen zomerhandschoen werkt voor mij ook prima. Allez, niet de flinterdunste kortste prullekes hé, maar 'k ben nu toch al aan m'n 4de paar Richa Dakar. :thumbsup:
4de paar al! Nou nou. Bij IXS veranderen ze rapper van modellekes dan ik van onderbroek! :peepwall:
Telkens ik bij RAD weer 't zelfde model wil kopen wegens superblij mee, dan mag ik vernemen dat ze die al een tijd niet meer maken. Tot daar aan toe, maar er blijkt dan ook geen degelijk alternatief te zijn ook! Dat was zo met mijn motorlaazren, mijn zomer gtx-handschoenen, mijn regenoverall, mijn helmmutsen... :devil:

Jopet
Posts: 820
Joined: 22 May 2014 09:27

Re: Handschoentjes om te rijden

Post by Jopet »

Mijn winter en tussenseizoen handschoenen draag ik altijd over mijn motorjas....
Zomerhandschoenen zijn daarvoor echter te kort maar in de zomer maakt dit niet veel uit.

Hoewel ik 's winters wel bijna dagelijks doorrij ben ik nog steeds bezig met mijn 1ste paar winterhandschoenen, die heb ik gekregen van mijn 1ste vrouw toen we nog verkeerden en ik mijn CBR1000F kocht, ondertussen zijn die handschoenen dus zo'n 33 jaar oud en nog niet versleten (gaan dus al zo'n 6X langer mee dan de relatie met mijn 1ste vrouw 8-) ) Het merk vraag je je af, wel J&H staat er op, maar op het net is er niet over te vinden.
Yamaha RD 125 LC - Yamaha RD 500 LC - Honda CBR 1000F -
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Handschoentjes om te rijden

Post by F M »

Uiteindelijk heb ik de deze gekocht:
https://motoutlet.be/producten/magma-2-gloves/

Eerst 45 minuten bij RAD zitten kijken en twijfelen. Dan naar Motoutlet in Haasrode gereden, en de handschoenen gekocht die ik het eerst paste...
Per definitie te dragen in de mouwen.
I am confused. Oh no, maybe not!

Post Reply