Page 4 of 6

Re: Haarspeldbochten: een kleine handleiding

Posted: 04 Oct 2021 14:56
by Muug
TuttoTerreno wrote: 04 Oct 2021 14:13 Verbazingwekkend dat het een contraire visie is om blinde bochten niet aan te snijden (en te beeindigen) op het baanvak van de tegenligger.
Waar ergens wordt gezegd dat uw visie contrair is?
Ik merk echter dat de meesten begrijpen dat er een kloof(je) kan zijn (niet noodzakelijk is) tussen theorie en praktijk.
Maar op basis van je reacties maak ikzelf op dat je overkomt dat je dat niet lijkt te begrijpen.
Wat an sich moet kunnen, we hebben elk recht op onze eigen visie. :thumbsup:

Wat FM betreft: voor de vloeiendheid der dingen komt hij iets ruimer de bocht uit. Ik ben er zeker van dat hij dat enkel doet omdat hij allang gezien heeft dat er geen tegenligger is. En mocht die er toch zijn, dan heeft hij duidelijk voldoende reserve om even de moto wat af te remmen, in te kantelen, strakker in te sturen. Dus, waar zit het probleem?

edit: we waren precies met drie een antwoord aan het geven, en het is mooi om te zien dat die eigenlijk van dezelfde strekking zijn. :lol:

Re: Haarspeldbochten: een kleine handleiding

Posted: 04 Oct 2021 15:05
by F M
Schussboelie wrote: 04 Oct 2021 14:54 F M pakt die bochten aan 20km/u...
Ja, strooi nog maar wat zout op de wonden! :whip:
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Re: Haarspeldbochten: een kleine handleiding

Posted: 04 Oct 2021 16:23
by Schussboelie
F M wrote: 04 Oct 2021 15:05
Schussboelie wrote: 04 Oct 2021 14:54 F M pakt die bochten aan 20km/u...
Ja, strooi nog maar wat zout op de wonden! :whip:
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
:oops: :lol:
Da's helemaal niet abnormaal hoor!
Het is maar dat ik het in jouw filmpje zo mooi van de kilometriek kon aflezen... :whistling:

Re: Haarspeldbochten: een kleine handleiding

Posted: 04 Oct 2021 16:29
by F M
En die overdrijft dan nog... :evil:
:grin:

Re: Haarspeldbochten: een kleine handleiding

Posted: 04 Oct 2021 16:41
by TuttoTerreno
Muug wrote: 04 Oct 2021 14:56
TuttoTerreno wrote: 04 Oct 2021 14:13 Verbazingwekkend dat het een contraire visie is om blinde bochten niet aan te snijden (en te beeindigen) op het baanvak van de tegenligger.
Waar ergens wordt gezegd dat uw visie contrair is?
gezien jullie allemaal het tegenovergestelde zeggen, is de consensus hier dat je haarspeldbochten aan de verkeerde kant inrijdt.

Lees misschien de Motoplus artikelenreeks die Jopet elders postte. Staat letterlijk in welke de correcte rijlijn is (volgens jullie totaal foute) in een onoverzichtelijke haarspeldbocht.
bv. p. 49 van deel 4, plaatje met de toepasselijke titel "perfect door haarspeldbochten".

Bocht 3 is de onoverzichtelijke.

Re: Haarspeldbochten: een kleine handleiding

Posted: 04 Oct 2021 19:11
by F M
Ik heb bewondering voor jou. Dat je die rijlijn kan toepassen bij een binnenbocht op de Stelvio. Echt, dat kan ik niet.

Re: Haarspeldbochten: een kleine handleiding

Posted: 04 Oct 2021 21:40
by OzzePaa
Schussboelie wrote: 04 Oct 2021 14:52.
....................
Daar draait eigenlijk alles om, over zicht, bewustzijn en aanpassingsvermogen.
In dat opzicht moet je een haarspeldbocht ook in twee stukken bekijken, het stuk ervoor en het stuk erna.
Je moet voor de bocht niet per sé eventuele tegenliggers zien die je pas na de bocht gaat tegenkomen.
....................
Het draaien zelf doe je altijd op een snelheid waarvan je zeker bent dat je bij het uitkomen zeker de binnenkant kan houden als dat nodig zou blijken.
Als je bij het uitkomen echter geen tegenliggers ziet houdt er niets je tegen om wat steviger uit te accelereren en ook daar de volle breedte van de weg te gebruiken.
....................
Iedereen maakt natuurlijk fouten.
...
DAT is ook mijgedacht een hele belangrijke :thumbsup: ...
En het laatste is natuurlijk oh so true :!: :whistling:

Re: Haarspeldbochten: een kleine handleiding

Posted: 05 Oct 2021 10:43
by Schussboelie
TuttoTerreno wrote: 04 Oct 2021 16:41gezien jullie allemaal het tegenovergestelde zeggen, is de consensus hier dat je haarspeldbochten aan de verkeerde kant inrijdt.
I beg to differ, je leest dingen die er niet staan.
De concensus is dat dat niet per sé een probleem hoeft te zijn.
Niemand beweert dat je dat best altijd doet, enkel dat het in bepaalde (vele) gevallen zonder probleem kan.
Vergis je ook niet, het is de voorbereiding van de bocht die je aan de verkeerde kant rijdt, de bocht zelf niet.
En zoals OzzePaa terecht zegt, op de Stelvio en bijvoorbeeld zeker op de Gavia is de volledige weg amper één rijvak breed.
Het begrip 'weghelft' wordt dan wel heel flou, laat staan de 'juiste weghelft'.
Daar ga ik soms bewust aan de verkeerde kant rijden gewoon om al verder vooruit te kunnen zien.

TuttoTerreno wrote: 04 Oct 2021 16:41Lees misschien de Motoplus artikelenreeks die Jopet elders postte. Staat letterlijk in welke de correcte rijlijn is (volgens jullie totaal foute) in een onoverzichtelijke haarspeldbocht.
Bedoel je dit artikel?
Daar staat letterlijk in dat je een bocht wijder naar links kan nemen als je voldoende vooruit (omhoog/omlaag) kunnen kijken hebt.
En dan nog heeft men het in dat artikel over een middellijn, die er op de Stelvio bijvoorbeeld al niet is.
Als die er wel is, dan geef ik je 100% gelijk, dan heb je niets op de andere rijstrook te zoeken, als de weg te smal is om op te delen in rijstroken echter...

Re: Haarspeldbochten: een kleine handleiding

Posted: 05 Oct 2021 11:40
by OzzePaa
Schussboelie wrote: 05 Oct 2021 10:43 ......................
En dan nog heeft men het in dat artikel over een middellijn, die er op de Stelvio bijvoorbeeld al niet is.
Als die er wel is, dan geef ik je 100% gelijk, dan heb je niets op de andere rijstrook te zoeken, als de weg te smal is om op te delen in rijstroken echter...
Goh ... middellijn en "middellijn" da's twee hé ;) Op de :arrow: Lacets de Vernier is het asfalt ook voorzien van iets wat daar moet voor doorgaan ...

Re: Haarspeldbochten: een kleine handleiding

Posted: 05 Oct 2021 13:17
by F M
Blackbert wrote: 29 Sep 2021 10:06 Als ik morgen alleen nog kan rijden binnen alle limieten van de verkeerswetgeving en weginrichting, staat overmorgen alles met wielen te koop.
:stupid: Dat is eigenlijk ook een goeie.
Ik ga al eens naar de linkerkant van de weg om een bocht af te snijden (als er duidelijk genoeg zicht is dat er niemand aankomt).
Ik ga al eens naar de linkerkant van de weg om een haarspeldbocht ruimer te kunnen nemen.
Ik rijd al eens wat sneller dan de snelheidslimiet.
Ik haal al eens in over een doorlopende lijn.
Ik haal op de snelweg al eens een middenvakrijder in aan de rechterkant.
...

En dat alles probeer ik te doen met voldoende veiligheid ingebouwd.

Re: Haarspeldbochten: een kleine handleiding

Posted: 05 Oct 2021 14:01
by Schussboelie
OzzePaa wrote: 05 Oct 2021 11:40Op de :arrow: Lacets de Vernier is het asfalt ook voorzien van iets wat daar moet voor doorgaan ...
<kommaneukermodus aan>
Ik vermoed dat je Lacets de Montvernier bedoelt. ;)
<kommaneukermodus uit>

Die heb ik afgelopen juli nog gedaan, man dat was lachen!! :w00t:

Re: Haarspeldbochten: een kleine handleiding

Posted: 05 Oct 2021 14:21
by Marsman
Blackbert wrote: 29 Sep 2021 10:06 Als ik morgen alleen nog kan rijden binnen alle limieten van de verkeerswetgeving en weginrichting, staat overmorgen alles met wielen te koop.
EINDELIJK: de baan voor mij alleen!!!
Dan kan ik weer aan the speed of sound en ET-gewijs de weg afdweilen

:rayof: :rayof: :rayof:
:ricky: :ricky: :ricky: :ricky:

Re: Haarspeldbochten: een kleine handleiding

Posted: 05 Oct 2021 15:02
by F M
Schussboelie wrote: 05 Oct 2021 14:01
OzzePaa wrote: 05 Oct 2021 11:40Op de :arrow: Lacets de Vernier is het asfalt ook voorzien van iets wat daar moet voor doorgaan ...
<kommaneukermodus aan>
Ik vermoed dat je Lacets de Montvernier bedoelt. ;)
<kommaneukermodus uit>

Die heb ik afgelopen juli nog gedaan, man dat was lachen!! :w00t:
Ik had die de 2 vorige jaren gepland, en ben er 2 keer voorbijgereden uit schrik voor die haarspeldbochten. :oops:

Maar sinds ik het filmpje van Ozzepaa gezien heb, weet ik dat dat stom was. Die zijn best te doen.

Re: Haarspeldbochten: een kleine handleiding

Posted: 05 Oct 2021 15:11
by OzzePaa
Marsman wrote: 05 Oct 2021 14:21 ...............................

EINDELIJK: de baan voor mij alleen!!!
Dan kan ik weer aan the speed of sound en ET-gewijs de weg afdweilen

:rayof: :rayof: :rayof:
:ricky: :ricky: :ricky: :ricky:
Wa betekende datook weer :? :?: ... Eindeloos Traag ... :blbl: :Oscar: :whip: ;) :lol: :lol: :mrgreen:

Re: Haarspeldbochten: een kleine handleiding

Posted: 02 Dec 2021 23:06
by F M
In dit filmpje van de beklimming van de Stelvio rijdt er een Zwitser me voorbij (op 9 min 30 in het filmpje). Die nam heel gezwind de haarspeldbochten. Ik wou dat ik het zo kon...


Wat vinden jullie van die zijn bochten?

Re: Haarspeldbochten: een kleine handleiding

Posted: 03 Dec 2021 07:05
by Stefke
F M wrote: 02 Dec 2021 23:06 Wat vinden jullie van die zijn bochten?
Gewoon, niks speciaal. Die zit duidelijk zeer ontspannen op zijn motor en durft de motor gezwind inkantelen. En, bestaat er in zijn thuisland nog iets anders dan haarspeldbochten? 8-)

Re: Haarspeldbochten: een kleine handleiding

Posted: 03 Dec 2021 07:33
by Blackbert
Hij gaat wat vlotter, platter door die bochten.
Maar ik zie niemand "kijken". Ge zit boven de boomgrens, dus je kan voor de bocht effe checken of je boven, na de bocht, iets ziet aankomen.
Niet dus, alledrie gewoon helemaal naar de buitenkant van de baan, iets te vroeg naar de binnenkant en daardoor ook weer helemaal naar de buitenkant bij het uitkomen.
Dat wit jeepke op 10:40 kwam dan ook als een verrassing bij het insteken van de bocht, terwijl je hem op 10:30 al kan zien, daarboven.

Oefenen Frans, op kijktechniek, indien nodig tandje terug om zeker aandrijving te hebben in de bocht, waardoor je hem platter kan leggen en daardoor vlotter door de bocht kan gaan en er minder plaats voor nodig hebt.
Hoe traag je ook rijdt, zolang je aandrijving hebt (beetje gas geven, icm met slepende achterrem) kan je veel platter gaan dan je denkt. Zeker op zo'n propere droge baan als in je filmpje.

Re: Haarspeldbochten: een kleine handleiding

Posted: 03 Dec 2021 08:15
by Schussboelie
Blackbert wrote: 03 Dec 2021 07:33Niet dus, alledrie gewoon helemaal naar de buitenkant van de baan, iets te vroeg naar de binnenkant en daardoor ook weer helemaal naar de buitenkant bij het uitkomen.
Bwah ik vind dat die Zwitser zijn apex toch redelijk laat pakt.
Volgens mij komt die gewoon wijd uit omdat het redelijk probleemloos kan.
Dat doe ik ook hoor, als de baan na de bocht voor me open ligt ga ik hem meestal ook niet verder toenijpen dan nodig.


Blackbert wrote: 03 Dec 2021 07:33Oefenen Frans, op kijktechniek, indien nodig tandje terug om zeker aandrijving te hebben in de bocht, waardoor je hem platter kan leggen en daardoor vlotter door de bocht kan gaan en er minder plaats voor nodig hebt.
Hoe traag je ook rijdt, zolang je aandrijving hebt (beetje gas geven, icm met slepende achterrem) kan je veel platter gaan dan je denkt. Zeker op zo'n propere droge baan als in je filmpje.
Voor de rest helemaal akkoord! :stupid:
Het begint allemaal bij kijken en tractie is je beste vriend! :thumbsup:

Re: Haarspeldbochten: een kleine handleiding

Posted: 03 Dec 2021 09:12
by F M
Tja, ik had al aangegeven dat ik moeite heb met kijken. Maar inderdaad, ik kan wel leren vroeger te kijken. En platter gaan is bij mij toch vooral een kwestie van durf. En bijgevolg oefenen.

Maar daar haalt Stefke een punt aan: die Zwitser rijdt misschien elke dag haarspeldbochten. Voor mij is dat één week per jaar, op vakantie. :cry:

Re: Haarspeldbochten: een kleine handleiding

Posted: 03 Dec 2021 12:52
by TuttoTerreno
Euh, de bochten naar links neemt hij perfect, ttz. wellicht niet de ideale race-track lijn, maar wel de ideale ik-wil-in-leven-blijven-lijn : overal aan de buitenste rand vd bocht, de bocht helemaal volgen ipv een apex erin te tekenen/af te snijden. zie je zelden, en als je het ziet, is het een local.

Zeker als het goed vooruit gaat, is dat heel moeilijk - intuïtief stuur ik toch te snel in ... en zo wordt de radius kleiner en kom je dichter bij de tegenliggers. (En telkens in real time een vloek in de helm)


de bochten naar rechts, maakt hij het zichzelf erg makkelijk, maar ... 'nuff said. :roll: