Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2022

Kletsen over moto's en andere motodingen.
Locked
User avatar
Muug
Posts: 11764
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2022

Post by Muug »

TuttoTerreno wrote: 30 May 2022 16:24 Maar op 15 juni vertrek ik op reis.
Ergens heb ik 't gevoel dat gij meer congé hebt dan de gemiddelde vlaamse bediende :lol:

User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1213
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2022

Post by TuttoTerreno »

Valbaren besteld.

User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1213
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2022

Post by TuttoTerreno »

omdat we hier toch lief en leed delen :cry: :cry: :cry:


Guzzi ingeruild, Tuareg afgehaald. Alles gaat goed, en dan gaat het reservelampje aan. paar km verder passeer ik een naftpomp, en als ik bij de pomp stop en m'n linkervoet uitsteek om af te stappen, glijdt die een beetje weg. Ik kijk naar m'n botten en ik zie dat alles zeiknat is, heel de linkse kant van de motor ook, voetsteunen, broek, laars, schakelpook.
Ik stap af en zie dat er een plas roze koelvloeistof op de bodemplaat ligt, en dat druppelt langsaam op de grond.

Allez vooruit, dealer proberen bellen. Nam niet op. 15minuten gewacht, nog geen succes. ondertussen gecheckt, er is nog genoeg koelvloeistof in (staat nog op max), ik beslis om op 't gemak richting huis te rijden, wetende dat ik even verder een Piaggio/Aprilia service point tegenkom.

heel op 't gemakske verder gebold, tot bij die aprilia mechaniekers...

Die komen meteen kijken wat er aan de hand is... en die zien meteen: da's geen koelvloeistof, da's olie! :veryangry: :furious3: :wall:


sjans dat ik nen hele rustige piloot ben die niet veel grip verlangt van zijn banden, want heel de achterband hing vol. :sweeet:


Tja, wat nu. De dealer waar de brommer vandaan komt, zal de motor ophalen en meteen mogen uiteen vijzen. eerste diagnose: vermoedelijk zit in de cilinderkop 1 van de dichtingen niet op z'n plaats, en wordt de olie uit een ontluchtingsgaatje (het mooie woordje "zündkerzenloch" werd vernoemd) gestuwd.

Montagefout in Noale...

Koeno
Posts: 3200
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2022

Post by Koeno »

:shock: da's pijnlijk op ne nieuwe moto :o

Kans wordt dan toch groot op nieuw motorblok?
miljaar jong.... :?

User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1213
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2022

Post by TuttoTerreno »

afwachten, hé. Het positieve, er was altijd genoeg oliedruk, dus alle te smeren onderdelen bleven wel degelijk gesmeerd. We weten natuurlijk nog niet, hoe het blok er aan de binnenkant uitziet.

User avatar
Stefke
Posts: 2898
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2022

Post by Stefke »

Koeno wrote: 01 Jun 2022 17:23 Kans wordt dan toch groot op nieuw motorblok?
Zo rap gaat dat niet. Ik zie wel eens meer nieuwe of recente blokken die ondanks structurele problemen toch niet onder garantie vervangen worden maar wel moeten gereviseerd worden. (honen, vlakken, nieuwe klepzittingen,....) Schade kan nog mee vallen als die pakweg een half literke verloren is onderweg...
't is in elk geval zuur.... :(

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2022

Post by OzzePaa »

Amaai, das kl*te, dadde :roll: Shit happens all over the place, maar zowiet is toch wel niet wat je verwacht on the ride home met je spiksplinternieuw speelgoed. Nu zit in een "Zündkerzenloch" naar ik denk een Zündkerze ... toch maar een raar gaatje om z'n olie naar buiten te spuwen dan, zo'n bougiegat ... :? :dontknow: En was dit dan de eerste keer dat da spel langer dan 10 minuten draait ? Hopelijk gewoon een buitendichting (koppakking :?: ) die erdoor gevlogen is.
Zoals Stefke aanhaalt : met een half literke olie minder gaje niet direct een blok aan gort draaien : Gertruud "verliest" er ook zoveel om de 1500km ;) maar tis wel een domper op het vertrouwen in hoeverre het apparaat in de toekomst betrouwbaar zal blijken,
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
Blackbert
Posts: 3435
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2022

Post by Blackbert »

Zündkerzenloch, start boven de "aanslag" van de bougie, om eventueel water dat in die holte sukkelt af te voeren.
maw de bougie sluit af maar het porseleinen deel zit nog buiten het blok, in een schacht. om die te ontwateren is daar een gaatje.
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1213
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2022

Post by TuttoTerreno »

Blackbert wrote: 02 Jun 2022 06:48 Zündkerzenloch, start boven de "aanslag" van de bougie, om eventueel water dat in die holte sukkelt af te voeren.
maw de bougie sluit af maar het porseleinen deel zit nog buiten het blok, in een schacht. om die te ontwateren is daar een gaatje.
Correct. Is een klein gaatje aan de zijkant van het cylinderkopdeksel. Hoe daar olie kan inkomen, de mechanieker heeft het wel uitgelegd, maar dat ging te rap voor mij. De samenvatting was dat ze in Noale een dichting verkeerd hebben geplaatst.

Mario
Posts: 724
Joined: 23 Oct 2009 11:35

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2022

Post by Mario »

TuttoTerreno wrote: 02 Jun 2022 08:13
Blackbert wrote: 02 Jun 2022 06:48 Zündkerzenloch, start boven de "aanslag" van de bougie, om eventueel water dat in die holte sukkelt af te voeren.
maw de bougie sluit af maar het porseleinen deel zit nog buiten het blok, in een schacht. om die te ontwateren is daar een gaatje.
Correct. Is een klein gaatje aan de zijkant van het cylinderkopdeksel. Hoe daar olie kan inkomen, de mechanieker heeft het wel uitgelegd, maar dat ging te rap voor mij. De samenvatting was dat ze in Noale een dichting verkeerd hebben geplaatst.
erg onaangename verrassing zoiets en hopelijk wordt alles probleemloos geregeld (ook zonder (al te veel) administratieve rompslomp)
dan hadden ze in Mandello del Lario hun zaakjes beter voor elkaar ? ;-)

User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1213
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2022

Post by TuttoTerreno »

update. De motor is ondertussen al opgehaald en meteen opengevezen.

diagnose: pakking werkt niet naar behoren en zorgt ervoor dat een bougie-kanaal niet is afgedicht.

Vanavond zou alles in orde moeten zijn.

@Mario, in Mandello hebben ze (voorlopig) twee voordelen: hetzelfde design van cilinderkop & afdichtingen sinds een halve eeuw of zo, en luchtkoeling.

Nu, ook in Mandello gaan ze moeten omstellen voor de V100 serie...


edit: slecht vertaald, het zou een slechte afdichting van het kleppendeksel zijn.
Last edited by TuttoTerreno on 02 Jun 2022 12:26, edited 1 time in total.

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2022

Post by OzzePaa »

Dat van dat gaatje naast het bougiegat was new to me ... weerwa bijgeleerd :thumbsup: Bij nen boxer loopt het eventueel in die bougieschacht terechtgekomen water er natuurlijk gewoon uit zonder extra gaatje :mrgreen:
Maar tis dan toch "gewoon" een "zwijn-de-kullas" die ergens lekt ... of zoals ze het wat schoner zeggen : "niet naar behoren werkt". ;)
In de oertijden een veel meer nogallis voorkomend euvel, maar waarschijnlijk toch niet de voorbode van latere problemen dus.
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1213
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2022

Post by TuttoTerreno »

zoals aangepast, 't zou om een dichting in het kleppendeksel gaan die olie liet ontsnappen via het kanaal van de boegie.

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2022

Post by OzzePaa »

TuttoTerreno wrote: 02 Jun 2022 12:29 zoals aangepast, 't zou om een dichting in het kleppendeksel gaan die olie liet ontsnappen via het kanaal van de boegie.
Kleppendeksel-dichting kapot/fout gemonteerd dus ... :geek: I stand corrected : met een lekke cilinderkoppakking heb je inderdaad ook noggis een koelvloeistofprobleem ... en die vervangen heeft wel wat meer voeten in de aarde denk ik zo :lipsrsealed2:
Hopelijk is deze vroege tegenslag de enige die je aan dat italiaans raspaard gaat moeten meemaken.

Het was zeker geen wereldnieuws, en niet om je ongerust te maken, want het probleem zal onderwijl wel van de baan zijn met de exemplaren die in de Touareg hangen, maar de eerste halve RSV-4-blokken die ze in de Tuono en RS-660 staken hadden blijkbaar last van slechte drijfstangen zodat een tijdens een terugroepactie het volledige motorblok vervangen werd :arrow: https://amaxofilia.com/problemas-con-la ... -revision/
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1213
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2022

Post by TuttoTerreno »

valbaren afgehaald bij de post.

gerepareerde moto afgehaald bij de dealer

Koeno
Posts: 3200
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2022

Post by Koeno »

Nieuwe cardan besteld voor de GSa. :peepwall:

User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1213
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2022

Post by TuttoTerreno »

het makkelijkste eerst: topkoffer gemonteerd.

Dan veel gepruts met navigatie systeem houders. XT houder op de dwarse staaf boven de tacho. weinig plaats dus scherm eraf.
Smartfoon houder op het stuur.

beide zijn bekabeld, dus deel vd kuip losgemaakt en de kabels verstopt achter de blauwe plastiek. beetje brik en brak en eerder een voorlopige oplossing (definitieve lijkt me onder de tank door bij de andere bekabeling of beter: ergens elentrik pikken vooraan, achter het "dashboard")
maar het werkt.

nu nog opzoeken hoe de vering af te stellen, daarmee ga ik me nu bezighouden, se. met een frisse pint ernaast.

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2022

Post by OzzePaa »

Koeno wrote: 04 Jun 2022 10:26 Nieuwe cardan besteld voor de GSa. :peepwall:
Dan toch :?: :o ... Enkel de HAG (kardanklok) of heel de santemboetiek met kruiskoppelingen en al :?: :o
En revizeren was dus geen optie kostentechniesch ?
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
Blackbert
Posts: 3435
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2022

Post by Blackbert »

Buske zeepsop, 2 bandenijzers, compressor
2 banden Mitas e7+
2 HD binnenbanden
2 Excel velgen

20 minuten voor het achterwiel, dat viel mee
30 minuten voor het voorwiel, dat viel tegen

Stijve krengen inderdaad, die banden.
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
Muug
Posts: 11764
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2022

Post by Muug »

nog geen uur voor twee banden! :grin:
Ik doe een voorband op een uur :oops: :oops: :oops:
Oefening baart kunst eh :lipsrsealed2:

Locked