Explosie aan Adventure modellen: waarom?

Kletsen over moto's en andere motodingen.
Post Reply
User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Explosie aan Adventure modellen: waarom?

Post by Muug »

Het zal iedereen wel opgevallen zijn: er is de jongste jaren een gigantisch explosie van het aantal Adventure modellen. Waar er eerder de klassieke modellen van een handvol gevestigde motormerken was (BMW en wat Japanners) dan is het hek nu echt wel geheel van de dam:
- naast de nog steeds nieuwe Benelli TRK 502 presenteren ze nu ook een 800. Met Chinees blok, jawel.
- De SWM Superdual bestaat ook al wat jaartjes maar zou dat echt verkocht geraken?
- Triumph stort zich toch ook behoorlijk hard op de Adventure-markt met de nieuwste 900 Tiger modellen, die toch wat méér offroad gericht zijn dan de 800-modellen
- MV Agusta komt met een Triple 9.5 en 5.5 (ook weer chinees blok)
- CFMoto (geheel chinees merk dat veel verkoopt aan europese merken) heeft de 800MT
- Aprilia heeft zijn gloednieuwe Tuareg 660
- KTM, ok, die verkopen dat al jaren maar nu hebben ze per 200cc (ongeveer...) een Adventure model! En als je de modellen van de afgelopen tien jaar erbij neemt, is het zelfs per 100cc. :pillepalle:

En allemaal voor ons, Europeanen. Gelijk wij hier alle dagen anderhalf uur enkel over de hoogste bergpassen naar ons werk moeten rijden. :pillepalle:

Ik vind het zó gek, man. Hoe meer wegen en pistes hier worden verboden, hoe meer modellen al die merken op de markt gooien. En hoe langer, hoe meer "hardcore" ze worden. Ik hou wel van een beetje psychologie zo nu en dan, maar de drijfveren van deze hype ontgaan me geheel. Doen deze veelal exotische merken dit om een graantje mee te pikken van dit totaal losgeslagen marktsegment? Groot kan dat graantje toch niet zijn? Zeg nu zelf, merken als CFMoto, MV Agusta, Benelli en zelfs Aprilia dat verkoopt toch niet veel? :dontknow:

Als je met zulke exoten eender waar in Europa in panne valt, dan wil ik niet weten op hoeveel honderden kms je van de dichtsbijzijnde dealer staat. Sterker nog, zelfs voor een gewoon onderhoudje of een eenvoudige reparatie na een schuiver/valpartij hou ik mijn hart vast. Gaan die dealers - zo zeldzaam als een zwart konijn op de Noordpool - de nodige onderdelen op voorraad hebben, of binnen de twee werkdagen toegestuurd krijgen? Ik hoop dat mensen die in panne staan een goed gevulde camelback hebben, of af en toe van voorbijgangers een flesje water toegestopt krijgen.

Maar goed, dat terzijde, op basis waarvan denken die exotische merken dat ze succes gaan hebben met hun Adventure rariteiten-kabinet? Hebben ze ergens weet van bepaalde plannen waarin onze bestaande autostrades gedoemd zijn om te worden afgegraven? Hebben de marketing afdelingen de cijfers verkeerd geïnterpreteerd? Heeft niemand hen gezegd dat zowat elk konijnepad tegenwoordig een verbodsbord heeft dat enkel konijnen van de juiste kleur toelaat? Ik bedoel maar, ik snap er niks van.

En jullie? Hebben jullie weet van informatie die ik nog niet gekregen heb?

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: Explosie aan Adventure modellen: waarom?

Post by OzzePaa »

Wie weet kost het wel geen hol om die dingen te maken en is 5 Frank en een stuk chocolat al genoeg om uit de kosten te komen :?: :pillepalle: :mrgreen: :mad:
Want verkopen doen ze die dingen amoonavis inderdaad slechts aan 5 man en de spreekwoordelijke paardekop ;) :lol: ...
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

Koeno
Posts: 3206
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Explosie aan Adventure modellen: waarom?

Post by Koeno »

Is dat niet gewoon een "hype"?

Ik herinner mij nog een tijd waarin elk merk wel een 125,250,600,750,1100,1300 chopper in hun gamma had.
of een tijd waar in elk merk wel met een 125,250,400,600,750,1000,1300 racer in hun gamma had.
maar ook de tijden van de tourers in verschillende formaten.
De enige hype die blijft spelen is de nakes, die zijn er altijd in 1001 formaten...

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Explosie aan Adventure modellen: waarom?

Post by Muug »

Koeno wrote: 05 Jan 2022 10:30 Is dat niet gewoon een "hype"?

Ik herinner mij nog een tijd waarin elk merk wel een 125,250,600,750,1100,1300 chopper in hun gamma had.
of een tijd waar in elk merk wel met een 125,250,400,600,750,1000,1300 racer in hun gamma had.
maar ook de tijden van de tourers in verschillende formaten.
De enige hype die blijft spelen is de nakes, die zijn er altijd in 1001 formaten...
"elk merk" van het tijdperk dat jij beschrijft, dat waren gewoon de vier japanners. Al de rest lag op apegapen. BMW inclusief. Triumph was dood.
Nu zitten we met een hoop door Sinezen gereïncarneerde "coole" merken waarvan je niet weet of ze binnen tien jaar nog bestaan. Of als die modellen binnen tien jaar nog bestaan. Waar nauwelijks dealers van bestaan. Waarvan niet geweten is gedurende hoeveel jaar ze onderdelen gaan bijproduceren. (Zelfs bij Ducati en KTM moet helaas je al na tien jaar vrezen voor onverkrijgbare onderdelen).

't is gelijk 't equivalent van Alibaba Expresss.... :? ze "flooden" de markt met goedkoop gerief waarbij je niet te zeer op garantie of service moet rekenen. Afin, zo zou je 't kunnen interpreteren. 8-)

User avatar
Blackbert
Posts: 3446
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Explosie aan Adventure modellen: waarom?

Post by Blackbert »

Kijk eens rond op straat, wat voor auto's daar rondrijden.
Van elk merk (van de zeer dure tot de redelijk betaalbare) zie je talloze SUV's, met achter het stuur een kostuum of een huisvrouw die niet eens katchoe botten heeft.
Zelfs die met een 'echte' allroader komen hoogstens op de kiezelparking van de golfclub of het restaurant. Idem voor de talloze pickups, die het wel zouden kunnen.
't Is niet dat we dat nodig hebben, maar het geeft een stoere uitstraling en da's wat we willen.
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Explosie aan Adventure modellen: waarom?

Post by Muug »

Een hype? Zou het dat maar zijn?

Merde, daar wil ik niet aan deelnemen. :mrgreen:

User avatar
F M
Posts: 5050
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Explosie aan Adventure modellen: waarom?

Post by F M »

Troost je, jij was ze voor.

Ik denk ook, die verkopen zo goed, want ze zijn gewoon het gemakkelijkste om mee te rijden. Zithouding rechtop, meestal adequate vering, genoeg prestaties, goed stuurgedrag, bagagemogelijkheden. Het heeft gewoon tijd gekost voor iedereen dat door had. :dontknow:
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1218
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: Explosie aan Adventure modellen: waarom?

Post by TuttoTerreno »

waarom?
BMW en KTM schijnen in het segment goed geld te verdienen.


lijkt me een testcase voor de Chinezen. Beetje ervaring opdoen. degelijkheid bewijzen. daarom zijn die dingen nogal zwaar gemaakt, denk ik.


Aprilia, Piaggio wil de kosten voor de ontwikkeling van de tweecilinder & electronica zo breed mogelijk spreiden. Daarom ook een Tuareg.

Ik heb twee "dealers" hier in de onmiddellijke omgeving: 1 voormalige Ducati dealer, nu onofficiële Ducati specialist. Kan ik te voet naartoe.

1 Aprilia/Piaggio "service point" met heel goede reputatie, op ca. 5km.

beide verkopen geen (of slechts uitzonderlijk) nieuwe motoren, afaik.



en overigens, Moto Guzzi heeft nog minder dealers dan Aprilia, denk ik.


en het zijn niet enkel Chinezen die oude merken doen herleven, Fantic is in Italiaanse handen. Ik verwacht dat zij binnenkort ook de CP2 motor van Yamaha krijgen voor een Caballero 700.

User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1218
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: Explosie aan Adventure modellen: waarom?

Post by TuttoTerreno »

of de CP3, een Caballero 900 voor Stefke!

User avatar
den Bullet
Posts: 1477
Joined: 23 Oct 2009 11:18

Re: Explosie aan Adventure modellen: waarom?

Post by den Bullet »

Ik denk omdat die modellen (zoals F M al aangaf) gewoon vrij comfortabel zijn.
Wat ben je nog met:
- een 'crotch-rocket' die alleen op circuit tot zijn recht komt;
- met een mega-toerder die (voor mij althans) minder wendbaar is;
- met een èchte enduro die dan weer beperkt is in bagagemogelijkheden en/of lange-ritten-gemak;
- met een sjopper (zonder commentaar :mrgreen: );
- ...

Mijn GS was een prima ding dat een pak betere zithouding bood dan de K100RT die ik ervoor had; 1.000 km in één trek was geen enkel probleem tegenover amper vol te houden 600 km met de K.

Ook de almaar stijgende cylinderinhoud vind ik van de pot gerukt; al die paarden loslaten lukt in Europa (en daarbuiten) niet meer; toch niet legaal.

Vermits ik toch geen lange/verre reizen meer onderneem, ben ik al tevreden met mijn 125 cc (al mag dat voor mij gerust het dubbele zijn). Daar geraak ik ook (weeral legaal) makkelijk tot in de Ardennen 8-) .

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Explosie aan Adventure modellen: waarom?

Post by Muug »

den Bullet wrote: 06 Jan 2022 10:11 Ook de almaar stijgende cylinderinhoud vind ik van de pot gerukt; al die paarden loslaten lukt in Europa (en daarbuiten) niet meer; toch niet legaal.
Vandaar dat alle fabrikanten ook meer en meer modellen produceren rond de 900cc, met een 100-120pk. En zelfs de journalisten zeggen regelmatig dat die fijner rijden dan de "full power" versies met 1300cc.

User avatar
F M
Posts: 5050
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Explosie aan Adventure modellen: waarom?

Post by F M »

Muug wrote: 06 Jan 2022 10:17
den Bullet wrote: 06 Jan 2022 10:11 Ook de almaar stijgende cylinderinhoud vind ik van de pot gerukt; al die paarden loslaten lukt in Europa (en daarbuiten) niet meer; toch niet legaal.
Vandaar dat alle fabrikanten ook meer en meer modellen produceren rond de 900cc, met een 100-120pk. En zelfs de journalisten zeggen regelmatig dat die fijner rijden dan de "full power" versies met 1300cc.
En toch. Ik heb net mijn motorfilmpjes van vorig jaar met de 790 afgewerkt, en ben nu verder aan het werken aan de filmpjes van mijn motorvakantie in 2014 met de 1190. Ik merk dat ik toen toch sneller de cols afwerkte.

Ligt dat aan de 60 PK meer? Of ligt dat aan mijn jonge (sic) jaren?
:dontknow:
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Explosie aan Adventure modellen: waarom?

Post by Muug »

F M wrote: 06 Jan 2022 16:22 Ligt dat aan de 60 PK meer?
Ongetwijfeld eh, harder accelereren, op snelle stukken sneller rijden.

Jopet
Posts: 823
Joined: 22 May 2014 09:27

Re: Explosie aan Adventure modellen: waarom?

Post by Jopet »

F M wrote: 06 Jan 2022 16:22
Muug wrote: 06 Jan 2022 10:17
Vandaar dat alle fabrikanten ook meer en meer modellen produceren rond de 900cc, met een 100-120pk. En zelfs de journalisten zeggen regelmatig dat die fijner rijden dan de "full power" versies met 1300cc.
En toch. Ik heb net mijn motorfilmpjes van vorig jaar met de 790 afgewerkt, en ben nu verder aan het werken aan de filmpjes van mijn motorvakantie in 2014 met de 1190. Ik merk dat ik toen toch sneller de cols afwerkte.

Ligt dat aan de 60 PK meer? Of ligt dat aan mijn jonge (sic) jaren?
:dontknow:
Hoe gemakkelijker een moto zijn vermogen afgeeft hoe sneller je zal rijden, al dan niet bewust, je moet namelijk met 150pk minder gas geven om dezelfde acceleratie te verkrijgen dan een moto met 90pk, gewoon het idee dat je met de 790 vol gas moet geven doet je trager rijden omdat je niet constant hoog in de toeren wilt gaan. Je zal met die 150pk niet sneller door de bocht gaan dan met die 90pk maar het uit accelereren na de bocht zal gewoon veel vlotter gaan, ook zal je waarschijnlijk iets meer uit de wind gezeten hebben op de 1190 wat er ook weer kan toe leiden net dat ietsje rapper te rijden.
Yamaha RD 125 LC - Yamaha RD 500 LC - Honda CBR 1000F -
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT

User avatar
Schussboelie
Posts: 485
Joined: 17 Jan 2021 17:00
Location: Lommel

Re: Explosie aan Adventure modellen: waarom?

Post by Schussboelie »

den Bullet wrote: 06 Jan 2022 10:11 Ik denk omdat die modellen (zoals F M al aangaf) gewoon vrij comfortabel zijn.
Wat ben je nog met:
- een 'crotch-rocket' die alleen op circuit tot zijn recht komt;
- met een mega-toerder die (voor mij althans) minder wendbaar is;
- met een èchte enduro die dan weer beperkt is in bagagemogelijkheden en/of lange-ritten-gemak;
- met een sjopper (zonder commentaar :mrgreen: );
- ...

Mijn GS was een prima ding dat een pak betere zithouding bood dan de K100RT die ik ervoor had; 1.000 km in één trek was geen enkel probleem tegenover amper vol te houden 600 km met de K.

Ook de almaar stijgende cylinderinhoud vind ik van de pot gerukt; al die paarden loslaten lukt in Europa (en daarbuiten) niet meer; toch niet legaal.

Vermits ik toch geen lange/verre reizen meer onderneem, ben ik al tevreden met mijn 125 cc (al mag dat voor mij gerust het dubbele zijn). Daar geraak ik ook (weeral legaal) makkelijk tot in de Ardennen 8-) .
Vooral dat denk ik.
Vroeger kon je je nog redelijk amuseren met een racer op de Vlaamse wegen.
Dat is met dank aan de toegenomen drukte, snelheidsbeperkingen (90 werd 70 of 50), drempels en andere zooi volledig weg.
Zelfs mijn rit naar en door de Voerstreek die 5 jaar geleden nog fun was, viel vorig jaar zwaar tegen.

Ik ben 12,5 jaar geleden van een Suzuki TL1000R op een KTM 990 SMT overgestapt en heb niet meer omgekeken.
Het comfort top Vlaamse wegen, het betere zicht over het drukkere verkeer...
Niet meer dan logisch eigenlijk.

Dit is overigens ook niet nieuw he.
Ik heb een jaar of 10 (of was het langer?) geleden eens gesolliciteerd bij Motea (invoerder en distributeur van motoraccessoires).
Die waren onderdeel van de invoerder van Suzuki en die hadden toen al door dat ze de boot volledig aan het missen waren omdat ze geen fatsoenlijke allroad hadden.
If you're not living on the edge, you're taking up too much space

Post Reply