starter relay

Als 'm niet meer start/draait of meer of minder lawaai maakt, als er meer of minder stukken loskomen dan normaal....
Post Reply
rino
Posts: 17
Joined: 20 Sep 2021 14:48

starter relay

Post by rino »

Hallo,
Ik heb een Suzuki bandit 600 van 2007.Als ik mijn motor wil starten,hoor ik de starter relay tikken(het is meer ratelen)en ook alle lichtjes branden,maar dan stopt het ratelen ineens en de lichtjes gaan uit.Maar het gekke is dat hij het soms wel doet en soms niet.Mijn zekering is in orde,dus....Iemand een idee wat er zou kunnen schelen? Ik heb alle zekeringen nagekeken en zijn allemaal goed.Tevens ook een nieuwe batterij gekocht.

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Re: starter relay

Post by duibhce Kaelann »

heb je de spanning op de batterij al eens gemeten? Zowel in rust als tijdens het starten.

In rust zou die in topconditie op 12.7V moeten zitten, maar kan ook wel wat lager liggen.
tijdens het starten mag die niet lager dan +-9V zakken.

klikken van de relais zonder starten is 9 op 10 een te zwakke batterij of losse connectie.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

rino
Posts: 17
Joined: 20 Sep 2021 14:48

Re: starter relay

Post by rino »

Het is een nieuwe batterij. Spanning is heel goed.

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: starter relay

Post by Muug »

Nieuw batterij moet meestal eerst goed opgeladen worden. ;)
Als dat in orde is, en de startrelais klikt, zonder dat de startmotor draait.... dan is stap één toch onderzoeken waarom de startmotor niet draait. Uitmeten zou ik zo zeggen.

Koeno
Posts: 3183
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: starter relay

Post by Koeno »

En zelfs een nieuwe batterij is niet heilig...
Heb zo ooit voor mijn varadero een nieuwe gekocht die (na opladen) nooit goed gewerkt heeft en na 1 week vervangen is geweest door een andere..

Een maandagochtend batterij kan altijd he ;-)

User avatar
Raketman
Posts: 1254
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: starter relay

Post by Raketman »

Nieuwe slechte batterij kan, maar dit heeft wel heel veel weg van een slechte massaverbinding.
Nil volentibus arduum

rino
Posts: 17
Joined: 20 Sep 2021 14:48

Re: starter relay

Post by rino »

Heb de massa nog niet nagekeken.Hoe meet je zoiets eigenlijk na?Heb niet zoveel verstand van bekabeling.Het is dus een suzuki bandit 600 van 2007 !!!!

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: starter relay

Post by OzzePaa »

rino wrote: 16 Mar 2022 19:28 Heb de massa nog niet nagekeken.Hoe meet je zoiets eigenlijk na?Heb niet zoveel verstand van bekabeling.Het is dus een suzuki bandit 600 van 2007 !!!!
Ge zijt niet den eerste die dat vraagt ... ook op andere fora komt dat allis naar boven ;)
https://www.motor-forum.nl/threads/massa-meten.194064/
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

Stoffel
Posts: 464
Joined: 14 Jan 2022 21:37

Re: starter relay

Post by Stoffel »

Amai, dat waren snel goede antwoorden :thumbsup:
Nieuwe batterij hang ik altijd eerst een dagje aan de druppellader.
Ik vermoed, zoals hierboven al aangehaald een probleem met aarding…slecht contact of oxidatie…
Race the rain, Ride the wind, & Chase the sunset... Only a biker understands.​

Post Reply