Honda cbr1000f uit 1989

Als 'm niet meer start/draait of meer of minder lawaai maakt, als er meer of minder stukken loskomen dan normaal....
Post Reply
Papui
Posts: 11
Joined: 05 Dec 2021 11:00

Honda cbr1000f uit 1989

Post by Papui »

Allen,

Vorig weekend een project gaan bekijken in de buurt. Het gevolg is nu dat ik een Honda cbr1000f heb staan in de garage uit 1989. Nu moet ik voor de onderdelen wel kijken naar bouwjaar 1988 want het blijkt een sc21te zijn in plaats van een sc24.

Dit weekend uiteraard de Honda al volledig ontdaan van de kuipen en de benzinetank. De kuipen wil ik achteraf nog aanpassen of zelfs volledig vervangen om hem een modernere look te geven.
Maar bij het demonteren viel ons op dat de uitlaat volledig naar de Filistijnen is. Zowel het spruitstuk als de dempers zijn gewoon op. Dus onmiddellijk online kijken maar deze zijn amper te vinden voor een betaalbare prijs. Dus vroeg ik me af of er spruitstukken zijn van andere merken/types motoren die passen op mijn CBR?

Iemand die mij hiermee kan verder helpen?
Met vriendelijke groet.

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Honda cbr1000f uit 1989

Post by Muug »

Zelf op maat laten maken bij Mile Pajic? https://www.pajic.nl/

Koeno
Posts: 3183
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Honda cbr1000f uit 1989

Post by Koeno »

Goh, die van 1989 heeft zelfde uitlaat als de jongere modellen.

Volgens cmsnl:
product nummer: 18150MS2003
supersession: 18150MS2721

als dat klopt, zou dit moeten lukken voor 300euro... wat volgens mij nog meevalt.
https://www.ebay-kleinanzeigen.de/s-anz ... 8-306-8249

Papui
Posts: 11
Joined: 05 Dec 2021 11:00

Re: Honda cbr1000f uit 1989

Post by Papui »

Als de nieuwere modellen er ook op passen is dat wel een meevaller in ieder geval. Dat bied meer mogelijkheden.

Nu was ik eens aan het kijken naar andere dempers want de originele zijn niet direct de mooiste maar nu lees ik op internet dat het veranderen van de uitlaat en dempers er wel eens voor kan zorgen dat de motor minder vermogen heeft en zelfs slechter rijgedrag kan gaan vertonen, klopt dit?

Koeno
Posts: 3183
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Honda cbr1000f uit 1989

Post by Koeno »

Met mijn beperkte kennis:
Ja.

Als zou de impact van enkel de dempers (en dus niet de volledige uitlaat lijn & luchtfilters) moeten meevallen.
Persoonlijk zou ik de verandering doen, dan wat rondrijden en "voelen" of je impact opmerkt.

Als je carbu's al eens kuist & synchroniseert kan het zijn dat impact van die andere dempers best miniem is...

maar beste zou (denk ik) zijn om bij elke verandering aan inlaat/uitlaat de carbu's te laten afstellen...
maar goed, kost ook telkens weer wat geld...

Wat ik wel al gehoord heb is dat de ene motor er gevoeliger aan is als de andere.
bijvoorbeeld over mijn sevenfifty heb ik al vaker gelezen dat in/uit laat aanpassingen niet altijd goed af te stellen valt op de standaard carbu.
in hoeverre dat door een professional dan gebeurd weet ik nit...

User avatar
Blackbert
Posts: 3401
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Honda cbr1000f uit 1989

Post by Blackbert »

Zoals voor alles, zijn er ook voor Honda en voor de CBR1000F fora te vinden.
Daar zit meestal een hoop kennis bij elkaar.

Na uw vraag voor de airbox, dat effe in google gestoken en het eerste dat eruit kwam was eigenlijk dat die moto heel slecht reageert op open filters zoals K&N. Op een engelstalig forum. Met de uitleg erbij waarom, en wat beter werkt.
Inlaat (luchtfilter), carburators en uitlaat zijn een gebalanceerd geheel. Dempers veranderen kan soms zonder voelbaar verschil, maar evengoed een slechter resultaat geven. De juiste wijzigingen aan de carbs kunnen dat omkeren naar een beter resultaat dan standaard.

Zo'n projectje kan heel plezant zijn, maar voor je gaat sleutelen en geld uitgeven, spendeer tijd aan informatie verzamelen. Over de CBR en over motortechniek in het algemeen. Bespaart onnodige kosten, teleurstellingen en alles opnieuw moeten doen.
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Honda cbr1000f uit 1989

Post by Muug »

:stupid:

Papui
Posts: 11
Joined: 05 Dec 2021 11:00

Re: Honda cbr1000f uit 1989

Post by Papui »

Het is ook mijn bedoeling om eerst informatie in te winnen, daarom dat ik hier ook een account heb aangemaakt.

Het is de eerste motor waar ik aan werk dus alles is een uitdaging momenteel. Het luchtfilter huis heb ik ondertussen al gevonden op een webshop met 2dehands motoronderdelen. Dan is dat stuk toch terug origineel.

Maar ik zal ook eens een account aanmaken op dat CBR forum. Heb daar al wel wat zitten rondkijken maar nog geen account op aangemaakt.

User avatar
den Bullet
Posts: 1472
Joined: 23 Oct 2009 11:18

Re: Honda cbr1000f uit 1989

Post by den Bullet »

Ik heb al enkele keren met succes onderdelen gevonden via Onderdelenzoeker, zowel voor vier- als voor tweewieler.

Geen direct antwoord, want zij gaan de (aangesloten) sloperijen af om uw onderdeel te vinden.

Post Reply