Routeplanning

Been there, done that, got the T-shirt? Vertel op !
Boysnoize
Posts: 62
Joined: 11 Jun 2021 08:05
Location: Kluisbergen

Routeplanning

Post by Boysnoize »

Ik ben al veel op reis geweest, maar dan wast eindpunt altijd waar de reis begon, nooit de route opzich..
Dus ik wist begot niet naar waar of hoe te beginnen of..
voor t gemak hebben we nu toch een eindpunt ingezet (Auschwitz - iets wat ik al heel lang wou en wil gedaan hebben) dus dat is al dat. Het aantal dagen is redelijk variabel, al hangt dat er een beetje vanaf welke kleur de wederhelft krijgt als ik het effectief aantal ga zeggen :laughing:
maar goed, ik ben dus van plan om thuis te vertrekken met de motor.En heb tussen de pakweg 7 a 10 dagen..
Hoe kiezen jullie nu je te nemen routes.. Verschillende Slaapplekken kiezen (geen tentjes voor tgemak) en daar dan routes naar maken?
Allemaal bestaande routes opzoeken en achter elkaar puzzelen?
Of gewoon plekjes opzoeken zoals in ander topic genoemde heuvels en woestijn in polen en tussen die twee dan gewoon de kortste baan pakken..
Tgaat vooral om t rijden zelf en niet zo zeer van uitstap naar uitstap.
Maar wil zo niet die kerel zijn die thuiskomt en op 20km van alle 'leuke', 'mooie' baantjes gezeten heeft.

Dus vertel eens hoe jullie dit meestal aanpakken, hoeft nu niet per se op mij van toepassing te zijn, kan voor iedereen interessant zijn om gewoon te weten hoe jullie er aan beginnen aan zo een reis.

User avatar
den Bullet
Posts: 1475
Joined: 23 Oct 2009 11:18

Re: Routeplanning

Post by den Bullet »

Auschwitz #1: met Hans Bonte bij het vertrek afgesproken dat we niet in Teutonië gingen overnachten. Dus in één ruk naar Görlitz om in het Poolse stadsdeel (Zgorzelec) in een hotelleke te slapen. Vandaar was het grenshoppen tussen Polen, Tsjechië en Slowakije.

Auschwitz #2: met Den Ben één overnachting in Duitsland en de rest was het weer grenshoppen met een omtoertje naar Oekraïne (Lviv) en Hongarije.

Overal een (klein) hotelleke of B&B opgezocht (en gevonden). Niks gepland; gewoon achter de neus rijden.

In Lviv moesten we bijvoorbeeld naar 't Zuiden om in Hongarije te geraken, dus zijn we 's middags in de richting van de zon gereden (ons Oekraïens is zo ongeveer evengoed als ons Mandarijns of Kantonees ...).

User avatar
F M
Posts: 5049
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Routeplanning

Post by F M »

Ik plan meestal de route op basis van (via)Michelinkaarten en Google maps (terrain). Ik zie waar er heuvels en/of bergen zijn, waar Michelinwegen zijn met de groene rand, dat allemaal in de richting van waar ik naartoe wil.

Ik maak de routes in Basecamp, de routeplanner van Garmin. Ik houd het aantal kilometers in het oog, want ik weet dat ik op de kleinere wegen iets meer dan 300 km per dag rijd. Iedereen moet natuurlijk voor zichzelf bepalen hoeveel km hij per dag wil doen.

Heb ik een totale route die voldoet aan het totale aantal kilometers per dag, dan kijk ik waar er hotels te vinden zijn in de buurt van die 300 km. Ik zoek en boek een hotel, en zorg ervoor dat de route aangepast wordt zodat het hotel op de route ligt. En ik knip natuurlijk de route door op die plaats, zodat ik alleen nog dagritten over houd.

Zijn het totale aantal kilometers te veel voor het aantal dagen, dan plan ik op de begindag en de einddag zo nodig een stuk autosnelweg in, want die kilometers gaan beduidend sneller.
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1213
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: Routeplanning

Post by TuttoTerreno »

vroeger: Michelin kaarten 1:200.000 en een blad papier ("roadbook" voor de RBroller).

Nu: Calimoto.

ik heb voor de lol Leuven -Auschwitz ingegeven, "super-twisty". Dat levert een route op die op +- dezelfde breedtegraad ligt, 1633km lang en Calimoto denkt dat ge ca. 25h en 10minuten pure rijtijd nodig hebt.

misschien te veel van het goeie...

door waypoints toe te voegen, kunt ge de route instellingen van WP tot WP instellen, bv. autostrade tot Wiesbaden, twisty tot Pilzen, enz...

een alternatief is Kurviger , of ge leent een TomTom Rider of zo.

User avatar
Muug
Posts: 11764
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Routeplanning

Post by Muug »

TuttoTerreno wrote: 13 Jan 2022 13:58 vroeger: Michelin kaarten 1:200.000
:smitten:

Routes bepalen: vroeger zeker met die MIchelin-kaarten. Af en toe gewoon zelfs adhv de stand van de zon een windrichting aanhouden. :thumbsup:

September 2019 in Zuid-Engeland gebruikte ik een TomTom 550 waarin ik een willekeurig gekozen eindbestemming ingaf (die in de richting lag waarin ik wou rijden) en ik liet de TT zijn befaamde kronkelroutes uitrekenen. Dat was een machtig mooie reis. Rond 16-17u keek ik dan gewoon op google maps om te zien waar de hotelletjes in de buurt waren. Je ziet dan de prijzen opspringen, en dan was het een kwestie van wat rond te bellen. Per moto konden we dan gemakkelijk nog enkele tientallen kms rijden naar het logement. Maar ook per auto op reis gebruik ik de kronkelroutes van de TT.

Campings vind ik met de Archies app. Spectaculair hoeveel kampeerplaatsen er zijn in Europa.

Boodschap is ongetwijfeld: doe waarbij gij en uw wederhelft zich goed voelen. Dan kan het niet mis gaan. :thumbsup:

Boysnoize
Posts: 62
Joined: 11 Jun 2021 08:05
Location: Kluisbergen

Re: Routeplanning

Post by Boysnoize »

TuttoTerreno wrote: 13 Jan 2022 13:58 vroeger: Michelin kaarten 1:200.000 en een blad papier ("roadbook" voor de RBroller).

Nu: Calimoto.

ik heb voor de lol Leuven -Auschwitz ingegeven, "super-twisty". Dat levert een route op die op +- dezelfde breedtegraad ligt, 1633km lang en Calimoto denkt dat ge ca. 25h en 10minuten pure rijtijd nodig hebt.

misschien te veel van het goeie...

door waypoints toe te voegen, kunt ge de route instellingen van WP tot WP instellen, bv. autostrade tot Wiesbaden, twisty tot Pilzen, enz...

een alternatief is Kurviger , of ge leent een TomTom Rider of zo.
Ik heb zelf een tomtom dus dat is geen probleem, maar als ik hem rond m'n deur op het kronkelende zet dan krijg ik echt de boerenbaantjes waar je alle vijf stappen een ander baantje mag inslaan.. Dus aan 30 ga ik er zeker niet raken :D kan route plannen, maar ik moet continu m'n gps zelf instellen op kortste baan of kronkelend en dan herberekend hij van waar ik zit.. Kan niet selecteren dat stuk kronkelend, dat stuk snelste weg..
Dus vandaar zou ik al m'n tussenpunten ongeveer al moeten weten en aparte routes maken..
Heb t wel nog niet op pc geprobeerd, enkel gsm en gps..

Maar die 25h kwam ik ongeveer ook op uit dus tzal de eerste 350km toch autostrade worden tot Duitsland vrees ik.. Spaar heen en terug al een dagje uit.

Boysnoize
Posts: 62
Joined: 11 Jun 2021 08:05
Location: Kluisbergen

Re: Routeplanning

Post by Boysnoize »

F M wrote: 13 Jan 2022 13:24 Ik plan meestal de route op basis van (via)Michelinkaarten en Google maps (terrain). Ik zie waar er heuvels en/of bergen zijn, waar Michelinwegen zijn met de groene rand, dat allemaal in de richting van waar ik naartoe wil.


Heb ik een totale route die voldoet aan het totale aantal kilometers per dag, dan kijk ik waar er hotels te vinden zijn in de buurt van die 300 km. Ik zoek en boek een hotel, en zorg ervoor dat de route aangepast wordt zodat het hotel op de route ligt. En ik knip natuurlijk de route door op die plaats, zodat ik alleen nog dagritten over houd.
Dit vind ik een goed idee zie, had Google maps nog nooit op terrain gezet! :wall:
Handig!

En ja die 300km ga ik toch moeten opdrijven als ik er wil raken op een weekske.. Hoeveel uur reken je daar dan voor om te rijden?
Vijf per dag max?

User avatar
Muug
Posts: 11764
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Routeplanning

Post by Muug »

Boysnoize wrote: Ik heb zelf een tomtom dus dat is geen probleem, maar als ik hem rond m'n deur op het kronkelende zet dan krijg ik echt de boerenbaantjes waar je alle vijf stappen een ander baantje mag inslaan.
Kronkelroutes hangen natuurlijk af van de wegen die er zijn. Dus in grote landen met een ruim wegennet ga je vanzelf mooie min of meer gestrekte routes hebben.
Voor de spannende routes (=lussen) kan je op je toestel de kronkelgraad in drie stranden regelen, alsook de heuvelfactor. Maar als je dat dat aanpast heeft dat geen impact op de gewone routes van A naar B.
Daarnaast kan je op je pc (tomtom mydrive) ook die twee parameters aanpassen en dan heeft dat volgens mij wel een impact op de A-B routes.
Dus pas eens aan op je pc en zie dan waarheen je gestuurd wordt. In mijn regio wordt ik dan over de steenweg gestuurd. :roll:

Boysnoize
Posts: 62
Joined: 11 Jun 2021 08:05
Location: Kluisbergen

Re: Routeplanning

Post by Boysnoize »

Ja awel dat heb ik dus ook :D
Heb er al wat zitten mee spelen ze met de heuvelstanden en de kronkelstanden, maar t is of baan van 70/90 of dus de zotste boerenbaantjes (die zelfs soms letterlijk enkel voor de tractors gebruikt worden..) kreeg in ardennen een wegske die plots naar kiezelstenen ging zonder aanduiding of niets.. Ik rij met geen ktm zoals jullie he :P

Maar dat dacht ik ook dat hoe langer m'n afstanden hoe minder 'zot' hij zou doen mss..
Geen idee (ik laat het in september weten)

Maar als je tijdens het rijden je kronkels aanpast krijg je toch andere banen, dus zowel je rijtijd als kilometers veranderen als je begint te spelen? Qua lange afstandsplanning zit daar toch minder marge op?Of wat bedoel je Muug?

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2915
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

Re: Routeplanning

Post by duibhce Kaelann »

Mijn routeplanning is altijd een combinatie van zaken. De route zelf wordt steeds via kurviger.de gepland. Maar daarnaast raadpleeg ik ook google maps (met relief) en papieren kaarten (Michelin of ReiseKnowhow, afhankelijk van de regio) om wat overzicht te houden en bekijken welke interessante trekpleisters er in de buurt van de potentiele route liggen. Daar maak ik dan in Kurviger waypoints van en laat die een bochtige route maken.
Net zoals FM splits ik die route dan op in stukken van +- 300km. Daarna loop ik ze nog even na om te kijken of er niet nog leuke alternatieven in de buurt zijn. Net zoals alle routeringsalgoritmes durft die al eens rare keuzes maken. In de praktijk rij ik bijna nooit de routes zoals ze gepland waren, maar ik vind ze wel fijn om onderweg op terug te vallen. Vandaar dat ik ze ook steeds als track in de OSMAnd toon. Zo kan ik onderweg gemakkelijk afwijken en later weer inpikken. Soms gooi ik ook halverwege de reis de plannen helemaal om, dan is het even improviseren en neem ik 's avonds een uurtje om nieuwe routes te maken. Het voordeel aan zo op voorhand al wat plannen vind ik vooral dat je een zicht krijgt op de regio's waar je naartoe gaat: de geografie, de interessante plekjes, de alternatieve routes die je zou kunnen nemen. Ik doe het meer daarvoor dan om echt de routes zelf te volgen.

In tegenstelling tot FM reserveer ik bijna nooit op voorhand. En altijd wel een plekje om te kamperen of een b&b gevonden om te overnachten.

Als je richting Polen en Auschwitz gaat kan je hier misschien nog enkele ideeën opdoen: http://destinationworld.be/category/ter ... ians-2015/
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
Muug
Posts: 11764
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Routeplanning

Post by Muug »

Boysnoize wrote: 16 Jan 2022 10:39 Maar als je tijdens het rijden je kronkels aanpast krijg je toch andere banen
Onder het rijden van A naar B kan je de kronkelgraad niet aanpassen. Ik zou niet weten waar.

Boysnoize
Posts: 62
Joined: 11 Jun 2021 08:05
Location: Kluisbergen

Re: Routeplanning

Post by Boysnoize »

Ik ben er nu redelijk zeker van dat ik dat vorige keer via instellingen geflikt heb, door te veranderen tussen snelste en spannendste heen en terug..
Maar dat is al een tijdje terug, rondrit in Westhoek gedaan, kortste tot daar, spannendste gezet, ronde afgewerkt en dan terug naar kortste voor huiswaarts te keren..
Kan wel zijn dat ik rit gestopt heb en bewerkt en dan terug geladen.. Maar tpunt blijft wel t zelfde dat het je rijtijd moeilijk in te schatten maakt..

Maar kan er naargelang de dringendheid dan nog mee spelen op de moment zelf..

Boysnoize
Posts: 62
Joined: 11 Jun 2021 08:05
Location: Kluisbergen

Re: Routeplanning

Post by Boysnoize »

duibhce Kaelann wrote: 16 Jan 2022 12:58 Mijn routeplanning is altijd een combinatie van zaken. De route zelf wordt steeds via kurviger.de gepland. Maar daarnaast raadpleeg ik ook google maps (met relief) en papieren kaarten (Michelin of ReiseKnowhow, afhankelijk van de regio) om wat overzicht te houden en bekijken welke interessante trekpleisters er in de buurt van de potentiele route liggen. Daar maak ik dan in Kurviger waypoints van en laat die een bochtige route maken.
Net zoals FM splits ik die route dan op in stukken van +- 300km. Daarna loop ik ze nog even na om te kijken of er niet nog leuke alternatieven in de buurt zijn. Net zoals alle routeringsalgoritmes durft die al eens rare keuzes maken. In de praktijk rij ik bijna nooit de routes zoals ze gepland waren, maar ik vind ze wel fijn om onderweg op terug te vallen. Vandaar dat ik ze ook steeds als track in de OSMAnd toon. Zo kan ik onderweg gemakkelijk afwijken en later weer inpikken. Soms gooi ik ook halverwege de reis de plannen helemaal om, dan is het even improviseren en neem ik 's avonds een uurtje om nieuwe routes te maken. Het voordeel aan zo op voorhand al wat plannen vind ik vooral dat je een zicht krijgt op de regio's waar je naartoe gaat: de geografie, de interessante plekjes, de alternatieve routes die je zou kunnen nemen. Ik doe het meer daarvoor dan om echt de routes zelf te volgen.

In tegenstelling tot FM reserveer ik bijna nooit op voorhand. En altijd wel een plekje om te kamperen of een b&b gevonden om te overnachten.

Als je richting Polen en Auschwitz gaat kan je hier misschien nog enkele ideeën opdoen: http://destinationworld.be/category/ter ... ians-2015/
Kurviger.de en OSMAnd zijn nieuwe begrippen voor me, ik ga me daar eens mee bezig houden! Merci!

Dat reserveren lijkt me ook te moeilijk en te dwingend, je weet nooit waar t te schoon is om je niet even te mogen bezig houden of blijven hangen.. Maar ik hou wel van zekerheden dus dat botst nogal :laughing:

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2915
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

Re: Routeplanning

Post by duibhce Kaelann »

Boysnoize wrote: 16 Jan 2022 15:34 Dat reserveren lijkt me ook te moeilijk en te dwingend, je weet nooit waar t te schoon is om je niet even te mogen bezig houden of blijven hangen.. Maar ik hou wel van zekerheden dus dat botst nogal :laughing:
Wanneer we kamperen beginnen we doorgaans rond 16u te bekijken in welke coté we een camping of mooie wildkampeerspot zouden kunnen vinden. Verder zijn er POI's in de GPS, en apps als Google maps, Maps.me, ioverlander, motonest, AirBNB, ... Als je dat zo een aantal keer gedaan hebt merk je snel dat iets vinden altijd wel een zekerheid is. ;)
De enige keren dat we op voorhand boeken is wanneer we onderweg enkele dagen een stad willen bezoeken. In Tbilisi, Volgograd en Sint Petersburg hebben we dat bvb wel gedaan: 1 a 2 dagen op voorhand online iets zoeken en reserveren. Dat bespaart wel wat tijd om iets te vinden dat wat goed gelegen is en waar we de motoren veilig kunnen achter laten.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
F M
Posts: 5049
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Routeplanning

Post by F M »

Dat op voorhand boeken of niet , dat hangt volledig af van persoonlijke voorkeur. Ik ben graag zeker dat er een kamer op me wacht, en door vooraf te zoeken heb ik tijd om hotels te vergelijken. Maar ik houd ook graag vast aan mijn vooraf gemaakte routes.

Maar iedereen doet waar hij de voorkeur aan geeft.👍
I am confused. Oh no, maybe not!

Boysnoize
Posts: 62
Joined: 11 Jun 2021 08:05
Location: Kluisbergen

Re: Routeplanning

Post by Boysnoize »

Ja op een dag of twee kan je wel redelijk zeker zijn of je er gaat raken of niet inderdaad..

Djeezes al die dingen die ik niet ken.. Motonest komt ook opt lijstje..
Khad beter ook apps en sites gevraagd in 'ik ga op reis en ik neem mee' :P
Muug wrote: 16 Jan 2022 13:54
Boysnoize wrote: 16 Jan 2022 10:39 Maar als je tijdens het rijden je kronkels aanpast krijg je toch andere banen
Onder het rijden van A naar B kan je de kronkelgraad niet aanpassen. Ik zou niet weten waar.


kheb het nu eens geprobeerd ondertussen, via gps lukt het inderdaad niet.. Mydrive EU app, route bewerken kiezen, kronkel ipv strak aanduiden en opnieuw doorsturen. Ik stak dan meerdere tussenstops in en veranderde pas aan een tussenstop.. Ging vlot zo!

Boysnoize
Posts: 62
Joined: 11 Jun 2021 08:05
Location: Kluisbergen

Re: Routeplanning

Post by Boysnoize »

F M wrote: 16 Jan 2022 19:17 Dat op voorhand boeken of niet , dat hangt volledig af van persoonlijke voorkeur. Ik ben graag zeker dat er een kamer op me wacht, en door vooraf te zoeken heb ik tijd om hotels te vergelijken. Maar ik houd ook graag vast aan mijn vooraf gemaakte routes.

Maar iedereen doet waar hij de voorkeur aan geeft.👍
Ja t is dat..
Er is geen juist en fout he, gewoon veel opties.
Toch al veel bruikbare tips ondertussen!

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: Routeplanning

Post by OzzePaa »

Dat is inderdaad zo.
Voor mij blijft MapSource de tool om routes te maken.
Welke kaarten ik er dan bij gebruik varieert.
De mogelijkheid om vanuit dat programma of BaseCamp je route direct in Google Earth te projecteren en er StreetView te activeren, vond ik altijd een meerwaarde, superhandig en makkelijk.
Veranderde je iets aan je route op basis daarvan, dan was een refresh voldoende om het nieuwe traject "live" te kunnen bekijken.
Wegens een "onenigheid" tussen Garmin en Google is die functionaliteit ahelaas een tijdje verdwenen.
Tot, zoals ik al in een ander topic even aangaf, het deze week plots weer wel werkte :rayof: :pom:
Je zal dus al wel gesnapt hebben dat ik eerder FM's way of doing things prefereer dan (het even valabele) "'neus vanachter na". ;)
Waar en over welke soorten weginfrastructuur onze routes dan gaan is nog waddanders ;) :lipsrsealed2:
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2915
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

Re: Routeplanning

Post by duibhce Kaelann »

F M wrote: 16 Jan 2022 19:17 Maar iedereen doet waar hij de voorkeur aan geeft.👍
Uiteraard. Het heeft geen zin van uw reis tegen uw goesting te organiseren. :mrgreen:
Voor mij is op voorhand reserveren te beperkend. Laat me niet toe om eens een dag wat langer te reiden als de goesting er is, of eens een dag wat korter als die er niet is of als ik ergens een paar uurtjes wil rondhangen. Of ne keer 2 nachten op een schoon plekske blijven dat ik niet verwacht had. Het compromis dat je dan maakt is dat je elke dag wel weer op zoek moet. Maar zoals gezegd valt dat eigenljik altijd reuzegoed mee. Het helpt natuurlijk als je ook graag kampeert. ;)
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

Boysnoize
Posts: 62
Joined: 11 Jun 2021 08:05
Location: Kluisbergen

Re: Routeplanning

Post by Boysnoize »

OzzePaa wrote: 16 Jan 2022 21:01 Voor mij blijft MapSource de tool om routes te maken.
Welke kaarten ik er dan bij gebruik varieert.
De mogelijkheid om vanuit dat programma of BaseCamp je route direct in Google Earth te projecteren en er StreetView te activeren,
Tot, zoals ik al in een ander topic even aangaf, het deze week plots weer wel werkte :rayof: :pom:


Je zal dus al wel gesnapt hebben dat ik eerder FM's way of doing things prefereer dan (het even valabele) "'neus vanachter na". ;)
Ik had dat topic helemaal meegevolgd maar daar werden weer een heleboel dingen gezegd waar ik nog nooit van gehoord heb of geen ervaring mee heb..
Zonder op den duur al te debiel te willen overkomen natuurlijk, maar tot ik een moto had was mijn gebruik van een gps en routeplanning beperkt tot:
Moet naar X, typt X, rijd naar X
Is nu met de moto pas dat ik mijn gps ook op 'vermijd snelwegen' zet.

Maar ik ga alles wel eens opzoeken en proberen en kijken wat me ligt! Merci!

Enja dat had ik precies al int snotje dat je met google streetview weinig aan t toeval overlaat.. :)

Post Reply