motorrijden en oogperikelen

Kletsen over moto's en andere motodingen.
User avatar
F M
Posts: 5050
Joined: 26 Oct 2009 21:45

motorrijden en oogperikelen

Post by F M »

den Bullet wrote: 03 Mar 2022 23:29 Bon, dan een vraagske aan al de belas(z)erden hier: hoe is het met het vertrouwen over het huidig zicht vanop de moto?
Bij mij al bijna 20 jaar nihil (de overgebleven "Elisabeffers" kunnen dat bevestigen tot hun grote gramschap ...).
Een van de redenen waarom 't schaap op stal blijft staan 😥
Ik heb na het laseren nooit problemen qua zicht gehad op de motor. Ik moet er wel aan toevoegen dat ik pas 5 jaar na het laseren ben (her)beginnen motorrijden. Moeilijk te vergelijken dus. Ik kan me wel voorstellen dat ik met mijn dikke glazen en bijhorend zwaar montuur last zou gehad hebben met het dragen van een helm.

Net na het inplanten van de nieuwe lenzen omwille van mijn cataract, heb ik wel een tijdje moeten wachten voor ik nieuwe glazen mocht bestellen, omdat je ogen na die operatie nog wat zullen wijzigen. Ik heb toen een motorreis naar Duitsland gedaan zonder bril. Omdat mijn rechteroog weinig bijziend is, lukte dat vrij goed. Alleen het lezen van de snelheidsmeter en de gps was niet zo simpel...

Nu met mijn multifocale bril lukt alles wel goed. Alleen moet ik om in de spiegels te kijken mijn hoofd redelijk omlaag houden omdat ik met het bovenste deel van mijn glazen moet kijken.
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
den Bullet
Posts: 1477
Joined: 23 Oct 2009 11:18

Re: motorrijden en oogperikelen

Post by den Bullet »

F M, ik moet wel zeggen dat mijn ogen vrij 'lui' zijn in het wisselen van ver naar dichtbij kijken en in wissels van licht naar donker (ben ook vrij zwaar nachtblind). Dat duurt telkens enkele seconden en dat vind ik zeer lang. Die traagheid zorgt ervoor dat ik niet snel dingen zie die er zijn. :?

Bijkomende hindernis is de lage rugpijn die mij hindert in het vlot rijden (en dat ondervind ik ook bijvoorbeeld in de trein als die van spoor wisselt).

Oud worden, zeker ... :cry:

User avatar
F M
Posts: 5050
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: motorrijden en oogperikelen

Post by F M »

den Bullet wrote: 04 Mar 2022 09:52 F M, ik moet wel zeggen dat mijn ogen vrij 'lui' zijn in het wisselen van ver naar dichtbij kijken en in wissels van licht naar donker (ben ook vrij zwaar nachtblind).
Tja, dan denk ik niet dat het laseren de oorzaak is.
den Bullet wrote: 04 Mar 2022 09:52 Oud worden, zeker ... :cry:
Ja, ik voel met je mee. Ook bij mij is nachtblindheid met het ouder worden stilaan een probleem aan het worden. Ik zal nooit nog motorrijden in het donker, tenzij op een probleemloze en bekende weg. Ook met de auto ben ik in het donker blij met de ondersteuning van een gps. Kwestie van toch vooraf een idee te hebben welke kant de weg op zal draaien. Maar ik heb dikwijls schrikmomenten als ik plots denk iemand in mijn ooghoeken op te merken die voor de wagen zal komen. Gelukkig is het dan altijd een verkeersbord of iets dergelijk. Liefst rij ik helemaal niet meer in het donker.

Wisselen van ver naar kort is gelukkig nog geen probleem.
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: motorrijden en oogperikelen

Post by Muug »

Over nachtelijk rijden: godzijdank heb ik een heel goed nachtzicht. Altijd zeer tevreden over geweest. Het moge stortregenen en er mogen duizenden tegenliggers in mijn ogen schijnen, ik zie wat ik moet zien. 8-) Maar elk foordeel hep ze nadeel: ik kan niet tegen schel zon- of kunstlicht. Zo zal je mij dus quasi nooit zonder een petje zien, altijd klaar om een zonnebril op te zetten, en tijdens het motosalon en in sommige gewone winkels moet ik ook mijn pet opzetten omdat de schelle spots mij bijna letterlijk pijn doen.

Wat multifocaal betreft: FM, ik acht het heel waarschijnlijk dat je perifeer zicht zwaar beperkt is door die multifocale glazen. Zelf hindert mij dat enorm. Ik heb zelfs al een gewone "ver-kijk"-bril laten maken om tijdens het motorrijden en autorijden over een optimaal perifeer zicht te beschikken. Sterker nog, ik gebruik die bril ook tijdens joggen en zélfs tijdens lange wandelingen. Want je moet je hoofd verdomd ver naar beneden buigen om de grond scherp te zien, en in bvb bergachtig of oneffen terrein wil je toch wel elke steen scherp zien. :thumbsup: Zo heb ik op dit moment dus drie brillen: een computerbril, een gewone multifocale bril en een verkijkbril. Met de prijs van die drie brillen tesamen kan je een leuke tweedehandse moto kopen. :|

User avatar
F M
Posts: 5050
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: motorrijden en oogperikelen

Post by F M »

Muug wrote: 04 Mar 2022 11:30 Maar elk foordeel hep ze nadeel: ik kan niet tegen schel zon- of kunstlicht. Zo zal je mij dus quasi nooit zonder een petje zien, altijd klaar om een zonnebril op te zetten
Dat is bij mij net andersom: ik zet zo goed als nooit een zonnebril op. Bij de brillenwinkel was er de campagne '2 brillen op sterkte voor de prijs van 1'. Ik heb toen als tweede bril een zonnebril met glazen op sterkte gekozen. Domme keuze voor mij, want ik zet die eigenlijk nooit op.
Muug wrote: 04 Mar 2022 11:30 Wat multifocaal betreft: FM, ik acht het heel waarschijnlijk dat je perifeer zicht zwaar beperkt is door die multifocale glazen.
Mogelijk speelt dat mee, maar anderzijds heb ik daar in daglicht geen last van. Het zal toch eerder nachtblindheid zijn, vermoed ik.

Even iets anders nog over laseren: er is één risico dat je loopt na laseren. Er wordt in feite een stukje van je lens afgeschraapt. Bijgevolg is je lens dunner dan voorheen. Je loopt dus meer risico op een doorprikking van je lens, of het 'openbreken' van je oog. Een slag op je oog is gevaarlijker dan voor de lasering. Voor boksers bv is laseren af te raden.
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: motorrijden en oogperikelen

Post by Muug »

Laseren is bij mij te riskant, de afwijking is te groot, het hoornvlies zou te dun worden.
Maar da's niet erg, ik heb geen probleem met brillen. Het worden er alleen een beetje veel. :whistling:

edit: "hoornvlies" vervangt het woord "netvlies".
Last edited by Muug on 04 Mar 2022 13:00, edited 1 time in total.

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: motorrijden en oogperikelen

Post by OzzePaa »

Wordt je netvlies gelasered :?: Dacht toch dat het de lens was die ze "aanpassen" ... Bijziend- en verziendheid hebben toch hun oorzaak in de afwijking van "rondheid" van de oogbol ...
Het netvlies zit daar aan de binnenkant tegenaan en kan dus weinig aan verholpen worden. Behalve als het loslaat en begint op te rollenen zodat je een soort optrekkend zwart gordijntje ziet verschijnen dat stillekesaan volledig dicht komt :? :o
De bolling van de lens permanent "aanpassen" heeft wel effect ... net als de corrigerende lens van een bril dus.
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: motorrijden en oogperikelen

Post by Muug »

Neenee dat is een grote denkfout.
Lenzen vervangen: ja.
Lenzen laseren: nooit.

Het gaat om het hoornvlies, niet het netvlies, my bad.
"Na het losmaken van een dun laagje hoornvlies (flap) wordt met een excimerlaser een correctie aan de diepe lagen van het hoornvlies uitgevoerd om de gezichtsscherpte te verbeteren."
https://www.uzleuven.be/nl/ogen-laseren

User avatar
F M
Posts: 5050
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: motorrijden en oogperikelen

Post by F M »

Muug wrote: 04 Mar 2022 12:58
"Na het losmaken van een dun laagje hoornvlies (flap) wordt met een excimerlaser een correctie aan de diepe lagen van het hoornvlies uitgevoerd om de gezichtsscherpte te verbeteren."
https://www.uzleuven.be/nl/ogen-laseren
Correct. En na de correctie wordt dat flapje keurig terug gelegd waardoor de ingreep relatief pijnloos is en de herstelling erg vlug gaat.

Maar ik liet dat doen in de nog ietwat experimentele fase. Dat flapje werd niet weggeflapt maar gewoon mee weggelaserd. Met als gevolg een dag heel veel pijn (zo stil mogelijk in bed liggen met veel pijnstillers) en een lange herstelperiode. En dat 2 keer want je zag een goeie week lang zo goed als niks, dus konden beide ogen niet tegelijk behandeld worden. :roll:
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: motorrijden en oogperikelen

Post by Muug »

F M wrote: 04 Mar 2022 14:16
Muug wrote: 04 Mar 2022 12:58
"Na het losmaken van een dun laagje hoornvlies (flap) wordt met een excimerlaser een correctie aan de diepe lagen van het hoornvlies uitgevoerd om de gezichtsscherpte te verbeteren."
https://www.uzleuven.be/nl/ogen-laseren
Correct. En na de correctie wordt dat flapje keurig terug gelegd waardoor de ingreep relatief pijnloos is en de herstelling erg vlug gaat.

Maar ik liet dat doen in de nog ietwat experimentele fase. Dat flapje werd niet weggeflapt maar gewoon mee weggelaserd. Met als gevolg een dag heel veel pijn (zo stil mogelijk in bed liggen met veel pijnstillers) en een lange herstelperiode. En dat 2 keer want je zag een goeie week lang zo goed als niks, dus konden beide ogen niet tegelijk behandeld worden. :roll:
Je moet behoorlijk wanhopig geweest zijn om dat toen te hebben laten doen. :shock: Wetende dat het nog zo primitief was. En het moet nog stukken van mensen gekost hebben ook. :shock:

User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1218
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: motorrijden en oogperikelen

Post by TuttoTerreno »

ik heb altijd een bril nodig gehad voor auto- en motorrijden, dat zal wel altijd zo blijven.

Enkel voor motorsport draag ik lenzen.

Elk nadeel heb ze foordeel: geen leesbril vandoen.

User avatar
F M
Posts: 5050
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: motorrijden en oogperikelen

Post by F M »

Muug wrote: 04 Mar 2022 15:10 Je moet behoorlijk wanhopig geweest zijn om dat toen te hebben laten doen. :shock: Wetende dat het nog zo primitief was. En het moet nog stukken van mensen gekost hebben ook. :shock:
Wanhopig was het juiste woord niet. Een collega had het laten doen. En ik had net ook weer een montuur dat stuk gegaan was met het sporten. Ik heb er wel over nagedacht en getwijfeld. En dan de knoop doorgehakt. Weet ook dat dat de periode was dat mensen krasjes in hun ogen lieten doen. Laseren was een vooruitgang, een sprong voorwaarts.

Ik moet zeggen, ik heb daarna lang zonder bril gekunnen. Voor iemand die vanaf zijn kleuterschool een bril gedragen heeft, en naarmate ik wat ouder werd een heel zware bril, was ik daar wel heel gelukkig mee.

Ook al was het prijskaartje inderdaad niet min. We spreken nog in Belgisch Franken, ik herinner me 60.000 fr per oog... :cry:
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Droopy
Posts: 1060
Joined: 21 Dec 2010 16:29

Re: motorrijden en oogperikelen

Post by Droopy »

:lurker: :lurker: :lurker: :lurker: :lurker: :wink:

snail
Posts: 38
Joined: 03 Apr 2016 20:12

Re: motorrijden en oogperikelen

Post by snail »

den Bullet wrote: 04 Mar 2022 09:52 ... Die traagheid zorgt ervoor dat ik niet snel dingen zie die er zijn. :?
Het wordt pas gevaarlijk als je snel dingen ziet die er niet zijn! 8-)

User avatar
Droopy
Posts: 1060
Joined: 21 Dec 2010 16:29

Re: motorrijden en oogperikelen

Post by Droopy »

F M wrote: 04 Mar 2022 11:44
Muug wrote: 04 Mar 2022 11:30 Maar elk foordeel hep ze nadeel: ...
Dat is bij mij net andersom: ik zet zo goed als nooit een zonnebril op. Bij de brillenwinkel was er de campagne '2 brillen op sterkte voor de prijs van 1'. Ik heb toen als tweede bril een zonnebril met glazen op sterkte gekozen. ...
Misschien zijn zulke glazen een hulp voor jou FM : https://www.hoyavision.com/nl/hoya-bril ... t-verkeer/ Dit zit bij veel opticiens regelmatig in zo'n package deal, meestal in het najaar als de dagen weer korter worden. (en o.a.Zeiss heeft ook zulke glazen, https://www.zeiss.nl/vision-care/voor-o ... lazen.html) ;) ;)
Muug wrote: 04 Mar 2022 11:30
F M wrote: 04 Mar 2022 11:44 Wat multifocaal betreft: FM, ik acht het heel waarschijnlijk dat je perifeer zicht zwaar beperkt is door die multifocale glazen.
Mogelijk speelt dat mee, maar anderzijds heb ik daar in daglicht geen last van. Het zal toch eerder nachtblindheid zijn, vermoed ik.
Je hebt soorten multifocale glazen, naargelang het soort (en de prijs) kan je er hebben met meer perifeer zicht waardoor je bvb veel minder last zal hebben om in je spiegels te kijken.
Als je bvb hebt aangegeven dat je heel veel op pc moet werken zal je misschien een glas hebben gekregen met meer accent op nabijzicht en dan moet je iets inbinden voor je verzicht.

Dan heb je nog eens "harde" en "zachte" designs, een hard design geeft duidelijker afgelijnde gebieden, een zacht design geeft veel minder vervorming maar je verte/tussen/leeszones zijn minder duidelijk afgebakend.
Vergelijk het met iemand die zich comfortabeler voelt om via een smalle trap naar beneden te gaat zodat hij/zij eventueel de leuningen kan vastnemen en iemand die graag een brede trap heeft waar hij/zij kan lopen waar het uitkomt en die geen leuning nodig heeft.

Om het helemaal eenvoudig te maken heb je dan nog standaard, half maatwerk en volledig maatwerk glazen. :shock:

Best is om ook te informeren of er een niet-wennen garantie bij je glazen zit want tussen theorie en praktijk zit er ook nog eens verschil. :?

Nog een wist-je-datje om af te sluiten : die krasjes methode (radiale keratotomie) is ontstaan door een bijziende Russische piloot die bij een ongeval stukjes glas van de cockpit in zijn oog had gekregen en daardoor niet meer bijziend was. Een of andere prof heeft dat dan op punt gesteld. :o
Die krasjes werken enkel bij een bijziend oog omdat bij een bijziend oog de oogbol te lang is, het hoornvlies valt dus wat in mekaar door die krassen waardoor je beeld weer op je netvlies valt. Bij laseren krijg je hetzelfde effect. Beiden werken dus enkel bij bijzienden.
Met de Lasik methode die ze bij jou hebben toegepast kan je zowel ver- als bijzienden corrigeren. ;)

Boysnoize
Posts: 62
Joined: 11 Jun 2021 08:05
Location: Kluisbergen

Re: motorrijden en oogperikelen

Post by Boysnoize »

Droopy wrote: 08 Mar 2022 17:35
Nog een wist-je-datje om af te sluiten : die krasjes methode (radiale keratotomie) is ontstaan door een bijziende Russische piloot die bij een ongeval stukjes glas van de cockpit in zijn oog had gekregen en daardoor niet meer bijziend was.
Is bijziendheid niet een van de grootste redenen om van iemand geen piloot te maken?
:peepwall:

User avatar
Droopy
Posts: 1060
Joined: 21 Dec 2010 16:29

Re: motorrijden en oogperikelen

Post by Droopy »

Boysnoize wrote: 09 Mar 2022 08:15
Droopy wrote: 08 Mar 2022 17:35
Nog een wist-je-datje om af te sluiten : die krasjes methode (radiale keratotomie) is ontstaan door een bijziende Russische piloot die bij een ongeval stukjes glas van de cockpit in zijn oog had gekregen en daardoor niet meer bijziend was.
Is bijziendheid niet een van de grootste redenen om van iemand geen piloot te maken?
:peepwall:
Terechte vraag Boysnoize :thumbsup: (en ik heb me die ook al gesteld. Het stond zo in onze cursus maar voor hetzelfde geld heeft die auteur toen twee verhalen door elkaar gehaald of was het de co-piloot.)
We spreken ook over een dikke 80-90 jaar geleden. ;)

1)Radiale keratotomiechirurgie werd oorspronkelijk ontdekt door een Russische oogchirurg genaamd Svyatoslav Fyodorov. Na het uitvoeren van een operatie om het glas van het oog van een gewonde jongen te verwijderen, deed hij de verrassende ontdekking dat zodra de genezing voltooid was, het gezichtsvermogen van de patiënt aanzienlijk was verbeterd. Dit leidde tot de ontwikkeling van de oogchirurgie om kortzichtigheid te corrigeren door incisies in het hoornvlies te maken vanaf de pupil van het oog naar buiten, in een patroon vergelijkbaar met de spaken van een fiets.

2)In 1930 deed de Japanse oogarts Tsutomu Sato de eerste pogingen om dit soort operaties uit te voeren, in de hoop het gezichtsvermogen van militaire piloten te corrigeren. Zijn aanpak was om radiale sneden in het hoornvlies aan te brengen, waarbij de effecten werden gecorrigeerd met maximaal 6 dioptrieën . De procedure veroorzaakte helaas een hoge mate van cornea-degeneratie en werd al snel afgewezen door de medische gemeenschap.

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: motorrijden en oogperikelen

Post by Muug »

Droopy wrote: 08 Mar 2022 17:35
Je hebt soorten multifocale glazen
Hierzie,
Zeiss Precision Superb = multifocaal
Zeiss Officelens Superb = computerbril

en 't kan nog duurder, deze zitten nét onder de "op maat" glazen.

User avatar
Droopy
Posts: 1060
Joined: 21 Dec 2010 16:29

Re: motorrijden en oogperikelen

Post by Droopy »

Muug wrote: 09 Mar 2022 16:17
Droopy wrote: 08 Mar 2022 17:35
Je hebt soorten multifocale glazen
Hierzie,
Zeiss Precision Superb = multifocaal
Zeiss Officelens Superb = computerbril

en 't kan nog duurder, deze zitten nét onder de "op maat" glazen.
Jou glazen vallen al onder gepersonaliseerde glazen of half maatwerk glazen hoor, da's inderdaad net niet de top maar toch al een heel stuk beter dan wat de gemiddelde burger op zijn/haar neus heeft. :ugeek: ;)

User avatar
den Bullet
Posts: 1477
Joined: 23 Oct 2009 11:18

Re: motorrijden en oogperikelen

Post by den Bullet »

Droopy wrote: 10 Mar 2022 18:24 Jou glazen vallen al onder gepersonaliseerde glazen of half maatwerk glazen hoor, da's inderdaad net niet de top maar toch al een heel stuk beter dan wat de gemiddelde burger op zijn/haar neus heeft. :ugeek: ;)
Hier: "Varilux Physio 3.0 Ormix Eye Protect System" (volgens het bijgeleverd kaartje).

Normaal ga ik die binnen afzienbare tijd vernieuwen (met een nieuw mntuur) maar da 's pas na mijn bezoek aan de oftalmologie van het UZ Jette ;)

Post Reply