Beestjes in mijn oren

Op en bij de motor, zonder elektriek
Koeno
Posts: 3183
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Beestjes in mijn oren

Post by Koeno »

:peepwall:

Gisteren beetje gaan rijden, beetje allroad en beetje warm...
Dus de systeemhelm stond (alweer) open..
Eigenlijk ben ik daar al geen grote fan van, maar de helm is anders gewoon te warm om balanceeroefeningen met de GSA te doen.

Extra nadeel was dat beestjes vrije toegang in de helm hadden... en altijd in mijn oorschelpen kropen...
helpt een helmmuts hier effectief tegen? of begin ik beter met mijn oren af te plakken? :p

User avatar
den Bullet
Posts: 1472
Joined: 23 Oct 2009 11:18

Re: Beestjes in mijn oren

Post by den Bullet »

Als die-hard jethelmdrager ken ik uw ongemak maar al te goed :mrgreen:

Als het Buff-weer is trek ik die tot boven de oren; dat helpt, maar in warmere tijden niet comfortabel. En laat de beestjes nu net actiever zijn in die warmere tijden :evil:

Dus nee: da 's een ongelijke strijd :?

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Beestjes in mijn oren

Post by Muug »

Ooit, toen ik een jong mooi ventje was met haar op de correcte plaatsen, heeft mij ma mij eens gezegd dat ik stonk naar mijn motorhelm. De vettigheid van mijn haar was in de voering van mijn motorhelm getrokken. :?
Sindsdien heb ik altijd, immer, toujours, always, een helmmuts op. In de zomer een flinterdunne zijden exemplaar, in de winter een iets dikker, van katoen.
Dus ik heb geen beestjes in mijn oren. :thumbsup:

Koeno
Posts: 3183
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Beestjes in mijn oren

Post by Koeno »

en waar vind je dan zoiets filterdun zonder naden die beginnen irriteren (mijn grootste irritatie toen ik dat in't begin ook gebruikte :p )

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Beestjes in mijn oren

Post by Muug »

Omdat mijn favoriete zijden helmmuts niet meer geproduceerd wordt, heb ik daar een tijdje geleden al eens een oproep over gedaan:
http://www.motorpraat.be/viewtopic.php?f=35&t=6516

De allerallerdunste en allerallerbeste - model Biggs, van IXS - wordt gewoon niet meer geproduceerd. Nergens meer te vinden. Ik heb er gelukkig nog drie van.

De enige plaats waar de naad bij mij kan irriteren is midden op mijn voorhoofd. Daar let ik goed op dat de naad niet dubbel zit.

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: Beestjes in mijn oren

Post by OzzePaa »

Muug wrote: 10 May 2022 09:29 Omdat mijn favoriete zijden helmmuts niet meer geproduceerd wordt, heb ik daar een tijdje geleden al eens een oproep over gedaan:
http://www.motorpraat.be/viewtopic.php?f=35&t=6516

De allerallerdunste en allerallerbeste - model Biggs, van IXS - wordt gewoon niet meer geproduceerd. Nergens meer te vinden. Ik heb er gelukkig nog drie van.

De enige plaats waar de naad bij mij kan irriteren is midden op mijn voorhoofd. Daar let ik goed op dat de naad niet dubbel zit.
Bij FC-MOTO kunde vragen u te verwittigen als ze weer op voorraad zijn ... maar dat kan dus evengoed tegen St Juttemis zijn ;)

Snap geen snars van het taaltje maar hier kunde ze nog wel in uw winkelmandje gooien ... Duib misschien :?:

https://bszcompany.com/index.php/com-vi ... ggs-detail
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
den Bullet
Posts: 1472
Joined: 23 Oct 2009 11:18

Re: Beestjes in mijn oren

Post by den Bullet »

Bij Louis?

Gemaakt van Coolmax-gerief en ik kan u verzekeren dat da prima spul is; mijn thermisch ondergoed is daarvan gemaakt en onder andere in Oekraïne (en zoals ge weet kan 't daar heel warm worden :peepwall: ) hield mij dat koel bij 36°.

User avatar
Schussboelie
Posts: 480
Joined: 17 Jan 2021 17:00
Location: Lommel

Re: Beestjes in mijn oren

Post by Schussboelie »

Crosshelm!
If you're not living on the edge, you're taking up too much space

User avatar
Blackbert
Posts: 3401
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Beestjes in mijn oren

Post by Blackbert »

Schussboelie wrote: 10 May 2022 15:34 Crosshelm!
Inderdaad. Veel meer ruimte tussen uw smoeltje en het kinstuk, dus meer lucht die binnen en buiten kan en ook minder warm.
Met een echte cross/endurohelm, dus zonder vizier, zou ik dan ten stelligste oordoppen aanraden voor wanneer het weer wat sneller gaat. die dan het bijkomend voordeel hebben dat er geen beestjes meer bijpassen.
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Beestjes in mijn oren

Post by Muug »

Maar de vettigheid van uwe kop kan bij een crosshelm wel nog steeds in de binnenvoering trekken. Die, dat geef ik grif toe, meestal uitneembaar is, bij crosshelmen.

Stoffel
Posts: 464
Joined: 14 Jan 2022 21:37

Re: Beestjes in mijn oren

Post by Stoffel »

Awel, das zijn goede tips, was zelf ook al een tijdje op zoek naar een goede Helmuts voor in de zomer :grin:
Race the rain, Ride the wind, & Chase the sunset... Only a biker understands.​

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Beestjes in mijn oren

Post by F M »

Zou je geen dunne bandana kunnen vinden bij fietsaccessoires?
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Stefke
Posts: 2873
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Beestjes in mijn oren

Post by Stefke »

Koeno wrote: 10 May 2022 08:22 Dus de systeemhelm stond (alweer) open..
Eigenlijk ben ik daar al geen grote fan van, maar de helm is anders gewoon te warm om balanceeroefeningen met de GSA te doen.
Dat is nochtans niet veel werk om dat af te leren zo met open kinstuk rijden.
Maar zelfs met helmmuts komen er toch nog af en toe beesten tussen zitten via een vizier op een kier of open.
Ik rij meestal met oordoppen, dus niet veel last van gezoem of gefriemel. 8-)

Koeno
Posts: 3183
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Beestjes in mijn oren

Post by Koeno »

Op de baan staat het enkel open voor het rode licht.
Zelden dat het open staat tijdens het rijden.

Maar bij allroad rijden, waar het soms zweten & zwoegen is... dan is de extra verluchting gewoon nodig...
op elk moment besef ik dat ik liever het kinstuk naar beneden heb, maar dan wordt het iets te beklemmend in de helm...

User avatar
Schussboelie
Posts: 480
Joined: 17 Jan 2021 17:00
Location: Lommel

Re: Beestjes in mijn oren

Post by Schussboelie »

Koeno wrote: 10 May 2022 21:33Maar bij allroad rijden, waar het soms zweten & zwoegen is... dan is de extra verluchting gewoon nodig...
op elk moment besef ik dat ik liever het kinstuk naar beneden heb, maar dan wordt het iets te beklemmend in de helm...
En dan vlieg je eens over een bult en valt je kinstuk half dicht en zie je niks meer.
Ik deed het vroeger ook hoor, en als ik van 't werk naar huis rijd en een 'toeristische' route neem gebeurt het nog maar voor het allroaden prefereer ik toch een lichte crosshelm met goggle.
If you're not living on the edge, you're taking up too much space

Koeno
Posts: 3183
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Beestjes in mijn oren

Post by Koeno »

Hmmm, ik dacht zelf aan te geven dat ik het liever niet doe.
Maar als ik het gevoel krijg zonder zuurstof te zitten, is het ook niet veilig.

Een crosshelm is dat straat legaal?
en da's dan standaard zonder vizier?
zijn de "adventure" helmen een groot verschil dan?

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Beestjes in mijn oren

Post by Muug »

Schussboelie wrote: 11 May 2022 09:30 En dan vlieg je eens over een bult en valt je kinstuk half dicht en zie je niks meer.
:laugh3: :laugh3: :laugh3: :laugh3: :laugh3: :laugh3: :laugh3:
Heb ik ook een paar keer gehad. Echt debiel! :lol: :lol: :lol:

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Beestjes in mijn oren

Post by Muug »

Koeno wrote: 11 May 2022 09:42 Hmmm, ik dacht zelf aan te geven dat ik het liever niet doe.
Maar als ik het gevoel krijg zonder zuurstof te zitten, is het ook niet veilig.

Een crosshelm is dat straat legaal?
en da's dan standaard zonder vizier?
zijn de "adventure" helmen een groot verschil dan?
Tuurlijk is crosshelm straatlegaal.
Die bestaan mét vizier.
Geen idee wat het verschil is tussen een adventure en een crosshelm. Misschien dat Google het weet.
Louter intuitief denk ik dat een echte crosshelm niks van vizier heeft, en ook geen bevestigingspunten daarvoor. Wellicht mogelijkheden aan de buitenkant om een crossbril aan vast te pinnen. De klep gaat ook ferm groot zijn.
Bij een adventure helm is er wel een vizier, en de klep zal ook kleiner zijn, omdat die op een autostrade serieus ambetant kan zijn (lift-effect). Maar helaas, een kleine klep kan de zon niet tegenhouden. Afin, bij een crosshelm is de eerste functie van de klep de modder tegenhouden, niet de zon. 8-)

Er zijn blijkbaar al honderden adventure helmen. Logisch ook, gezien de populariteit van adventure moto's:
https://www.chromeburner.nl/helmen/adventure/
Last edited by Muug on 11 May 2022 10:21, edited 1 time in total.

Koeno
Posts: 3183
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Beestjes in mijn oren

Post by Koeno »

Ah ik dacht dat cross helmen niet op de baan mochten, ik leer dus alweer wat bij ;-)
Dan maar eens zoeken welke een vizier hebben, en welke klep niet te veel windvanger speelt :p

en terwjil eens kijken naar een helmmutseke voor mijn koppeke

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Beestjes in mijn oren

Post by Muug »

Koeno wrote: 11 May 2022 10:20 Ah ik dacht dat cross helmen niet op de baan mochten, ik leer dus alweer wat bij ;-)
mja, don't shoot me als ik fout ben... :whistling:

Post Reply