Page 1 of 1

Decat or not decat

Posted: 14 Jan 2022 19:54
by Werner
Ik ben zeer tevreden met mijn Speed op één ding na: bij warm weer en minder snel rijden
draait de koelventilator bijna ononderbroken en blaast voortdurend hete lucht tussen je dijen,
hetgeen ik niet echt kan appreciëren.
Eén en ander zou te wijten zijn aan de catalysator, die een vlotte doorstroming van de hete
uitlaatgassen zou belemmeren, waardoor de motortemperatuur oploopt en bijkomende koeling
zich opdringt.
Ik heb mij al links en rechts wat geïnformeerd en het zou zo zijn dat, na vervanging van de catalysator door een zgn x-pipe, de ventilator nog slechts sporadisch zou in werking treden.

Dit zijn de bijzonderste zaken die ik uit mijn opzoekingen gedistilleerd heb:

Pro’s

– minder warmteontwikkeling en bijgevolg veel aangenamer rijden bij warm weer
– eventueel iets meer PK’s, doch te verwaarlozen wegens power genoeg
– gewichtbesparing – een x-pipe weegt een stuk minder – ook verwaarloosbaar m.i.
– blijkbaar een betere sound doch nog steeds zeer beschaafd en binnen de wettelijke normen

Contra’s

– CO2 uitstoot
– niet meer conform de Euro-norm
– eventuele problemen bij een toekomstige technische keuring (cat kan echter opnieuw
geïnstalleerd worden)
– aankoopprijs
– behoorlijke installatieklus maar dat kan “in eigen beheer”

Omdat ik nog steeds mijn twijfels heb voor een "decat", graag jullie mening, waarvoor bij voorbaat dank.

Re: Decat or not decat

Posted: 14 Jan 2022 20:52
by Stefke
ik zie maar één echte contra (om het eens te proberen) en dat is de aankoopprijs... 8-)
ik heb ooit een tweedehandse x-pijp van 100 euro gestoken op mijn R1150gs met behoud van lambdasonde en dat ding reed stukken beter. Het blok was precies bevrijdt van een prop, het draaide merkelijk soepeler, ttz hernemingen liepen veel vlotter, het was gewoon veel aangenamer rijden. Hij klonk wel iets rauwer uit de uitlaat en de stank die er uit komt is naar 't schijnt niet te harden. De originele cat ligt nu al 15 jaar op het schap in een doos en de x-pijp doet het nog steeds prima. Maar kijk, dat is mijn ervaring met een primitieve boxer die geen last had van warmte, geen idee hoe dat zit met een recente twin en of die daardoor minder hitte gaat afgeven. :dontknow:

Re: Decat or not decat

Posted: 15 Jan 2022 08:33
by Schussboelie
Ik heb er eentje zitten op mijn 790 Adventure R, keramisch gecoat zelfs (onder het mom van nóg koeler maar eigenlijk puur voor de looks).
Het beloofde extra vermogen komt er niet uit omdat ik nog met de dB-killer in de (niet-originele SC Project, ook voor de looks :oops: ) uitlaat rijd.
Die pro kan je dus vergeten.

Het geluid is inderdaad rauwer en wel cool maar toch vooral luider.
Ik schaam bijna in de parkeergarage of als ik op het onverhard voetgangers tegenkom.
In die mate zelfs dat ik intussen besloten heb om die er terug onderuit te halen en de originele cat terug te steken.
Ik moet alleen nog eens ergens nen halven dag goesting vinden.

Re: Decat or not decat

Posted: 16 Jan 2022 20:43
by OzzePaa
Stefke wrote: 14 Jan 2022 20:52
..... ik heb ooit een tweedehandse x-pijp van 100 euro gestoken op mijn R1150gs ....
Heb'der dan een extra uitlaatpot aangehangen aan den andere kant, Stef :? :krabje:
Dacht dat een Y-exemplaar voor nen boxer volstond, toch :?: ... ;) :mrgreen:

Re: Decat or not decat

Posted: 16 Jan 2022 20:50
by Stefke
OzzePaa wrote: 16 Jan 2022 20:43 Heb'der dan een extra uitlaatpot aangehangen aan den andere kant, Stef :? :krabje:
Dacht dat een Y-exemplaar voor nen boxer volstond, toch :?: ... ;) :mrgreen:
:oops: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :thumbsup: