Tankdop

Als 'm niet meer start/draait of meer of minder lawaai maakt, als er meer of minder stukken loskomen dan normaal....
Post Reply
Werner
Posts: 217
Joined: 05 Jan 2013 06:54

Tankdop

Post by Werner »

Een tijdje geleden stond ik voor schut aan het benzinestation toen ik de - met sleutel beveiligde -
tankdop niet open kreeg. Terug thuis en met behulp van wat WD40 lukte het wel.

Vandaag opnieuw hetzelfde liedje. Ik had echter nog een halve tank en beperkte de rit zodat
ik bij thuiskomst nog +- 40km "over" had.

WD40 en al hetgeen ik ook maar probeerde lukte niet, dus eventjes gemaild naar de Triumph verdeler.
Laconiek antwoord: uitboren hé ...

Ik ben dus a.h.w. geïmmobiliseerd en de dichtstbijzijnde Triumph verdeler is meer dan 60km ver, dus
daar geraak ik ook niet.

Misschien heeft iemand een beter idee dan uitboren ? :furious3:

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Re: Tankdop

Post by duibhce Kaelann »

krijgt ge de sleutel niet gedraaid of de dop zelf niet open?
indien het eerste: het kan soms helpen de dop wat in te duwen terwijl ge de sleutel draait.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
Blackbert
Posts: 3401
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Tankdop

Post by Blackbert »

Slotspray ipv WD40?
Als het op het slot zelf gaat, waar de sleutel in zit, kan eender welk smeermiddel helpen.
Indien het de mekaniek daaronder is wordt het lastig. Tenzij het zo'n "racedop" is, met inbusboutjes vastgezet rondom, dan kan het misschien lukken om die er in zijn geheel af te halen.
Een meer retro model heeft dan weer een scharnier bovenop de tank, waar je de pen misschien kan uittikken.
Maar de techniek kan natuurlijk moderner zijn dan de look en dus niet bereikbaar.
grease up your baby for a ball on the hill

Werner
Posts: 217
Joined: 05 Jan 2013 06:54

Re: Tankdop

Post by Werner »

duibhce Kaelann wrote: 12 Apr 2022 18:30 krijgt ge de sleutel niet gedraaid of de dop zelf niet open?
indien het eerste: het kan soms helpen de dop wat in te duwen terwijl ge de sleutel draait.
De sleutel draait maar de dop wil niet open.
Heb ook al geprobeerd met duwen/trekken terwijl ik aan de sleutel draai, maar tevergeefs.

Werner
Posts: 217
Joined: 05 Jan 2013 06:54

Re: Tankdop

Post by Werner »

Blackbert wrote: 12 Apr 2022 18:46 Slotspray ipv WD40?
Als het op het slot zelf gaat, waar de sleutel in zit, kan eender welk smeermiddel helpen.
Indien het de mekaniek daaronder is wordt het lastig. Tenzij het zo'n "racedop" is, met inbusboutjes vastgezet rondom, dan kan het misschien lukken om die er in zijn geheel af te halen.
Een meer retro model heeft dan weer een scharnier bovenop de tank, waar je de pen misschien kan uittikken.
Maar de techniek kan natuurlijk moderner zijn dan de look en dus niet bereikbaar.
Heb zopas nog wat WD40 ingespoten en morgen opnieuw proberen, op hoop van zegen hé

Stoffel
Posts: 464
Joined: 14 Jan 2022 21:37

Re: Tankdop

Post by Stoffel »

Lichtjes verwarmen met een haardroger?
Race the rain, Ride the wind, & Chase the sunset... Only a biker understands.​

User avatar
Stefke
Posts: 2873
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Tankdop

Post by Stefke »

Tegen de dop tikken met een hamertje? :dontknow:
Misschien teveel onderdruk in de tank? :dontknow:

User avatar
Marsman
Posts: 477
Joined: 23 Sep 2018 02:48

Re: Tankdop

Post by Marsman »

Blackbert wrote: 12 Apr 2022 18:46 Als het op het slot zelf gaat, waar de sleutel in zit, kan eender welk smeermiddel helpen.
vroeger, toen ik nog mooi en jong was en de aarde nog plat, heeft een oude baas mij ooit eens geleerd dat een cilinderslot uitsluitend en alleen mag gesmeerd worden met grafietpoeder want als je dat met (eender welke) olie doet mag je er gif op drinken dat de boel ooit vol stof en zand zal zitten.
Ik weet het, het is een geklieder van jewelste, maar het is een zeer afdoend middel en ik smeer tot op de dag van vandaag nog steeds mijn sloten met grafietpoeder. Na smering hou je best wel een tijdje een vod in de buurt want het blijft ook aan je sleutel hangen en dat is een echte knoeiboel.

En als je geen grafietpoeder in huis hebt, haal dan een zwart tekenpolood over een strook fijn schuurpapier. Zorg er dan wel voor dat er geen hout in terechtkomt.
HTH
lou tems passo
passo lou ben

Boo Ya

sunt prudentes qui tacent, cum nihil habent quod dicant

Werner
Posts: 217
Joined: 05 Jan 2013 06:54

Re: Tankdop

Post by Werner »

Daarnet, na een nachtje WD40 opnieuw geprobeerd doch zonder resultaat. :dontknow:
Zo ziet hij er dus uit: https://www.youtube.com/watch?v=-8VXvvQ5Nmw
Misschien brengen de beelden iemand op een lumineus idee?

Koeno
Posts: 3183
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Tankdop

Post by Koeno »

Howla, dus een draaidop feitelijk?
Kan je niet met sleutel "los" maken en dan met houten stokjes op de uitsparingen (in de juiste richting natuurlijk) tikken om extra kracht te zetten?

Of (met meer kans op beschadiging) waterpomp tang waarvan je de bek alweer op de uitsparing laat zetten om zo een hefboom te creeëren?

Werner
Posts: 217
Joined: 05 Jan 2013 06:54

Re: Tankdop

Post by Werner »

Gelukt !!! :rayof: :rayof:
Na opnieuw een aantal vruchteloze pogingen de suggestie van Stefke geprobeerd
en ja hoor, na enkele fikse tikken met een hamertje kon ik hem losdraaien.

Heb het kreng dan volledig uiteen gehaald, de WD40 met perslucht uitgeblazen en
het cilinderslot met siliconenspray behandeld. (had geen grafietpoeder ...)

Terzelfdertijd - zoals op het filmpje te zien is - de afsluitklep gedraaid zodat deze nu
openklapt in de richting van het stuur, hetgeen idd logischer is en ook handiger bij het tanken.

En nu maar hopen dat het OK blijft.
Bij deze iedereen bedankt voor de snelle reacties. :thumbsup:

Tom Twin
Posts: 101
Joined: 28 Feb 2022 16:36

Re: Tankdop

Post by Tom Twin »

Werner wrote: 13 Apr 2022 09:27 Gelukt !!! :rayof: :rayof:
Na opnieuw een aantal vruchteloze pogingen de suggestie van Stefke geprobeerd
en ja hoor, na enkele fikse tikken met een hamertje kon ik hem losdraaien.

Heb het kreng dan volledig uiteen gehaald, de WD40 met perslucht uitgeblazen en
het cilinderslot met siliconenspray behandeld. (had geen grafietpoeder ...)

Terzelfdertijd - zoals op het filmpje te zien is - de afsluitklep gedraaid zodat deze nu
openklapt in de richting van het stuur, hetgeen idd logischer is en ook handiger bij het tanken.

En nu maar hopen dat het OK blijft.
Bij deze iedereen bedankt voor de snelle reacties. :thumbsup:
Tankdopsloten van Triumph zijn een pest! :twisted: (Al denk ik dat de problemen die ik voorhad te maken hadden met een klein beetje te weinig love and care)
Me gusta la moto, me gustas tú.

Jopet
Posts: 820
Joined: 22 May 2014 09:27

Re: Tankdop

Post by Jopet »

Tom Twin wrote: 13 Apr 2022 09:54

Tankdopsloten van "onder andere" Triumph zijn een pest! :twisted: (Al denk ik dat de problemen die ik voorhad te maken hadden met een klein beetje te weinig love and care)
Zelfde meegemaakt met de sloten van mijn bakken, al waren het eerder de scharnierpunten, ook veel mensen die zeiden nooit met WD40 of zo op spuiten want achteraf nog veel meer miserie, tot ik echt moest beginnen kloppen op mijn sloten om ze dicht te krijgen... tot ik vroeg bij de dealer hoe zij dit oplossen, met WD40 dus.... sindsdien sluiten ze weer gelijk een fluitje van een cent :ricky:

Maar net zoals Tom zegt, met af en toe wat meer 'love and care' zouden sommige problemen voorkomen kunnen worden 8-)
Yamaha RD 125 LC - Yamaha RD 500 LC - Honda CBR 1000F -
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT

Werner
Posts: 217
Joined: 05 Jan 2013 06:54

Re: Tankdop

Post by Werner »

Vooraleer thuis te vertrekken richting benzinestation toch nog even geprobeerd om die fameuze
dop los te draaien maar neen hoor: het was weer van dat, en na wat gehamer opnieuw open gekregen :devil:

Het f**king spel opnieuw gedemonteerd maar het bizarre is dat het cilinderslot prima werkt,
zonder hapering of wrijving of wat dan ook, en dat geldt eveneens voor de rest van de dop,
wat betreft dichtingen, ontluchting enz...
M.a.w. het ding werkt prima maar los van de tank; ik snap het gewoon niet meer.

Het geheel dus opnieuw gemonteerd en meerdere keren in de tank probleemloos vast- en losgedraaid: :dontknow:
Met een klein hartje gaan tanken hetgeen deze keer wel lukte.

Mijn vertrouwen in dit systeem heeft echter een ferme knauw gekregen en indien dit mij nogmaals overkomt ben ik van plan
het cilinderslot op één of andere manier te blokkeren en dan de draaidop zonder sleutel te gebruiken :furious3:

User avatar
tandwieleke.
Posts: 34
Joined: 31 Mar 2016 03:53

Re: Tankdop

Post by tandwieleke. »

Alles dun insmeren met vaseline.
Succes.

Werner
Posts: 217
Joined: 05 Jan 2013 06:54

Re: Tankdop

Post by Werner »

tandwieleke. wrote: 18 Apr 2022 16:37 Alles dun insmeren met vaseline.
Succes.
Vaseline ??
Zeker weten?

Post Reply