Decat or not decat
Posted: 14 Jan 2022 19:54
Ik ben zeer tevreden met mijn Speed op één ding na: bij warm weer en minder snel rijden
draait de koelventilator bijna ononderbroken en blaast voortdurend hete lucht tussen je dijen,
hetgeen ik niet echt kan appreciëren.
Eén en ander zou te wijten zijn aan de catalysator, die een vlotte doorstroming van de hete
uitlaatgassen zou belemmeren, waardoor de motortemperatuur oploopt en bijkomende koeling
zich opdringt.
Ik heb mij al links en rechts wat geïnformeerd en het zou zo zijn dat, na vervanging van de catalysator door een zgn x-pipe, de ventilator nog slechts sporadisch zou in werking treden.
Dit zijn de bijzonderste zaken die ik uit mijn opzoekingen gedistilleerd heb:
Pro’s
– minder warmteontwikkeling en bijgevolg veel aangenamer rijden bij warm weer
– eventueel iets meer PK’s, doch te verwaarlozen wegens power genoeg
– gewichtbesparing – een x-pipe weegt een stuk minder – ook verwaarloosbaar m.i.
– blijkbaar een betere sound doch nog steeds zeer beschaafd en binnen de wettelijke normen
Contra’s
– CO2 uitstoot
– niet meer conform de Euro-norm
– eventuele problemen bij een toekomstige technische keuring (cat kan echter opnieuw
geïnstalleerd worden)
– aankoopprijs
– behoorlijke installatieklus maar dat kan “in eigen beheer”
Omdat ik nog steeds mijn twijfels heb voor een "decat", graag jullie mening, waarvoor bij voorbaat dank.
draait de koelventilator bijna ononderbroken en blaast voortdurend hete lucht tussen je dijen,
hetgeen ik niet echt kan appreciëren.
Eén en ander zou te wijten zijn aan de catalysator, die een vlotte doorstroming van de hete
uitlaatgassen zou belemmeren, waardoor de motortemperatuur oploopt en bijkomende koeling
zich opdringt.
Ik heb mij al links en rechts wat geïnformeerd en het zou zo zijn dat, na vervanging van de catalysator door een zgn x-pipe, de ventilator nog slechts sporadisch zou in werking treden.
Dit zijn de bijzonderste zaken die ik uit mijn opzoekingen gedistilleerd heb:
Pro’s
– minder warmteontwikkeling en bijgevolg veel aangenamer rijden bij warm weer
– eventueel iets meer PK’s, doch te verwaarlozen wegens power genoeg
– gewichtbesparing – een x-pipe weegt een stuk minder – ook verwaarloosbaar m.i.
– blijkbaar een betere sound doch nog steeds zeer beschaafd en binnen de wettelijke normen
Contra’s
– CO2 uitstoot
– niet meer conform de Euro-norm
– eventuele problemen bij een toekomstige technische keuring (cat kan echter opnieuw
geïnstalleerd worden)
– aankoopprijs
– behoorlijke installatieklus maar dat kan “in eigen beheer”
Omdat ik nog steeds mijn twijfels heb voor een "decat", graag jullie mening, waarvoor bij voorbaat dank.