FM in de Dolomieten en nog wat

Been there, done that, got the T-shirt? Vertel op !
User avatar
F M
Posts: 5044
Joined: 26 Oct 2009 21:45

FM in de Dolomieten en nog wat

Post by F M »

In navolging van Jopet pak ik ook even uit met mijn afgelopen motorreis.

Eerst enkele algemene bedenkingen.
  • We hebben redelijk geluk gehad met het weer. 1 dag hebben we o de eerste en de laatste col na in het nat gereden. En in de mist...
  • In Italië hebben ze de flitscamera's ontdekt. In vele dorpen staan er camera's om de paar honderd meter. :w00t: Gelukkig staan die ook in de Zumo :thumbsup:
  • In Oostenrijk daarentegen zweren ze bij speedguns. De eerste keer hing ik gelukkig achter een grote mobilhome, de tweede keer hadden ze net een bussel motorrijders bij de lurven genomen. Geluk gehad...
  • De Grossgloekner en ik, dat gaat dus echt niet samen. De 3 vorige keren sneeuwde het, deze keer was het stralend weer, maar net die ene dag werd er aan een brug gewerkt, waardoor je er niet over kon. Je kon wel naar boven en terug, maar gezien de lange omweg die we moesten maken, zouden we te veel tijd verliezen. Weer niets dus. :(
  • Haarspeldbochten en ik, dat gaat ook niet echt goed. Het aantal is in de Dolomieten ontelbaar. Maar ik kan daar niet spreken van mijn bochtentechniek, maar eerder van overlevingstechniek.
  • Wegenwerken, wegenwerken, wegenwerken en wegenwerken....
En dan nu een overzicht van de cols.

Sudelfeld. Niets speciaals
Hallthurm Pas. Helemaal niets speciaals.
Dientner Sattel. Normaal heel lekker te rijden, maar veel wegenwerken.
Grossglöckner. Tja... Het verkeersbord op de voorgrond is symbolisch.
Image
Iselsbergpas. 2 keer niks.
Gailbergsattel. Leuke haarspeldbochten (niet te kort).
Plöckenpas. Heel leuke en mooie pas op de grens tussen Oostenrijk en Italië.
Monte Zoncolan. Aan de oostkant schitterend asfalt en heel vlot te rijden tot aan de vroegere landingsbaan voor vliegtuigen. Daarna en aan de westkant zeer smal en steil. Heel leuk als je daar je achterrem kwijt raakt...
Image

Image
Cima di Sappada. Herinner ik me zelfs niet
Passo Tre Croci. Misschien leuk, maar we reden daar vlak achter een auto van de carabinieri :evil:
Passo Giau. Fantastische col
Image

Image
Colle Santa Lucia. Kleine leuke col, met mooie vergezichten
Image
Passo di Falzarego en Passo di Valparola Mooi
Image
Passo di Gardena (Grödner Joch). Heel mooi, maar we zijn niet gestopt voor foto's.
Passo di Sella (Sellajoch). Ook deel uitmakend van de befaamde Sella ronde. Mooi.
Image
Passo di Fedaia. Het meer geeft altijd mooie beelden.
Image
Forcella Staulanza. Niet geweldig
Passo Duran. Absoluut niet de moeite.
Passo di Croce d'Aune. Klein, maar krachtig. Leuk.
Image
Passo Brocon. Smal, maar leuk om rijden. Het gaf een boost dat we sneller dan andere motorrijders naar beneden reden :mrgreen:
Passo di Rolle. Vind ik heel leuk om rijden, zeker het stuk onder San Martino di Castrozza.
Passo di Valles. De eerste pas in het nat.
Image
De volgende cols reden we in het nat of zelfs in de regen, dus niet echt leuk.
Passo di San Pellegrino
Karerpas
Collepietra
Penser Joch. In de mist naar boven, in het dalen was er toch iets te zien.
Image

Image
Passo Giovo (Jaufenpas). Gietende regen op de top, en bijna stapvoets naar beneden in dichte mist...
Mendelpas - Passo della Mendola. Laatste col van de dag, terug in het droge. Een fantastische col om te rijden. En als je hem in de andere richting rijdt, krijg je ook nog enkele mooie uitzichten. Voor ons was het nu simpelweg zo snel mogelijk naar boven. Zonder foto's dus :P
Monte Bondone. Alle soorten bochten, heel leuk om te rijden, en nog een mooi zicht boven ook.
Image
Passo Duron. Stelt niet veel voor.
Passo Campo Carlo Magno. Redelijk mooi, maar toeristisch en druk.
Passo del Tonale. Eén van mijn favoriete rijpassen. Spijtig genoeg veel wegenwerken.
Image
Passo di Gavia. Bijna mythische col. Zeer smal met diepe afgronden langs de zuidkant. Maar voor mij de laatste keer dat ik die rijd. Zeer smal dus, haarspeldbochten zijn evenwichtsoefeningen, wegdek wordt al jaren niet meer onderhouden. De uitzichten zijn mooi, maar daarvoor rijd je hem best van noord naar zuid.
Image

Image

Image
Stelvio. Ook mythisch, met 2 duidelijk verschillende zijden. De westelijke flank vanuit Bormio rijdt fantastisch. Die reden we omhoog. De andere kant is bekend van de scherpe haarspeldbochten en het uitzicht. Die reden we weer heel voorzichtig naar beneden.
Image

Image
Timmelsjoch. Langs de Italiaanse kant omhoog. Smal, druk, we moeten heel veel auto's inhalen. Boven mooie zichten als je even de wandelschoenen aantrekt (en die had ik gelukkig aan). De Oostenrijkse kant is breed, glad asfalt.
Image

Image
Kuehtai-Sattel. Rijdt erg leuk, maar wel opletten voor koeien die op de weg kunnen lopen.
Hahntennjoch. Op zich zowel een heel mooie pas, en heel leuk om rijden. Maar... De hele col heeft een snelheidsbeperking van 60 km/u. En dat bederft het plezier, want ik heb dan altijd schrik dat ze daar ergens staan met een speed gun. :?
Image
Namlos pas. Eén van de leukste wegen om te rijden die ik ken. Vlot, geen haarspeldbochten. Maar ze stonden er wel met speed guns...
Gaichtpas. Kort.
Oberjoch. Moet je eigenlijk van west naar oost rijden; de klim is dan een echte rollercoaster. Maar naar beneden gaat bij mij zo vlot niet...
Col du Donon. In de Vogezen. De afsluiter. Doorstaat niet de vergelijking met de Alpen- en Dolomietencols...
I am confused. Oh no, maybe not!

Jopet
Posts: 823
Joined: 22 May 2014 09:27

Re: FM in de Dolomieten en nog wat

Post by Jopet »

Toch prachtig die Alpen & Dolomieten!

Veel cols hebben we inderdaad beiden gereden, alleen de Grossglockner hebben we niet gedaan, heb die ondertussen al een keer of 10 op en af gereden dat het niet echt meer hoefde :mrgreen:

Bochtentechniek, tjah, die van mij is ook niet goed maar zolang we fun hebben wat maakt het uit :ricky:

Volgens de routegegevens zijn we (dus met het vrouwtje vanachter erop) niet dieper gegaan dan 42°...

Image
Yamaha RD 125 LC - Yamaha RD 500 LC - Honda CBR 1000F -
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT

User avatar
Muug
Posts: 11758
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: FM in de Dolomieten en nog wat

Post by Muug »

Ook alweer prachtige foto's!

FM ik wil u een dag gratis les geven op haarspeldbochten. Want ik ben heel curieus waar het bij u fout gaat. :thumbsup:

User avatar
Marsman
Posts: 477
Joined: 23 Sep 2018 02:48

Re: FM in de Dolomieten en nog wat

Post by Marsman »

Muug wrote: 25 Sep 2021 19:10 Ook alweer prachtige foto's!

FM ik wil u een dag gratis les geven op haarspeldbochten. Want ik ben heel curieus waar het bij u fout gaat. :thumbsup:
mag ik ook mee

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
lou tems passo
passo lou ben

Boo Ya

sunt prudentes qui tacent, cum nihil habent quod dicant

User avatar
Muug
Posts: 11758
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: FM in de Dolomieten en nog wat

Post by Muug »

Jazeker! Waar ergens in dit vermaledijde land hebben ze dat eigenlijk? Ah, wacht, in Durbuy is er een prachtexemplaar! Hier beschrijven ze die.
https://climbfinder.com/nl/beklimmingen ... ier-moreau

User avatar
zappa
Posts: 4502
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: FM in de Dolomieten en nog wat

Post by zappa »

@ Muug, ik wil ook wel krullekes speldekes oefenen ;)

@ FM : boek een weekje vakantie in het huisje van Herr Riepler, in Feld bij Matrei https://www.booking.com/hotel/at/schmid ... &#tab-main. Hij zal je via of via de baan laten weten hoe je op de Großglockner kan geraken. (toen wij daar waren vorig jaar, kwam hij bijna iedere dag langs met een kaart, waar we rolstoel vriendelijke wandelingen konden maken, en waar we hoe met de auto naar konden rijden, bvb tol vrij of met mega uitzicht, zeg maar het lokale reisbureau gratis incl ;) )
sig nature

User avatar
Schussboelie
Posts: 483
Joined: 17 Jan 2021 17:00
Location: Lommel

Re: FM in de Dolomieten en nog wat

Post by Schussboelie »

Muug wrote: 25 Sep 2021 20:36 Jazeker! Waar ergens in dit vermaledijde land hebben ze dat eigenlijk? Ah, wacht, in Durbuy is er een prachtexemplaar! Hier beschrijven ze die.
https://climbfinder.com/nl/beklimmingen ... ier-moreau
In Voeren ligt er ook ergens één, op de Blieberg in Sippenaeken.
If you're not living on the edge, you're taking up too much space

User avatar
Blackbert
Posts: 3431
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: FM in de Dolomieten en nog wat

Post by Blackbert »

Uit Brussel centrum de oprit van de E411 naar Namen.
De N942 in Namêche.
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2914
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

Re: FM in de Dolomieten en nog wat

Post by duibhce Kaelann »

In Daverdisse zijn ook nog enkele haarspelden.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
Muug
Posts: 11758
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: FM in de Dolomieten en nog wat

Post by Muug »

duibhce Kaelann wrote: 27 Sep 2021 11:18 In Daverdisse zijn ook nog enkele haarspelden.
Allez, kom, we maken een lijstje en breien ze aan één. :thumbsup:

In 't begin van de MPR5-rit zit er ook ééntje, rechts naar boven, totaal blind.

User avatar
Schussboelie
Posts: 483
Joined: 17 Jan 2021 17:00
Location: Lommel

Re: FM in de Dolomieten en nog wat

Post by Schussboelie »

Rue de Garage in Eben-Emael liggen er twee, op Zusserdel in Kanne (Slangenberg) een stuk of vijf al draaien die niet helemaal dicht...
If you're not living on the edge, you're taking up too much space

User avatar
F M
Posts: 5044
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: FM in de Dolomieten en nog wat

Post by F M »

duibhce Kaelann wrote: 27 Sep 2021 11:18 In Daverdisse zijn ook nog enkele haarspelden.
https://goo.gl/maps/3FJo4W37vUbTjDdcA

Maar eigenlijk nog 'te rond'
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
F M
Posts: 5044
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: FM in de Dolomieten en nog wat

Post by F M »

Blackbert wrote: 27 Sep 2021 10:52 De N942 in Namêche.
Moeilijk te gebruiken om te oefenen. Is iets te veel verkeer, midden tussen de huizen.
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
F M
Posts: 5044
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: FM in de Dolomieten en nog wat

Post by F M »

Schussboelie wrote: 27 Sep 2021 12:15 Rue de Garage in Eben-Emael liggen er twee
Dju, geen streetview.
Zusserdel-bochten zijn niet echt scherp.
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Muug
Posts: 11758
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: FM in de Dolomieten en nog wat

Post by Muug »

Deze is smerig, ik kan het u garanderen:
https://goo.gl/maps/dnsAKEWst1jWRHLF8

Je rijdt rechts steil omhoog een vrij smalle straat in (met de goot in 't midden) en er kunnen tegenliggers zijn die je niet kan zien. :thumbsup:


User avatar
Muug
Posts: 11758
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: FM in de Dolomieten en nog wat

Post by Muug »

kijk kijk, onze rondrit is bijna rond! :thumbsup: Doe zo verder, FM. :)

User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1213
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: FM in de Dolomieten en nog wat

Post by TuttoTerreno »

Coole foto's!

Jammer dat je de Jaufenpass in de regen/mist moest doen, F M. Da's zo een beetje mijn lievelingspas geworden, en tegenwoordig zijn er zelfs vrij lange stroken met nieuwe tarmac. En als ge bijna in het paaseiertal bent, het beste terras, aan de buitenkant van haarspeld nr 4. (en 't is een echte haarspeld, méér dan 180°).

Ook blij dat je op Monte Bondone bent geraakt. Mocht je ook op de andere kant van de berg geweest zijn, had je tientallen zeer scherpe, smal en steile haarspelden kunnen oefenen, haha.

Speedguns in oostenrijk zijn misschien ergerlijk, maar de prijs valt meestal nog wel mee.



edit : Kan je misschien eens uitleggen wat precies het probleem is met een haarspeldbocht? ik zie net dat Muug een handleiding gepost heeft

User avatar
F M
Posts: 5044
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: FM in de Dolomieten en nog wat

Post by F M »

De Jaufenpas heb ik van oost naar west gereden. Eigenlijk ging het stuk omhoog nog vrij vlot. De weg was vochtig, op sommige plaatsen zelfs al wat droog. Maar een kilometer voor de top begon het echt te gieten. Boven hebben we geschuild en een capuccino gedronken. En omlaag zagen we de eerste kilometers zo goed als niets, waardoor ik achter een langzame auto naar beneden gereden ben. Zo zagen we tenminste nog de achterlichten...

Ik weet niet wat je de andere kant van de Bondone noemt. We zijn vanuit Trente omhoog gereden, en daar heb ik toch heel wat haarspeldbochten gezien...
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2914
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

Re: FM in de Dolomieten en nog wat

Post by duibhce Kaelann »

When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

Post Reply