Zumo 595 Kaarten overzetten naar PC

Zolang er maar knopjes aan zitten
User avatar
Raketman
Posts: 1254
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Zumo 595 Kaarten overzetten naar PC

Post by Raketman »

Zoals de titel het zegt dus...

Ik heb een thread gevonden op waypoint, maar daar is sprake van externe programma's installeren etc etc. Is er nu werkelijk geen gemakkelijkere manier om de geupdate kaarten van een 595 van het toestel naar de computer te krijgen ? De optie om dat te doen bij installatie is volledig verdwenen, dus enkel update op het toestel. Ergens had ik ook al eens gelezen dat de update automatisch gebeurd als ge het toestel aan de computer hangt. Ik krijg dan wel de mogelijkheid om de laatste kaartversie te selecteren (City navigator Europe NTU 2022.1) maar die geeft enkel een kaart weer zonder enig detail en met enkel autostrades en hoofdwegen. Ben ik niks mee. De vorige kaart die ik nog kan gebruiken op de PC (met alle details) is de NT 2019.2. Zou er al geen probleem zijn omdat de oude kaarten NT versies zijn en de nieuwe NTU of is dat weer een soort update/evolutie waar ge niks aan te zeggen hebt ?

De ergernissen-saga continues...
Nil volentibus arduum

User avatar
F M
Posts: 5049
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Zumo 595 Kaarten overzetten naar PC

Post by F M »

Raketman wrote: 09 Aug 2021 11:54 Ergens had ik ook al eens gelezen dat de update automatisch gebeurd als ge het toestel aan de computer hangt. Ik krijg dan wel de mogelijkheid om de laatste kaartversie te selecteren (City navigator Europe NTU 2022.1) maar die geeft enkel een kaart weer zonder enig detail en met enkel autostrades en hoofdwegen.
Dat betekent dat de beeldweergave in Basecamp niet correct is. <CTRL>G kan soms ook helpen.
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Marsman
Posts: 477
Joined: 23 Sep 2018 02:48

Re: Zumo 595 Kaarten overzetten naar PC

Post by Marsman »

Raketman wrote: 09 Aug 2021 11:54 De ergernissen-saga continues...
spijtig genoeg kan ik in deze niet helpen, maar het is voor mij een magere troost dat ik niet de enige ben die met muizenissen te kampen heeft wat garmin betreft

:furious3: :wall: :whip:
lou tems passo
passo lou ben

Boo Ya

sunt prudentes qui tacent, cum nihil habent quod dicant

User avatar
F M
Posts: 5049
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Zumo 595 Kaarten overzetten naar PC

Post by F M »

Er is nog een oplossing om de meest recente kaart op je PC te krijgen: Waypoint NL biedt een downloadbare kaart aan.
https://www.mywaypoint.nl/page/faq/artikel/367
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Schussboelie
Posts: 485
Joined: 17 Jan 2021 17:00
Location: Lommel

Re: Zumo 595 Kaarten overzetten naar PC

Post by Schussboelie »

Raketman wrote: 09 Aug 2021 11:54maar daar is sprake van externe programma's installeren etc etc.
Werkt nochtans perfect zo en helemaal niet zo complex als je het laat klinken.
Maar het is inderdaad wel lullig dat Garmin zelf die optie niet meer voorziet.
If you're not living on the edge, you're taking up too much space

User avatar
Raketman
Posts: 1254
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: Zumo 595 Kaarten overzetten naar PC

Post by Raketman »

F M wrote: 09 Aug 2021 16:10 Er is nog een oplossing om de meest recente kaart op je PC te krijgen: Waypoint NL biedt een downloadbare kaart aan.
https://www.mywaypoint.nl/page/faq/artikel/367
En zo is dat dus in orde gekomen. Ik vermoed dat bij de volgende kaartupdate dit zal moeten herhaald worden...
Nil volentibus arduum

User avatar
F M
Posts: 5049
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Zumo 595 Kaarten overzetten naar PC

Post by F M »

Dan is er nog de vraag: heb je Garmin Express geupdated naar de laatste versie? Want er is inderdaad het issue geweest dat de optie om de kaarten op de PC te installeren weg was. Die is er nu terug.

Anderzijds, als je de Zumo 595 Travel Edition hebt, dan is er sowieso geen mogelijkheid om de kaarten op de PC te zetten. Dan zal je altijd via de download van Waypoint moeten werken.
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
F M
Posts: 5049
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Zumo 595 Kaarten overzetten naar PC

Post by F M »

Ik ben dus benieuwd naar de reden van het niet kunnen installeren op de PC met Garmin Express. Heb jij een 595 Travel Edition? Of een oude versie van Garmin Express?

Ik heb daarnet eerst de nieuwste versie van Garmin Express gedownload (versie 7.8.0). Daarna probleemloos kaarten op toestel en op PC geïnstalleerd.
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Raketman
Posts: 1254
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: Zumo 595 Kaarten overzetten naar PC

Post by Raketman »

Het is weldegelijk een TE-versie. Garmin express wordt altijd geupdeet...
Nil volentibus arduum

User avatar
F M
Posts: 5049
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Zumo 595 Kaarten overzetten naar PC

Post by F M »

Raketman wrote: 12 Aug 2021 13:23 Garmin express wordt altijd geupdeet...
Wat ook niet altijd het meest verstandige is :mrgreen:

Ik kijk altijd de kat uit de boom, en zie op het Waypointforum welke bugs er zijn bij een nieuwe versie (en die zijn er nagenoeg altijd :cry: ). Pas als ik lees dat de bugs opgelost zijn, doe ik de update.
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Raketman
Posts: 1254
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: Zumo 595 Kaarten overzetten naar PC

Post by Raketman »

Enfin, de Zumo zit ergens vanonder in de bagage. Geen één, maar werkelijk geen enkele route die ik thuis gemaakt/voorbereid heb is gelukt om te rijden. Niks wordt weergegeven/ingeladen zoals ik wil, en alle routes worden door het toestel vakkundig verkracht naar routes die zelfs nog niet eens in de buurt komen van wat ik gemaakt heb. Alle herberekening is uitgeschakeld, maar toch wordt alles volledig herberekend. Geen enkel idee of indicatie wat er fout gaat...Na een paar uur knoeien heb ik het opgegeven en zijn we overgestapt op de reserve. Zijnde de standaard GPS van den Toyota, die elke route probleemloos kon inladen en exact weergaf zoals ik ze gemaakt heb. Het kan dus weldegelijk.

Ik denk dat ik dat ding ga verkopen/weggeven, want dit slaat werkelijk alles. Tot nu toe had ik hem enkel gebruikt om naar adressen te rijden, wat goed ging. Maar dit was de eerste reis met voorbereide routes (en dus waarschijnlijk ook de laatste). Mijn vorige reis was nog met mijn oude Zumo, die ondanks zijn falende touchscreen goed zijn werk deed.
Nil volentibus arduum

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: Zumo 595 Kaarten overzetten naar PC

Post by OzzePaa »

Raketman wrote: 18 Aug 2021 00:02 Enfin, de Zumo zit ergens vanonder in de bagage. Geen één, maar werkelijk geen enkele route die ik thuis gemaakt/voorbereid heb is gelukt om te rijden. Niks wordt weergegeven/ingeladen zoals ik wil, en alle routes worden door het toestel vakkundig verkracht naar routes die zelfs nog niet eens in de buurt komen van wat ik gemaakt heb. Alle herberekening is uitgeschakeld, maar toch wordt alles volledig herberekend. Geen enkel idee of indicatie wat er fout gaat...Na een paar uur knoeien heb ik het opgegeven en zijn we overgestapt op de reserve. Zijnde de standaard GPS van den Toyota, die elke route probleemloos kon inladen en exact weergaf zoals ik ze gemaakt heb. Het kan dus weldegelijk.

Ik denk dat ik dat ding ga verkopen/weggeven, want dit slaat werkelijk alles. Tot nu toe had ik hem enkel gebruikt om naar adressen te rijden, wat goed ging. Maar dit was de eerste reis met voorbereide routes (en dus waarschijnlijk ook de laatste). Mijn vorige reis was nog met mijn oude Zumo, die ondanks zijn falende touchscreen goed zijn werk deed.
Is 120 Euro goed :?: ;) :lol:

Nee, serieus :o :shock: :?: Gemaakte routes omgezet naar spoor en de XT er daar zelf één van laten bakken :?: :?
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
F M
Posts: 5049
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Zumo 595 Kaarten overzetten naar PC

Post by F M »

Als je een route start, vraagt de Zumo met welk punt je wil starten. Wat kies je dan? Heb je veel keuzemogelijkheden?
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Muug
Posts: 11764
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Zumo 595 Kaarten overzetten naar PC

Post by Muug »

Voorlopig heb ik mijn Zumo 345 (waaraan een GS hing) nog niet gebruikt om routes/tracks naar toe te pompen en na te rijden. Dat staat op het programma, één van de komende weken.
Maar ik kan wel zeggen, Raketman, dat ik extréém content ben van de Trip Planner mogelijkheden, in combi met de Garmin Adventerous Calculation Method. Concreet plande ik 's avonds of 's morgens een rit in de Vogezen, vertrekkende op punt A, naar B, C, D etc etc tot aan een "Destination". En dat heeft zes prachtige ritten opgeleverd! :thumbsup:
Enige issue was dat 'm soms zijn pedallekes kwijt was, vooral nadat ik de motor had uitgezet en de gps dus in sleep was gegaan, en mij vroeg naar welk waypoint hij ons moest sturen. De oplossing was om dan efkes in "map" de vlagskes te tellen, en hem dan naar 't eerstvolgende vlagske te sturen. :thumbsup:
Tuurlijk, als je tracks/routes nu in de Toyota zitten, dan ga je die Trip Planner wellicht helemaal niet nodig hebben.

User avatar
F M
Posts: 5049
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Zumo 595 Kaarten overzetten naar PC

Post by F M »

F M wrote: 18 Aug 2021 12:49 Als je een route start, vraagt de Zumo met welk punt je wil starten. Wat kies je dan? Heb je veel keuzemogelijkheden?
Waarom vraag ik dat? Ik vermoed dat je simpelweg routes maakt in Mapsource of Basecamp en die overgezet hebt naar het toestel. Als je dan een route wil starten, vraagt hij met welk van de punten waarmee jij de route hebt gemaakt wil starten. Als je niet het eerstvolgende punt kiest, berekent hij helemaal zelf een route naar het punt wat jij opgeeft. Ik vermoed dat jij gewoon het eindpunt van de route kiest. En dan is inderdaad de hele route naar de kl*ten.

Ik zeg altijd: met Zumo's kan je ervoor zorgen dat de route exact gelijk blijft met wat je gepland hebt, maar je moet er eerst tijd in steken om te leren weten hoe het werkt. Ermee op vakantie vertrekken zonder te weten hoe het werkt, is nagenoeg een garantie op de frustraties die jij nu ervaart.
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Marsman
Posts: 477
Joined: 23 Sep 2018 02:48

Re: Zumo 595 Kaarten overzetten naar PC

Post by Marsman »

F M wrote: 18 Aug 2021 20:01 Ik zeg altijd: met Zumo's kan je ervoor zorgen dat de route exact gelijk blijft met wat je gepland hebt, maar je moet er eerst tijd in steken om te leren weten hoe het werkt. Ermee op vakantie vertrekken zonder te weten hoe het werkt, is nagenoeg een garantie op de frustraties die jij nu ervaart.
Sorry Frans, maar ik moet dat als ervaringsdeskundige formeel tegenspreken. De tijd die ik al in gertrut gestoken heb is quasi onbetaalbaar, maar ze flikt het mij ALTIJD om onnozel te doen. Zelfs weten hoe het werkt is nagenoeg een garantie op frustraties. Jammer genoeg. Vorige week op vakantie vertrokken en ondanks een check en nog eens een dubbelcheck heeft ze me toch weer goed bij mijn vermenigvuldigingsapparaat beetgehad. :whip: Ik ben al bang voor wat ze morgen weer in petto zal hebben. :lipsrsealed2:
Morgen rijden we naar huis en dan ga ik in de loop van volgende week nog één keer proberen om haar tot de orde te roepen. Als het me dan niet lukt zou ik niet weten wat ik nog moet aanvangen met dat pokkeding. :dontknow:
lou tems passo
passo lou ben

Boo Ya

sunt prudentes qui tacent, cum nihil habent quod dicant

User avatar
F M
Posts: 5049
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Zumo 595 Kaarten overzetten naar PC

Post by F M »

Tja, Andre.
Jij hebt altijd al ruzie gehad met al je Garmins.
Ik heb al mijn Garmin Zumo's kunnen gebruiken op al mijn vakanties en dagtrips. Met soms in het begin wat probleempjes, tot ik doorhad hoe ik het gebruik goed kon krijgen.

Het kan natuurlijk toeval zijn dat jij altijd slechte exemplaren had.

Maar toch denk ik dat het ligt aan de mate van geduld en accepteren van wat kan en wat niet kan. Vooral dat laatste is van belang. Pas op, ik zeg zeker niet dat het de gemakkelijkste toestellen zijn. Er kan veel mis gaan. Als je maar weet waaraan het ligt.

En wie weet spreek ik volgende maand anders na mijn vakantie in de Dolomieten :mrgreen: . Maar ik heb er nog vertrouwen in. Vorig jaar is de motorreis ook probleemloos verlopen. En ook bij de XT heb ik problemen gehad bij de eerste ritten. Waarna ik ervoor zorg dat dat soort problemen niet meer voorkomt bij mijn routes.
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Marsman
Posts: 477
Joined: 23 Sep 2018 02:48

Re: Zumo 595 Kaarten overzetten naar PC

Post by Marsman »

F M wrote: 19 Aug 2021 10:18 Tja, Andre.
Jij hebt altijd al ruzie gehad met al je Garmins.
nee hoor: mijn 220 is nog de beste van allemaal geweest. Die gebruikte ik uitsluitend in de auto. Alleen was dat scherm zo klein.

In 't begin wat issues gehad omdat het overplaatsen van routes helemaal anders in zijn werk ging dan bij mijn toenmalige 550, maar eens je doorhad hoe het werkte, dan deed die het prima.

Later heeft onze jongste die vakkundig NDK geholpen... :roll:
lou tems passo
passo lou ben

Boo Ya

sunt prudentes qui tacent, cum nihil habent quod dicant

User avatar
Raketman
Posts: 1254
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: Zumo 595 Kaarten overzetten naar PC

Post by Raketman »

F M wrote: 18 Aug 2021 20:01
F M wrote: 18 Aug 2021 12:49 Als je een route start, vraagt de Zumo met welk punt je wil starten. Wat kies je dan? Heb je veel keuzemogelijkheden?
Waarom vraag ik dat? Ik vermoed dat je simpelweg routes maakt in Mapsource of Basecamp en die overgezet hebt naar het toestel. Als je dan een route wil starten, vraagt hij met welk van de punten waarmee jij de route hebt gemaakt wil starten. Als je niet het eerstvolgende punt kiest, berekent hij helemaal zelf een route naar het punt wat jij opgeeft. Ik vermoed dat jij gewoon het eindpunt van de route kiest. En dan is inderdaad de hele route naar de kl*ten.

Ik zeg altijd: met Zumo's kan je ervoor zorgen dat de route exact gelijk blijft met wat je gepland hebt, maar je moet er eerst tijd in steken om te leren weten hoe het werkt. Ermee op vakantie vertrekken zonder te weten hoe het werkt, is nagenoeg een garantie op de frustraties die jij nu ervaart.
Wel, ik geraak zelfs nog niet aan een beginpunt. Ik maak dus de route (geen spoor, ik ken weldegelijk het verschil) in Basecamp, waarbij ik erop let om genoeg waypoints te gebruiken (maar ook weer niet teveel :roll: ) zodat de GPS bij eventuele en accidentele herberekening niet teveel alternatieven kan ineen foefelen om via Tokio naar het volgende waypoint te gaan. Op het moment dat ik de route overzet van PC naar GPS gaat het echter al volledig fout. Ondanks het uitschakelen van alle herberekeningsopties verschijnt er op de GPS al een route die van dicht of van verre misschien nog lijkt op hetgeen ik ineen gestoken heb. Ook worden er ineens zotte lussen bijgetoverd ( :dontknow: ), of gaan we ineens van de autosnelweg af om er dan aan de volgende oprit weer op te gaan ( :dontknow: ). Het gaat dan al zo ver dat ik de originele route op de PC maximaal inzoom om toch maar te controleren of ik per toeval niet de verkeerde rijstrook van de autostrade had aangeklikt, of iets anders per ongeluk heb aangeklikt. Maar op de PC lijkt alles dan wel in orde. Het kaartmateriaal op beide is ook dezelfde versie.

Als nu blijkt dat ik een hogere studie moet aanvatten om nog maar juist een route van de PC naar de GPS over te zetten, dan mag Ozzepaa hem hebben voor pakweg 150€ :mrgreen: , en da's eigenlijk niet eens als grap bedoeld.

Maar eerst ga ik eens opzoeken of er nog vervangschermen te bestellen vallen voor mijnen oude Zumo 400...
Nil volentibus arduum

User avatar
F M
Posts: 5049
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Zumo 595 Kaarten overzetten naar PC

Post by F M »

Hmmm... lijkt me eerder dat in Basecamp foute instellingen staan voor het overzetten van routes. Ik zal volgende week eens kijken waar dat juist zit. We gaan op weekend, dus kan ik mijn pc niet bekijken.

Maar zoals Ozzepaa adviseer ik eigenlijk om net geen routes over te zetten op de Zumo, maar wel een track. Een track is kaartonafhankelijk. Die wordt gegarandeerd 1 op 1 van de pc naar de Zumo overgezet. De Zumo laat je dan de track converteren naar een reis. En die komt dan ook overeen met de route die je gemaakt hebt.
I am confused. Oh no, maybe not!

Post Reply