Bandenspanning

Als 'm niet meer start/draait of meer of minder lawaai maakt, als er meer of minder stukken loskomen dan normaal....
Post Reply
Werner
Posts: 217
Joined: 05 Jan 2013 06:54

Bandenspanning

Post by Werner »

Tot voor kort had ik de gewoonte om zowat wekelijks de bandenspanning te controleren,
kwestie van met een gerust gemoed de baan op te gaan...
Enkele weken geleden echter heb ik zo'n bandenspanning-controlesysteemje gemonteerd,
zodat ik visueel kon zien of er al dan niet moest ingegrepen worden, en misschien had ik dat
voor mijn gemoedsrust beter niet gedaan :(
Normaal steek ik 2,5 vooraan en 2,9 achteraan, helemaal volgens het boekje dus, maar ik stel
nu vast dat - na een tijdje rijden bij relatief koud weer- de druk zowel voor- als achteraan met 0,2 bar stijgt.
Ik vermoed dat zoiets ingevolge de warmteontwikkeling binnenin de band wel normaal zal zijn,
maar als ik nu tijdens de rit vooraan 2,7 en achteraan 3,1 zie verschijnen dan kijk ik daar wel
enigszins raar tegenaan.
Dat zal voordien ook wel zo geweest zijn, maar wat niet weet, wat niet deert hé.
Maar nu vraag ik mij toch af of het normaal en ook veilig is, rekening houdend dat je je bandendruk m.i. toch koud afstelt,
dat de druk met O,2 bar stijgt en wie weet bij warm weer , nog verder oploopt?

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: Bandenspanning

Post by OzzePaa »

Voor zover ik altijd heb gehoord en voor waar genomen, wordt de door fabrikant (moto of band) voorgeschreven bandendruk steeds geacht op koude banden betrekking te hebben.
Maar 'k kan me ook wel voorstellen dat het dan weer eer verschil maakt als je ze oppompt bij 15graden of bij -10 ... :dontknow: ;)
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
Muug
Posts: 11764
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Bandenspanning

Post by Muug »

Tuurlijk wordt de lucht van binnen warmer, waardoor de druk stijgt. Waarom steken ze op racebanden zo weinig? Omdat die kokend heet worden natuurlijk, en zo hun ideale werkdruk bereiken.
Dus ja, laat dat maar goed warm worden die bandjes!

User avatar
Stefke
Posts: 2898
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Bandenspanning

Post by Stefke »

Werner wrote: 27 Feb 2022 18:49 Maar nu vraag ik mij toch af of het normaal en ook veilig is, rekening houdend dat je je bandendruk m.i. toch koud afstelt,
dat de druk met O,2 bar stijgt en wie weet bij warm weer , nog verder oploopt?
Kwaad zal dat niet kunnen, gezien de fabrikant die spanning opgeeft. Als ge u daar niet goed bij voelt kunt ge natuurlijk de druk met 0.2 bar verlagen.
Ik heb alleen nog maar op circuit mijn banden (op normale druk) echt heel warm gekregen zodat ze stilaan begonnen te "krullen", bij anderen kregen de banden een blauwe glazige schijn wat blijkbaar wijst op echte oververhitting. En dat was dan op een bloedhete dag na 2 x 20 minuten flink doorkachelen.
De kans dat je je banden op openbare weg dus zo op temperatuur krijgt is eerder klein. Dus geen zorgen maken en gaaaaaaaaaaaaaas! :ricky:

Image
Image

Werner
Posts: 217
Joined: 05 Jan 2013 06:54

Re: Bandenspanning

Post by Werner »

Goed, voorlopig zo laten dus en ik zie wel als het - hopelijk ooit - warmer wordt.
Bedankt voor jullie reacties.

User avatar
Muug
Posts: 11764
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Bandenspanning

Post by Muug »

Werner, in geen 50 jaar heb je ooit de druk van hete banden gemeten, dus ik zou er mij geen zorgen in maken. Zie het als nieuwe info, maar vertrouw erop dat hogere drukken normaal zijn als de koude druk correct is.

Werner
Posts: 217
Joined: 05 Jan 2013 06:54

Re: Bandenspanning

Post by Werner »

Dat is inderdaad zo, ik heb het nooit gedaan en zal het ook nooit doen.
En waarschijnlijk is er ook niemand die na een flinke rit bij thuiskomst nog vlug even
de bandendruk gaat controleren :pillepalle:

Post Reply