Stel... je wilt eens een allroad reis doen

Been there, done that, got the T-shirt? Vertel op !
Koeno
Posts: 3199
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Stel... je wilt eens een allroad reis doen

Post by Koeno »

En je doel zou zijn de Alpen....

Hoe begin je daar aan?

'k Ben zelf nog maar basic qua skills in het allroaden.

Dus vraag mij af of een echte rondrit (dus elke dag met bagage) wel een slim/haalbaar plan is.
of het beter is om 1 uitval punt te kiezen en daar dan enkele dagen vanuit te vertrekken.

Daarvan hangt dan af, hoe maak je die routes.
'k vind het al een "uitdaging" om baanritten samen te stellen.
Allroad baantjes hier in de buurt ga ik altijd eens gaan bekijken alvorens ik ze in een route gooi...
Dat is natuurlijk wat moeilijk met alpen daar & ik hier.

vertel eens avonturiers, hoe doet ge dat?

User avatar
Stefke
Posts: 2897
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Stel... je wilt eens een allroad reis doen

Post by Stefke »

Koeno wrote: 04 Oct 2021 17:09 vertel eens avonturiers, hoe doet ge dat?
ha, gewoon aan beginnen en klaar. echt avontuur dus... 8-)

User avatar
Muug
Posts: 11762
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Stel... je wilt eens een allroad reis doen

Post by Muug »

lol
Wel, er zijn enkele scenario's.
a) ge smeekt en likt en betaalt veel pintjes en ge hoopt dat ge uw karreke aan het treintje van anderen kunt hangen.
b) ge zoekt op internet allerlei tracks en trekt er zelf op uit.
c) ge surft naar deze site en koopt u dat boek, en ge leest dat. http://www.denzel-verlag.de/ En ge begint met de eenvoudigste onverharde pistes.

Of ge combineert a) en c), want echt, het is een prachtig boek. En binnenkort is 't Nieuwjaar. :thumbsup:

User avatar
Blackbert
Posts: 3435
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Stel... je wilt eens een allroad reis doen

Post by Blackbert »

Dag 1: van thuis naar de camping municipal de Gex.
Vandaar kan de leut beginnen.

Zeer behulpzaam voor de planning: den Denzel van Muug (of ge koopt u zelf ene) en daarnaast deze site: https://alpenrouten.de/. Redelijk goed up to date met tjdelijke afsluitingen en andere nuttig info.
Dees voorbeeld is het begin van de langste onafgebroken te rijden piste: LGKS. Ge gaat maffen in Limone Piemonte en laat uw tentje staan. Des morgens de col op en naar Fort Central. rijg de passen aaneen naar 't zuiden toe en ge kunt u een dag bezighouden. via asfalt terug naar 't noorden en via de oude pas terug de Col de Tende op.
Maar: Die Boaire is een ambetante. Naar boven is ok, eens over de kam moete omlaag via een uitgewassen track vol dikke stenen. al wat volgt is simpel.

Als ge mij een emailadres bezorgt kan ik wel teen en tander doorsturen.
Disclaimer: allemaal zelf te controleren op open of toe en wanneer. Was daar in 2010 met Trooper (vanaf Bardonnecchia) en 2013 met Muug (vanaf Gex). 't kan nu anders zijn.
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2914
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

Re: Stel... je wilt eens een allroad reis doen

Post by duibhce Kaelann »

Stefke wrote: 04 Oct 2021 18:52 ha, gewoon aan beginnen en klaar. echt avontuur dus... 8-)
:stupid:
Als je avontuur zoekt is dat met voorsprong de beste tip die je kan krijgen :ricky:

Enkele andere tips kunnen zijn:
  • gebruik OSM materiaal, zoek naar baantjes die als onverhard aangegeven staan
  • draai al ne keer op goed geluk een baantje in dat er veelbeloved uitziet
  • terugkeren is geen schande, maar een deel van het avontuur, n'importe of dat nu is omdat je niet verder mag, kan of wil
  • wildkamperen is de max
  • toon respect voor de andere gebruikers van die baantjes, ook al krijg je dat niet noodzakelijk terug
  • maak tijd voor een babbeltje met de locals, je weet nooit welk avontuur daaruit voortkomt
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1213
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: Stel... je wilt eens een allroad reis doen

Post by TuttoTerreno »

Bekijk de TET eens door de Vogezen.

'k zou daar mee beginnen.

Van horen zeggen, niet moeilijk, wat modderige passages als het geregend heeft.

User avatar
Muug
Posts: 11762
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Stel... je wilt eens een allroad reis doen

Post by Muug »

TuttoTerreno wrote: 05 Oct 2021 09:27 Bekijk de TET eens door de Vogezen.
'k zou daar mee beginnen.
Van horen zeggen, niet moeilijk, wat modderige passages als het geregend heeft.
Dank voor de tip!

User avatar
Schussboelie
Posts: 485
Joined: 17 Jan 2021 17:00
Location: Lommel

Re: Stel... je wilt eens een allroad reis doen

Post by Schussboelie »

Blackbert wrote: 04 Oct 2021 20:10Dees voorbeeld is het begin van de langste onafgebroken te rijden piste: LGKS. Ge gaat maffen in Limone Piemonte en laat uw tentje staan. Des morgens de col op en naar Fort Central. rijg de passen aaneen naar 't zuiden toe en ge kunt u een dag bezighouden. via asfalt terug naar 't noorden en via de oude pas terug de Col de Tende op.
Maar: Die Boaire is een ambetante. Naar boven is ok, eens over de kam moete omlaag via een uitgewassen track vol dikke stenen. al wat volgt is simpel.
En ge kunt daar nog een pak zuidelijker verder door offroaden!
Maar inderdaad hier en daar pittig.
De geasfalteerde Tende pas/tunnel was deze zomer afgesloten door de zware lawines van afgelopen winter.
Geen idee hoe het met het westelijke offroadpad zit maar toch zeker checken vooraleer je dat in je planning opneemt.

Maar aansluitend bij wat Blackbert zei, zowat elke plaats in de Westalpen is een goede startplek/uitvalsbasis voor plezier op onverhard!
If you're not living on the edge, you're taking up too much space

User avatar
Marsman
Posts: 477
Joined: 23 Sep 2018 02:48

Re: Stel... je wilt eens een allroad reis doen

Post by Marsman »

Onverhard? Ik sluit me aan bij Frans: ver, heel ver, uit de buurt blijven.
:pillepalle:
:mrgreen:
:peepwall:
lou tems passo
passo lou ben

Boo Ya

sunt prudentes qui tacent, cum nihil habent quod dicant

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: Stel... je wilt eens een allroad reis doen

Post by OzzePaa »

Marsman wrote: 05 Oct 2021 14:26 Onverhard? Ik sluit me aan bij Frans: ver, heel ver, uit de buurt blijven.
:pillepalle:
:mrgreen:
:peepwall:
Moralléé nu Dré :dontknow: :mrgreen: dan wordt het tenminste soms noggis wat avontuurlijk ;) :rayof: :tongue:
Last edited by OzzePaa on 05 Oct 2021 19:37, edited 1 time in total.
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
Marsman
Posts: 477
Joined: 23 Sep 2018 02:48

Re: Stel... je wilt eens een allroad reis doen

Post by Marsman »

Avontuur?? Welk avontuur? Ik zie daar niks avontuurlijks aan, maar ik hou ook niemand tegen hé. Als gij goesting hebt om in de moos te gaan dasjteren, dan moet ge dat zelf maar weten. Ik moet immers uw motsiklet niet kuisen achteraf :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
lou tems passo
passo lou ben

Boo Ya

sunt prudentes qui tacent, cum nihil habent quod dicant

User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1213
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: Stel... je wilt eens een allroad reis doen

Post by TuttoTerreno »

Stefke wrote: 04 Oct 2021 18:52
Koeno wrote: 04 Oct 2021 17:09 vertel eens avonturiers, hoe doet ge dat?
ha, gewoon aan beginnen en klaar. echt avontuur dus... 8-)
mja, met ouder worden - en met de overvloed aan informatie op tinternet- , betrap ik mezelf erop dat ik het niet meer zo simpel vind.

Ik herinner me meerdere trips met de XR400R waar ik zonder veel nadenken en quasi zonder bagage ging crossen in de Vogezen, AT, CZ, IT.

nu wil ik m'n WR250F/XEF250 "tegoei" gaan inrijden, en maak ik me precies enkel nog zorgen.
Waar steek ik m'n bagage?
Wat ga ik doen als ik plat rij?
Is m'n tank groot genoeg?
welke navigatie hulpjes? hoe monteren, placeren, ... ?

enz enz.


Ik heb bv. nooit geweten hoeveel naft er in de XR400 kon, en daar waren trip bij waar er méér naft is uitgelopen na het omvallen/van de berg totteren dan van het rijden!

Koeno
Posts: 3199
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Stel... je wilt eens een allroad reis doen

Post by Koeno »

Ik volg Tutto in deze....
toen internet nog niet zo ingeburgerd was, leek ik een meer onbezonnen te werk te gaan...
Vroeger kon ik zonder gps overal geraken door een paar keer op een kaart te turen...
Door dat magisch toestelleke geraak ik overal, maar als ik dan eens zonder GPS rond vlieg dan rijd ik verloren in eigen straat (bij wijze van spreken).

Zoals ne grote komiek ooit zei (in een lichtjes andere context): "Machinery that gives us abundance has left us in want"

Merci voor de tips alvast.
ga al ne keer beginnen bezinnen (en fitnessen om de GSa vlotter te kunnen rechtzetten):D

User avatar
Muug
Posts: 11762
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Stel... je wilt eens een allroad reis doen

Post by Muug »

Tutto.... de "geneugten" van het ouder worden. :( Ik denk dat we allemaal zo zijn. En het verklaart voor een deel waarom "ouderen" niet (meer) op wereldreis vertrekken. Die pijntjes hier en daar, en wat als dit en wat als dat.... :? Daarentegen zijn er écht wel degelijk nog van die ouderen die onderweg zijn. Straf toch, hoe ze dat doen. Maar meestal zijn ze niet meer per moto onderweg, maar met een ander, comfortabeler, of lichter voertuig. :thumbsup:
Last edited by Muug on 07 Oct 2021 10:14, edited 1 time in total.

User avatar
Muug
Posts: 11762
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Stel... je wilt eens een allroad reis doen

Post by Muug »

Koeno wrote: 07 Oct 2021 08:32 (en fitnessen om de GSa vlotter te kunnen rechtzetten):D
Gelijk ze altijd zeggen: mits de goeie technieken moet ge geen bodybuilder zijn. Zie filmpjes op "jouwbuis" waar frêle jongedames een GSA spelenderwijs rechtzetten. Dat gezegd zijnde: ik heb zulke meiskes nog nooit een KTM weten rechtzetten. 8-) Die liggen ietskes platter in de modder. :whip:

User avatar
F M
Posts: 5049
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Stel... je wilt eens een allroad reis doen

Post by F M »

Ik heb mijn moto's nog nooit alleen rechtgezet. Ik val altijd als er andere mensen bij zijn. :whistling:

Buiten die ene keer met mijn Tiger Explorer. Maar die lag 'bergaf', dus met de wielen beduidend hoger dan de bovenkant. Daar heb ik enkele minuten moeten wachten tot er iemand langs kwam, want het lukte me absoluut niet om die alleen recht te krijgen.
I am confused. Oh no, maybe not!

Koeno
Posts: 3199
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Stel... je wilt eens een allroad reis doen

Post by Koeno »

Muug wrote: 07 Oct 2021 10:05
Koeno wrote: 07 Oct 2021 08:32 (en fitnessen om de GSa vlotter te kunnen rechtzetten):D
Gelijk ze altijd zeggen: mits de goeie technieken moet ge geen bodybuilder zijn. Zie filmpjes op "jouwbuis" waar frêle jongedames een GSA spelenderwijs rechtzetten. Dat gezegd zijnde: ik heb zulke meiskes nog nooit een KTM weten rechtzetten. 8-) Die liggen ietskes platter in de modder. :whip:
Ik ken er 2 truukjes voor:

1. Met de rug naar de motor, door de benen zakken, stuur vastpakken (en voorwiel richting grond richten), kofferdrager vastpakken, en rechtstaan door benen te strekken.

2. met gezicht naar de motor, door de benen zakken, stuur vastpakken met 2 handen (en voorwiel weg van grond richten), en rechtstaan door benen te strekken.

Allebei lukt vrij vlot... Maar zoals in dat filmke: nat gras & wat modder, motorpak doorweekt, handschoenen kletsnat en 2 keer vrij kort op elkaar...
dan is dat plots iets gans anders als een demo'ke doen op droog terrein :p

User avatar
Schussboelie
Posts: 485
Joined: 17 Jan 2021 17:00
Location: Lommel

Re: Stel... je wilt eens een allroad reis doen

Post by Schussboelie »

Koeno wrote: 07 Oct 2021 13:54
Muug wrote: 07 Oct 2021 10:05
Gelijk ze altijd zeggen: mits de goeie technieken moet ge geen bodybuilder zijn. Zie filmpjes op "jouwbuis" waar frêle jongedames een GSA spelenderwijs rechtzetten. Dat gezegd zijnde: ik heb zulke meiskes nog nooit een KTM weten rechtzetten. 8-) Die liggen ietskes platter in de modder. :whip:
Ik ken er 2 truukjes voor:

1. Met de rug naar de motor, door de benen zakken, stuur vastpakken (en voorwiel richting grond richten), kofferdrager vastpakken, en rechtstaan door benen te strekken.

2. met gezicht naar de motor, door de benen zakken, stuur vastpakken met 2 handen (en voorwiel weg van grond richten), en rechtstaan door benen te strekken.

Allebei lukt vrij vlot... Maar zoals in dat filmke: nat gras & wat modder, motorpak doorweekt, handschoenen kletsnat en 2 keer vrij kort op elkaar...
dan is dat plots iets gans anders als een demo'ke doen op droog terrein :p
:stupid:

Datte. Op vlakke en droge ondergrond hoeft dat allemaal geen probleem te zijn.
Maar op een helling zoals F M beschrijft, of halverwege een 25m lange ijsbaan midden in de Parpaillon tunnel (afgelopen juli) is dat wat lastiger alleen te doen. :whistling:
If you're not living on the edge, you're taking up too much space

User avatar
Muug
Posts: 11762
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Stel... je wilt eens een allroad reis doen

Post by Muug »

Inderdaad. Als uw voeten wegschuiven in de blubber, en zelfs uw moto wegschuift :o dan wordt dat een ander verhaal. :|

Daarom ook dat die frêle dametjes dat dan ook alleen maar doen op een schoon stevig veld, tijdens motorbeurzen en zo 8-)

User avatar
Schussboelie
Posts: 485
Joined: 17 Jan 2021 17:00
Location: Lommel

Re: Stel... je wilt eens een allroad reis doen

Post by Schussboelie »

Maar voor de rest, allroad reizen is gewoon super héél erg plezant! :ricky:
Ik zou het niet gemakkelijk alleen doen, al was het maar omdat ik niet zo'n loner ben (ook andere reizen doe ik niet alleen).
Maar laten we wel wezen, voor het overige kan je relatief veilig toch wel wat dingen ondernemen die vanuit ons doorsnee perspectief redelijk avontuurlijk te noemen zijn, en al zeker allroad.
In de westelijke Alpen, in Scandinavië, in de Pyreneeën... daar valt zoveel te beleven en te avonturieren maar echt totaal afgesneden van bewoning of nooddiensten ben je daar toch nooit echt hé.
Je kan makkelijk zat drie weken allroaden in Noord-Europa met niet meer dan een GSM en een bankkaart op zak.
Gooi er een tent, een kookvuurtje en een extra onderbroek bij en je bent al ferm aan het reizen hoor.
Voor ons dichtbevolkte laaglanders voelt dat toch al als een heel avontuur! :laugh3:
If you're not living on the edge, you're taking up too much space

Post Reply